Відповідно до вимог частини 9 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII ), особливості здійснення закупівель, визначених цим Законом, для гарантованого забезпечення потреб оборони (крім товарів, робіт і послуг, що підлягають закупівлі відповідно до угод у порядку, визначеному пунктом 6 частини п’ятої цієї статті) Міністерством оборони України та його розвідувальним органом, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Національною поліцією України, Державною прикордонною службою України, Службою зовнішньої розвідки України, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Управлінням державної охорони України та іншими військовими формуваннями та/або частинами в особливий період, у період проведення операції об’єднаних сил, антитерористичної операції, у період введення надзвичайного стану встановлюються окремим законом.
Згідно преамбули Закону України «Про оборонні закупівлі» від 17 липня 2020 року № 808-IX (далі – Закон № 808-IX) цей закон визначає загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель.
Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону № 808-IX оборонними закупівлями є здійснення державним замовником закупівель товарів, робіт і послуг, призначених для виконання державних програм у сферах національної безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
За пунктом 4 частини 1 статті 1 Закону № 808-IX гарантоване забезпечення потреб безпеки і оборони - забезпечення суб’єктів, визначених пунктом 10 частини першої цієї статті, товарами, роботами і послугами, необхідними для виконання завдань з відсічі збройній агресії та відвернення загроз національній безпеці, незалежності України, її територіальній цілісності і недоторканності, щодо боротьби з тероризмом, усунення обставин, що зумовили необхідність введення надзвичайного стану.
Згідно положень пункту 10 частини 1 статті 1 Закону № 808-IX державними замовниками у сфері оборони є визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України.
Пунктом 1 Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 року № 1275 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» (далі – Постанова КМУ № 1275, Особливості) визначено, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.
Відповідно до пункту 1 наказу Міністерства оборони України від 01.03.2023 № 111/нм, військові частини, які включені до мережі розпорядників бюджетних коштів Міністерства оборони України уповноважено на здійснення оборонних закупівель та укладання державних контрактів (договорів) на період дії правового режиму воєнного стану.
Виходячи з наведеного, Військово-медичний клінічний центр Північного регіону (військова частина А3306) (далі – ВМКЦ ПнР, державний замовник) є державним замовником у сфері оборони, і, відповідно, не є замовником в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до вимог пункту 8 Постанова КМУ № 1275 державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у разі, коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд), в електронній системі закупівель в один із таких способів: 2) у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом № 922-VIII), з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
12.11.25 о 19:27 ФОП РОДЮКОВИМ СЕРГІЄМ ЄВГЕНОВИЧЕМ – учасником спрощеної закупівлі: Конструкції з ПВХ (віконні та дверні блоки), за кодом ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 44220000-8 - Столярні вироби, ID: UA-2025-10-28-015385-a (далі - Закупівля) в електронній системі закупівель розміщена вимога ID: UA-2025-10-28-015385-a.b1 щодо неправомірності визначення переможцем закупівлі учасника ФОП КУЛТИШЕВ ОЛЕКСАНДР ВАЛЕНТИНОВИЧ.
Відповідно до реєстру отриманих пропозицій UA-2025-10-28-015385-a, для участі у Закупівлі було подано п’ять пропозицій учасників:
ТОВ «МАЙСТЕРБУД-Д» - 208 393,73 грн,
ФОП КУЛТИШЕВ ОЛЕКСАНДР ВАЛЕНТИНОВИЧ - 278 980,00 грн.,
ФОП РОДЮКОВ СЕРГІЙ ЄВГЕНОВИЧ - 289 958,47 грн,
ТОВ «ЕВЕРЕСТ КОНСТРАКШН» - 294 991,37 грн,
ТОВ «АТЛАНТ БУД СХІД» - 297 705,00 грн.
Згідно частини 11 статті 14 Закону № 922-VIII замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.
Частиною 12 статті 14 Закону № 922-VIII передбачено, що у разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію. Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.
Виходячи з наведеного, керуючись вимогами частин 11-12 статті 14 Закону № 922-VIII державним замовником, після відхилення пропозиції ТОВ «МАЙСТЕРБУД-Д», розглянута наступна найбільш економічно вигідна пропозиція, яка визначена електронною системою закупівель, а саме, пропозиція ФОП КУЛТИШЕВ ОЛЕКСАНДР ВАЛЕНТИНОВИЧ - 278 980,00 грн, та його визнано переможцем Закупівлі.
Натомість, пропозиція ФОП РОДЮКОВ СЕРГІЙ ЄВГЕНОВИЧ - 289 958,47 грн, яка не була найбільш економічно вигідною, не розглядалася.
Згідно частини четвертої статті 33 Закону № 922-VIII учасник, якого не визнано переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції/пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про тендерну пропозицію/пропозицію переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією/пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п’ять днів з дня надходження такого звернення.
Отже, виходячи із вимог частини четвертої статті 33 Закону № 922-VIII до замовника з вимогою щодо надання інформації про тендерну пропозицію/пропозицію переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією/пропозицією учасника, може звертатися виключно учасник якого не визнано переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції/пропозиції.
Натомість, у ФОП Родюков С.Є. відсутні будь-які підстави для звернення до державного замовника, оскільки він не є учасником, якого не визнано переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції/пропозиції, а відповідно у державного замовника відсутні законодавчо визначені підстави розглядати таке звернення по суті.
При цьому, слід звернути увагу, що відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Крім цього, слід зауважити, що учасник, якого не визнано переможцем торгів має право звернутися до замовника з вимогою про надання інформації, яка стосується пропозиції переможця торгів, у тому числі із зазначенням переваг у порівнянні з пропозицією відповідного учасника.
Своєю чергою замовник зобов`язаний надати відповідь на звернення у встановлений вказаною правовою нормою п`ятиденний строк.
При цьому варто зауважити, що у частині четвертій статті 33 Закону № 922-VIII законодавцем вживаються слова "вимога" та "звернення" як тотожні поняття.
Так, ФОП РОДЮКОВ С.Є. надіслав вимогу, в якій, проаналізувавши пропозицію переможця торгів ФОП КУЛТИШЕВ О.В. стверджує про її невідповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.
Наведене свідчить, що ФОП РОДЮКОВ С.Є. фактично звернувся не з вимогою в розумінні частини четвертої статті 33 Закону № 922-VIII, а зі скаргою, оскаржуючи процедуру закупівлі.
Варто зауважити, що порядок оскарження процедур закупівлі, визначений статтею 18 Закону № 922-VIII та передбачає подання скарги суб`єктом оскарження до Антимонопольного комітету України з дотриманням умов, передбачених цією нормою.
Отже, навіть розглянувши це «звернення» замовник не має належної компетенції на скасування рішення про визнання переможцем Закупівлі ФОП КУЛТИШЕВ О.В. та визнання іншого учасника переможцем тендеру.
Аналогічна правова позиція викладена у Постанові КАС Верховного Суду від 01.09.2022 у справі № 640/12361/19.
Разом з тим, статтею 3 Закону № 922-VIII визначено принципи здійснення закупівель: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об`єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Крім того, відповідно до вимог частини першої статті 3 Закону № 808-IX оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Беручи до уваги безпідставність та неправомірність звернення ФОП РОДЮКОВ С.Є., вбачається намагання здійснення тиску на державного замовника, у сфері оборонних закупівель, спроба унеможливити виконання завдань покладених на військову частину А3306 у період дії воєнного стану, перешкоджання досягнення мети належного та своєчасного забезпечення потреб безпеки і оборони.
Виходячи з наведеного, підстави для розгляду по суті вимоги за ідентифікатором UA-2025-10-28-015385-a.b1 ФОП РОДЮКОВ С.Є. щодо спрощеної закупівлі: Конструкції з ПВХ (віконні та дверні блоки), за кодом ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 44220000-8 - Столярні вироби, ID: UA-2025-10-28-015385-a – відсутні.