Звернення:
За тендером : ДК 021:2015 – 31710000-6 Електронне обладнання (Термінал обслуговування електронної черги)
Тема:
Щодо вимоги надання Сертифіката відповідності на реєстраційний сенсорний термінал
Зміст:
Шановний Замовнику!
Уважно ознайомившись із тендерною документацією щодо предмета закупівлі, а саме з вимогою про надання сертифіката відповідності (Certificate of Conformity) Додаток 4 до тендерної документації (п.3.4), стосовно окремих функціональних модулів Реєстраційного сенсорного терміналу:
- Термопринтеру;
- Монітору для сенсорного терміналу;
- Сенсорного екрану;
- Блоку системного.
вимогам: ДСТУ EN 60950-1:2015, п.п. 1.3.2, 1.3.3, 1.7.1, 2.1.1, 2.1.1.3–2.1.1.6, 2.2.2, 2.2.3, 2.3.4, 2.9.1, 2.10.3.2, 2.10.5.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.2.1.2, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.1, 4.5.1, 4.6.1, 5.1.1, 5.2.2; ДСТУ EN 55022:2017, п.п. 5.2, 6.1; ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4 (табл. 1, пп. 1.1–1.3), табл. 2 (пп. 2.1–2.3); ДСТУ EN 61000-3-2:2015, р. 7; ДСТУ EN 61000-3-3:2017, р. 5 (сертифікація продукції, що виготовляється серійно, з обстеженням виробництва), повідомляємо наступне:
1. Щодо обов’язковості сертифікації
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 95 від 05.02.2020 р.
«Про затвердження переліку продукції, що підлягає обов’язковій оцінці відповідності вимогам технічних регламентів», реєстраційні сенсорні термінали, інформаційні кіоски та аналогічне обладнання не входять до зазначеного переліку.
Таким чином, готовий виріб у вигляді реєстраційного сенсорного терміналу не підлягає обов’язковій оцінці відповідності, а отже, вимога про надання сертифіката відповідності на нього не є обов’язковою з точки зору законодавства України.
Згідно із положеннями Закону України “Про технічні регламенти та оцінку відповідності” (№ 124-VIII від 15.01.2015):
• стаття 23 визначає, що обов’язкова оцінка відповідності застосовується лише до продукції, що підпадає під дію затверджених технічних регламентів;
• виробник має право самостійно визначати форму підтвердження відповідності, якщо продукція не підлягає обов’язковій сертифікації.
Відповідно до статті 5 Закону України “Про публічні закупівлі”, під час проведення закупівель замовник зобов’язаний дотримуватись принципів:
• добросовісної конкуренції серед учасників,
• недискримінації учасників,
• об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій.
Встановлення вимоги, не передбаченої чинними нормативно-правовими актами, фактично обмежує участь у процедурі закупівлі виробників, які виготовляють обладнання із сертифікованих комплектуючих, але не мають окремого сертифіката на кінцевий виріб.
Практика Антимонопольного комітету України (рішення № 15747-р/пк-пз від 16.08.2021 р., № 1842-р/пк-пз від 16.02.2023 р.) підтверджує, що вимоги, які виходять за межі чинного законодавства, визнаються дискримінаційними.
З метою дотримання законодавства України та забезпечення рівних умов участі всіх учасників просимо:
• уточнити вимогу тендерної документації, передбачивши можливість підтвердження відповідності продукції технічним вимогам альтернативним документом, а саме:
- листом-відповідності від постачальника/учасника;
Таке уточнення відповідатиме положенням:
• Закону України “Про технічні регламенти та оцінку відповідності” (ст. 23, 24),
• Закону України “Про публічні закупівлі” (ст. 5, 22),
• а також Постанові КМУ № 95 від 05.02.2020 р.
Вимога тендерної документації щодо надання сертифіката відповідності на окремі функціональних модулі або готовий виріб, не відповідає чинним нормам законодавства та створює штучні бар’єри для участі у закупівлі.
Наше звернення є правомірним, обґрунтованим та спрямованим на забезпечення добросовісної конкуренції серед учасників.
Просимо розглянути викладені аргументи та внести відповідні зміни або уточнення до тендерної документації.
Дякуємо за розуміння та сприяння у забезпеченні рівних умов участі всіх учасників закупівлі.
Дата оприлюднення звернення:
01.11.2025 22:29
Шановний Учаснику!
Уважно розглянувши Ваше звернення, повідомляємо наступне.
1. Щодо вимоги про надання сертифікатів відповідності.
Вимога щодо підтвердження відповідності Товару вимогам ДСТУ EN 60950-1:2015, ДСТУ EN 55022:2017, ДСТУ EN 55024:2017, ДСТУ EN 61000-3-3:2017, а також наявності сертифікату на систему управління якістю ДСТУ EN ISO 9001:2018 встановлена з метою забезпечення безпеки громадян та надійності функціонування обладнання, яке є критично важливим для обслуговування відвідувачів у сервісних центрах головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.
Вказані стандарти стосуються питань електробезпеки та електромагнітної сумісності електронного обладнання, що підпадають під дію:
- Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання (затвердженого постановою КМУ № 1067 від 16.12.2015 р.);
- Технічного регламенту електромагнітної сумісності обладнання (затвердженого постановою КМУ № 1077 від 16.12.2015 р.).
Оскільки термінали обслуговування електронної черги будуть встановлені у сервісних центрах, де постійно перебувають працівники та відвідувачі, Замовник зобов’язаний забезпечити встановлення безпечного та сертифікованого обладнання, що відповідає вимогам чинних стандартів.
Звертаємо увагу, що вимога не є дискримінаційною, оскільки сертифікати можуть бути видані будь-яким акредитованим органом оцінки відповідності — за умови, що обладнання відповідає зазначеним стандартам.
Щодо Вашого зауваження, щодо листа – відповідності повідомляємо, що альтернативні способи підтвердження не можуть повною мірою замінити сертифікат відповідності виданий акредитованим органом, оскільки не забезпечують незалежної перевірки та верифікації. Наявність Сертифікату відповідності (Certificate of conformity) підтверджує, що підприємство впровадило стандартизовані процедури контролю, які перевірені третьою стороною. Таким чином, вимога щодо надання такого сертифіката не обмежує конкуренцію, а навпаки — сприяє підвищенню прозорості, добросовісної конкуренції та ефективному використанню бюджетних коштів за рахунок зменшення ризиків постачання неякісної продукції.
Крім того, повідомляємо, що 31.10.2025 року (рішення уповноваженої особи № 87 від 31.10.2025 року) внесено зміни до тендерної документації, якими вимогу щодо стандарту ДСТУ EN 61000-3-2:2015 вилучено.
2. Щодо сертифіката системи управління якістю ISO 9001.
Вимога щодо надання копії сертифіката на систему управління якістю відповідно до ДСТУ EN ISO 9001:2018 «Система управління якістю. Вимоги» (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) є загальновизнаною міжнародною практикою і спрямована на забезпечення контролю якості на всіх етапах — від проєктування до виготовлення продукції.
Сертифікація за стандартами ISO підтверджує відповідність міжнародним вимогам, гарантує якість, безпеку та стабільність виробництва. Зазначена вимога не обмежує коло потенційних учасників, оскільки сертифікат ISO може бути отриманий будь-яким виробником незалежно від країни походження або форми власності.
Щодо Вашого зауваження, що виробник може підтвердити належну систему контролю якості іншим способом (наприклад, гарантійним листом), повідомляємо, що альтернативні способи підтвердження не можуть повною мірою замінити сертифікат, виданий акредитованим органом, оскільки не забезпечують незалежної перевірки та верифікації системи управління якістю. Наявність сертифіката ISO 9001 підтверджує, що підприємство впровадило стандартизовані процедури контролю, які перевірені третьою стороною. Таким чином, вимога щодо надання такого сертифіката не обмежує конкуренцію, а навпаки — сприяє підвищенню прозорості, добросовісної конкуренції та ефективному використанню бюджетних коштів за рахунок зменшення ризиків постачання неякісної продукції.
Таким чином, вимоги тендерної документації встановлені виключно з міркувань безпеки, надійності та контролю якості, не мають дискримінаційного характеру та відповідають положенням чинного законодавства України.
Враховуючи викладене, підстав для внесення змін до тендерної документації в частині вилучення зазначених вимог немає.
Дата оприлюднення відповіді:
04.11.2025 15:41