Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
вимога щодо надання копій документів, що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно суперечить чинному законодавству України у сфері публічних закупівель
Зміст:
Шановний Замовнику! Звертаємо вашу увагу, що тендерна документація, зокрема Додаток 4 до неї — «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», — містить вимогу щодо надання Копія(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, де розташований зазначений у п.1 Довідки підрозділ Учасника, або розташоване робоче місце посадової особи учасника, положення про власний структурний підрозділ (або посадова інструкція та наказ на призначення посадової особи учасника), а також довідки від ОСР додаються. Зазначена вимога суперечить чинному законодавству України у сфері публічних закупівель, а саме положенням Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178. Встановлена Замовником вимога прямо суперечить пункту 29 Особливостей, відповідно до якого під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі», тобто не може вимагати від учасників підтвердження наявності матеріально-технічної бази або кваліфікованих працівників. Законодавець чітко встановив виключення таких вимог саме для закупівель електричної енергії, що повністю виключає можливість їх визначення замовником на власний розсуд. Водночас стаття 16 Закону дозволяє застосовувати лише два інші кваліфікаційні критерії — 1. наявність досвіду виконання аналогічних договорів; 2. фінансову спроможність учасника, підтверджену фінансовою звітністю. Крім того, відповідно до абзацу другого пункту 29 Особливостей № 1178, замовник не має права встановлювати будь-які вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом, якщо такий стандарт існує. Щодо предмета закупівлі — електричної енергії — чинним національним стандартом є ДСТУ EN 50160:2023, затверджений наказом ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, який набрав чинності з 01.03.2025 та гармонізований з європейським стандартом EN 50160. Цей стандарт є єдиним нормативним документом, що визначає фізико-технічні характеристики електричної енергії як товару, зокрема встановлює допустимі межі відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Таким чином, будь-які додаткові вимоги, які виходять за межі положень цього стандарту, є неправомірними. Відповідно до частини другої статті 22 Закону, замовник має право визначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, які прямо передбачені законодавством, тоді як частина четверта цієї ж статті забороняє включення до тендерної документації дискримінаційних вимог, що обмежують конкуренцію між учасниками. Згідно з частиною першою статті 5 Закону, публічні закупівлі здійснюються на засадах добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного ставлення до них, пропорційності, відкритості та прозорості, а частина четверта цієї ж статті прямо забороняє встановлення будь-яких дискримінаційних вимог до учасників. Таким чином, замовник не має права самостійно визначати або застосовувати вимоги, не передбачені законодавством, зокрема кваліфікаційні критерії, які прямо виключені із застосування відповідно до пункту 29 Особливостей. Будь-яке відхилення від установлених законом меж є неправомірним і порушує принципи публічних закупівель, визначені Законом. Отже, законодавством чітко встановлено, які саме вимоги може висувати замовник, а встановлення додаткових, не передбачених законодавством або національним стандартом, вимог є незаконним. У зв’язку з викладеним вимагаємо усунути виявлені порушення та виключити із тендерної документації вимогу щодо надання копій документів, що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, привівши її у відповідність до норм чинного законодавства. У разі невжиття відповідних заходів і відмови від внесення змін до тендерної документації будемо змушені звернутися з офіційною скаргою до Антимонопольного комітету України, а також до Державної аудиторської служби України з вимогою здійснити моніторинг дотримання законодавства під час проведення цієї закупівлі. Сподіваємося на оперативне та правомірне вирішення зазначеного питання в межах чинного законодавства.
Дата оприлюднення звернення:
29.10.2025 11:48
Добрий день! Ви плутаєте матеріально-технічну базу із вимогою наявності ЦОК на території регіону, а документи цо вимагаються потрібні лише для підтвердження існування ЦОК і жодним чином не відноститься до матеріально-технічної бази для надання електричної енергії
Дата оприлюднення відповіді:
29.10.2025 14:09