Звернення:
За тендером : Реставрація нежитлової будівлі та приміщень літ. «А» за адресою: м. Київ, вулиця Хмельницького Богдана (Шевченківський район), будинок 51-А
Тема:
Дискримінаційні вимоги закупівлі
Зміст:
Доброго дня шановний Замовник! Звертаємось до Вас з проханням внести відповідні зміни до тендерної документації:
1. Ліцензування.
П. 7.12 Додатку № 4 до Тендерної документації від учасників вимагається копія чинної ліцензії Державної архітектурно-будівельної Інспекції України, виданої учаснику, на господар-ську діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із відповідним класом наслідків (СС2 або СС3) та з зазначенням видів робіт - реставра-ція, консервація, ремонтні роботи, реабілітація пам’яток культурної спадщини.
Відповідна вимога є дискримінаційною в умовах воєнного стану.
У зв’язку з введенням воєнного стану в Україні 18.03.2022 було прийнято постанову Ка-бінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» № 314 (далі — Постанова № 314).
Згідно з пунктом 1 Постанови № 314 у період воєнного стану право на провадження го-сподарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання на підставі декларації про провадження господарської діяльності (далі — декларація), без отримання дозвільних доку-ментів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2, до якого не вне-сено ліцензування будівельних робіт.
Тобто отримувати ліцензію на період дії воєнного стану не потрібно, достатньо подати декларацію про провадження господарської діяльності.
Також слід враховувати положення пунктів 28, 47 Особливостей, частини 5 статті 17, ча-стин 2, 4 статті 22 Закону, згідно з якими замовник не вимагає документального підтвердження інформації у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та / або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та / або може бути отримана елект-ронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами.
Як правило, інформація про наявність у суб’єктів ліцензії, дозвільних документів або де-кларації на право здійснення певної діяльності публікується у формі відкритих даних.
Згідно з Постановою № 314 органи ліцензування, дозвільні органи та суб’єкти надання публічних (електронних публічних) послуг формують та ведуть переліки поданих декларацій, у яких міститься інформація про суб’єкта господарювання (для юридичної особи — організацій-но-правова форма, повне і скорочене найменування (за наявності), для фізичної особи — підп-риємця — прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності); вид господарської діяльнос-ті/частина виду господарської діяльності, який провадиться на підставі поданої декларації; місце провадження діяльності (якщо провадження діяльності обмежується територією відповідної ад-міністративно-територіальної одиниці)).
Враховуючи зазначене вище, просимо виключити вимогу щодо ліцензії.
2. Аналогічний договір.
П. 1.1.3 Додатку № 4 до Тендерної документації від учасників вимагається надання до-кументального підтвердження досвіду виконання робіт саме з реставрації об’єктів.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарю-вання, які зможуть надати аналогічний договір на виконання робіт саме з реставрації, що є дис-кримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація форму-ється замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повин-на містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а та-кож вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тенде-рної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих да-них згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкри-тих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Роботами згідно з Законом України “Про публічні закупівлі” є розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, науково-проєктної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призна-чення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації, роботи з норму-вання в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості ро-біт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», що встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпе-чення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтере-сів, будівництво — нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва.
Враховуючи вище викладене, просимо усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині, розширивши обсяг робіт “новим бу-дівництвом, реконструкцією, реставрацією, капітальним ремонтом об’єкта будівництва”.
Такої ж позиції дотримується АМКУ у Рішенні № 13619-р/пк-пз від 12.08.2024, оголо-шення № UA-2024-07-19-004175-a.
Дата оприлюднення звернення:
30.10.2025 11:03
Доброго дня, шановний Учаснику! Відповідаємо на Ваше звернення. 1. Ліцензування. Пунктом 7.12 Додатку 4 до Тендерної документації вимагається від Учасника копія чинної ліцензії Державної архітектурно-будівельної Інспекції України, виданої учаснику, на господарську діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із відповідним класом наслідків (СС2 або СС3) та з зазначенням видів робіт - реставрація, консервація, ремонтні роботи, реабілітація пам’яток культурної спадщини.
Відповідно до п.9 ст. 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон України) ліцензуванню підлягає такий вид діяльності як будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Кабінетом Міністрів України, - з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності". Постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 30.03.2016 року (далі – Постанова 256) (втрата чинності 18.03.2020 року на підставі Постанови КМУ №219 від 13.03.2020р.) затверджено перелік видів робіт із провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками, які підлягають ліцензуванню, код 1.11.00 реставрація, консервація, ремонтні роботи, реабілітація пам’яток культурної спадщини.
Постановою Кабінету Міністрів України № 238 від 10.03.2017р. (далі – Постанова 238) було затверджено зміни, що вносяться до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури, якими було виключено пункт стосовно строку дії ліцензії, тобто з 14.04.2017 року всі чинні ліцензії стали безстроковими і діють дотепер. Постанова Кабінету Міністрів України №314 від 18.03.2022 року (далі – Постанова 314) про Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану пунктом 1 установлює, що у період воєнного стану декларація про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що надає право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності/виду господарської діяльності або частини виду господарської діяльності, крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2, подається суб’єктами господарювання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних (електронних публічних) послуг та має містити відомості згідно з додатком 1.
Враховуючи викладене вище, можна зробити висновок, що ліцензії отримані суб’єктами господарювання до 18.03.2020 року мають визначений перелік робіт, також Постанова 314 не відміняє дію Закону України та Постанови 238, тож вимога надати копію чинної ліцензії Державної архітектурно-будівельної Інспекції України, виданої учаснику, на господарську діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із відповідним класом наслідків (СС2 або СС3) та з зазначенням видів робіт - реставрація, консервація, ремонтні роботи, реабілітація пам’яток культурної спадщини не є дискримінаційною.
Пунктом 7.8 Додатку 4 до Тендерної документації визначено, що у разі, якщо учасник або переможець не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом / переможцем-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів або ненакладення електронного підпису; або надає копію/ї роз’яснення/нь державних органів щодо цього.
Тобто, учасник який не має чинної ліцензії Державної архітектурно-будівельної Інспекції України на господарську діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із відповідним класом наслідків (СС2 або СС3) та з зазначенням видів робіт - реставрація, консервація, ремонтні роботи, реабілітація пам’яток культурної спадщини надає у складі тендерної пропозиції лист – роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави щодо ненадання відповідних документів та додає документ на підставі якого набуває право на провадження заявленого виду господарської діяльності і несе передбачену законом відповідальність.
2. Аналогічний договір. Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 16 Закону України " Про публічні закупівлі" (далі - Закон) Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:...3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Законодавство не містить конкретного визначення, що таке аналогічний договір, та які вимоги до нього повинні встановлюватись. За загальною практикою аналогічний договір визначають за другою- п'ятою цифрою ДК 021:2015.
Рекомендації Антимонопольного комітету України № 18 - р від 23.07.2021 року містять деякі поради та пояснення щодо поняття аналогічний договір, а саме, що для замовника важливо переконатись у тому, що учасник має досвід поставки аналогічного товару, тобто має об’єктивну можливість виконати договір.
У пункті 4 розділу I Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі —Порядок визначення), встановлено, що визначення предмета закупівлі «роботи» здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини 1 статті
1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 №301.
Закупівля проводиться Замовником відповідно до коду ДК 021:2015:45453000-7 «Капітальний ремонт і реставрація» за Єдиним закупівельним словником та має на меті відновлення та поліпшення експлуатаційних показників будівлі та приміщень у ній, а також, враховуючи її історичну та культурну цінність, збереження та відновлення її автентичного вигляду.
Реставраційні роботи проводяться згідно з реставраційними нормами та правилами, затвердженими центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини; будівельні норми (ДБН) застосовуються лише в частинах, які не суперечать інтересам збереження об’єкта. Тобто для пам’яток пріоритет — реставраційні правила.
Проектна документація для реконструкції/нового будівництва формується відповідно до ДБН (наприклад, ДБН А.2.2-3 — склад і зміст проектної документації), а для реставрації — додатково/особливо враховується специфіка пам’ятки (спеціальні розділи реставраційного проєкту).
Виконання робот з реставрації без погоджень або з порушенням реставраційних вимог може призвести до адміністративної/кримінальної відповідальності, штрафів, відновлення первісного стану за рахунок винних тощо — через особливий правовий режим охорони пам’яток і контроль відповідних органів.
Реставрація об’єктів культурної спадщини вимагає отримання письмового погодження органу охорони культурної спадщини на науково-проєктну документацію й проведення робіт; існують спеціальні порядки (наприклад, Порядок проведення окремих видів робіт на об’єктах
культурної спадщини, затверджений КМУ). Отже, Реставрація — це спеціалізований вид робіт для об’єктів культурної спадщини з метою збереження автентичності й історичної цінності, що здійснюється за реставраційними правилами і з обов’язковим погодженням органів охорони культурної спадщини; це відрізняє її від реконструкції, ремонту чи нового будівництва, де пріоритет — технічна функціональність і відповідність ДБН/містобудівним вимогам.
Враховуючи специфіку виконання реставраційних робіт Замовником буде враховано Ваше звернення та визначено аналогічний договір у п. 1.1.3 Додатку 4 Тендерної документації відповідно до п'ятою цифри ДК 021:2015, а саме "Учасник має надати документальне підтвердження досвіду виконання робіт з капітального ремонту та/або реставрації
об’єктів.".
Відповідна правка буде внесена до пункту 1.1.3. «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)» у Додаток № 4 до тендерної документації Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції. Оновлена тендерна документація з відповідним коригуванням буде оприлюднена на електронному майданчику у відповідності до чинного законодавства.
Окрім того, Замовник дотримується виконання усіх пунктів статті 5 Закону про закупівлі щодо принципів здійснення публічних закупівель, недискримінації Учасників закупівлі та дотримується принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Таким чином,
звинувачення Учасника, стосовно будь-яких дискримінаційних вимог з боку Замовника не мають місце.
Дата оприлюднення відповіді:
31.10.2025 17:36