Звернення:
За тендером : “Капітальний ремонт (із заходами енергозбереження) будівлі пожежного депо по вулиці Корольова, 3 в місті Андрушівка Бердичівського району, Житомирської області” за кодом ДК 021:2015 45453000-7 (Капітальний ремонт і реставрація)
Тема:
стосовно кваліфікаційних вимог
Зміст:
Шановний Замовнику,
У складі тендерної документації на закупівлю “Капітальний ремонт (із заходами енергозбереження) будівлі пожежного депо по вулиці Корольова, 3 в місті Андрушівка Бердичівського району, Житомирської області” за кодом ДК 021:2015 45453000-7 (Капітальний ремонт і реставрація)» (ID: UA-2025-10-23-015354-a) в Додатку 8.2 до тендерної документації передбачено вимогу щодо наявності в учасника сертифікованого інженера-проектувальника в частині кошторисної документації, а також відповідних документів (сертифікат, свідоцтво, страховий договір).
Звертаємо увагу, що така вимога:
Не відповідає предмету закупівлі, оскільки роботи виконуються за вже затвердженою проєктно-кошторисною документацією, яка пройшла експертизу та має авторські права.
Не має нормативного обґрунтування, адже підрядник не здійснює розробку чи коригування ПКД, а отже не потребує залучення сертифікованого проектувальника (ст. 882 ЦКУ, ст. 32 Закону «Про архітектурну діяльність»).
Може розглядатись як дискримінаційна, оскільки створює додаткові бар’єри для участі, не пов’язані з фактичним обсягом робіт.
На підставі викладеного, просимо вилучити зазначену вимогу з тендерної документації як таку, що не є обґрунтованою, не відповідає суті закупівлі та суперечить принципу пропорційності.
Також в тому ж Додатку 8.2. до тендерної документації встановлено вимогу щодо наявності в учасника працівника за професією «опоряджувальник будівельний». Згідно з Національним класифікатором професій ДК 003:2010, це узагальнена професія, яка охоплює функції вже зазначених у довідці вузькопрофільних фахівців — штукатура, маляра, лицювальника-плиточника. Вимога щодо окремого «опоряджувальника» є надмірною, дублює функції інших працівників та не має нормативного обґрунтування, що суперечить частині 5 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі». Крім того, така вимога може розглядатись як дискримінаційна, оскільки не кожна компанія зобов'язана мати такого працівника в штаті при наявності вузьких спеціалістів. Просимо вилучити зазначену вимогу.
В додатку 8.2. до тендерної документації Замовником встановлено вимогу щодо обов’язкового проходження навчання керівником учасника за низкою нормативно-правових актів з охорони праці (НПАОП 0.00-1.15-07, НПАОП 0.00-1.71-13, НПАОП 0.00-1.75-15, НПАОП 0.00-1.80-18, НПАОП 0.00-1.81-18, НПАОП 45.2-7.02-12, ДБН А.3.2-2-2009), а також вимогу надати копію сертифікату інженера з охорони праці, сертифікованого за стандартом СОУ-С-001:2016.
Зазначена умова є дискримінаційною та не відповідає вимогам чинного законодавства. Відповідно до статті 18 Закону України «Про охорону праці», обов’язок організації та проведення навчання з питань охорони праці покладається на роботодавця, тобто на підрядника, який виконує роботи та якому передається будівельний майданчик. Таким чином, проходження такого навчання саме керівником учасника до моменту укладення договору не є обов’язковим. Крім того, вимога щодо наявності сертифікату за стандартом СОУ-С-001:2016 є необґрунтованою, оскільки зазначений стандарт не є державним і не має статусу обов’язкового до застосування. Встановлення обов’язковості такого сертифікату без належного правового підґрунтя обмежує коло потенційних учасників і суперечить частині п’ятій статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою заборонено встановлювати дискримінаційні умови участі у процедурах закупівель.
Також вимога надання посвідчень про проходження навчання за всіма вищезазначеними НПАОП не пов’язана безпосередньо з предметом закупівлі (капітальний ремонт), є непропорційною меті закупівлі та не відповідає принципу рівного доступу учасників до участі у процедурі.
Враховуючи вищевикладене, звертаємось до Замовника, з вимогою внесення змін в тендерну документацію та приведення вимог до чинного законодавства України
Дата оприлюднення звернення:
31.10.2025 23:49
Шановний Учаснику. Повідомляємо, що Замовник при підготовці тендерної документації діяв виключно в межах та відповідно до вимог чинного законодавства України, зокрема, керуючись положеннями статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», яка визначає зміст тендерної документації та дозволяє встановлювати кваліфікаційні критерії, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також інші вимоги, необхідні для належного виконання договору.
Крім того, при формуванні вимог до предмета закупівлі Замовником було враховано положення Наказу Міністерства економіки України від 22.11.2024 № 26335 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель робіт з будівництва на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», а також усталену практику проведення закупівель капітального ремонту в межах системи, до якої належить Замовник.
Встановлені вимоги щодо наявності відповідних фахівців, документів з охорони праці та професійної підготовки працівників були сформульовані виключно з метою забезпечення якісного, безпечного та своєчасного виконання робіт, а також з урахуванням специфіки об’єкта, що підлягає ремонту. Жодним чином ці вимоги не мали на меті обмеження конкуренції чи створення дискримінаційних умов для потенційних учасників.
Разом з тим, Замовник уважно ознайомився з викладеним у Вашому зверненні. Повідомляємо, що вони були належним чином враховані, і за результатами їх розгляду буде внесено зміни до тендерної документації в межах максимально можливого з урахуванням потреби забезпечення належного виконання предмета закупівлі.
Дата оприлюднення відповіді:
01.11.2025 11:49