Звернення:
                            
                            
                                За тендером : Протигази (код 35810000-5 національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»)
                            
                        
                        
                            
                                Тема:
                            
                            
                                Звернення
                            
                        
                        
                            
                                Зміст:
                            
                            
                                Шановний Замовнику!
У складі технічних вимог до предмета закупівлі - протигазів - передбачено вимогу щодо відповідності СОУ МНС 75.2-00013528-002:2010 .
Звертаємо Вашу увагу, що зазначений нормативний документ є галузевим стандартом Міністерства надзвичайних ситуацій України (нині - ДСНС), і відповідно до його сфери застосування, він розроблений виключно для потреб ДСНС та структур цивільного захисту.
Таким чином, вимога про обов’язкову відповідність СОУ МНС 75.2-00013528-002:2010 для продукції, що закуповується іншими державними органами (зокрема НАБУ), виходить за межі компетенції цього стандарту та не є обов’язковою вимогою для таких закупівель.
Зазначення у тендерній документації вимоги щодо наявності сертифікату або випробувань за СОУ МНС 75.2-00013528-002:2010:
- штучно звужує коло потенційних учасників, оскільки такі сертифікати отримують, як правило, лише постачальники для ДСНС;
- створює дискримінаційні умови участі на ринку, суперечить принципам добросовісної конкуренції, передбаченим Законом України “Про публічні закупівлі”;
- фактично монополізує ринок постачання зазначених виробів, адже не всі виробники мають наявні сертифікати, а на їх виготовлення згідно чинного в Україні законодавства для всіх є відповідний термін, який є більшим ніж термін подачі тендерних пропозицій, визначений замовником.
Просимо Вас надати роз’яснення з таких питань:
1) З якою метою та на підставі яких нормативно-правових актів включено до тендерної документації вимогу про відповідність СОУ МНС 75.2-00013528-002:2010, якщо цей стандарт має відомчий характер і розроблений для потреб ДСНС, а не НАБУ?
2) Чи не вважає Замовник, що така вимога є дискримінаційною та такою, що обмежує конкуренцію, всупереч Закону України “Про публічні закупівлі”?
3) Просимо вас внести зміни до технічних вимог шляхом вилучення вимоги щодо СОУ МНС 75.2-00013528-002:2010. У іншому ивпадку, якщо ви залишаєте за собою право залишити вимогу до цього стандрату, просимо продовжити термін подання тендерних пропозицій, аби потенційні учасники мали можливість оформити відповідні документи на зазначений галузевий стандарт? (хоча у такому випадку існує ризик, що потенційні учасники не встигнуть привезти нові товару до кінця поточного року)
Просимо врахувати, що наявність у технічній частині вимоги, яка не має загальнообов’язкового статусу, порушує принципи відкритості та рівних можливостей учасників, а також може бути розцінена як ознака упередженості або спрямованості вимог під конкретного виробника.
Дякуємо за увагу та сподіваємось на оперативне роз’яснення і внесення коригувань до тендерної документації.
                            
                        
                        
                            
                                Дата оприлюднення звернення:
                            
                            
                                24.10.2025 18:03
                            
                        
                            
                                
                                    Добрий день! 
Національним антикорупційним бюро України (далі – Національне бюро) розглянуто звернення за роз’ясненням щодо тендерної документації за предметом закупівлі Протигази (код 35810000-5 національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник») та за результатами розгляду повідомляємо про таке. 
Відповідно до пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей.  Додаток 1 «ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ, У ТОМУ ЧИСЛІ ВІДПОВІДНА ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ (У РАЗІ ПОТРЕБИ – ПЛАНИ, КРЕСЛЕННЯ, МАЛЮНКИ ЧИ ОПИС ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ)» до тендерної документації містить вичерпний перелік вимог до предмета закупівлі. 
Національне бюро відповідно до статті 1 Закону України «Про Національне антикорупційне бюро України» є центральним органом виконавчої влади та, відповідно до пункту 31 статті 2 Кодексу цивільного захисту України є органом управління цивільного захисту. Згідно зі статтею 18 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень таких органів державної влади зокрема відноситься:
– забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами індивідуального захисту;
– керівництво створеними ними аварійно-рятувальними службами, суб’єктами господарювання, основна діяльність яких спрямована або може бути спрямована на виконання завдань із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, спеціалізованими службами цивільного захисту, забезпечення їх діяльності та здійснення контролю за готовністю до дій за призначенням;
– організація аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на відповідній території тощо.
Для вирішення питань щодо укриття своїх працівників Національне бюро завчасно створило фонд захисних споруд цивільного захисту, до складу якого входить, зокрема, сховище.
Відповідно до Вимог щодо утримання, облаштування та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, у Національному бюро створені формування цивільного захисту, на які відповідно до Порядку утворення, завдання та функції формувань цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2013 № 787, покладено широкий перелік функцій, зокрема:
– проведення загальної та спеціальної розвідки у зоні надзвичайної ситуації;
– пошук, рятування та надання домедичної допомоги постраждалим;
– здійснення заходів щодо локалізації надзвичайних ситуацій, у тому числі тих, що виникли внаслідок воєнних (бойових) дій або терористичних актів тощо.
Особи, які залучаються до здійснення зазначених функцій, забезпечуються засобами індивідуального захисту відповідно до Порядку забезпечення населення засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 № 1200. Згідно з пунктом 8 цього Порядку, обсяги забезпечення працівників центральних органів виконавчої влади, які працюють у зоні можливого хімічного забруднення, засобами радіаційного та хімічного захисту, їх типи, а також місця їх зберігання визначаються центральними органами виконавчої влади за погодженням з Державною службою України з надзвичайних ситуацій (далі – ДСНС).
Таким чином, визначення типу засобів індивідуального захисту для працівників Національного бюро належить до компетенції самого Національного бюро. Оскільки характер завдань, що покладаються на формування цивільного захисту Національного бюро, за умовами виконання та спектром небезпечних факторів є подібним до діяльності оперативно-рятувальних підрозділів ДСНС, цілком обґрунтованим є посилання у технічному описі предмета закупівлі на технічний стандарт ДСНС. Окремий національний стандарт щодо засобів індивідуального захисту для формувань цивільного захисту центральних органів виконавчої влади в Україні наразі відсутній.
На підставі вищевикладеного Замовник повідомляє, що технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі визначені ним відповідно до його потреб з урахуванням вимог статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», у зв’язку з чим відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації в частині відповідного звернення.
Дякуємо за звернення.
                                
                            
                            
                                
                                    Дата оприлюднення відповіді:
                                
                                    
                                        27.10.2025 17:59