Звернення:
За тендером : Блочно-модульні котельні
Тема:
Порушення ЗУ "Про публічні закупівлі"
Зміст:
Шановний Замовник! В Тендерній документації Розділ ІІІ пункт 1 Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції вимагається: «скановану копію сертифікату відповідності системи управління якістю (далі - Сертифікат відповідності) у виробництві запропонованого товару вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), щодо виробника, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності; У разі надання Сертифікату відповідності акредитованим органом з оцінки відповідності, який являється резидентом України, такий орган, на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій, повинен міститися у переліку Національного агентства з акредитації України Міністерства економічного розвитку і торгівлі України» - ( далі – НАУУ). Дана вимога, що сертифікат має бути виданий органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який акредитований у встановленому порядку (НААУ) є, на думку нашого підприємства, очевидно дискримінаційною та незаконною.
Ми зазначаємо, що ця вимога є дискримінаційною та звужує коло потенційних учасників, оскільки з 01.01.2018 у зв’язку із втратою чинності Декрету, державна система сертифікації припинила своє існування.; з 01.01.2018 відсутні правові підстави
провадження органами із сертифікації діяльності як призначених органів із сертифікації вдержавній системі сертифікації. Відповідно до статті 5 Закону України "Про акредитаціюорганів з оцінки відповідності", діяльність з акредитації базується на таких основнихпринципах, зокрема, забезпечення рівності прав, законних інтересів усіх заінтересованих сторін, зокрема, добровільності акредитації". Виходячи з вищезазначеного учасник має право сам обирати, де проводити оцінку відповідності системи управління якості з акредитацією виданим українським чи європейським органам по сертифікації. Також, зазначаємо що ми є вітчизняним виробником та маємо чинний сертифікат у виробництві запропонованого товару вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) з Нотифікацією і підтверджує, що система менеджменту якості вищезазначеної організації перевірена і відповідає вимогам міжнародного стандарту. Таким підтвердженням, поряд із акредитацією, є нотифікація – незалежне оцінювання компетентності органу сертифікації відповідно до вимог стандартів. Саме тому статтею 5. Закону України "Про
акредитацію органів з оцінки відповідності" встановлена добровільність акредитації,
аналогічну інформацію викладено в п.7 Положення про Національне агентство з
акредитації України. В статті 10 Закону України "Про акредитацію органів з оцінки
відповідності" йдеться про органи з оцінки відповідності, які можуть бути акредитовані
національним органом з акредитації, водночас, даний Закон не передбачає обов’язкову
акредитацію Національним агентством з Акредитації України, так як це суперечило б як
вітчизняним, так і міжнародним нормам. З огляду на вказані обставини, вимоги Замовника у Тендерній документації Розділ ІІІ пункт 1 Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції щодо надання сертифікату від органу з сертифікації (органу з оцінки відповідності), який акредитований в установленому порядку саме НААУ є, за твердженням нашого підприємства, незаконними. Через встановлені вимоги прийняти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають Сертифікат, що виданий органом з оцінки відповідності, що акредитований НААУ.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей КМУ “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дана вимога в Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" та частини четвертої статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі", якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси, пов'язані з участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону України "Про публічні закупівлі".
Враховуючи вище викладене, просимо усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації, а саме прибрати вимогу: “У разі надання Сертифікату відповідності акредитованим органом з оцінки відповідності, який являється резидентом України, такий орган, на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій, повинен міститися у переліку Національного агентства з акредитації України Міністерства економічного розвитку і торгівлі України».
У разі незадоволення даної вимоги, будемо вимушені звернутися до Антимонопольного комітету з позитивною практикою: UA-2025-02-06-004873-a, UA-2025-02-06-004197-a.
Дата оприлюднення звернення:
21.10.2025 22:41
Шановний Учасник, згідно з ст.22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі Закон) у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інструкція з підготовки тендерної пропозиції. При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку Замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Для підтвердження відповідного ступеню локалізації товару, який Замовник набуває у власність на виконання вимог Постанови КМУ №861 від 02.08.2022 р. (із змінами) «Порядок підтвердження ступеню локалізації виробництва товарів» (далі Порядок) учасники повинні надати: 1) калькуляцію собівартості товару із зазначенням митної вартості імпортних компонентів (імпортованих виробником та/або придбаних у постачальників, які є резидентами України) (далі - калькуляція собівартості товару) за формою згідно з додатком 2 до Порядку у поточному році; 2) сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданих акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Дія цього Порядку не застосовується до закупівель товарів, вартість яких дорівнює або перевищує суми, зазначені в Угоді про державні закупівлі, укладеній 15 квітня 1994 р. в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30 березня 2012 р. в м. Женеві, а також положеннях про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, зокрема угодах про вільну торгівлю, в гривневому еквіваленті на дату закупівлі і країною походження яких є країни, з якими Україна уклала такі угоди, та країни, які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України “Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі”, що підтверджується сертифікатом про походження товару.
Перелік країн, з якими укладено угоди про вільну торгівлю, а також перелік країн, які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України “Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі”, публікується на офіційному веб-сайті Мінекономіки.
Для цього випадку Замовником встановлена наступна вимога: учасники надають сертифікат про походження товару, який свідчить про країну походження запропонованого учасником товару і виданий компетентним органом даної країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару (відповідно до ч.3 ст.43 Митного кодексу України); довідку в довільній формі з посиланням на норми Угоди про державні закупівлі та/або інший міжнародний договір, визначений п. 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону та/або п. 3 Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861, згідно з якими товар, запропонований учасником, підпадає під дію таких угод.
В складову блочно-модульної котельні входять дизель-генератори та насоси, а тому, на виконання вимог Постанови КМУ №861 від 02.08.2022 р. (із змінами) «Порядок підтвердження ступеню локалізації виробництва товарів» учасники закупівлі повинні надати вищезазначені документи.
Дата оприлюднення відповіді:
22.10.2025 09:53