Звернення:
За тендером : Рентген захисний одяг та рентген захисне обладнання
Тема:
Щодо дискримінаційних вимог у тендерній документації
Зміст:
Шановний Замовнику!
ТОВ «Західно-Український центр “Медсервіс”» звертається до Вас із вимогою усунути з тендерної документації дискримінаційні умови, які створюють переваги окремому учаснику який буде представляти продукцію — Компанії «Оніко», продукція якого фактично повністю відповідає опису, зазначеному у технічному завданні.
1. Дискримінаційна вимога щодо рентгенозахисних окулярів
У технічному завданні зазначено конкретну модель:
«Окуляри рентгенозахисні PTG-025 (Pb = 0,5 мм)», що є прямою вказівкою на виріб конкретного виробника та порушує ч. 4 ст. 22 Закону України “Про публічні закупівлі”, якою заборонено встановлювати вимоги, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації учасників. Крім того, формулювання «Pb = 0,5 мм» є дискримінаційним, оскільки не передбачає альтернативи “не гірше ніж 0,5 мм Pb”, що є загальноприйнятим формулюванням у закупівлях рентгенозахисних засобів. Тобто, якщо учасник може запропонувати окуляри із кращим рівнем захисту (наприклад 0,75 мм Pb) — він буде незаконно відхилений. Наголошуємо, що ступінь захисту 0,5 мм Pb не є єдиним стандартом, а визначається типом рентгенологічного дослідження та вимогами персоналу.
Вимога у фіксованому значенні створює умови для лобіювання конкретного бренду (PTG-025), який реалізує компанія “Оніко”, і порушує принцип добросовісної конкуренції, передбачений ст. 5 Закону.
2. Включення до предмета закупівлі вішалки для рентгензахисного одягу
У складі закупівлі зазначено:
«ON-TP 150 — Вішалка для рентгенівського кабінету, пересувна на 10 плечиків».
Зазначений опис повністю відповідає виробу, який реалізує компанія “Оніко”, і також містить торговельне позначення “ON-TP 150”, яке прямо вказує на конкретного виробника/постачальника. Окрім того, такий предмет не є засобом індивідуального рентгенозахисного захисту, а є меблевим елементом, що не має жодного відношення до захисту персоналу від іонізуючого випромінювання. Включення таких виробів до предмета закупівлі суперечить вимогам Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015, що передбачає визначення предмета закупівлі за основною номенклатурною позицією. Тобто, якщо закуповується рентгенозахисне спорядження — включення меблів (вішалок) є неправомірним. Такі дії порушують вимоги ч. 4 ст. 4 та ст. 22 Закону “Про публічні закупівлі”, а також Наказу Мінекономіки №708 від 15.04.2020 року (Порядок визначення предмета закупівлі).
3. Вимога усунути порушення:
1. Замінити вимогу “Pb = 0,5 мм” на “Pb не менше ніж 0,5 мм”;
2. Виключити зі складу закупівлі вішалку, як таку, що не є засобом індивідуального захисту;
4. Попередження про наслідки
Нагадуємо, що за ч. 2 ст. 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за порушення порядку проведення процедур закупівель (у т.ч. встановлення дискримінаційних вимог) посадові особи замовника можуть бути притягнуті до відповідальності.
Крім того, публікація тендеру з ознаками лобіювання інтересів окремого постачальника може бути розцінена як зловживання службовим становищем (ст. 364 КК України), що підпадає під контроль органів Державної аудиторської служби України, Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) та правоохоронних органів.
У разі, якщо зазначені порушення не будуть усунуті, ми будемо змушені:
подати скаргу до Антимонопольного комітету України про встановлення дискримінаційних умов;
звернутися до правоохоронних органів щодо можливого лобіювання інтересів окремого суб’єкта господарювання;
проінформувати громадські антикорупційні організації та журналістські розслідування про системні порушення принципів відкритості та добросовісної конкуренції у вашій установі.
Дата оприлюднення звернення:
21.10.2025 16:40