Звернення:
За тендером : Намет пневмокаркасний без перегородки (ДК 021:2015:39520000-3)
Тема:
Дискримінаційні вимоги, що порушують принципи, визначені ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також вимоги до змісту тендерної документації (ст. 22 Закону).
Зміст:
Шановний(а) Замовнику! Після аналізу тендерної документації встановлено дискримінаційні вимоги, що порушують принципи, визначені ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також вимоги до змісту тендерної документації (ст. 22 Закону).
Суть порушення
У ТД зазначено, що: плити настилу повинні відповідати вимогам ТУ У 22.2-23721044–001:2016 «Покриття модульне з ПВХ…», для підтвердження необхідно надати копію чинного сертифіката відповідності, виданого уповноваженим органом, якщо учасник не є виробником, він обов’язково подає гарантійний лист виробника щодо можливості поставки у визначених обсягах/строках та копію чинного сертифіката відповідності, виданого виробнику. Зазначені умови фактично звужують коло потенційних учасників до одного виробника, оскільки вимагають відповідність конкретним ТУ, що належать окремому суб’єкту господарювання (власнику ТУ), та обов’язкову наявність листа-гарантії саме від цього виробника. Додатково інформуємо, що виробник, на чиї ТУ посилається Замовник, відмовляється надавати листи-гарантії та копії сертифікатів відповідності іншим постачальникам, надаючи їх лише одному суб’єкту. Це створює нерівні умови участі, сприяє лобіюванню інтересів окремого постачальника та порушує принцип добросовісної конкуренції. 2. Норми Закону, які порушено Ст. 5 Закону — принципи недискримінації учасників, добросовісної конкуренції, відкритості та прозорості, пропорційності. Ст. 22 Закону — тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації; вимоги мають бути необхідними і достатніми для підтвердження відповідності предмета закупівлі. 3. Чому вимоги є дискримінаційними та непропорційними Прив’язка до конкретних ТУ («ТУ У 22.2-23721044–001:2016») є прив’язкою до конкретного виробника (власника ТУ) та унеможливлює подання еквівалентної продукції інших виробників, що відповідає чинним національним/гармонізованим стандартам і має підтверджену якість. Обов’язок отримати гарантійний лист саме від виробника, який відмовляє іншим постачальникам у наданні такого документа, породжує залежність від волі третіх осіб і фактично блокує участь конкурентів. Вимога надати «копію чинного сертифікату відповідності, виданого уповноваженим органом» саме на ці ТУ звужує допустимі форми підтвердження відповідності. Для цілей закупівлі достатньо вимагати документи органу з оцінки відповідності, акредитованого НААУ (ISO/IEC 17065/17025 тощо) або еквівалентні документи (сертифікат/протокол випробувань/декларація відповідності/заява про експлуатаційні характеристики) за релевантними стандартами, без прив’язки до конкретного власника ТУ. Сукупність цих умов є непропорційною меті — отримати якісний та безпечний товар — і створює штучні бар’єри для участі. 4. Наші вимоги (просимо усунути порушення) Вилучити з ТД прив’язку до конкретних ТУ У 22.2-23721044–001:2016 та викласти вимогу у формі: «або еквівалент», дозволивши пропозицію продукції інших виробників, що відповідає чинним національним/гармонізованим стандартам (із підтвердними документами від акредитованих органів з ООВ). Замінити вимогу про «гарантійний лист виробника» на нейтральні та рівні для всіх форми підтвердження можливості поставки (лист-зобов’язання учасника щодо строків/обсягів, договірні/логістичні підтвердження, дилерські/дистриб’юторські угоди тощо), без обов’язкової взаємодії з конкретним виробником. Уточнити формулювання щодо підтвердження відповідності: приймати сертифікат відповідності / протокол(и) випробувань від органу з оцінки відповідності, акредитованого НААУ (ISO/IEC 17065/17025), або еквівалентні документи відповідно до застосовних стандартів — без прив’язки до конкретного власника ТУ; прямо передбачити можливість подання еквівалентів (інших ТУ/ДСТУ/EN/ISO), що підтверджують ідентичні або вищі вимоги до безпеки та експлуатаційних характеристик модульних ПВХ-покриттів. Просимо внести зміни до тендерної документації у встановлені Законом строки та оприлюднити оновлену редакцію в системі. 5. Застереження У разі невжиття заходів з усунення порушень або надання формальної відповіді, що не усуває дискримінаційний характер вимог, залишаємо за собою право звернутися зі скаргою до АМКУ (ст. 18 Закону) щодо зобов’язання Замовника привести ТД у відповідність до Закону. А також звернутися з офіційним листом до керівника Головного управління ДСНС України у Київській області з вимогою вжити заходів задля припинення лобіювання інтеревів конкретного постачвльника. 6. Приклади зі зміни тендерної документації Звертаємо увагу що вищезгадані дискримінаційні вимоги неодноразово скасовувались АМКУ. До прикладу UA-2025-02-12-003824-a
Дата оприлюднення звернення:
17.10.2025 12:21
Шановний Учасник, у відповідь на запитання, повідомляємо, що вимоги тендерної документації сформовані відповідно до положень статей 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням особливостей предмета закупівлі та необхідності забезпечення належної якості, безпечності й технічних характеристик товару. Замовник, відповідно до частини третьої статті 22 Закону, має право самостійно визначати вимоги до предмета закупівлі, якщо такі вимоги є об’єктивно необхідними для досягнення мети закупівлі. Зазначення у тендерній документації посилання на ТУ У 22.2-23721044–001:2016 не є обмеженням конкуренції, а використане виключно для визначення необхідних експлуатаційних і якісних показників, яким повинна відповідати продукція. Умови тендерної документації не встановлюють обмеження щодо кола виробників або постачальників, які можуть надати підтверджувальні документи від будь-якого акредитованого органу з оцінки відповідності, а не виключно від одного конкретного виробника. Таким чином, вимоги Замовника спрямовані на захист інтересів держави та кінцевого споживача, забезпечення належної якості та безпечності товарів, і не містять ознак дискримінації чи порушення принципів, визначених статтею 5 Закону.
Дата оприлюднення відповіді:
20.10.2025 17:43