Звернення:
За тендером : Послуги з управління активами, відповідно до ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», а саме: нежитловою будівлею з реєстраційним номером об’єкта нерухомого майна 2180465751101, що розташована за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, будинок 4A, загальною площею 10380,6 кв,м, яка на праві власності зареєстрована за ТОВ «Бізнес-центр «Конкорд» (код ЄДРПОУ 43319848), за ДК 021:2015 99999999-9 Не відображене в інших розділах.
Тема:
Щодо наявності працівників з вищою освітою
Зміст:
Шановний Замовнику!
Розділом 2 додатку 3 до опублікованої тендерної документації встановлено наступні кваліфікаційні критерії до учасників за предметом закупівлі:
наявність дипломів тощо, про отримання працівниками вищої освіти в одній та/або декількох галузях: менеджменту, економіки, права, інженерії (Інформація про отримання вищої освіти повинна відповідати інформації, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/).
В той же час, відповідно до відомостей, оприлюднених на сайті Єдиної державної електронній базі з питань освіти (викладені в опублікованому листі МОН №1/5833-24 від 04.04.2024), вказана база містить (серед іншого) диплом фахового молодшого бакалавра, диплом молодшого спеціаліста, диплом молодшого бакалавра, диплом бакалавра, диплом спеціаліста, диплом магістра, диплом доктора філософії та диплом доктора мистецтва, виготовлені орієнтовно з 2000 року, крім інформації про випускників військових закладів вищої (фахової передвищої) освіти та військових навчальних підрозділів закладів вищої (фахової передвищої) освіти, а також щодо дипломів про перепідготовку (молодших спеціалістів, спеціалістів), що видавались до 2016 року, та окремих документів про освітньо-науковий ступінь доктора філософії (доктора мистецтва), виданих до 2022 року.
Таким чином, запроважена Вами вимога безпідствано позбавляє участі в конкурсі осіб, що мають в штаті працівників з вищою освітою, здобутою до 2000го року.
Така дискримінаційна вимога є такою, що порушує конституційні права працівників на доступ до праці, оскільки заборона дискримінації за віком гарантується Конституцією України, Кодексом законів про працю та іншими нормативно-правовими актами.
З огляду на налогічні кейси за Вашої участі (зокрема - в закупівлі UA-2025-09-15-013668-a), Замовником вже визнавалась така вимога дискримінаційною із внесенням змін до тендерної документації. В межах вказаної закупівлі Замовник зазначав, що за результатами опрацювання скарги ним було враховано доводи
скаржника та, керуючись абзацом третім пункту 54 Особливостей, з власної ініціативи Замовника внесено відповідні зміни до тендерної документації.
На підставі наведеного, з оглядцу сформовану практику з того самого питання та за участі того самого Замовника, прошу Вас внести зміни до тендерної документації, змінивши положення розділу 2 додатку 3.
Дата оприлюднення звернення:
23.10.2025 16:58
Шановний Учасник, дякуємо за запитання. Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами одержаними від корупційних та інших злочинів (далі – АРМА, Національне агентство), є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими (стаття 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі – Закон № 772-VІІІ).
Активи, на які накладено арешт у кримінальному провадженні та які передано в управління АРМА, для Національного агентства існують виключно в одному правовому режимі – режимі речового доказу, на який накладено арешт у кримінальному провадженні, щодо якого застосовано спеціальний порядок зберігання (постанова Верховного суду від 04.12.2019 у справі № 910/15262/18). При цьому, згідно статті 21 Закону № 772-VІІІ, управління активами здійснюється на умовах ефективності, а також збереження (за можливості - збільшення) їхньої економічної вартості.
Отже, Державою на АРМА покладено обов’язок щодо забезпечення ефективного управління майном, на яке накладено арешт у кримінальному провадженні. Згідно статті 24 Закону № 772-VІІІ надходження від здійснюваного Національним агентством управління активами є доходами державного бюджету.
Державні закупівлі здійснюються за принципами, визначеними частиною першою статті 5 Закону № 922, у тому числі, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
На виконання доручення Голови АРМА розроблено Методичні рекомендації щодо послідовності дій працівників АРМА при підготовці до проведення конкурсного відбору управителів активами, які затверджені наказом від 29.09.2023 № 223 (у редакції наказу № 54 від 14.02.2025) (далі – Методичні рекомендації).
У Методичних рекомендаціях передбачено норми щодо забезпечення прозорості, зокрема проведення відкритих торгів у формі електронного аукціону на авторизованому електронному майданчику. Крім того, у тендерній документації визначено кваліфікаційні критерії для учасників конкурсного відбору відповідно до положень статей 16, 17 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до частини першої та другої статті 16 Закону № 992 Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Водночас Замовник має право встановити один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
АРМА встановила всі 4 кваліфікаційні критерії та визначила чітке коло передбачених законодавством документів, якими повинна документально підтверджуватись інформація про відповідність учасника кваліфікаційним критеріям.
Вимога щодо надання документів (дипломів тощо), які підтверджують отримання працівниками вищої освіти в одній та/або декількох галузях — менеджменту, економіки, права, інженерії — встановлена з метою підтвердження кваліфікації персоналу Учасника, необхідної для якісного виконання робіт (надання послуг).
Інформація про отримання вищої освіти повинна відповідати даним, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/).
Таким чином, встановлені вимоги не є дискримінаційними, а спрямовані виключно на забезпечення підтвердження достовірності інформації про освіту працівників Учасника.
Дата оприлюднення відповіді:
27.10.2025 16:51