Звернення:
За тендером : ДК 021:2015 – 14210000-6 «Гравій, пісок, щебінь і наповнювачі» (щебенево-піщана суміш фракції 0х40; 0х70; щебінь із природного каменю фракції 20/40; 40/70; 5/20)
Тема:
дискримінація
Зміст:
Шановний Замовнику!
У тендерній документації встановлено вимогу, що протоколи випробувань або паспорти радіаційної якості повинні бути виконані уповноваженою випробувальною лабораторією, акредитованою за ДСТУ ISO/IEC 17025 або відповідністю ДСТУ 10012:2005.
Зазначена вимога є дискримінаційною, оскільки:
Законодавством України не передбачено обов’язкової акредитації лабораторій саме за ДСТУ ISO/IEC 17025 для проведення таких випробувань;
така вимога обмежує коло учасників, які мають чинні документи від інших уповноважених органів чи лабораторій, що діють на законних підставах;
суперечить принципам недискримінації учасників та добросовісної конкуренції (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Практика АМКУ: рішення № 1262-р/пк-пз від 09.02.2023, № 10287-р/пк-пз від 25.08.2020 — комітет визнавав подібні вимоги дискримінаційними, оскільки вони безпідставно звужують коло потенційних учасників.
Просимо внести зміни до тендерної документації та вилучити зазначену вимогу.
У разі невнесення змін будемо вимушені звернутися до Антимонопольного комітету України відповідно до ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата оприлюднення звернення:
16.10.2025 15:34
Доброго дня, шановний Учаснику! Згідно з абзацом 1 пункту 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року за №1178 (далі – Постанова КМУ №1178) Фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру (далі - звернення). Усі звернення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Згідно з абзацом 2 пункту 54 Постанови КМУ №1178, встановлено, що Замовник повинен протягом трьох днів з дати оприлюднення запиту надати роз’яснення на звернення шляхом оприлюднення його в електронній системі закупівель. Тому, у відповідь на запит щодо наявності дискримінаційних вимог в Тендерній документації з проведення відкритих торгів з особливостями повідомляємо наступне. Права та обов’язки, якими володіє Замовник під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, визначаються Законом України «Про публічні закупівлі». Вимоги до змісту Тендерної документації по закупівлі закріплені у статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, Статтею 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) встановлено норми щодо застосування Замовниками під час проведення закупівель вимог до технічних специфікацій, маркувань, сертифікатів, протоколів випробувань та інших способів підтвердження відповідності. Тому, частиною 1 статті 23 Закону встановлено, що Замовникам надано право встановлювати вимоги до технічної специфікації, яка повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). частиною 3 статті 23 закону встановлено, що технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами,іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонами системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. При цьому, частиною п’ятою даної статті встановлено, що Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними та іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Частиною 6 статті 23 Закону встановлено, що маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Вимога тендерної документації щодо надання протоколів випробувань або паспортів радіаційної якості, виконаних уповноваженою випробувальною лабораторією, акредитованою за ДСТУ ISO/IEC 17025 або відповідністю ДСТУ 10012:2005, встановлена з метою підтвердження достовірності та належної якості результатів випробувань щебеневої продукції (іншого мінерального матеріалу), відповідно до п. 8.6 Норм радіаційної безпеки України (1997) у будівельних матеріалах та мінеральній сировині. Вимога щодо акредитації лабораторії не має на меті обмеження кола учасників, а лише гарантує, що документи про радіаційну якість товару видані компетентними установами, які мають підтверджену технічну спроможність проводити такі вимірювання відповідно до міжнародних і національних стандартів. Таким чином, зазначена вимога:
- не є дискримінаційною, оскільки застосовується однаково до всіх учасників;
- спрямована на захист життя та здоров’я людей, оскільки предмет закупівлі (щебінь, мінеральні матеріали тощо) використовується у будівництві та повинен відповідати санітарним нормам радіаційної безпеки.
- відповідає положенням статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» щодо об’єктивного та недискримінаційного підходу.
Отже, підстав для внесення змін до тендерної документації в цій частині немає.
Дата оприлюднення відповіді:
19.10.2025 09:30