Звернення:
За тендером : Захисний одяг від випромінювання
Тема:
Щодо виявлення ознак дискримінаційних вимог та відсутності чітких технічних характеристик
Зміст:
Щодо виявлення ознак дискримінаційних вимог та відсутності чітких технічних характеристик.
Шановний Замовнику!
Ми, як український виробник рентгенозахисного одягу з понад 30-річним досвідом роботи у сфері виробництва рентгензахисних виробів, сервісного обслуговування та технічної експертизи медичного рентгенобладнання, звертаємося з метою попередження можливого порушення вимог чинного законодавства у сфері публічних закупівель під час формування технічного завдання до даної закупівлі.
Після уважного аналізу тендерної документації виявлено ознаки порушення принципів здійснення публічних закупівель, передбачених статтею 5 Закону України “Про публічні закупівлі”, а саме — принципів недискримінації учасників, добросовісної конкуренції та максимальної економії бюджетних коштів.
У тендерній документації міститься низка нечітких та суперечливих положень:
одночасно зазначено різні ступені свинцевого еквіваленту (0,35 Pb / 0,5 Pb / 0,7 Pb), без конкретизації, скільки виробів має відповідати кожному значенню;
вказано абсурдний діапазон розмірів “від S до XL” без урахування зросту чи анатомічних параметрів користувача;
не конкретизовано, які саме фартухи потрібні — односторонні чи двосторонні;
вимога “лінзи з діоптріями від -5.00 до +3.00” є технічно безглуздою, адже жодна пара окулярів не може одночасно покривати такий діапазон діоптрій.
Такі формулювання створюють умови для маніпуляцій і суб’єктивного відхилення учасників, не залишаючи рівних шансів для інших виробників.
1 Невизначеність технічних вимог
У позиції «Фартух зі спинкою» зазначено ступінь захисту 0,35 Pb та 0,5 Pb, однак не визначено, яка саме кількість товару повинна мати той чи інший рівень захисту.
Більше того, формулювання «Розмір від S до XL з можливістю додаткового збільшення як у довжину, так і в ширину» є некоректним, адже такі розміри не дозволяють точно розрахувати вартість виробу та фактично створюють неможливість підготувати достовірну цінову пропозицію.
Подібні формулювання є свідомо розмитими, що може бути підставою для маніпуляцій під час оцінки тендерних пропозицій.
2 Нелогічність вимог до «Однокомпонентного обертаючого фартуха»
Вимога “обертаючий фартух” не є усталеним терміном у медико-технічній сфері, не має нормативного визначення та відсутня у ДК 024:2023 та відповідних технічних регламентах, що робить неможливим розуміння суті предмета закупівлі.
Такі формулювання можуть бути виключно довільною інтерпретацією конкретного виробника, а саме ТОВ «Онкомедіка», що вказує на можливу ознаку корупційного впливу на формування технічного завдання.
3 Абсурдна вимога щодо «діоптрій від -5.00 до +3.00» в рентгенозахисних окулярах
Жоден виробник у світі не виготовляє одну модель рентгенозахисних окулярів, яка покриває діапазон діоптрій від -5.00 до +3.00.
Такі характеристики є технічно неможливими, оскільки діоптрії підбираються індивідуально під кожного користувача, і рентгенозахисні окуляри не мають функції регулювання корекційних лінз.
Ця вимога — або технічна помилка, або навмисна дискримінаційна умова, спрямована на обмеження конкуренції.
4 Некоректні та суперечливі вимоги щодо ступеня захисту комірів (тіроїдного захисту)
В позиції «Тіроїдний захист» (комір) вказано одночасно 0.35 Pb і 0.5 Pb, але не визначено, яку кількість замовник хоче кожного типу. Це суперечить п.3 ч.2 ст.22 Закону України “Про публічні закупівлі”, де зазначено, що тендерна документація повинна містити чіткий опис предмета закупівлі, що унеможливлює різночитання.
5 Дискримінаційна вимога щодо кольору
Вказівка “вибір кольору та можливість комбінації кольорів” є суб’єктивною, не технічною характеристикою, яка жодним чином не впливає на функціональність чи рівень захисту виробу. Більше того, складається враження, що наступного разу ТОВ «Онкомедіка» вигадає новий ексклюзивний колір — “сіробуромалиновий”, щоб знову відсіяти всіх конкурентів.
Такі вимоги прямо порушують ч.4 ст.5 Закону “Про публічні закупівлі”, де забороняється встановлення дискримінаційних вимог до учасників.
6 Відповідальність за порушення законодавства
Нагадуємо, що відповідно до ст.164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, порушення порядку проведення процедур закупівель тягне за собою накладення штрафу на службових осіб від 25 500 до 51 000 грн.
Крім того, у разі виявлення ознак зловживання службовим становищем або умисного формування дискримінаційних умов, відповідальні особи можуть бути притягнуті до відповідальності відповідно до ст.364 Кримінального кодексу України.
7 Невідповідність посилань на технічні регламенти
У тендерній документації одночасно вказано вимогу відповідності Постановам КМУ №753, №754 та №755 від 02.10.2013 року.
Наголошуємо, що:
рентгенозахисний одяг і вироби належать до медичних виробів, які регулюються виключно Постановою КМУ №753 «Про затвердження Технічного регламенту щодо медичних виробів»;
Постанова №754 стосується виробів для діагностики in vitro, а №755 — активних імплантованих виробів, і не мають жодного відношення до даної закупівлі.
Просимо внести відповідні зміни та залишити лише посилання на Постанову №753, щоб уникнути правових колізій.
Ми звертаємо увагу, що це вже не перший тендер, у якому технічні характеристики очевидно скопійовані з комерційних пропозицій ТОВ “Онкомедіка”.
Більше того, ціни, які пропонує ця компанія, стабільно перевищують ринкові на 200–300%, що підтверджується аналізом закупівель на платформі Prozorro.
На нашу думку, виникають підозри у змові та можливі корупційні зловживання, спрямованих на закупівлю за завищеними цінами з використанням бюджетних коштів.
Ми звертаємось до громадськості, органів місцевого самоврядування, контролюючих і правоохоронних органів, журналістів — з проханням вивчити ситуацію, якщо подібний підхід до закупівель є нормою для вашої установи, то виникає логічне питання: як проводилися інші закупівлі? Чи так само завищувалися ціни, чи так само "прописувались" умови під конкретних учасників? Чи так само бюджетні кошти витрачалися неефективно?
Висновок
Просимо:
1. Внести зміни до тендерної документації з метою чіткого формулювання технічних параметрів без двозначностей.
2. Усунути дискримінаційні вимоги щодо кольору, діоптрій та невизначених ступенів захисту.
3. Уточнити конкретні кількісні показники (скільки виробів з 0,35 Pb, а скільки з 0,5 Pb).
4. У разі відмови від внесення змін ми будемо змушені звернутися до Антимонопольного комітету України та правоохоронних органів для перевірки законності формування технічного завдання.
Ми переконані, що усунення наведених порушень дозволить провести закупівлю відкрито, прозоро та без корупційних ризиків, забезпечивши справжню конкуренцію серед виробників.
Дата оприлюднення звернення:
17.10.2025 17:06