Згідно умов цієї процедури закупівлі тендерною документацією вважається сукупність інформації у вигляді заповнених електронних полів в розділі "Тендерна документація" та прикріпленого текстового документу "ТД_МИЮЧІ", що містить всю іншу інформацію, передбачену згідно ст. 22 Закону та з урахуванням Особливостей. З урахуванням обсягу фінансування видатків замовника до розгляду не приймається тендерна пропозиція, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення цих відкритих торгів.
товари
Конфігурації закупівлі
Мінімальна кількість пропозицій : 1
Тривалість оскарження відміни закупівлі : 10
Тривалість оскарження результатів кваліфікації : 0
Тривалість оскарження результатів визначення переможця : 5
Тривалість кваліфікації : 0
Кількість днів для надання пояснень на звернення : 3
Кількість днів між кінцевою датою оскарження умов та кінцевим строком подання пропозицій : 3
20300, Україна, Черкаська область, Уманська міська територіальна громада, за адресами місцезнаходження закладів Замовника
Дата постачання по
20.12.2025 00:00
Умови оплати
Поставка товару
Тип оплати:
Пiсляоплата
Період:
20
робочі
днів
Розмір оплати:
100,0 %
Опис:
Розрахунки за поставлений Товар здійснюються на підставі видаткової накладної Постачальника, яка виписується у відповідності до Специфікації. Замовник здійснює оплату за одержаний Товар шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 20 робочих днів з моменту передачі Товару і підписання видаткової накладної.
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
14.10.2025 15:48
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
14.10.2025 15:48
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
14.10.2025 15:48
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
14.10.2025 15:48
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
14.10.2025 15:48
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
УПРАВЛІННЯ ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ УМАНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Поштовий індекс
20300
Країна
Україна
Область або регіон
Черкаська область
Населений пункт
м. Умань
Адреса
вул. Садова, 9/5
Миючі засоби
Тендер:
UA-2025-10-14-012564-a
Кваліфікований електронний підпис накладено.
Тип:
скарга
За тендером
UA-2025-10-14-012564-a.c1
Дата:
18.10.2025 19:21
Стан:
Прийнято до розгляду
Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації.
На переконання ТОВ «Гренландія НВП», дискримінаційність вимог Замовника полягає в тому, що у пункті 4 Примітки розділу І Додатку 1 до ТД та у пунктах 8.2 та 8.3 розділу ІІ Додатку 1 до ТД для еквівалентів додатково вимагається документальне підтвердження відповідності, вимоги до якого не відповідають нормам чинного законодавства про публічні закупівлі.
ТОВ «Гренландія НВП» вважає, що умови ТД через значні порушення виключають з участі у закупівлі велику кількість потенційних учасників, зокрема й наше Товариство.
УПРАВЛІННЯ ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ УМАНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (далі по тексту – Замовник) на виконання вимог закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі по тексту – Закон) та «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі по тексту – Особливості), оголосило про проведення процедури закупівлі (відкриті торги з особливостями), опублікувавши оголошення № UA-2025-10-14-012564-a в електронній системі закупівель.
ТОВ «Гренландія НВП» вважає, що умови тендерної документації (далі по тексту – ТД) через значні порушення виключають з участі у закупівлі велику кількість потенційних учасників, зокрема й наше Товариство. Також у ТД виявлено ряд положень, які мають ознаки таких, що порушують принципи, задекларовані частиною першою статті 5 Закону та норму частини четвертої статті 5 Закону, яка визначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників, наявність яких штучно обмежує коло учасників.
На переконання ТОВ «Гренландія НВП», дискримінаційність вимог Замовника полягає в тому, що у пункті 4 Примітки розділу І Додатку 1 до ТД та у пунктах 8.2 та 8.3 розділу ІІ Додатку 1 до ТД для еквівалентів додатково вимагається документальне підтвердження відповідності, вимоги до якого не відповідають нормам чинного законодавства про публічні закупівлі.
1. Зокрема, у підпунктах 8.3.4 та 8.3.5 розділу ІІ Додатку 1 до ТД, доданих Замовником змінами до ТД від 17.10.2025, для еквівалентів додатково вимагається сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14024 від акредитованого на вказаний стандарт органу:
«8.3.4. На кожну позицію запропонованого еквівалентного товару надати сертифікат відповідності ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT), що виданий уповноваженим органом відповідно до чинного законодавства або інший документ, що підтверджує відповідність запропонованого товару екологічному маркуванню (декларація, звіт, висновок тощо), що виданий органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації. Уповноважений орган має бути акредитований на вказаний стандарт. У складі пропозиції надати відповідні підтвердження компетентності (уповноваження, акредитації тощо) органу, що видав такий документ.
8.3.5. Найменування товару в документах тендерної пропозиції учасника повинні відповідати запропонованому найменуванню еквівалентного товару в технічній пропозиції учасника, найменуванню в протоколі(ах) випробувань, сертифікаті(ах) відповідності відповідно до ДСТУ ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT), нормативних документах згідно яких виготовляється запропонований товар, паспортах, сертифікатах якості та на запропонованих етикетках».
Разом з тим, чинне законодавство не встановлює вимоги підтвердження відповідності екологічним вимогам саме ISO 14024, який стосується лише Екологічних марковань та декларацій.
Виробники та постачальники широко застосовують підтвердження відповідності більш широкому спектру саме екологічних вимог, тобто «еквівалентним вимогам» в розумінні частини шостої статті 23 Закону, шляхом отримання сертифікатів відповідності ISO 14001, який стосується систем екологічного управління загалом, а не лише марковань та декларацій:
Стандарт, документ щодо відповідності якому вимагається Замовником
(але не може бути ним наданий на продукцію зазначених в ТД та інших виробників)
Стандарт, сертифікат відповідності якому може запропонувати ТОВ «Гренландія НВП»
(а також й інші потенційні учасники, які можуть запропонувати еквіваленти)
ДСТУ ISO 14024:2018 Екологічні марковання та декларації. Екологічне марковання типу I. Принципи та процедури
ДСТУ ISO 14001:2015 Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування (ISO 14001:2015, IDT)
Отже, серед іншого, формулювання зазначеної вимоги ТД дискримінує учасників, зокрема, ТОВ «Гренландія НВП», в яких вже наявні сертифікати відповідності ДСТУ ISO 14001 (тобто державному стандарту України), видані акредитованими на вказаний стандарт органами сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством), які підтверджують відповідність еквівалентним (екологічним) вимогам.
Разом з тим, ТОВ «Гренландія НВП» наразі не має чинного сертифікату відповідності ДСТУ ISO 14024, що виданий незалежним компетентним національним або призначеним органом з оцінки відповідності, акредитованим на вказаний стандарт, а також не має можливості його отримати.
Про це свідчить, зокрема, рішення Комісії № 15486-р/пк-пз від 28.09.2023, яка відмовила у задоволенні скарги № UA-2023-08-07-007063-a.c1, якою ТОВ «Гренландія НВП» намагалося довести, що наявний у нашого Товариства, чинний на дату подання у 2023 році, сертифікат відповідності, виданий Органом з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» ВГО «Жива планета», у сфері акредитації якого, єдиного в Україні, міститься позначення ДСТУ ISO 14024, є саме сертифікатом відповідності ДСТУ ISO 14024.
Не зважаючи на надані
- Атестат про акредитацію № 1О156 від 12.10.2022 зі Сферою акредитації Органу з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» ВГО «Жива планета» (далі по тексту – Орган), виданий Національним агентством з акредитації України (далі по тексту – НААУ),
- пояснення та документи від НААУ (№ 6-5/5-2124 від 17.08.2023) та Органу (№ 129 від 14.07.2023), зокрема відповідь НААУ № 6-5/5-2124 від 17.08.2023 на адвокатський запит, здійснений з метою представництва інтересів ТОВ «Гренландія НВП», у якій зазначено, що:
«… в Реєстрі акредитованих органів з оцінки відповідності НААУ зареєстровано Орган з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» Всеукраїнської громадської організації «Жива планета» (атестат про акредитацію № 1О156, дійсний до 11.10.2027), сфера акредитації якого містить стандарт ДСТУ ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT).
Інформація щодо повного переліку акредитованих органів з оцінки відповідності та їх узагальнених сфер акредитації розміщена у вільному доступі на сайті НААУ - https://naau.org.ua/, за посиланням https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov у Реєстрі акредитованих ООВ у відповідній рубриці.
Стосовно спроможності проведення робіт згідно ДСТУ ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT) рекомендуємо звернутись безпосередньо до ООВ у вищезазначеному Реєстрі»,
Комісія відмовила у задоволенні скарги № UA-2023-08-07-007063-a.c1, зазначивши у рішенні № 15486-р/пк-пз від 28.09.2023, зокрема:
«Схеми (моделі) сертифікації, що застосовуються: Екологічне марковання типу І згідно з ДСТУ ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT).
Позначення нормативних документів, де встановлені показники продукції/процесів/послуг, на відповідність яким проводиться оцінювання: СОУ OEM 08.002.12.065:2020; СОУ OEM 08.002.12.007:2020".
Разом з тим, згідно з Реєстром акредитованих ООВ (https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov), у Реєстрі акредитованих ООВ станом на 26.09.2023 міститься інформація про орган з оцінки відповідності "Центр екологічної сертифікації та маркування" Всеукраїнської громадської організації "Жива планета", зокрема, зазначено: "№ ООВ: 10156.
Назва: Орган з оцінки відповідності "Центр екологічної сертифікації та маркування" Всеукраїнської громадської організації "Жива планета". Термін дії атестата акредитації: 16.07.2010-15.07.2013. 12.10.2017-11.10.2022. Підтверджено відповідність згідно ДСТУ EN ISO/IEC 17065:2014 (ISO/IEC 17065:2012). Рішення від 12.10.2017 Відповідно до вимог ДСТУ EN ISO/IEC 17065:2019 Рішення від 30.12.2021. 12.10.2022-11.10.2027.
Узагальнена сфера акредитації: екологічне маркування типу І: продукти харчування; натуральні продукти; напої; вода природна; вироби текстильні; меблі; вироби з деревини; будівельні матеріали та вироби; продукція металургійної промисловості; продукція хімічної промисловості; мийні засоби та засоби для чищення, косметичні 10 засоби; вироби пластмасові; вироби паперові та картонні; прилади побутові; послуги типу "зелений офіс" та "зелений клас"; банні послуги.
Разом з тим, у складі Пропозиції Скаржника відсутнє підтвердження компетентності органу сертифікації на стандарт ДСТУ ISO 14024».
Тобто, Комісія підтвердила належність використаної замовником підстави відхилення, а отже – неможливість надання належного підтвердження, оскільки інших органів, акредитованих НААУ на ДСТУ ISO 14024, в Україні немає.
Оскільки такі само рішення приймалися Комісією багаторазово, ТОВ «Гренландія НВП» й оскаржує вищезазначену умову ТД у даній закупівлі, додану Змінами до ТД, як неможливу для виконання.
Втім, частинами п’ятою та шостою статті 23 Закону
не лише передбачено, що у разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам,
але й що якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Отже, відповідно до Закону, учасники мають право надавати, а на Замовника покладено обов’язок приймати не лише конкретні сертифікати, але й інші сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним (в даному випадку – екологічним) вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена, зокрема, шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності».
Просимо зобов’язати Замовника надати учасникам можливість підтвердження еквівалентним (саме екологічним) вимогам
не лише виключно саме сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14024,
але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») та які, відповідно до частини шостої статті 23 Закону, є способом, визначеним законодавством.
ТОВ «Гренландія НВП» є виробником та постачальником широкого асортименту засобів для миття, чищення, гігієни, дезінфекції тощо власного виробництва (зокрема, під ТМ «EXTREME WASH»), а також й інших вітчизняних виробників. У даній закупівлі можемо запропонувати, наприклад, продукцію власного виробництва.
Проте, взяти участь у даній закупівлі, запропонувавши цю продукцію, ми не зможемо через дискримінаційні вимоги Замовника до надання документального підтвердження відповідності.
Просимо зобов’язати Замовника узгодити зазначені вимоги тендерної документації із чинним законодавством.
2. Також, у пункті 8.2 розділу ІІ Додатку 1 до ТД, в редакції, затвердженій змінами до ТД від 17.10.2025, для еквівалентів додатково вимагається надання підтвердження відповідності запропонованого товару інформацією з мережі Інтернет:
«8.2. Учасник повинен надати згоду на виконання вимог розділу І Додатку 1 до тендерної документації із зазначенням у Таблиці 1 розділу І Додатку 1 до тендерної документації інформації про найменування запропонованого товару, найменування виробника та/або торгової марки, країни походження товару. У разі, якщо учасник пропонує еквівалент товару (аналог), він повинен у Таблиці 1 розділу І Додатку 1 до тендерної документації додатково зазначити технічні характеристики запропонованого товару, зазначити посилання на сайт інтернет-магазину та/або торгової площадки виробника запропонованого товару та вказати нормативні документи згідно яких виготовляється запропонований товар (ДСТУ, ГОСТ, ТУ, ТЗ тощо)».
А пункт 4 Примітки розділу І Додатку 1 до ТД:
«4) Учасник, подаючи свою тендерну пропозицію, тим самим погоджується, що його тендерна пропозиція може бути відхилена у разі, якщо ним була надана недостовірна інформація щодо відповідності запропонованого ним товару технічним та якісним вимогам Замовника або товар, який представляється ним на торги, не відповідає технічним та якісним вимогам Замовника. Замовник для перевірки відповідності запропонованого учасником товару може використовувати інформацію, розміщену».
Разом з тим, підтвердження відповідності запропонованого товару інформацією з мережі Інтернет в мережі Internet, в тому числі в електронній системі закупівель, офіційний сайт виробника, дистриб’ютора тощо (сайт інтернет-магазину та/або торгової площадки виробника) не передбачене чинним законодавством.
А частиною третьою статті 22 Закону визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Просимо зобов’язати Замовника узгодити зазначену вимогу тендерної документації із чинним законодавством.
Просимо зобов’язати Замовника викласти обгрунтовані вимоги до предмета закупівлі у спосіб, що надасть можливість участі у закупівлі учасникам, що пропонуватимуть продукцію різних виробників, а саме:
1) надати учасникам можливість підтвердження еквівалентним (саме екологічним) вимогам
не лише виключно саме сертифікатами відповідності ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT),
але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством;
2) виключити вимогу підтвердження відповідності запропонованого товару у спосіб, не передбачений чинним законодавством:
«Замовник для перевірки відповідності запропонованого учасником товару може використовувати інформацію, розміщену в мережі Internet, в тому числі в електронній системі закупівель, офіційний сайт виробника, дистриб’ютора тощо»,
«посилання на сайт інтернет-магазину та/або торгової площадки виробника запропонованого товару»,
оскільки за наявного формулювання зазначених вимог ТОВ «Гренландія НВП», як і переважна більшість інших потенційних учасників, позбавлене можливості взяти участь у даній закупівлі.
ТОВ «Гренландія НВП» вважає, що встановленими вимогами тендерної документації здійснено порушення його прав та законних інтересів як потенційного учасника, а також порушено принципи, задекларовані частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»: добросовісної конкуренції серед учасників; відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель; недискримінації учасників та рівного ставлення до них; об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; максимальної економії та ефективності; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Також, фактично, порушено норму частини четвертої статті 5, яка визначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників
Відповідно до вищенаведеного, керуючись статтями 3, 5, 11, 18, 22, 23, 24, Закону України «Про публічні закупівлі» та пунктами 28, 30, 55-67 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, –
Сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001, виданий органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», на виготовлення продукції, яку може запропонувати у даній закупівлі ТОВ «Гренландія НВП».
Відповідь Національного агентства з акредитації України № 6-5/5-2124 від 17.08.2023 на адвокатський запит, здійснений з метою представництва інтересів ТОВ «Гренландія НВП».
Відповідь Органу з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» ВГО «Жива планета» № 129 від 14.07.2023 на адвокатський запит, здійснений з метою представництва інтересів ТОВ «Гренландія НВП».
Атестат про акредитацію № 1О156 від 12.10.2022 зі Сферою акредитації Органу з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» ВГО «Жива планета», виданий Національним агентством з акредитації України.
Зобов'язати замовника надати необхідні документи, роз'яснення
Просимо зобов’язати Замовника викласти обгрунтовані вимоги до предмета закупівлі у спосіб, що надасть можливість участі у закупівлі учасникам, що пропонуватимуть продукцію різних виробників, а саме:
1) надати учасникам можливість підтвердження еквівалентним (саме екологічним) вимогам
не лише виключно саме сертифікатами відповідності ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT),
але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством;
2) виключити вимогу підтвердження відповідності запропонованого товару у спосіб, не передбачений чинним законодавством:
«Замовник для перевірки відповідності запропонованого учасником товару може використовувати інформацію, розміщену в мережі Internet, в тому числі в електронній системі закупівель, офіційний сайт виробника, дистриб’ютора тощо»,
«посилання на сайт інтернет-магазину та/або торгової площадки виробника запропонованого товару»,
оскільки за наявного формулювання зазначених вимог ТОВ «Гренландія НВП», як і переважна більшість інших потенційних учасників, позбавлене можливості взяти участь у даній закупівлі.
Замовник, розглянувши Скаргу Скаржника, надає наступні пояснення. Щодо питання першого Підпунктом 8.3.4. пункту 8. «Інформація/ документи, що підтверджують відповідність умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі» Додатку 3 до тендерної документації передбачено: На кожну позицію запропонованого еквівалентного товару надати сертифікат відповідності ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT), що виданий уповноваженим органом відповідно до чинного законодавства або інший документ, що підтверджує відповідність запропонованого товару екологічному маркуванню (декларація, звіт, висновок тощо), що виданий органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації. Уповноважений орган має бути акредитований на вказаний стандарт. У складі пропозиції надати відповідні підтвердження компетентності (уповноваження, акредитації тощо) органу, що видав такий документ. Скаржник просить надати учаснику можливість підтверджувати еквівалентні екологічні вимоги не лише сертифікатами відповідності ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT), а й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органом з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Скаржник помилково вважає, що сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001 є еквівалентним підтвердженням вимог екологічному маркуванню ISO 14024:2018. ДСТУ ISO 14001 та ДСТУ ISO 14024 не є еквівалентними чи взаємозамінними, виходячи із порівнянь наступним критеріїв стандартів. Таблиця 1. Порівняння ДСТУ ISO 14001 та ДСТУ ISO 14024 ДСТУ ISO 14001 ДСТУ ISO 14024 Основна мета Впровадження системи екологічного менеджменту на підприємстві для зменшення негативного впливу на довкілля. Встановлення правил для екологічного маркування продукції I типу (наприклад, нанесення екомаркування на продукт), що підтверджує його екологічні переваги. Сфера застосування Внутрішні процеси організації, управління, політика та процедури. Продукти та послуги, які мають бути сертифіковані та марковані відповідно до встановлених екологічних критеріїв. Об’єкт стандартизації Організаційна діяльність в цілому (виробництво, процеси, послуги). Конкретний продукт або послуга та його відповідність екологічним стандартам. Результат Сертифікат відповідності, який підтверджує, що система управління підприємства відповідає вимогам стандарту ISO 14001. Екологічний знак (наприклад, "Зелений журавлик" в Україні) на упаковці товару, який інформує споживачів про екологічні переваги продукту. Споживач Інформує зацікавлених сторін про екологічну відповідальність компанії. Допомагає споживачам обрати екологічно чистіші товари. Як видно з Таблиці 1, ДСТУ ISO 14001 зосереджений на системі управління всім підприємством, щоб мінімізувати його загальний негативний вплив на довкілля. ДСТУ ISO 14024 стосується конкретного продукту або послуги, підтверджуючи його екологічні переваги за допомогою екологічного маркування, яке надається незалежним органом. Сертифікат відповідності 14024 засвідчує, що продукт пройшов оцінку та відповідає певним, встановленим критеріям, які стосуються його впливу на довкілля та здоров'я людини протягом усього життєвого циклу. Принципи і методи застосування екологічного маркування наведені у серії міжнародних стандартів ISO 14020, що введені в дію як державні стандарти України. Екологічне маркування І типу згідно з ДСТУ ISO 14024 (ISO 14024, IDT) дозволяє ідентифікувати більш екологічно кращу продукцію в межах однієї категорії. На кожну категорію розробляється окремий стандарт екологічного маркування І типу. Нормативний документ визначає екологічні характеристики і переваги товару, матеріалу чи виробу враховуючи його складники, технічні характеристики, показники якості і безпеки та впливи під час виробництва і використання. На відміну від ДСТУ ISO 14024, стандарт ДСТУ ISO 14001 установлює вимоги до системи організації у сфері екологічного управління. По суті цей стандарт визначає уніфіковану схему діяльності, спрямовану на підвищення дієвості організації у сфері охорони довкілля та реагування на зміни умов довкілля в рівноважному поєднанні з соціально-економічними потребами. Об’єктом сертифікації згідно з ДСТУ ISO 14001 є система екологічного управління. Тобто, даний стандарт й, відповідно, сертифікат відповідності згідно з ДСТУ ISO 14001, не має безпосереднього відношення до товару, що є предметом закупівлі, у тому числі його технічних, якісних та кількісних характеристик, зазначення яких передбачено п. 3 ч. 2 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі», а також не встановлює будь-яких вимог до предмета закупівлі, для того, щоб вимагати сертифікати відповідності. Сертифікація екологічним маркуванням І типу є доступною для багатьох виробників в Україні та за її межами. Продукція, сертифікована за стандартами ДСТУ ISO 14024 або еквівалентним стандартам, що встановлені згідно з ISO 14024 в межах європейських програм екологічного маркування є доступною на ринку, що гарантує рівні можливості для всіх учасників тендеру. Будь-який суб'єкт господарювання, зокрема Скаржник, який є безпосередньо виробником миючих засобів, на власний розсуд приймає рішення про те, чи буде він виробляти продукцію, що відповідає екологічним вимогам. Таким чином, вимога щодо надання сертифікату екологічного маркування не обмежує доступ до участі в тендері, оскільки доступ до цих сертифікатів мають багато виробників по всьому світу, що гарантує відкритість і рівність умов конкуренції. Слід зазначити, виходячи зі змісту скарги, Скаржник, не дослідивши питання еквівалентності наявного у нього сертифікату відповідності згідно ДСТУ ISO 14001, має за мету змусити Замовника змінити вимогу до предмету закупівлі – відповідність запропонованого товару вимогам екологічного маркування ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT), замінивши її на вимогу до учасника - відповідність системи екологічного управління Скаржника ДСТУ ISO 14001, яке взагалі не має відношення до товару, до його технічних, якісних та кількісних характеристик, а відноситься безпосереднього до організації діяльності у Скаржника та має наступні кроки: - ідентифікація та мінімізація впливу на навколишнє середовище - раціональне використання природних ресурсів - контроль та зменшення кількості відходів і викидів - підвищення екологічної свідомості працівників і всіх зацікавлених сторін. Частиною п’ятою статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) передбачено: «Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.». Як вбачається з даної норми, Замовник може встановлювати екологічні характеристики до товару, а не до учасників. Дана норма дозволяє Замовнику визначати вимоги тендерної документації у спосіб, що не суперечить чинному законодавству. Тож, вимога, визначена Замовником у підпункті 8.3.4. пункту 8. Додатку 3 до тендерної документації повністю відповідає нормі Закону щодо встановлення екологічних характеристик саме до товару. Не бажання Скаржника вчинити певні кроки для отримання необхідних документів, не може вважатися дискримінаційними, виходячи з наступного: 1). У п.37 постанови Верховного Суду від 05 березня 2020 року у справі №826/14444/16 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/88062662) зазначено: «Верховний Суд вважає за необхідне також зазначити, що невідповідність продукції виробника умовам конкурсної документації не є підставою для визнання таких вимог дискримінаційними.». Схожа правова позиція викладена також у п.140 постанови Верховного Суду від 28 жовтня 2020 року у справі №640/4170/19. 2). У відповідях на запити 232/2016, 425/2017 Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України зазначено, що “замовник самостійно визначає необхідні технічні характеристики предмета закупівлі виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням законодавства” 3). У п.20 Рекомендацій АМКУ “Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції” від 09.04.2020 № 17-рк (https://amcu.gov.ua/storage/app/uploads/public/5ea/190/980/5ea19098085a9264120585.pdf) зазначено, що вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність таким вимогам, визначаються замовником самостійно виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у статті 3 Закону про публічні закупівлі, та з дотриманням законодавства в цілому. 4). У постанові Верховного Суду від 28 жовтня 2020 року у справі №640/4170/19 зазначено: «25. Верховний Суд наголошує, що замовник має право вибору конкретної специфікації предмета закупівлі та не обмежений у можливості встановлювати вимоги, які спрямовані на забезпечення задоволення його потреб у продукції з відповідними технічними, якісними та кількісними характеристиками.». 5). Вимоги щодо екологічного маркування та надання відповідного підтвердження обґрунтовані ситуацією, що склалася на ринку миючих засобів, а саме щодо постачання неякісної, фальсифікованої продукції. Скаржник зазначає, що вимога щодо підтвердження відповідності еквівалентного товару екологічному маркуванню дискримінує учасників, зокрема Скаржника, оскільки він має сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001, не має чинного сертифікату відповідності ДСТУ ISO 14024 та не має можливості його отримати. З даного приводу слід зазначити наступне. По-перше, наявність спільного слова «екологічне» у назвах двох абсолютно різних за призначенням стандартів (ДСТУ ISO 14001 «Системи екологічного управління» та ДСТУ ISO 14024 «Екологічне марковання та декларації») не робить їх еквівалентними. Екологічне маркування і екологічне управління не є і не можуть бути еквівалентними вимогами, так само як і екологічна політика, екологічна відповідальність та екологічний контроль, оскільки це різні за своєю суттю поняття. Маркування — це інформування споживача про екологічні властивості товару, тоді як управління — це стратегічний процес, спрямований на раціональне використання природних ресурсів підприємствами та державою. З таким самим успіхом за логікою Скаржника можна стверджувати, що знак "енергоефективності" на лампочці та система енергозбереження на виробництві є еквівалентними поняттями, або напис на етикетці "вироблено з вторинної сировини" на зошиті та переробка відходів на фабриці теж рівнозначні поняття, що є абсурдним. По-друге, щодо відсутності у Скаржника чинного сертифікату відповідності ДСТУ ISO 14024 та відсутності можливості його отримати. Дане твердження Скаржника абсолютно нічим не обґрунтовано та не підтверджено. Слід зазначити, що на сайті Органу з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» за посиланням https://www.ecolabel.org.ua/reestr-sertifikativ міститься перелік суб’єктів господарювання, які мають чинні сертифікати відповідності стандарту ДСТУ ISO 14024, зокрема, на мийні та чистячи засоби такий сертифікат видано 15 суб’єктам господарювання (виробника та постачальникам) і Скаржника серед них немає. А тому «не має можливості» та «не має бажання» є еквівалентними твердженнями в даному випадку. Підсумовуючи викладене, вимога Скаржника щодо внесення змін до тендерної документації, а саме: надання учасникам можливості підтвердження еквівалентним вимогам не лише виключно саме сертифікатами відповідності ISO 14024:2018 , але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством, є неможливою, оскільки: 1. сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001 системи екологічного управління, який пропонується Скаржником не є еквівалентним, не є взаємозамінним, не є аналогічним тощо документом до сертифікату відповідності ISO 14024:2018 (ISO 14024:2018, IDT) екологічному маркуванню, при цьому немає жодного значення яким саме органом виданий такий сертифікат ДСТУ ISO 14001: органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством. 2. сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001 системи екологічного управління, який пропонується Скаржником не підтверджує відповідність запропонованого учасником товару екологічному маркуванню, оскільки не має жодного відношення до товару, при цьому немає жодного значення яким саме органом виданий такий сертифікат ДСТУ ISO 14001: органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством. 3. підтвердження відповідності в Скаржника системи екологічного управління ДСТУ ISO 14001, виданий органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством в даній закупівлі Замовника не цікавить. 4. листом Мінекономіки від 30.06.2020 р. №3432-06/40499-07 підтверджується, що компетенція органів з оцінки відповідності здійснюється виключно шляхом акредитації відповідно до Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності». Спираючись на вище зазначену судову практику, ґрунтуючись на необхідності підтвердження відповідності саме товару, який пропонується Замовнику, відсутня необхідність внесення змін до тендерної документації, що пропонуються Скаржником. Питання сертифікації екологічного маркування вже неодноразово оскаржувалось в закупівлях. Закупівлі, в яких скаржник не довів необхідність внесення змін до тендерної документації щодо екологічного маркування: - UA-2024-05-24-007243-a рішення № 9960-р/пк-пз від 06.06.2024 - UA-2024-08-16-004124-a рішення № 17383-р/пк-пз від 24.10.2024 - UA-2025-04-16-001537-a рішення № 8311-р/пк-пз від 26.05.2025 - UA-2025-02-12-015433-a рішення № 2974-р/пк-пз від 26.02.2025 - UA-2025-08-19-006961-a рішення № 13659-р/пк-пз від 04.09.2025 – одне з недавніх рішень, де Скаржнику було відмовлено в задоволенні скарги. Щодо питання другого На думку Скаржника, дані вимоги не передбачені чинним законодавством. Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням цих особливостей. Пунктом 3 частини другої статті 22 Закону визначено, що тендерна документації повинна містити, зокрема: 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Слід зазначити, що законодавством не визначений конкретний спосіб підтвердження відповідності запропонованого товару учасником. А тому, такий спосіб замовник визначає самостійно. В чинних законодавчих актах відсутня заборона для замовників вимагати в учасника здійснювати останнім посилання на інтернет-ресурси для підтвердження відповідності запропонованого товару. Ба, більше, під час формування технічної специфікації, визначенні технічних характеристик миючих засобів, співвідношенні складових, Замовник використовував інформацію по миючі засоби саме із сайтів виробників, торгівельних майданчиків тощо. Відповідно, перевірка в мережі Internet наданої учасником інформації є цілком логічною та такою, що не суперечить чинному законодавству. З тим самим успіхом можна стверджувати, що вимога надати заповнену Таблицю 1 розділу І Додатку 1 до тендерної документації теж не передбачена чинним законодавством, але Скаржник не вважає її такою, що суперечить чинному законодавству. Скаржник зазначає, що вимога «здійснити посилання на сайт інтернет-магазину та/або торгової площадки виробника запропонованого товару» позбавляє його можливості взяти участь у даній закупівлі. При цьому, не наводить жодних аргументів, чому він не може це зробити. Слід зазначити, що в ході аналізу інформації в мережі Internet, Замовником встановлено, що у Скаржника, який позиціонує себе як виробника миючих засобів, є власний інтернет магазин за посиланням: https://alenka.ua/. Виникає логічне питання: навіщо виробнику миючих засобів, тобто Скаржнику приховувати інформацію про власний інтернет магазин та, відповідно, товар, що ним виробляється? Чесному виробнику немає чого приховувати від потенційного споживача. Навпаки, доброчесний та порядний виробник, що виробляє якісний товар буде максимально доводити до споживачів інформацію про якість свого товару та його переваги серед інших миючих засобів. Не бажання Скаржника – виробника миючих засобів, надати посилання на власний сайт викликає здивування та наводить на неоднозначні думки щодо самого товару, який Скаржник бажає запропонувати. Дана вимога встановлена Замовником з метою пересвідчитись, що учасником пропонується товар, інформація про який не засекречена, доступна широкому колу споживачів, а не фальсифікований «підпільний» товар, про який ніхто не чув і не бачив та про який сам виробник не бажає надавати інформацію. Враховуючи принцип свободи, а це основоположний принцип права, і в даному контексті він означає, що замовник може обирати варіанти вимог, якщо вони не заборонені законом і не підпадають під юридичні обмеження. В чинному законодавстві відсутня заборона вимагати від учасника здійснити посилання на сайт інтернет-магазину та/або торгової площадки виробника запропонованого товару, а так само відсутня заборона для замовників використовувати інформацію, розміщену в мережі Internet, в тому числі в електронній системі закупівель, офіційний сайт виробника, дистриб’ютора тощо. Підсумовуючи викладене, Скаржник не навів доказів неможливості «зазначити посилання на сайт інтернет-магазину та/або торгової площадки виробника запропонованого товару», а також не навів доказів щодо необхідності заборони Замовнику для перевірки відповідності запропонованого товару «використовувати інформацію, розміщену в мережі Internet, в тому числі в електронній системі закупівель, офіційний сайт виробника, дистриб’ютора тощо». Враховуючи викладене, у Замовника відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації, що оскаржуються Скаржником. Просимо відмовити ТОВ "ГРЕНЛАНДІЯ НВП" у задоволенні скарги. Додатки: 1. Лист Мінекономіки від 30.06.2020 р. №3432-06/40499-07 2. Національний стандарт ДСТУ ISO 14001:2015 3. Національний стандарт ДСТУ ISO 14024:2018
Щодо недискримінаційності вимоги у підпунктах 8.3.4 та 8.3.5 розділу ІІ Додатку 1 до тендерної документації
Замовник наполягає на відмінності ДСТУ ISO 14001 та ДСТУ ISO 14024: «ДСТУ ISO 14001 зосереджений на системі управління всім підприємством, щоб мінімізувати його загальний негативний вплив на довкілля. ДСТУ ISO 14024 стосується конкретного продукту або послуги, підтверджуючи його екологічні переваги за допомогою екологічного маркування, яке надається незалежним органом». З наданих Замовником пояснень випливає, що ДСТУ ISO 14001 охоплює сферу відповідності екологічним вимогам усього процесу виробництва продукції загалом, більш широко, порівняно з ДСТУ ISO 14024, який стосується лише маркування вже виробленої продукції.
Замовник наводить низку номерів рішень Комісії, якими, нібито, встановлено недискримінаційність вимоги надання сертифікату відповідності ДСТУ ISO 14024 від акредитованого на вказаний стандарт органу.
Разом з тим, Замовник маніпулятивно об’єднав у свій перелік рішення Комісії, які не можуть свідчити про підтвердження правомірності встановлення ним вимоги та/або прецедентність для розгляду за даною скаргою.
Замовник, як і передбачалося у Скарзі, наводить єдиний орган, який, на його думку, видає сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14024 і є акредитованим на вказаний стандарт: «на сайті Органу з оцінки відповідності «Центр екологічної сертифікації та маркування» за посиланням https://www.ecolabel.org.ua/reestr-sertifikativ міститься перелік суб’єктів господарювання, які мають чинні сертифікати відповідності стандарту ДСТУ ISO 14024, зокрема, на мийні та чистячи засоби такий сертифікат видано 15 суб’єктам господарювання (виробника та постачальникам) і Скаржника серед них немає».
Щодо вимог у пунктах 8.2 розділу ІІ Додатку 1 до ТД та пункту 4 Примітки розділу І Додатку 1 до ТД, якими, у сукупності, для еквівалентів додатково вимагається надання підтвердження відповідності запропонованого товару інформацією з мережі Інтернет: «8.2. ... У разі, якщо учасник пропонує еквівалент товару (аналог), він повинен у Таблиці 1 розділу І Додатку 1 до тендерної документації додатково зазначити технічні характеристики запропонованого товару, зазначити посилання на сайт інтернет-магазину та/або торгової площадки виробника запропонованого товару та вказати нормативні документи згідно яких виготовляється запропонований товар (ДСТУ, ГОСТ, ТУ, ТЗ тощо)». «4) ... Замовник для перевірки відповідності запропонованого учасником товару може використовувати інформацію, розміщену в мережі Internet, в тому числі в електронній системі закупівель, офіційний сайт виробника, дистриб’ютора тощо».
Тема:
щодо дискримінаційних вимог тендерної документації
Зміст:
Шановний Замовнику! Вимога пункту 8.3 розділу ІІ Додатку №1 до тендерної документації: «8.3. У разі, якщо учасник пропонує еквівалент товару (аналог), він повинен надати:
- протокол випробувань, який виданий не раніше 2024 року лабораторією акредитованою Національним агентством з акредитації в Україні»
дискримінує учасників, які не можуть надати протоколи випробувань лабораторій, акредитованих НААУ, а можуть надати протоколи випробувань лабораторій, які отримали свідоцтва про відповідність вимогам ДСТУ ISO 10012:2005, що вже було встановлено Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у рішенні № 13659-р/пк-пз від 04.09.2025 за скаргою № UA-2025-08-19-006961-a.b1: «Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які у разі пропонування еквіваленту товару (аналога) зможуть надати протокол випробувань запропонованого товару, виданий лабораторією, саме акредитованою Національним агентством з акредитації в Україні, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника».
З метою уникнення оскарження просимо до 17:00 17.10.2025 усунути зазначену дискримінаційну вимогу тендерної документації.
Дата оприлюднення звернення:
16.10.2025 14:56
Шановний Учасник! Замовником будуть внесені зміни до тендерної документації.
Дата оприлюднення відповіді:
17.10.2025 11:50
На даному тендері відміни не були знайдені.
Перелік вимог порожній. Якщо Ви бажаєте подати вимогу
Увійти
або
Підписатися.
Очікування пропозицій
Очікувана вартість
689 287
грн.
Період подання пропозицій
до
22.10.2025 01:00
Замовник:
УПРАВЛІННЯ ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ УМАНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ