Звернення:
За тендером : ДК 021:2015 90910000-9 Послуги з прибирання (Послуги з комплексного прибирання приміщень адмінбудівлі та прибудинкової території Одеського РСП Украероруху)
Тема:
Вимога, дискримінаційні вимоги ТД
Зміст:
Вимога
Шановний Замовнику!
У тендерній документації встановлено вимогу:
«На фахівця учасника, діяльність якого пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту надати посвідчення про функціональне навчання (підвищення кваліфікації цільового призначення) у сфері цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій.».
Вважаємо цю вимогу дискримінаційною та такою, що суперечить чинному законодавству, з огляду на наступне.
Встановлення у тендерній документації вимоги щодо проходження навчання саме у ДСНС та саме функціонального навчання є навмисно звужуючою умовою, яка створює переваги для окремих суб’єктів господарювання та обмежує конкуренцію Це прямо суперечить принципам публічним закупівель.
Зазначена вимога взагалі не має відношення до предмета закупівлі (послуги з прибирання), не впливає на належне надання послуг і не є обґрунтованою з точки зору потреб Замовника.
У практиці Антимонопольного комітету України вже є аналогічні рішення. Так, у рішенні № 18267-р/пк-пз від 12.11.2024 (закупівля UA-2024-10-30-009444-a, стор. 13–15) колегія АМКУ прямо визнала дискримінаційними умови, які вимагали надання посвідчень та протоколів з питань цивільного захисту у процедурі закупівлі послуг з прибирання, оскільки такі вимоги не узгоджуються з предметом закупівлі та обмежують конкуренцію.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник має право включати інші вимоги до документації лише за умови, що вони передбачені законодавством та обґрунтовані специфікою предмета закупівлі. У нашому випадку цієї обґрунтованості немає.
Таким чином, у нинішній редакції вимога є дискримінаційною, оскільки:
- обмежує право учасників підтверджувати проходження навчання у будь-якому уповноваженому навчальному центрі;
- взагалі не пов’язана з предметом закупівлі;
- створює необґрунтовані бар’єри для участі у процедурі.
Вимагаємо внести зміни до тендерної документації та виключити положення про обов’язкове проходження функціонального навчання саме у Державній службі України з надзвичайних ситуацій.
Саме встановлення такої вимоги є дискримінаційним, не кажучи вже про те, що вона набуває подвійно дискримінаційного характеру у випадку, коли замовник ще й визначає конкретного суб’єкта проведення навчання.
Окрім того, зазначаємо, що найближче відповідне функціональне навчання заплановано на 17–20 листопада, отже, учасники об’єктивно не зможуть його пройти до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Дата оприлюднення звернення:
15.10.2025 09:54
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Таким чином, дана норма не обмежує замовника у встановлені вимог в тендерній документації специфікою предмету закупівлі, а головна умова, щоб наявність вимоги була передбачена законодавством України.
Обов’язковість навчання з питань цивільного захисту роботодавцями своїх працівників встановлюється Кодексом цивільного захисту України (далі – Кодекс). Так, відповідно до ст. 39 Кодексу навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях здійснюється за місцем роботи - працюючого населення, а відповідно до п. 6 ст. 40 Кодексу допуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань цивільного захисту, зокрема з пожежної безпеки, забороняється.
Відповідно до п. 14 та 15 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 26.06.2013 №444, особи, що залучаються підприємствами, установами та організаціями (в тому числі на умовах договору) до проведення інструктажів, навчання і перевірки знань з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, зобов’язані пройти спеціальну підготовку на територіальних курсах, у навчально-методичних центрах цивільного захисту та безпеки життєдіяльності відповідно до вимог типового положення про них. Навчання керівного складу підприємств, установ та організацій і фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, здійснюється в установленому законодавством порядку.
Постановою кабінету Міністрів України від 23.10.2013 №819 затверджено Порядок проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, відповідно до п. 2 якого для навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, ДСНС разом з місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування утворює навчально-методичні центри сфери цивільного захисту, до яких належать навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності та територіальні курси цивільного захисту та безпеки життєдіяльності (далі - навчально-методичні центри). Навчально-методичні центри є бюджетними установами у сфері цивільного захисту, які проводять навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту (далі - керівний склад і фахівці), забезпечують надання інших освітніх послуг та методичний супровід суб’єктів господарювання, що проводять навчання населення діям у надзвичайних, аварійних ситуаціях та в умовах терористичного акту (п. 3 Порядок проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту).
З огляду на викладене, працівники не мають права виконувати роботу, якщо не пройшли навчання з питань цивільного захисту, а навчання проводяться особами, які самі пройшли навчання в навчально-методичних центрах цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, які належать до сфери управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Таким чином, вимога про надання посвідчення про функціональне навчання (підвищення кваліфікації цільового призначення) у сфері цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій повністю відповідає чинному законодавству
Послуга прибирання надається саме людьми – працівниками учасника, а тому замовник має право пересвідчитись, що учасник може забезпечити виконання вимог чинного законодавства України з питань цивільного захисту та здійснювати навчання своїх працівників (як працюючих, так і тих, що будуть прийняті на роботу, і які будуть надавати послуги на об’єкті замовника) в строки та відповідно до законодавства України з питань цивільного захисту. А учасник законодавчо зобов’язаний мати на підприємстві людину яка відповідальна за забезпечення виконання вимог чинного законодавства України з питань цивільного захисту та здійснювати навчання своїх працівників
Дата оприлюднення відповіді:
16.10.2025 15:28