Обгрунтування використання процедури
Відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану тимчасово можуть встановлюватись окремі обмеження прав і свобод із обов’язковим зазначенням строку дії цих обмежень.
Законом від 15.07.2025 № 4524-ІХ про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» передбачено продовження воєнного стану до 05.11.2025 року.
Стаття 121 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» із змінами, передбачає, що Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях:
1) працює відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану;
2) розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася;
3) організовує та здійснює керівництво центральними та іншими органами виконавчої влади в умовах воєнного стану;
4) після початку збройного конфлікту здійснює заходи щодо створення відповідно до норм міжнародного гуманітарного права безпечних зон, організованих у спосіб, який дає змогу забезпечити захист цивільних осіб;
5) визначає особливості здійснення оборонних та публічних закупівель із забезпеченням захищеності державних замовників і замовників від воєнних загроз.
Згідно з абзацом сьомим пункту 5 частини 1 статті 20 Закону України від 27.02.2014 № 794 «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України здійснює керівництво єдиною системою цивільного захисту України, мобілізаційною підготовкою національної економіки та переведенням її на режим роботи в умовах надзвичайного чи воєнного стану.
З метою невідкладного забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, до яких у тому числі входить здійснення публічних закупівель, пунктом 37 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
На виконання даної норми Закону та з метою виконання покладених на Кабінет Міністрів України повноважень, урядом було прийнято постанову від 12 жовтня 2022 р. № 1178, якою було затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Положеннями Особливостей, зокрема, абзацом 6 підпункту 5 пункту 13 передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли, зокрема:
5)роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:
укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.
Відповідно до підпункту 3.4.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії затверджжених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312 ( далі -Правила ринку), ПОН надає послуги з постачання електричної енергії споживачам у разі:
1)Банкрутства, ліквідації попереднього електропостачальника;
2)Завершення строку дії ліцензії, зупинення або анулювання ліцензії з постачання електричної енергії споживачам попередньоого постачальника;
3)Невиконання або неналежне виконання електропостачальником Правил ринку, Правил ринку РДН та ВДР, що унеможливило постачання електричної енергії споживачам;
4)Необрання споживачем електропостачальника , зокрема після розірвання (припинення) договору з попереднім електропостачальником;
5)Інших випадках, передбачених Правилами.
Функції постачальника “останньої надії” з 1 січня 2019 року до 31 грудня 2023 року покладені на державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності “Укрінтеренрго” (далі- ДПЗД “Укрінтеренрго”) відповідно до розпорядження КМУ від 12 грудня 2018 року № 1023.
У замовника є потреба у безперервному постачання електричної енергії за предметом закупівлі «код ДК 021:2015 “Єдиний закупівельний словник” – 09310000-5 - електрична енергія (Електрична енергія)», очікувана вартість якого становить 241845,17 грн ( двісті сорок одна тисяча вісімсот сорок п’ять грн 17 коп) з ПДВ ( далі -Закупівля). Станом на 13.10.2025 року підставою для укладення договору з ПОН відповіднодо пункту 3.4.2 Правил ринку є необрання замовником електропостачальника , зокрема після розірвання (припинення) договору з попереднім електропостачальником з ТОВ “Укргазтрейдинг”, відповідно до ДУ №2 від 09.10.2025 року до Договору № 1 від 07.01.2025 року “ Про постачання електричної енергії споживачу”.
Тобто, замовнику надається виняткове право на укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель відповідно до абзацу 6 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, а саме у разі коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку укладення договору з ПОН на постачання електричної енергії.
За результатами Закупівлі є необхідність укласти договір на постачання електричної енергії з ДПЗД “Укрінтеренерго”( код ЄДРПОУ 19480600) .
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до пункту 13 Особливостей, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. У разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у формі розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.