Звернення:
За тендером : Нафта і дистиляти (Код ДК 021:2015 09130000-9 Нафта і дистиляти)
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Пунктом 2.2. Додатку 4 встановлено вимоги: "Учасник повинен забезпечити Замовника онлайн системою керування та розподілу пального між талонами, за допомогою WEB додатку (особистого кабінету*). Покупець повинен мати доступ до «Особистого кабінету» Учасника в якому здійснюється контроль та розподіл пального, на підтвердження чого учасником надається скрін відповідного веб-ресурсу із зазначенням його розташування у всесвітній мережі.
*Особистий кабінет, це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподілювати його між паливними смарт – картками або талонами та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елементи керування талонами, блокування та розблокування доступу".
Зазначена вимога є незаконною та такою, що не може бути виконана, а також вона не стосується предмету закупівлі. Предметом закупівлі є пальне, а не не прогрмане забезпечення.
Порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України визначається Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 N 281/171/578/155.
Порядок відпуску нафтопродуктів визначений п.10.3.Інструкції та передбачає чотири способи відпуску: за готівку, за відомостями, за талонами та відпуск за платіжними картками на підставі вимог Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні"
Відповідно п. 3 надається визначення: Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Тобто, талон як засіб відпуску пального передбачає відпуск фіксованої кількості пального позначеної на талоні. Отже, закнодавство не передбачається розподіл пальногно між талонами.
Щодо згаданих паливних смарт – карток, такий вид відпуску пального не передбачений нормами законодавства та є неправомірною вимогою тендерної документації. Встановлюючи вимогу щодо WEB додатку (особистого кабінету*) Замовник становлює неправомірну вимогу, яка не може бути виконана учасниками без порушення законодаства.
Враховуючи вищевикладене вимагаємо виключити зазначені вимоги з тендерної документації, привівши її у відповідніс ть до вимог законодавства. Слід зазначити, що АМКУ має однозначну позицію щодо WEB додатків та паливних смар-карток, як неправомірних вигог тендерної документації.
Пунктом 3.3. Додатку 4 встановлено вимлогу: Лист - підтвердження (в довільній формі) від Учасника щодо знаходження не менше однієї власної або партнерської АЗС в кожній області крім тимчасово окупованих територій. У складі пропозиції Учасник надає копії ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним або витягів з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального (щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним) відповідно до даної довідки.
Така вимога є дискримінаційною до учасників що приймають участь з партнерськими АЗС.
Вимагаємо виключення зазначеної вимоги пункту 3.3.
Пунктом 3.4. Додатку 4 встановлено вимогу: Також надати документ що підтверджує впровадження системи менеджменту екологічного управління впровадженої Учасником з метою забезпечення захисту від техногенних ризиків при поставці товару, виданого акредитованим органом відповідно до чинного законодавства України.
Така вимога є дискримінаційною та неправомірною до учасників що приймають участь в закупівлі з партнерськими АЗС. По перше, замовник не визначає який саме документ має подати учасник на підтвердження вимоги, що надає замовнику можливість оцінювання того чи іншого документу на власний розсуд.
По друге, учасники які мають партнерські угоди з власниками або іншими суб'єктами господарювання що безпосерендньо здійснюють діяльність з експлуатації АЗС, такі учасники не здійснюють безпосередньо постачання пального, яке є предметом (Товаром)даної закупівлі". Талон в умовах даної закупівлі надає право на отримання певної кількості товару за його пред'явленням на АЗС партнерів. Таким чином, саме партнери (суб'єкти господарювання, що безпосерендньо здійснюють діяльність з експлуатації АЗС) вибудовують ланцюжки постачання та безпосередньо здійснюють постачання від виробника(імпортера) до кінцевого споживача.
Встановлюючи таку вимогу ви дискримінуєте учасників, що приймають участь з партнерськими АЗС.
Вимагаємо виключення зазначеної вимоги.
Дата оприлюднення звернення:
13.10.2025 11:24
Вимога щодо п.2.2. Додатку №4 до Тендерної документації встановлена виключно з метою забезпечення належного обліку, контролю та ефективного використання пального, придбаного Замовником за результатами процедури закупівлі.
Законодавство України не забороняє використання додаткових електронних інструментів для управління процесом постачання пального, якщо вони сприяють прозорості, обліку та контролю. Водночас пункт 2.2 не передбачає придбання програмного забезпечення, а лише вимагає, щоб Учасник мав технічну можливість надати Замовнику доступ до системи управління паливом.
Відповідно до частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник має право визначати технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі, необхідні для забезпечення потреб його діяльності.
Крім того, Замовником проведено попередній аналіз щодо наявності конкуренції на ринку при встановленні даної вимоги (Особистого кабінету). За результатами аналізу підтверджуємо безумовну конкуренцію постачальників палива. Згідно чинного законодавства, конкуренція присутня при наявності двох та більше постачальників. Виходячи з вищезазначеного, конкуренція постачальників палива, які мають Особистий кабінет – наявна та безумовна.
Отже, зазначена вимога є законною та обґрунтованою, оскільки спрямована на ефективне управління використанням пального.
Виходячи з вищевикладеного вимога пункту 2.2 Додатку 4 є не дискримінаційною та не суперечить чинному законодавству, а лише спрямована на підвищення ефективності, прозорості й безпеки обліку пального, що є предметом закупівлі.
Вимога щодо п.3.3. Додатку №4 до Тендерної документації встановлена Замовником з метою забезпечення безперебійного доступу до пального для виконання функціональних вимог відповідно до виробничої необхідності та під час системних поїздок по Україні для виконання технічних завдань передбачених статутною діяльністю Замовника.
Зазначена вимога не містить ознак дискримінації, оскільки:
допускається як власна, так і партнерська мережа АЗС (тобто, учасник не обмежений виключно власною інфраструктурою);
не встановлено обов’язку щодо конкретного бренду чи форми власності;
вимога має функціональний характер, спрямований на забезпечення якісного та безперервного виконання договору.
Таким чином, пункт 3.3 Додатку №4 до Тендерної документації відповідає принципам недискримінації визначеним статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Вимога щодо п.3.4. Додатку №4 до Тендерної документації підтверджує впровадження системи екологічного менеджменту (наприклад, ISO 14001 або еквіваленту), встановлена в межах повноважень Замовника з метою підтвердження належного рівня екологічної безпеки та управління ризиками при зберіганні, транспортуванні та реалізації пального.
Враховуючи, що предмет закупівлі — нафтопродукти, які є небезпечними у сфері довкілля та пожежної безпеки, вимога про наявність в Учасника системи екологічного управління є виправданою та обґрунтованою з точки зору техногенної та екологічної безпеки.
Отже, зазначена вимога не обмежує коло учасників, оскільки не вимагає сертифікації виключно за ISO 14001, а допускає подання будь-якого рівнозначного документу Учасника, виданого акредитованим органом.
Дата оприлюднення відповіді:
16.10.2025 19:31