Звернення:
За тендером : Послуга з актуарних розрахунків згідно з МСБО 19 «Виплати працівникам»
Тема:
Кваліфікаційні умови
Зміст:
Шановний Замовнику!
Фізична особа-підприємець Голуб Т.В. (далі –Учасник) уважно ознайомилась з умовами Тендерної документації по закупівлі ДК 021:2015:79210000-9: Бухгалтерські та аудиторські послуги «Послуга з актуарних розрахунків згідно з МСБО 19 «Виплати працівникам», оголошення про яку оприлюднено 10.10.2025 р. на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-10-10-004443-a (посилання на закупівлю https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-10-10-004443-a )
Пунктом 2.2 частини 2 Додатку 4 Тендерної документації Замовника вимагається від учасника надати:
«2.2. Документ(и) стосовно штатного(их) працівника(ів) учасника, що підтверджує(ють) його(їх) кваліфікацію:
Довідка, складена учасником у довільній формі, із зазначенням ПІБ штатного(их) працівника(ів) та посилання на реєстр(и)/перелік(и), за яким(и) можна перевірити інформацію про включення його(їх) до реєстру осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія (з рівнем кваліфікації «особа, що має право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування іншого, ніж страхування життя» або «особа, що має право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування життя»), або про наявність у нього(них) чинного на момент розкриття тендерних пропозицій Свідоцтва про відповідність кваліфікаційним вимогам до осіб, які можуть займатися актуарними розрахунками.
та/або
Чинне на момент розкриття пропозицій Свідоцтво про відповідність кваліфікаційним вимогам до осіб, які можуть займатися актуарними розрахунками, видане Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України або Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, або Національним банком України.
або
Чинний на момент розкриття пропозицій витяг з Реєстру осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія (з рівнем кваліфікації «особа, що має право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування іншого, ніж страхування життя» або «особа, що має право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування життя»), за формою Додатку 5 до Положення про авторизацію осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 25.12.2023 №187 (надається у період тимчасового обмеження доступу до зазначеного реєстру).»
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.».
Учасник вважає дану вимогу такою, що обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації Учасника та інших учасників з таких підстав.
Згідно Технічної специфікації в Додатку 2 до Тендерної документації Замовник закуповує Послугу з актуарних розрахунків згідно з МСБО 19 «Виплати працівникам», код 79210000-9 «Бухгалтерські та аудиторські послуги» за ДК 021:2015.
Послуга надається з метою проведення актуарної оцінки зобов'язань
з виплати винагород, передбачених МСБО 19 «Виплати працівникам», станом
на 31.12.2025 і станом на 31.12.2026, згідно з вимогами Міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ).
Як видно з коду та предмету закупівлі, а також Технічної специфікації послуга закуповується для цілей підготовки фінансової звітності за міжнародним стандартом бухгалтерського обліку МСБО 19 «Виплати працівникам» (далі – МСБО 19). Згідно п.59 МСБО 19 «Цей Стандарт заохочує, але не вимагає, щоб суб’єкт господарювання залучав кваліфікованого актуарія для оцінки всіх суттєвих зобов’язань щодо виплат по закінченні трудової діяльності» https://mof.gov.ua/storage/files/IAS-19_ukr_2018.pdf
Водночас, МСБО 19 не встановлює спеціальних вимог до кваліфікації актуарія. Це означає, що надавати суб’єктам господарювання послуги актуарія для оцінки всіх суттєвих зобов’язань щодо виплат по закінченні трудової діяльності мають право будь-які особи, які відповідають кваліфікаційним вимогам до актуаріїв, встановленим законодавством України.
Відповідно до пункту 1) частини другої «Положення
про авторизацію осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія», затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 25.12.2023 р. №187 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0187500-23#Text (далі – Положення)
«актуарій - особа, включена до реєстру осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія, з рівнем кваліфікації особи, який передбачає право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування життя та право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування іншого, ніж страхування життя».
Відповідно до частини 6 Положення Національний банк України включає особу до Реєстру відповідно до рівня кваліфікації особи, який передбачає:
«1) право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування (далі - особа, що має право займатися актуарною діяльністю);
2) право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування іншого, ніж страхування життя (далі - актуарій з правом бути відповідальним зі страхування іншого, ніж страхування життя);
3) право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування життя (далі - актуарій з правом бути відповідальним зі страхування життя).
Особа має право перебувати в Реєстрі з одним чи кількома рівнями кваліфікації відповідно до вимог цього Положення.»
Таким чином, займатися актуарною діяльністю та виконувати актуарні розрахунки для суб’єктів господарювання мають право особи, які включені до Реєстру НБУ, незалежно від рівня кваліфікації, встановленого НБУ.
Умовами Технічної специфікації Замовником не встановлено вимог до проведення актуарної оцінки виключно особами, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія, з рівнем кваліфікації особи, який передбачає право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування життя та право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування іншого, ніж страхування життя.
Тому, послугу з актуарних розрахунків, яка надаватиметься Замовнику з метою проведення актуарної оцінки зобов'язань
з виплати винагород, передбачених МСБО 19 «Виплати працівникам», мають право надавати будь-які актуарії, внесені НБУ до Реєстру, в тому числі, з рівнем кваліфікації «особа, що має право займатися актуарною діяльністю».
Слід також зазначити, що послуга, яку закуповує Замовник має класифікатор та код ДК 021:2015:79210000-9: Бухгалтерські та аудиторські послуги та надалі уточнюється за кодом ДК 021:2015: 79211200-8 — Послуги з підготовки фінансової звітності на сторінці закупівлі https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-10-10-004443-a ) Тобто, послуга, яку закуповує Замовник, однозначно НЕ належить до страхових послуг, визначених ДК 021:2015:66510000-8: Страхові послуги, які регулюються Національним банком України, що здійснює нагляд за страховиками та за діяльністю у сфері страхування.
Замовник є великим підприємством, яке не належить до страховиків у визначенні законодавства України про страхування, зокрема п.66) частини першої ст.1 Закону України «Про страхування» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1909-20#Text , та не здійснює діяльності страховика за класами страхування життя та за класами страхування іншого, ніж страхування життя, діяльність яких (страховиків) регулюється Національним банком України та вимагає залучення до актуарних розрахунків та їх посвідчення саме відповідальних актуаріїв.
Тендерною документацією Замовника на закупівлю послуги, а також класифікатором та кодом послуги ДК 021:2015:79210000-9: Бухгалтерські та аудиторські послуги не передбачено аудит фінансової звітності та бухгалтерського обліку Замовника за класами страхування життя та за класами страхування іншого, ніж страхування життя, діяльність з яких регулюється Національним банком України.
Також Технічною специфікацією на закупівлю послуги (Додаток 2 до Тендерної документації) не передбачено виконання актуарних розрахунків відповідальними актуаріями та підписання (посвідчення) актуарного звіту з результатами актуарних розрахунків виключно особами зі статусом (кваліфікацією) відповідального актуарія.
Згідно частини 2 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Тому актуарні розрахунки для цілей бухгалтерського обліку та фінансової звітності Замовника, яка регулюється Міністерством фінансів України згідно Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text , мають право виконувати та підписувати актуарні звіти будь-які актуарії, що включені до реєстру осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія.
Застосування Замовником даної вимоги призводить до необґрунтованого та упередженого виключення з процедури тих учасників, які мають законне право здійснювати (і тривалий час здійснюють) актуарну діяльність відповідно до «Положення про авторизацію осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія», затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 25.12.2023 р. №187 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0187500-23#Text , надавати (і тривалий час надають) суб’єктам господарювання послуги з актуарних розрахунків відповідно до МСБО 19 «Виплати працівникам» https://mof.gov.ua/storage/files/IAS-19_ukr_2018.pdf , працівники яких внесені Національним банком України до Реєстру https://bank.gov.ua/ua/supervision/nonbanks/registers-lists та контролюються державним регулятором. Таке обмеження є штучним та дискримінаційним, оскільки воно не має під собою правових підстав та виходить за межі визначених законодавством і практикою закупівель понять досвіду виконання аналогічних договорів, наявності кваліфікованих працівників, надійності, якості та ділової репутації учасника.
Частиною четвертою ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Дана вимога Замовника щодо обов’язкової наявності в штаті Учасника працівників зі статусом відповідального актуарія є дискримінаційною та такою, що штучно обмежує конкуренцію та участь у закупівлі ДК 021:2015:79210000-9: Бухгалтерські та аудиторські послуги, для Учасника, який має у штаті актуаріїв, які включені до Реєстру Національного банку України з рівнем кваліфікації «особа, що має право займатися актуарною діяльністю».
Вимога щодо рівня кваліфікації (відповідальний актуарій) не відповідає (є непропорційною) коду закупівлі послуг (які не є страховими послугами) і Технічній специфікації, обмежує конкуренцію та дискримінує учасників, працівники яких мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування та не потребують рівня відповідального актуарія для надання послуги з актуарних розрахунків, яку закуповує Замовник, що не є страховиком, за кодом ДК 021:2015:79210000-9: Бухгалтерські та аудиторські послуги.
. Відповідно до пп. 4) частини першої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за встановленими цим Законом принципами, зокрема - «недискримінація учасників та рівне ставлення до них».
Якщо виходити з чинної редакції частини першої Додатку 4 «Кваліфікаційні критерії до учасників» Тендерної документації, то учасник, який не має у складі штатних кваліфікованих працівників зі статус відповідального актуарія в сфері страхування, під час оцінки тендерної пропозиції на предмет відповідності кваліфікаційним вимогам, не матиме рівного ставлення з боку Замовника, на відміну від учасника, який у складі штатних кваліфікованих працівників матиме особу з рівнем відповідального актуарія.
Слід також зазначити, що строк надання послуг Замовнику спливає 05 лютого 2027 року. Тобто, актуарна діяльність з надання послуг Замовнику буде здійснюватись переможцем процедури закупівлі в період з кінця 2025 року до початку 2027. Звертаємо увагу Замовника, що відповідно до частини 8 Положення «Свідоцтво особи, яка не подала до Національного банку заяву та заповнений опитувальник в строк, установлений у пункті 3 цієї постанови, вважається анульованим після спливу цього строку. Таким особам забороняється здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування з 01 січня 2026 року.»
Це означає, що Свідоцтво, яке вимагає Замовник від працівника Учасника, втратить чинність з 01 січня 2026 року.
Оскільки Національний банк України не видає вказані Свідоцтва з 23.05.2022 року, то особи, які розпочали актуарну діяльність після цього терміну, будуть обмежені в праві взяти участь у конкурентній закупівлі, тоді, як особи, які отримали дане Свідоцтво до 23.05.2022 року матимуть конкурентну перевагу.
З огляду на вищевикладене та з метою приведення кваліфікаційних вимог у відповідність до законодавства, усунення дискримінаційних вимог та обмежень конкуренції для Учасника, а також забезпечення рівного ставлення до учасників, вимагаємо від Замовника внести вищевказані зміни до кваліфікаційних вимог тендерної документації, а саме:
викласти 2.2 частини 2 Додатку 4 Тендерної документації в такій редації:
«2.2. Документ(и) стосовно штатного(их) працівника(ів) учасника, що підтверджує(ють) його(їх) кваліфікацію:
Довідка, складена учасником у довільній формі, із зазначенням ПІБ штатного(их) працівника(ів) та посилання на реєстр(и)/перелік(и), за яким(и) можна перевірити інформацію про включення його(їх) до реєстру осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія.
та/або
Чинний на момент розкриття пропозицій витяг з Реєстру осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія, за формою Додатку 5 до Положення про авторизацію осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 25.12.2023 №187 (надається у період тимчасового обмеження доступу до зазначеного реєстру).»
Дата оприлюднення звернення:
15.10.2025 13:14
КП «Київський метрополітен» (далі – Підприємство, Замовник), становить суспільний інтерес та належить до категорії великих підприємств відповідно до положень ст. 1 та ст. 2 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-XIV (далі – Закон України №996-XIV).
На сайті Підприємства http://metro.kyiv.ua/node/4495 опубліковано річну фінансову звітність одночасно з аудиторським висновком. Також Підприємство має договірні відносини з Європейським банком реконструкції та розвитку
(далі – ЄБРР), який фінансує ключові проекти, які дозволяють Підприємству здійснювати діяльність, як найбільшого перевізника пасажирів у Києві. Співпраця з ЄБРР є надважливою для Підприємства, особливо в умовах воєнного стану та гострого дефіциту грошових коштів. Умовами співпраці з ЄБРР є, зокрема, необхідність проведення аудиту фінансової звітності Підприємства виключно аудиторами, які є прийнятними для ЄБРР.
Діяльність Підприємства (як перевезення пасажирів, так і виконання функцій цивільного захисту населення) критично важлива для мешканців Києва. Підприємство налічує облікову кількість штатних працівників понад 6 тис. працівників. Актуарні розрахунки здійснюються виконавцем персоніфіковано з розшифровкою розрахованих компонентів за кожною програмою.
Відображення результатів з актуарних розрахунків згідно з МСБО 19 «Виплати працівникам» буде ключовим питанням аудиту фінансової звітності Підприємства і буде ретельно вивчатись аудитором. Результати актуарних розрахунків впливають на суму податків, які має сплатити Підприємство, тому кваліфікація актуарія та якість методик, за якими проводяться розрахунки, дуже важлива.
Враховуючи вищевикладене, з метою забезпечення потреб Замовника у отриманні якісних, своєчасних та достовірних розрахунків зобов’язань за визначеними виплатами працівникам та отримання позитивного висновку від незалежного аудитора, щодо таких розрахунків, вважаємо критерії щодо учасників публічних закупівель, які зазначені в тендерній документації Замовника обґрунтованими та доцільними.
Дата оприлюднення відповіді:
17.10.2025 14:51