Звернення:
За тендером : «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» ДК 021:2015 код 35110000-8.
Тема:
Щодо дискримінаційних вимог у тендерній документації
Зміст:
Щодо дискримінаційних вимог у тендерній документації
Шановні члени тендерного комітету!
ТОВ «Західно-Український центр «Медсервіс», як виробник рентгенозахисного одягу з понад 20-річним досвідом, звертає Вашу увагу на окремі технічні вимоги, наведені у тендерній документації до закупівлі, які можуть мати ознаки дискримінаційності та обмежувати конкуренцію серед потенційних учасників, що суперечить основним принципам, визначеним статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» — зокрема принципам недискримінації учасників, відкритості та максимальної економії бюджетних коштів.
1 Щодо вимоги на окуляри рентгенозахисні з рівнем захисту (Pb = 0,5 мм)
У технічній документації зазначено рівень захисту «Pb = 0,5 мм», без уточнення «не менше ніж 0,5 мм».
Таке формулювання є технічно дискримінаційним, оскільки:
обмежує можливість запропонувати вироби з кращими захисними властивостями;
суперечить практиці Антимонопольного комітету України (рішення №1961-р/пк-пз від 05.02.2021, №2487-р/пк-пз від 09.03.2021), де зазначено, що встановлення фіксованого показника без допуску «не гірше ніж» створює дискримінаційні умови.
Просимо відредагувати вимогу у вигляді:
«Рівень захисту не гірше ніж (Pb) 0,5 мм»,
що відповідатиме законодавству та забезпечить добросовісну конкуренцію.
2 Щодо позиції «Вішалка для рентгенівського кабінету, стаціонарна»
До предмета закупівлі включено меблевий елемент — «Вішалка для рентгенівського кабінету, стаціонарна на 5 плечиків (код НК 024:2023 – 38368)», що не належить до засобів індивідуального захисту від іонізуючого випромінювання.
Згідно з Національним класифікатором медичних виробів НК 024:2023,
код 38368 («Вішалка для фартуха для захисту від випромінювання») відноситься до обладнання для зберігання, а не до медичних виробів, які безпосередньо забезпечують захист персоналу або пацієнтів.
Тому включення даного товару до складу закупівлі рентгенозахисного одягу:
спотворює предмет закупівлі,
унеможливлює участь виробників, що спеціалізуються на ЗІЗ,
створює ознаки підготовки тендеру під конкретного постачальника (зокрема продукцію фірми «Оніко»), яка має зареєстровану саме таку конструкцію.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»,
технічні вимоги мають бути об’єктивними, вимірюваними та не повинні містити посилань на конкретні торговельні марки, конструкції або вироби окремих виробників, якщо це не обґрунтовано технічною необхідністю.
Просимо:
вилучити меблеві елементи (вішалки, шафи, тримачі тощо) з предмета закупівлі або
розділити закупівлю на окремі лоти згідно з різними кодами класифікатора, щоб забезпечити чесну конкуренцію та участь реальних виробників рентгенозахисного одягу.
3 Щодо ризиків для замовника
Нагадуємо, що за ч. 2 ст. 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за порушення порядку проведення процедур закупівель (у т.ч. встановлення дискримінаційних вимог) посадові особи замовника можуть бути притягнуті до відповідальності.
Крім того, публікація тендеру з ознаками лобіювання інтересів окремого постачальника може бути розцінена як зловживання службовим становищем (ст. 364 КК України), що підпадає під контроль органів Державної аудиторської служби України, Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) та правоохоронних органів.
Просимо
1. Внести зміни до тендерної документації:
замінити фіксовані параметри («Pb = 0,5 мм») на «не гірше ніж Pb 0,5 мм»;
розділити закупівлю на окремі лоти (одяг / меблі);
вилучити або коректно класифікувати вішалки як немедичне обладнання.
Ми, як український виробник, відкрито підтримуємо прозорі процедури закупівель і готові надати фахові консультації щодо технічних вимог до рентгенозахисного одягу, аби допомогти Замовнику уникнути потенційних порушень.
Дата оприлюднення звернення:
13.10.2025 16:48
Доброго дня,
Шановний потенційний учаснику! Дякуємо за ваше звернення.
Замовник здійснює дану закупівлю відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (із змінами й доповненнями) (далі — Особливості / Постанова № 1178). Предметом закупівлі є Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання за ДК 021:2015 код 35110000-8. При оголошенні закупівлі Замовник керується принципами здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників.
1. Відповідно до зазначених вимог додатку 1 до тендерної документації, Замовник вимагає рентгенозахисні засоби відповідно до потреб замовника.
Аналізуючи ринок України та закупівлі, що проводились на аналогічну продукцію в електронній системі публічних закупівель Prozorro - існує щонайменше два постачальника, які реалізують рентгенозахисні окуляри, які призначені для забезпечення захисту кришталика очей персоналу спереду та збоку від невикористаного рентгенівського випромінювання при рентгенологічних дослідженнях для захисту кришталика ока з рівнем захисту Pb 0,5mm.
Також, Замовником передбачено надання учасником еквіваленту товару, тобто рівнозначного товару або його складової частини, що виражається в наявності однозначних співвідношень між технічними та якісними характеристиками до предмету закупівлі, що визначені замовником згідно вимог тендерної документації, але обов’язково не гірші.
2. Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. Згідно п.34 ч. 1 ст. 1 Закону «Про публічні закупівлі», товари - продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Відповідно до Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі»: Предмет закупівлі товарів і послуг визначається за показником 4 цифри Єдиного закупівельного словника. Єдиний закупівельний словник базується на системі кодів, що мають ієрархічну структуру і складаються з дев’яти цифр. Код складається з 8 цифр. Предмет закупівлі товарів і послуг згідно з Порядком має визначатися за показником четвертої цифри, тобто за класом. Клас вказують перші чотири цифри (ХХХХ0000-У).
Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг. Звертаємо увагу Учасника, що поділ закупівлі на лоти є правом а не обов’язком Замовника.
На підставі вищевказаного, Замовник не вбачає ознак дискримінаційних вимог в тендерній документації, чим самим не порушуються загальні принципи здійснення закупівель, не встановлено вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а відтак відсутні підстави для задоволення вашого звернення.
Дата оприлюднення відповіді:
15.10.2025 14:24