Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 12 листопада 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель, відповідності обґрунтування підстави для здійснення цієї закупівлі вимогам законодавства.
Під час моніторингу проаналізовано: обґрунтування підстави для здійснення закупівлі згідно з підпунктом 8 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі - Особливості), договір про закупівлю від 07.10.2025 №2025-35 (далі – Договір), укладений Замовником з Товариством з обмеженою відповідальністю «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» (далі – ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП») вартістю 10 960 526,40 грн. з ПДВ, додатки до договору, Експертний звіт, Звіт про результати проведення процедури закупівлі, Пояснення, надані Замовником через електронну систему закупівель 30.10.2025 року та 05.11.2025 року на запити Держаудитслужби від 27.10.2025 року та 31.10.2025 року відповідно.
1. Відповідно до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10, 13, 80, 86, 88, 89, 91 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного кодексу України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Абзацом другим частини першої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) передбачено, що невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 41 Закону у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно - складські витрати, а також країна – походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Проте, Замовником в електронній системі закупівель 09.10.2025 опубліковано Договір який не містить інформацією про ціни на матеріальні ресурси та не містить інформації про країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
На запит Держаудитслужби від 27.10.2025 щодо надання інформації про ціни на матеріальні ресурси Замовник у відповіді від 30.10.2025 суттєвих пояснень щодо запитуваної інформації не надав.
Отже, на порушення абзацу другого та четвертого частини першої статті 41 Закону Замовник 09.10.2025 в електронній системі закупівель оприлюднив Договір, який не містить інформацію про ціни на матеріальні ресурси та інформацію про країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
2. Пунктом 13 Особливостей передбачено, що за результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3(8) розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Відповідно до абзацу другого пункту 3(8) розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону у разі укладення договорів про закупівлю, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону, без використання електронної системи закупівель у випадках, встановлених Особливостями, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель інформацію, визначену пунктами 10 і 11 частини першої статті 10 цього Закону, в порядку та на умовах, що ними визначені.
Згідно з підпунктом 10 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машиночитаному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Відповідно до абзацу 5 пункту 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 (далі – Положення № 835) машиночитаний формат - формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Відповідно до пункту 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*, для структурованих даних - RDF*, XML*, JSON*, CSV*, XLS(X), ODS*, YAML*.
Також, пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року за № 610/34893 передбачено, що договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.
З огляду на викладене, у разі розміщення замовником в електронній системі закупівель договору про закупівлю, визначеного абзацом другим частини першої статті 41 Закону, додатків до такого договору (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси), у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машиночитаному форматі у строки, встановлені пунктами 10 і 11 частини першої статті 10 Закону.
Однак, 09.10.2025 Замовник оприлюднив Договір та додатки до нього («Договірна ціна», «Календарний графік виконання робіт», «План фінансування) лише у форматі PDF, чим порушив вимоги підпункту 10 частини першої статті 10 Закону.
В ході моніторингу Замовник в електронній системі закупівель розмістив Договір з додатками до нього в машиночитаному форматі, про що зазначено Замовником в поясненні від 30.10.2025, наданому на запит Держаудитслужби від 27.10.2025 року.
3. Відповідно до пункту 83 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2005 р. № 668 (далі- Постанова №668) фінансування робіт (будівництва об'єкта) проводиться за планом, який складається замовником, узгоджується з інвестором (головним розпорядником бюджетних коштів) та підрядником і є невід'ємною частиною договору підряду.
Відповідно до пункту 84 Постанови №668 План фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік - за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат).
Однак, на порушення вимог п. 84 Постанови КМУ № 668 Замовником укладено з ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» Договір, який містить План фінансування робіт не за місяцями на поточний рік (2025 рік).
4. Відповідно до частини першої статті 875 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) за договором будівельного підряду підрядник зобов'язується збудувати і здати у встановлений строк об'єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов'язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов'язок не покладається на підрядника, прийняти об'єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.
Згідно з пунктом 4 Постанови № 668 за договором підряду підрядник зобов'язується за завданням замовника на свій ризик виконати та здати йому в установлений договором підряду строк закінчені роботи (об'єкт будівництва), а замовник зобов'язується надати підряднику будівельний майданчик (фронт робіт), передати дозвільну документацію, а також затверджену в установленому порядку проектну документацію (у разі, коли цей обов'язок повністю або частково не покладено на підрядника), прийняти від підрядника закінчені роботи (об'єкт будівництва) та оплатити їх.
Відповідно до частини першої статті 877 ЦКУ Підрядник зобов'язаний здійснювати будівництво та пов'язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт.
Відповідно до частини другої статті 877 ЦКУ Договором будівельного підряду мають бути визначені склад і зміст проектно-кошторисної документації, а також має бути визначено, яка із сторін і в який строк зобов'язана надати відповідну документацію.
В ході моніторингу встановлено, що Замовником укладено договір від 07.10.2025 №2025-35 (далі – Договір) з ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» на виконання додаткових будівельних робіт.
Так, пунктом 1.1 Розділу І «Предмет договору» Договору обумовлено, що Замовник доручає, а Підрядник забезпечує відповідно до проектної документації та умов Договору виконання додаткових будiвельних робiт по об'єкту: «Будівництво житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мiлютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі містa Києва (Перша черга будівництва. Перший пусковий комплекс)…, а Замовник зобов'язується прийняти та оплатити належним чином виконані Роботи, в порядку та на умовах, передбачених цим Договором.
Згідно з підпунктом 7.1.4. пункту 7.1 Розділу VII Договору Замовник має право: вносити зміни у проектну та кошторисну документацію до початку виконання Робіт або під час їх виконання у випадках, визначених статтею 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
Підпунктом 7.4.1 пункту 7.4 Договору обумовлено, що Підрядник зобов'язаний виконати з використанням власних ресурсів, механізмів та обладнання, якщо інше не встановлено умовами Договору та у встановлені строки Роботи відповідно до проектної та кошторисної документації.
Частиною третьою статті 877 ЦКУ передбачено, що Підрядник, який виявив у ході будівництва не враховані проектною документацією роботи і необхідність у зв'язку з цим проведення додаткових робіт і збільшення кошторису, зобов'язаний повідомити про це замовника.
Крім того, відповідні умови зазначені в пункті 3.4 Розділу ІІІ Договору від 03 липня 2024 року № 2024-25-Т на виконання будівельних робіт (основного договору).
Варто зазначити, що в електронній системі закупівель Замовник разом із обґрунтуванням розмістив листа Підрядника (ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП») від 12 серпня 2025 року №256, в якому він просить погодити додаткові роботи, не враховані проектною документацією, які ним виконані, та узгодити укладення додаткового договору на виконання таких робіт.
На запит Держаудитслужби від 31.10.2025, щодо укладення договору від 07.10.2025 № 2025-35 на виконання додаткових будівельних робіт, непередбачених проектною документацією, Замовником 05.11.2025 через електронну систему закупівель надано пояснення: «Відповідно до п. 3.4. Договору від 03.07.2024 № 2024-25-Т - якщо під час виконання робіт виникла потреба у виконанні додаткових робіт не врахованих проектною документацією, забезпечення якого покладено на Замовника і у зв’язку з цим у відповідному підвищенні договірної ціни, Генпідрядник зобов’язаний протягом 5-ти календарних днів повідомити Замовника про обставини, що призвели до виконання таких робіт, та подати Замовнику пропозиції з відповідними розрахунками…
Генпідрядник ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» звернувся до Замовника та повідомив про необхідність виконання додаткових будівельних робіт. На підтвердження цього генпідрядником надані дефектні акти погоджені та підтверджені представниками Замовника (КП «Спецжитлофонд») які ми, прийняли і відповідно до пп.8 п. 13 Особливостей…заключили договір на додаткові будівельні роботи на загальну суму 10 960 526,40 грн з ПДВ».
Крім того, у поясненні від 30.10.2025 Замовник зазначив: «Роботи по договору від 07.10.2025 №2025-35 будуть завершені відповідно до п. 2.1. розділу ІІ. СТРОКИ ВИКОНАННЯ РОБІТ 31.12.2025».
Варто зазначити, що зазначене не відповідає змісту листа від 12 серпня 2025 року №256, в якому Підрядник (ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП») просить погодити додаткові роботи, які ним виконані, та узгодити укладення додаткового договору на виконання таких робіт.
Згідно з частиною четвертою статті 877 ЦКУ якщо підрядник не виконав обов'язку, встановленого частиною третьою цієї статті, він позбавляється права вимагати від замовника плату за виконані додаткові роботи і права на відшкодування завданих цим збитків, якщо не доведе, що його негайні дії були необхідними в інтересах замовника, зокрема у зв'язку з тим, що зупинення роботи могло призвести до знищення або пошкодження об'єкта будівництва.
Варто зауважити, що інформація про те, що зупинення будівельно-монтажних робіт до узгодження їх із Замовником та внесення відповідних змін до проектно-кошторисної документації могло призвести до знищення або пошкодження об'єкта будівництва даної закупівлі, в електронній системі закупівель відсутня, що свідчить про недоведення Підрядником нагальної потреби виконання додаткових робіт.
Згідно з обґрунтуванням від 07.10.2025 Замовником для укладення договору без застосування електронної системи обрано підставу визначену підпунктом 8 пункту 13 Особливостей, де зазначено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли, зокрема, у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, в того самого виконавця робіт/надавача послуг.
Однак, з урахуванням норм визначених статтями 875 та 877 ЦКУ, відсутність внесення відповідних змін до проектно-кошторисної документації та/або належного обґрунтування що негайні дії були необхідними в інтересах замовника, зокрема у зв'язку з тим, що зупинення роботи могло призвести до знищення або пошкодження об'єкта будівництва, Замовник належним чином документально не обґрунтував необхідність у закупівлі додаткових робіт які є предметом Договору від 07.10.2025 № 2025-35.
Таким чином, на порушення вимог частини першої статті 875, частини першої та третьої статті 877 ЦКУ, підпункту 8 пункту 13 Особливостей, пункту 84 Постанови №668 Замовник уклав договір від 07.10.2025 №2025-35 з ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» на виконання робіт, непередбачених проектно-кошторисною документацією та без належного обґрунтування у їх необхідності.
4. Відповідно до пункту 7 статті 8 Закону у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Замовником 07 червня 2024 року оголошено та проведено закупівлю: «Виконання будівельних робіт для завершення будівництва по об’єкту: «Будівництво житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями на перетині вул. Мілютенка та вул. Шолом-Алейхема у Деснянському районі м. Києва». (Перша черга будівництва. Перший пусковий комплекс) код ДК 021:2015: 45211000-9 — Будівництво багатоквартирних житлових та індивідуальних будинків.
За результатами торгів Замовником з Переможцем ТОВ «СМАРТ УНІВЕРСАЛ ГРУП» укладено договір підряду № 2024-25-Т від 03.07.2024 вартістю 71 504 138,63 гривень.
Північним офісом Держаудитслужби проведено моніторинг даної закупівлі за результатами якого установлено порушення вимог пункту 43 та 44 Особливостей № 1178 та зобов’язано Замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, шляхом припинення зобов’язань за договором. Результати моніторингу відображені у Висновку від 16.08.2024 року.
Станом на момент проведення моніторингу Замовником зобов’язання за договором не припинені. Справа розглядається в суді (Ухвала від 08 листопада 2024 року №320/50847/24).