Звернення:
За тендером : фотокопіювальне та поліграфічне обладнання для офсетного друку (Оригінальні картриджі для БФП) 30120000-6 за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника
Тема:
дискримінаційні вимоги
Зміст:
Добрий день.
Під час аналізу Тендерної документації було виявлено ряд вимог, що суперечать положенням ст. 3 і 5 Закону України (далі – ЗУ) «Про публічні закупівлі» № 922-VIII» від 25.12.2015 року та спричиняють дискримінацію учасників процедури закупівлі.
На вимогу Замовника до Учасника щодо «Для картриджів, сумісних з моделями Canon I-SENSYS X 1440i/1440p
- оригінал або завірену копію інформаційного листа від виробника обладнання, або офіційного представництва виробника в Україні для підтвердження наявності співпраці та забезпечення якісного гарантійного та післягарантійного обслуговування. У разі, якщо пропонується товар не власного виробництва, учасник повинен подати інформаційний лист від виробника згідно до офіційної корпоративної форми листа авторизації від виробника, або офіційного представництва виробника в Україні. Інформаційний лист від виробника, або офіційного представництва виробника в Україні повинен бути повністю актуальним/оновленим для цього тендеру або виданим для безпосередньої участі в цьому тендері.
- Довідку довільної форми про наявність, авторизованого сервісного центру виробника обладнання, розташованого в м. Києві, або його офіційного дистриб’ютора в Україні та зазначити адреси, контактні телефони.
Для інших картриджів:
- оригінал або завірену копію інформаційного листа від виробника обладнання, або офіційного представництва виробника в Україні, або офіційного дистриб’ютора виробника в Україні для підтвердження наявності співпраці та забезпечення якісного гарантійного та післягарантійного обслуговування. У разі, якщо пропонується товар не власного виробництва, учасник повинен подати інформаційний лист від виробника згідно до офіційної корпоративної форми листа авторизації від виробника, або офіційного представництва виробника в Україні, або офіційного дистриб’ютора виробника в Україні. Інформаційний лист від виробника, або офіційного представництва виробника в Україні, або офіційного дистриб’ютора виробника в Україні повинен бути повністю актуальним/оновленим для цього тендеру або виданим для безпосередньої участі в цьому тендері.
- Довідку довільної форми про наявність, авторизованого сервісного центру виробника обладнання, розташованого в м. Києві, або його офіційного дистриб’ютора в Україні та зазначити адреси, контактні телефони.»
повідомляємо наступне:
Головним принципом підприємницької діяльності згідно ЗУ «Про підприємництво» є вільний вибір підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вільного вибору постачальників продукції, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом. Відповідно до п. 2 ст. 3 Закону України № 698-XII «Про підприємництво», особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами. Для здійснення господарської діяльності за кодом КВЕД, що відповідає даній закупівлі 46.51 Оптова торгівля комп'ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням законодавством України не передбачена необхідність отримання дозволу на право постачання Товару у виробника цього товару, або його офіційного представника, документальним засвідченням якого є «Сертифікат дистриб'ютора», або «лист від виробника» та згідно статті 4. Закону України № 698-XII «Про підприємництво» торгівля даним предметом закупівлі не відноситься до переліку видів діяльності, щодо яких застосовуються обмеження у здійсненні підприємницької діяльності.
Окремо звертаємо увагу на рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель за № 4521 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-14-000597-a за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-14-000597-a) та № 4534 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-15-000266-c за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-15-000266-c), якими визнано дискримінаційними вимоги щодо надання листа від виробника запропонованого обладнання, який підтверджує повноваження учасника щодо розповсюдження товарів цього виробника, оскільки за висновком органу оскарження вказані вимоги є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, так як за таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають договірні тощо стосунки саме з виробником.
Також, предмет закупівлі за законодавством України, не є об’єктом спеціалізованого державного регулювання та відносно нього не встановлені будь-які обмеження щодо кола осіб, які мають права здійснювати їх продаж. Норми Закону України «Про підприємництво», Закону України «Про публічні закупівлі», ані норми інших Законів України, що регулюють господарську діяльність підприємницва не містять положення стосовно того, що оптова торгівля даним предметом закупівлі лише з дозволу виробника товару, або його офіційного представника в країні та при пред’явленні «листа від виробника».
Стаття 19. Конституції України проголошує: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Пункт 11.ст 26 Закону України «Про публічні закупівлі», стверджує: документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб -підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. 12 листопада 2019 року президент України Володимир Зеленський підписав закон №202-ІХ , про внесення змін до Митного кодексу України щодо захисту прав інтелектуальної власності при переміщенні товарів через митний кордон України, який має на меті наблизити митне законодавство України до стандартів та практики Європейського Союзу. Це є одним з обов’язків України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. За даним Законом в нашій країні законодавчо визнається міжнародний принцип вичерпання прав, якого де-факто дотримувалися і до введення даного закону, і який означає, що правом на реалізацію продуктів має будь-хто, хто офіційно придбав легальний товар. Цим Законом підтверджується можливість ввезення оригінальної продукції і товарів офіційної торгової марки на територію держави не лише самим виробником, або його офіційним дистриб'ютором, а будь ким, хто здійснює легальне ввезення товару в країну. У ст. 15 Закону України № 2210-III «Про захист економічної конкуренції», — Редакції від 31.03.2023 року зазначено: не передбачені законами України заборони та обмеження самостійності підприємств, у тому числі щодо придбання чи реалізації товарів, … …визначаються антиконкурентними узгодженими діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, згідно п.3. ч. 2 Ст 6. антиконкурентними узгодженими діями суб’єктів господарювання, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються: розподілу ринків чи джерел постачання за колом продавців, що відповідно Ст 50. є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Гарантія успішного виконання договору, у разі акцепту, забезпечується не листом від виробника, а умовами договору та законодавством України.
Відповідно ч. 4. ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Вказані листи/довідки є дискримінаційною та неправомірною вимогою і суперечить положенням ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015р. (зі змінами). Згідно загальних принципів господарювання за ЗУ «Про підприємництво» та ст. 627 Цивільного кодексу України, суб’єкт господарювання вільний у виборі контрагентів за договорами для досягнення своїх господарських цілей та отримання прибутку. Встановлення вимоги щодо надання вищевказаних листів обмежує коло можливих учасників закупівлі лише тими, що мають безпосередні правовідносини із виробником продукції/офіційним представником на території країни та дискримінує тих потенційних учасників, хто таких відносин на пряму із підприємствами не мають. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Вимагаємо виключити зазначену дискримінаційну вимогу.
Дата оприлюднення звернення:
08.10.2025 09:48
Шановний учаснику!
Замовником розглянуто Вашу вимогу стосовно нібито наявності у тендерній документації вимог, які, на Вашу думку, є дискримінаційними щодо учасників процедури закупівлі.
Повідомляємо, що зазначені у тендерній документації вимоги, зокрема щодо надання інформаційного листа від виробника обладнання або його офіційного представництва/дистриб’ютора в Україні, встановлені Замовником з метою підтвердження належної якості товару, а також забезпечення можливості гарантійного та післягарантійного обслуговування запропонованої продукції.
Вимога щодо надання листа від виробника (або його офіційного представника/дистриб’ютора) не обмежує коло учасників, оскільки такий документ може бути отриманий будь-яким суб’єктом господарювання, що має намір здійснювати постачання офіційно імпортованої продукції на території України.
Така вимога не є обов’язковою ознакою наявності договірних відносин із виробником, а лише підтверджує, що запропонований товар є оригінальним, легально ввезеним на територію України та може бути забезпечений сервісним обслуговуванням.
Замовник діє відповідно до положень частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», яка передбачає право Замовника встановлювати в тендерній документації іншу інформацію, яку Замовник вважає за необхідне включити, якщо це не суперечить законодавству.
Крім того, положення статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» гарантують недискримінаційний підхід до учасників. Замовником не встановлювались вимоги, які б надавали перевагу окремим суб’єктам господарювання або обмежували можливість участі інших.
Враховуючи вищезазначене, вимоги тендерної документації щодо надання інформаційного листа від виробника або його офіційного представництва/дистриб’ютора є виправданими, обґрунтованими, не дискримінаційними та спрямованими на забезпечення якості, сумісності та гарантійного обслуговування товару.
У зв’язку з цим, підстав для внесення змін до тендерної документації немає.
Дата оприлюднення відповіді:
08.10.2025 10:37