Обгрунтування використання процедури
Згідно з підпунктом 4 пункту 3 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі – Положення № 228), основним завданням Мін’юсту є здійснення захисту інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземних суб’єктів та України.
Підпункт 61 пункту 4 Положення № 228 регламентує, що Мін’юст відповідно до покладених на нього завдань залучає юридичних радників, зокрема іноземних, для захисту прав та інтересів держави в закордонних юрисдикційних органах під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Окрім Положення № 228, Мін’юст у своїй роботі керується Порядком здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України і заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, затвердженим Указом Президента України від 25.06.2002 № 581/2002 (далі – Порядок № 581).
Відповідно до підпункту 5 пункту 5 Порядку № 581 Мін’юст для забезпечення захисту прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України здійснює згідно із законодавством України закупівлю за кошти Державного бюджету України послуг юридичних радників, наданих у зв’язку із представництвом прав та інтересів держави Україна у закордонних юрисдикційних органах.
Підпунктом 10 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості здійснення публічних закупівель), визначено, що придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Згідно з пунктом 14 Особливостей здійснення публічних закупівель, запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Відповідно до пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктом 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону та цих особливостей.
Абзацом другим пункту 41 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання бюджетних коштів» від 11.10.2016 № 710 встановлено, що головним розпорядникам бюджетних коштів з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів потрібно забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі
Станом на сьогодні існує потреба в закупівлі юридичних послуг на 2025 рік у справі за позовом Міністерства оборони України до компанії «Farmtr Gida Tarim Hayvancilik Ticaret ve Sanayi Limited Sirketi» (далі – Справа).
Закордонний юрисдикційний орган: Стамбульський виконавчий суд
№ 40, Стамбульський суд з кримінальних справ в Анатолійській частині № 22, Стамбульська виконавча служба № 32.
Сума позовних вимог: 13 800 000,00 євро.
15.05.2023 – Мін’юст отримав запит від Міноборони щодо спору, який виник за договором про медіацію від 04.11.2022 № 2022/370912 (далі – Договір про медіацію) між Міністерством оборони України (далі – Міноборони) та «Farmtr Gida Tarim Hayvancilik Ticaret ve Sanayi Limited Sirketi» (далі – Боржник). Договір про медіацію укладений згідно з турецьким правом, крім того місцезнаходженням Боржника також є Турецька Республіка. Таким чином, заходи з примусового виконання зазначеного Договору про медіацію також мають бути здійснені в юрисдикції Турецької Республіки.
Договір про медіацію було укладено внаслідок невиконання договору поставки від 14.03.2022 № FM-22031401 на поставку військових балістичних жилетів, укладеного між тими самими сторонами у березні 2022 року. Відповідно до умов Договору про медіацію Сторони взаємно визнають наявність у Боржника заборгованості у розмірі 16 800 000,00 євро перед Міноборони та визначають графік погашення заборгованості.
Міноборони у свою чергу взяло на себе зобов’язання відкликати з українського арбітражного інституту (МКАС при ТПП України) позовну заяву про стягнення заборгованості за вищезгаданим договором на поставку жилетів, а також повідомити правоохоронні органи Туреччини про врегулювання питань між сторонами (за інформацією, повідомленою Міноборони, відкриття цього кримінального провадження проти Боржника було ініційовано Міноборони у зв’язку з шахрайством з боку Боржника).
Слід зазначити, що, як повідомило Міноборони, Боржник здійснив першу частину платежу у розмірі 3 000 000,00 євро у визначені Договором про медіацію строки. Натомість, Міноборони звернулось із клопотанням про відкликання позову з порушенням строків, визначених у Договорі про медіацію в день винесення арбітражного рішення, та, в результаті, таке клопотання було залишено без розгляду.
Боржник не виконав подальші зобов’язання щодо погашення заборгованості, передбачені Договором про медіацію.
Договором про медіацію передбачено штрафні санкції за порушення зобов’язань за Договором про медіацію у розмірі 500 000,00 дол. США для обох сторін.
Крім того, за інформацією від Міноборони та його представника, в межах кримінального провадження в Туреччині було накладено арешт на всі активи Боржника та його поручителів за Договором про медіацію. Однак, Боржник звернувся в місцевий суд із заявою про забезпечувальні заходи шляхом заборони звернення стягнення на усі заарештовані активи в рахунок примусового виконання Договору про медіацію.
Таким чином по Справі є необхідність вжити всіх можливих заходів для стягнення заборгованості за Договором про медіацію.
28.07.2023 – проведено робочу зустріч з Міноборони, за результатами якої попередньо погоджено, що стягнення заборгованості за Договором про медіацію в судах Туреччини є найбільш ефективним методом (у порівнянні з визнанням і виконанням рішення МКАС, яке також в наявності).
20.07.2024 – подано заяву про стягнення частини суми заборгованості, яка не була заявлена в межах згаданого вище кримінального провадження. Наразі вирішується питання щодо отримання доступу до матеріалів кримінального провадження, ініційованого в Туреччині.
Відтак, по Справі у 2025 році наявна потреба у таких юридичних послугах:
- продовження ознайомлення з матеріалами справи та фаховий супровід у кримінальній справі за фактом шахрайства, порушеній прокуратурою Стамбула;
продовження ознайомлення з матеріалами справи у Стамбульському виконавчому суді № 40 (справа № 2023/314 E.);
- підготовка та подання клопотань, заперечень, або інших процесуальних документів (залежно від результатів ознайомлення з матеріалами справ);
- відвідування судових засідань і, залежно від рішення Стамбульського виконавчого суду № 40 (справа № 2023/314 E.), оскарження рішення в Регіональному апеляційному суді, а потім у Верховному апеляційному суді або подання заперечень на апеляційні скарги Боржника;
- участь у дзвінках та листуванні у Справі.
Для забезпечення захисту прав та інтересів України у цій Справі у 2024 році було залучено юридичного радника – юридичну фірму «Pekin ve Bayar Dan. Hiz. Ltd. Sti.» (далі – юридичний радник). Юридичний радник володіє повною інформацією щодо матеріалів та фактичних обставин Справи, не має конфлікту інтересів та відомий суду як офіційний представник України.
Відтак заміна юридичного радника призведе до таких негативних наслідків, як додаткові витрати бюджетних коштів на оплату послуг нового юридичного радника з входження в курс Справи, побудови стратегії захисту України тощо. Окрім того, протилежна сторона може скористатись відсутністю юридичного радника України в період пошуку нового юридичного радника та його залучення шляхом укладення відповідного договору про закупівлю юридичних послуг, входження новим юридичним радником в курс Справи, що з високою ймовірністю вплине на погіршення правової позиції України у Справі.
У зв’язку із зазначеним, рішенням міжвідомчої робочої групи з питань, пов’язаних із забезпеченням належного захисту прав та інтересів України у спорах/справах, які виникли між Міністерством оборони України та постачальниками щодо зовнішньоекономічних контрактів про поставку боєприпасів або військового спорядження від 23.01.2025 було вирішено визнати за доцільне залучення у 2025 році в межах наявного бюджетного фінансування юридичної фірми «Pekin ve Bayar Dan. Hiz. Ltd. Sti.» у якості юридичного радника, та закупівлі її послуг, для забезпечення належного представництва та захисту інтересів держави у Справі, в порядку застосування переговорної процедури або у порядку застосування Особливостей здійснення публічних закупівель, або у іншому порядку, що може бути у подальшому встановлений відповідним законодавством.
З огляду на специфіку Справи, їх характер, складність та ризики, які постають перед Україною, є наявна потреба у здійсненні Мін’юстом у 2025 році закупівлі послуг юридичного радника України для забезпечення захисту прав та інтересів України у цій Справі.
Варто зазначити, що відсутність юридичного радника по Справі унеможливить:
- ефективне, належне та своєчасне забезпечення захисту прав та інтересів Міноборони у справі щодо стягнення заборгованості за Договором про медіацію, в іноземній юрисдикції;
- стягнення заборгованості на користь Міноборони, а відтак і зарахування значних сум коштів до Державного бюджету України.
Фінансування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів держави Україна під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, регулюється Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, під час здійснення заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, а також забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2003 № 1198 (далі – Порядок № 1198), та у межах виділених бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний рік за бюджетною програмою КПКВК 3601150.
Відтак, наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 № 275 не застосовується до зазначеної закупівлі, оскільки до розрахунку очікуваної вартості закупівлі застосовується Порядок № 1198.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 Порядку № 1198 бюджетні кошти спрямовуються на закупівлю робіт і послуг юридичних радників, у тому числі іноземних, які мають знання, необхідні для здійснення заходів щодо захисту прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, володіють відповідною іноземною мовою та належним чином атестовані (за наявності в законодавстві держави місця арбітражу (суду) вимог щодо атестації у відповідних державних установах, органах).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1198 планування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України (далі – витрати), за рахунок коштів державного бюджету, Мін’юст здійснює на підставі поданих юридичними радниками розрахунків витрат, на відповідний бюджетний період згідно з вимогами Бюджетного кодексу України.
На запит Мін’юсту юридичним радником було надано розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році
478 265,00 євро.
26.05.2025 затверджено Кошторис видатків по справам за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Кошторис видатків по справам) та Перелік спорів, щодо яких здійснюється урегулювання, і справ, які розглядаються у закордонних юрисдикційних органах, на бюджетний період 2025 року, що фінансуються за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Перелік спорів/справ).
Згідно із Кошторисом видатків по справам допустимий обсяг видатків відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» на ведення Справи у 2025 році складає 5 165 557,20 гривень (далі, відповідно, розмір бюджетного призначення, бюджетні асигнування).
Під час здійснення планування видатків у Кошторисі видатків по справам використовувався прогнозований курс гривні по відношенню до євро:
1 EUR = 49,2 грн.
В частині першій статті 47 Бюджетного кодексу України зазначено, що відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Згідно з частиною першою статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Отже, наданий юридичним радником розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році 478 265,00 євро, що в гривневому еквіваленті складає 23 530 638,00 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам: 1 євро=49,2 грн), перевищує на 78,0% бюджетні асигнування, які встановлені у Кошторисі видатків по справам на ведення Справи у 2025 році.
У зв’язку із значним дефіцитом видатків за бюджетною програмою КПКВК 3601150, відсутня можливість укласти договір про закупівлю усіх необхідних юридичних послуг у Справі відповідно до наданого юридичним радником розрахунку витрат на 2025 рік.
Враховуючи вказане, юридичним радником по цій Справі на запит Мін’юсту було надано розрахунок витрат у загальному розмірі 104 991,00 євро, що в гривневому еквіваленті складає 5 165 557,20 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам за КПКВК 3601150: 1 євро=49,2 грн), та є ідентичним розміру бюджетного призначення. Вказаний розрахунок витрат покриває вартість юридичних послуг у Справі на період з 01.01.2025 по 15.12.2025.
Обсяг юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 15.12.2025, які Мін’юст в межах розміру бюджетних призначень має змогу наразі профінансувати, включає:
- продовження ознайомлення з матеріалами справи та фаховий супровід у кримінальній справі за фактом шахрайства, порушеній у прокуратурі Стамбула;
- продовження ознайомлення з матеріалами справи у Стамбульському виконавчому суді № 40 (справа № 2023/314 E.);
- підготовка та подання клопотань, заперечень, або інших процесуальних документів (залежно від результатів ознайомлення з матеріалами справ);
- відвідування судових засідань і, залежно від рішення Стамбульського виконавчого суду № 40 (справа № 2023/314 E.), оскарження рішення в Регіональному апеляційному суді, а потім у Верховному апеляційному суді або подання заперечень на апеляційні скарги Боржника;
- участь у дзвінках та листуванні у Справі.
Окрім того, існує вірогідність виникнення упродовж 2025 року потреби у надані інших юридичних послуг по Справі на 2025 рік. Виникнення такої потреби залежить від процесуального розгляду Справи та дій, яких може вжити по Справі протилежна сторона, а відтак таку потребу наразі передбачити не вбачається за можливе.
Враховуючи вищевикладене, наразі очікувана вартість предмета закупівлі юридичних послуг в межах наявного фінансування по Справі за бюджетною програмою КПКВК 3601150 становить 5 165 557,20 грн, що є еквівалентом загальної вартості юридичних послуг, яка визначена у розрахунку витрат юридичної фірми «Pekin ve Bayar Dan. Hiz. Ltd. Sti.» на період з 01.01.2025 по 15.12.2025.
Відтак, наразі наявна потреба у закупівлі юридичних послуг у справі за позовом Міністерства оборони України до компанії «Farmtr Gida Tarim Hayvancilik Ticaret ve Sanayi Limited Sirketi» для забезпечення захисту прав та інтересів України шляхом укладення договору про закупівлю юридичних послуг з юридичною фірмою «Pekin ve Bayar Dan. Hiz. Ltd. Sti.» на суму
104 991,00 євро, який набирає чинності з моменту його підписання і скріплення печатками сторін та діє по 31.12.2025, а в частині фінансових зобов’язань – до їх повного виконання, із розповсюдженням дії умов договору на взаємовідносини (які за своєю суттю є предметом договору), що виникли між сторонами з 01.01.2025 та діяли до моменту укладення договору відповідно до частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, та зі строком надання юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 15.12.2025.