Звернення:
За тендером : Електрична енергія (постачання електричної енергії)
Тема:
Усунення дискримінаційних вимог
Зміст:
Шановний Замовнику!
Ознайомившись із умовами тендерної документації за процедурою закупівлі, звертаємось до Вас щодо необхідності усунення дискримінаційних вимог, які суперечать принципам здійснення публічних закупівель та безпідставно обмежують конкуренцію серед учасників.
Під час аналізу документації виявлено наступні вимоги, які є надмірними та такими, що звужують коло потенційних учасників:
Вимога надати договори, укладені між учасником та Оператором ринку про купівлю-продаж електричної енергії на ринку «на добу наперед» та на внутрішньодобовому ринку, з накладеними кваліфікованими електронними підписами уповноважених осіб з боку учасника та Оператора ринку.
Вважаємо цю вимогу дискримінаційною, оскільки договори з Оператором ринку є типовими та укладаються всіма учасниками ринку, однак вимога надати їх саме з КЕП Оператора створює додаткову залежність від третьої сторони, учасник не має можливості вплинути на строки або порядок підписання таких документів Оператором ринку, а відсутність договорів саме у такому форматі не свідчить про відсутність у учасника права здійснювати постачання електричної енергії. Таким чином, дана вимога є безпідставною та обмежує конкуренцію.
Вимога щодо подання повідомлення про приєднання до договору про участь у балансуючій групі з накладеним КЕП сторони, відповідальної за баланс.
Ця вимога є необґрунтованою, оскільки учасник не може вплинути на дії або технічні можливості сторони, відповідальної за баланс, щодо накладення КЕП, відсутність саме такого формату документа не впливає на підтвердження факту приєднання учасника до балансуючої групи та не свідчить про його невідповідність. Такі умови створюють ризик безпідставного відхилення пропозицій через фактор, який не залежить від учасника.
Вимога надати довідку (лист) від сторони, відповідальної за баланс, про відсутність заборгованості за небаланси електричної енергії з накладеним КЕП.
Вважаємо цю вимогу дискримінаційною, адже учасник не має впливу на строки та формат видачі довідки. Відсутність КЕП на документі не означає наявності заборгованості, вимога залежить від дій третьої сторони, що створює нерівні умови участі у закупівлі.
Вимога надати інформацію або акт звірки від НЕК «Укренерго» щодо відсутності заборгованості за договором про надання послуг з передачі електричної енергії з накладеним КЕП.
Зазначена умова є надмірною, оскільки учасник не може контролювати порядок видачі таких документів з боку оператора системи передачі. Крім того, відсутність такого акта не свідчить про наявність заборгованості, тому вимога не має логічного зв’язку із предметом закупівлі та необґрунтовано обмежує конкуренцію.
У тендерній документації також передбачено обов’язкове подання реєстру наданих документів, який має містити номер, назву, дату, реєстраційний індекс та найменування юридичної особи, що видала документ.
Вважаємо цю вимогу надмірною та недоцільною, оскільки вона створює додаткове адміністративне навантаження на учасників без впливу на якість або зміст пропозиції, усі документи учасника завантажуються до системи Prozorro, де вже автоматично зазначено їхні назви, дати завантаження та КЕП. Таким чином, вимога дублює вже наявну інформацію та не має практичного значення для оцінки тендерних пропозицій.
Отже, зазначені вимоги є дискримінаційними, оскільки дублюють функції державних органів, покладають на учасників обов’язки, що не передбачені законом або залежать від дій третіх сторін, на які учасник не має впливу, це порушує принципи відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі», наполягаємо на внесенні змін до тендерної документації шляхом виключення наведених вимог як дискримінаційних.
У разі невнесення відповідних змін залишаємо за собою право звернутися до Антимонопольного комітету України для захисту своїх прав та законних інтересів у сфері публічних закупівель.
Дата оприлюднення звернення:
10.10.2025 10:25
Шановний Учаснику, дякуємо за Ваше звернення. Повідомляємо, що дані вимоги щодо надання учасником вищевказаної інформації встановлені у відповідності до пункту 28 Особливостей, а саме: "тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей", відповідно до вищезгаданої статті: "тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації". Дані вимоги не є дискримінаційними, встановлені для всіх учасників і всі учасники процедури закупівлі можуть їх виконати. Крім того, вимога щодо наявності КЕП на документах не є порушенням. Відповідно до пункту 27 частини 1 статті 1 Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису. Частиною 6 статті 18 даного Закону передбачено, що кваліфікований електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису. Відповідно до пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, що затверджений наказом Мінекономіки від 11.06.2020 року № 1082 (далі – Порядок), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником/ ЦЗО/ учасником/ постачальником/ органом оскарження / органами державного фінансового контролю шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника/ ЦЗО/ учасника/ постачальника/ органу оскарження/ органів державного фінансового контролю. У разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів. Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи. Тобто даним нормативним актом чітко прописано, що замовник/ ЦЗО/ учасник/ постачальник/ орган оскарження / орган державного фінансового контролю після внесення інформації в електронні поля накладає саме кваліфікований електронний підпис. Тобто Замовником не встановлено жодних дискримінаційних вимог. Такої ж думки дотримується Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель згідно Рішення від 28.02.2024 № 3734-р/пк-пз. Крім того, відповідно до листа Мінцифри щодо використання КЕП № 1/06-11-984 від 22.01.2024: «Використання кваліфікованих електронних підписів та печаток забезпечує високий рівень довіри до засобів електронної ідентифікації, з використанням яких створюються такі електронні підписи та печатки, а також до схем електронної ідентифікації, в рамках яких видаються відповідні засоби електронної ідентифікації». Дана вимога покликана забезпечити достовірність наданих потенційним Учасником даних. Крім того порядок підписання документів шляхом накладання КЕП передбачений нормативно, наприклад відповідно до інформації зазначеній на офіційному сайті АТ «Оператор ринку»: «Після набуття статусу учасника РДН/ВДР, такому учаснику необхідно укласти договори про купівлю-продаж електричної енергії на РДН та на ВДР. Ці договори укладаються в електронному вигляді в програмному забезпеченні оператора ринку XMtrade®/PXS. З роз’ясненням щодо процедури укладання договорів можна ознайомитись на вебсайті ОР за посиланням https://www.oree.com.ua/index.php/web/7013 ». Відповідно до процедури укладення відповідних договорів: «4.8. Після отримання від Учасника РДН/ВДР пропозицій щодо укладення договорів про купівлю-продаж електричної енергії на РДН та ВДР, Оператор ринку перевіряє коректність інформації та заповнення полів в договорах та ПІДПИСУЄ ЇХ ШЛЯХОМ НАКЛАДЕННЯ КЕП УПОВНОВАЖЕНОЇ ОСОБИ Оператора ринку зі свого боку. Відповідний ДОГОВІР про купівлю-продаж електричної енергії на РДН та ВДР НАБИРАЄ ЧИННОСТІ з МОМЕНТУ його ПІДПИСАННЯ ШЛЯХОМ НАКЛАДЕННЯ КЕП УПОВНОВАЖЕНИМИ ОСОБАМИ СТОРІН. З вищевикладеного слідує що дані договори можуть бути укладені лише в електронному вигляді і лише шляхом накладення на них КЕП. Документи, які передбачені у додатку 2 тендерної документації є необхідними, вони встановлюють механізм підтвердження відповідності пропозиції вимогам замовника. Таким чином, зміст інформації, яку необхідно підтвердити, а також перелік документів, якими учасники повинні підтвердити свою відповідність вимогам, встановленим у тендерній документації, визначена згідно із законодавством, виходячи зі специфіки предмета закупівлі з урахуванням принципів, закріплених у статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі". Щодо надання документів які підтверджують відсутність заборгованості у потенційного Учасника, то наявність у потенційного Учасника заборгованості перед НЕК Укренерго або ОСР, призводить до набуття ним статусу переддефолтного/дефолтного, що унеможливлює таким Учасником здійснювати постачання електричної енергії та ставить під загрозу діяльність Замовника, оскільки наявність заборгованості перед НЕК «УКРЕНЕРГО» або ОСР, може бути підставою для набуття потенційного учасника статусу «дефолт», в результаті чого постачання Замовнику буде здійснювати постачальник «останньої надії». Дана вимога встановлена, щоб уберегтись від недобросовісних Учасників. Стосовно реєстру, то даний реєстр спрощує підготовку документів для Учасника а також спрощує для Замовника послідуючу перевірку документів, які були надані у складі тендерної пропозиції таким Учасником. Дякуємо за звернення.
Дата оприлюднення відповіді:
13.10.2025 09:50