Звернення:
За тендером : Крісло для актового залу м’яке для Мигіївського ліцею Мигіївської сільської ради, Первомайського району, Миколаївської області
Тема:
Звернення щодо дискримінаційних умов
Зміст:
Шановний замовнику!
Відповідно до п. 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом
Частиною 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) встановлено принципи здійснення публічних закупівель, серед яких:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах (ч. 2 ст. 5 Закону).
Водночас, незважаючи на те, що п. 5 розділу 1 Вашої тендерної документації визначено умову щодо недискримінації учасників закупівлі, перелік документів, що вимагаються від учасників свідчить про протилежне.
По-перше, відповідно до п. 5 розділу 3 тендерної документації «Визначені Замовником згідно з цією статтею кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям, зазначені в Додатку 1 до цієї тендерної документації.
Спосіб підтвердження відповідності учасника критеріям і вимогам згідно із законодавством наведено в Додатку 1 до цієї тендерної документації».
«Замовником у Додатку 4 тендерної документації визначається спосіб документального підтвердження згідно із законодавством щодо відсутності підстав, передбачених підпунктами 3, 5, 6 і 12 пункту 47 Особливостей, для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі через електронну систему закупівель».
Відповідно до п. 5 розділу 3 тендерної документації, «Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим даною тендерною документацією (Додаток 2 до тендерної документації)».
Втім, додатки до тендерної документації не відповідають за змістом вказаному в зазначених пунктах.
Так, додаток 1 до тендерної документації встановлює як перелік інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі так і кваліфікаційні критерії та інші документи.
Додаток 2 до тендерної документації визначає перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі, а не перелік інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
А додаток 5 дублює перелік інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
Неточності між текстом тендерної документації та її додатками, зокрема змішування вимог у Додатку 1, помилкові посилання в Додатку 2 та дублювання інформації в Додатку 5, призводять до плутанини для учасників. Це ускладнює розуміння вимог і може сприяти неоднозначному тлумаченню умов закупівлі, що суперечить принципам прозорості та недискримінації.
По-друге, головною ознакою умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, — є негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції Учасників. Тобто Замовник встановлює такі вимоги до Учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які зазвичай висувають та які вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю.
Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних Учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурентному змаганні.
Відповідно до п. 31 ч. 1 ст. 1 Закону, тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації (п. 32 ч. 1 ст. 1 Закону).
Аналіз тендерної документації свідчить про те, що вона містить дискримінаційні вимоги до учасників процедури закупівлі, що грубо порушує процедуру закупівлі згідно норм чинного законодавства України.
Додатками 1, 4 до тендерної документації вимагається, зокрема, надати наступну інформацію та документи:
- підтвердити відповідність встановленим критеріям безпеки/показникам всього товару, який виготовлено у відповідності із ДСТУ ГОСТ 22046:2004 (ГОСТ 22046-2002, IDT) «Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови»; ДСТУ prEN 1729-1:2004 (prEN 1729-1:2004, IDT) «Меблі. Стільці та столи для навчальних закладів. Частина 1. Функціональні розміри»; ДСТУ ENV 1729-2:2004 (ENV 1729-2:2001, IDT) «Меблі. Стільці та столи для навчальних закладів. Частина 2. Вимоги безпеки та методи випробування»; ДСТУ 4414:2005 «Меблі за індивідуальним замовленням. Загальні технічні умови»; ДСТУ ГОСТ 16371:2016 (ГОСТ 16371-214, IDT) «Меблі загальні технічні вимоги»; ДСТУ ГОСТ 19917:2016 (ГОСТ 19917-2014, IDT); «Меблі для сидіння та лежання. Загальні технічні вимоги», та надати на підтвердження протокол випробувань та/або висновок наукової експертизи, видані відповідно лабораторією, інститутом чи іншим органом з оцінки відповідності, які акредитовані за ДСТУ EN ISO/IEC 17025 та/або мають державну акредитацію на право проведення наукової і науково-технічної експертизи чи мають документ державного зразка, що дають право на провадження такої експертної без отримання свідоцтва, або складені державною службою/установою, та/або дійсний висновок державної експертизи. Підтвердні документи повинні бути видані на учасника закупівлі або на виробника товару, або заявника експертизи/випробування. Якщо підтвердні документи видані не на учасника закупівлі, то учасник повинен надати дозвіл від виробника товару, або заявника експертизи/випробування на використання в тендерній пропозиції такого документу(ів);
- підтвердити відповідність встановленим критеріям безпеки/показникам меблевої фурнітури, яка виготовлена у відповідності із ДСТУ 2259-93, ДСТУ ГОСТ 22046:2004 та/або ДСТУ ГОСТ 16371:2016 та надати на підтвердження протокол випробувань та/або висновок наукової експертизи, видані відповідною лабораторією, інститутом чи іншим органом з оцінки відповідності, які акредитовані за ДСТУ EN ISO/IEC 17025 та/або мають державну акредитацію на право проведення наукової і науково-технічної експертизи чи мають документ державного зразка, що дають право на провадження такої експертної без отримання свідоцтва, або складені державною службою/установою, та/або дійсний висновок державної експертизи. Підтвердні документи повинні бути видані на учасника закупівлі або на виробника фурнітури, або заявника експертизи/випробування. Якщо підтвердні документи видані не на учасника закупівлі, то учасник повинен надати дозвіл від заявника експертизи /випробування або на виробника фурнітури на використання в тендерній пропозиції такого документу(ів);
- протокол випробувань труба квадратна на встановлення радіонуклідів, випробування повинно бути проведено випробувальною лабораторією, про що повинно бути зазначено у протоколі. Лабораторія повинна бути акредитована Національним агентством з акредитації України на відповідність ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019. Даний протокол повинен бути виданий на учасника закупівлі або виробника товару, або виробника труби квадратної (у разі, якщо протокол видано на виробника товару або виробника труби квадратної, а не на учасника закупівлі – такий учасник у складі пропозиції повинен надати дозвіл від виробника товару або виробника труби квадратної на право використання означеного протоколу в цих торгах з посиланням на ідентифікатор цієї закупівлі).
Такі вимоги, є незаконними і дискримінаційними, оскільки вони необґрунтовано обмежують права потенційних учасників на участь у закупівлі, а також не є обов’язковими відповідно до чинного законодавства.
Вимога щодо надання протоколу випробувань квадратної труби на вміст радіонуклідів, виданий виключно лабораторією, акредитованою за ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019, із зазначенням ідентифікатора закупівлі у дозволі від виробника є абсурдною. Адже важко уявити, як радіонукліди в квадратній трубі можуть становити реальну загрозу для учнів, що сидітимуть за партами, виготовленими з цих труб. Водночас, ця вимога не передбачена жодним нормативним актом, що регулює публічні закупівлі чи безпеку меблів для навчальних закладів.
Відповідно до п. 31 ч. 1 ст. 1 Закону, тендерна документація має бути прозорою і доступною, без покладення на потенційних учасників необґрунтованих зобов’язань щодо пошуку рідкісних документів, які не мають прямого відношення до якості виконання договору. Подібні надмірні вимоги не лише обмежують конкуренцію, але й прямо суперечать принципам максимальної економії та ефективності, адже змушують учасників витрачати час і кошти на підготовку документів, які не є об’єктивно необхідними.
Ці умови тендерної документації також порушують принцип недискримінації учасників, закріплений у ч. 1 ст. 5 Закону, адже створюють нерівні умови для резидентів і нерезидентів, малих і великих постачальників, а також тих, хто не має прямих контактів із виробниками чи акредитованими лабораторіями. Наприклад, вимога надання дозволу від виробника чи заявника експертизи на використання документів у тендерній пропозиції фактично унеможливлює участь посередників або нових гравців на ринку, які можуть пропонувати конкурентні ціни, але не мають доступу до таких дозволів. У практиці Антимонопольного комітету України подібні вимоги неодноразово визнавалися дискримінаційними, оскільки вони штучно звужують коло учасників і створюють привілеї для тих, хто вже має налагоджені зв’язки з певними виробниками чи лабораторіями.
Враховуючи викладене, просимо Вас внести до тендерної документації відповідні зміни та прибрати дискримінаційні умови.
Дата оприлюднення звернення:
09.10.2025 09:14
Шановний учаснику!
Дякуємо за Ваше звернення. Повідомляємо, що вимоги, визначені в тендерній документації, встановлені Замовником виключно з метою забезпечення належної якості, безпечності та відповідності предмета закупівлі чинним державним стандартам (ДСТУ). Документи, передбачені тендерною документацією (протоколи випробувань, висновки експертиз, підтвердження відповідності тощо), необхідні для підтвердження технічних, якісних і безпечних характеристик запропонованого товару. Такі вимоги не є дискримінаційними, оскільки не обмежують коло потенційних учасників, а спрямовані на забезпечення належного виконання договору та безпечного використання продукції у навчальних закладах. Тендерна документація розроблена відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022, і не містить вимог, що суперечать законодавству. У зв’язку з цим внесення змін до тендерної документації не передбачається.
Дякуємо за розуміння та участь у процедурі закупівлі!
Дата оприлюднення відповіді:
10.10.2025 15:53