Закупівля «Послуги з прання і сухого чищення»
Код ДК 021:2015-98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення
від КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "КЛІНІКА "СІМЕЙНИЙ ЛІКАР" ШИРОКІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОГО РАЙОНУ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ.
Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
02.10.2025 12:56
Повний опис умов та розміру надання забезпечення
1.1.1. довідка про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, необхідних для надання послуг, визначених у технічних характеристиках, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування за формою (Таблиця 1):
№
п/п Обладнання що буде залучатися для виконання умов договору Кількість (шт.) Тип власності
(власне орендоване) Право користування (власність/ за договором оренди/інше право (зазначити)), реквізити документу
Таблиця 1
Для виконання сухого прання та чищення, прання, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сущіння Учасник повинен мати (орендоване або власне) обладнання в такому обов’язковому асортименті:
- машини для сухого прання (машини хімчистки) - не менше 2 шт.
- швацька машина - не менше 1 шт
- пральні машини - не менше 4 шт
- сушильна машина - не менше 4 шт
- прасувальний станок ( прес) - не менше 2 шт
Надати на вказане в таблицях обладнання та матеріально-технічної базу - документи, що підтверджують право власності, або право користування (оренди) (договір купівлі-продажу та/або балансова відомість та/або договір на право користування (оренди), тощо)
1.1.2.довідка про наявність транспортних засобів який буде довідка про наявність транспортних засобів який буде залучений для виконання договору, складена за наведеною нижче формою (Таблиця 2):
Таблиця 2
№ п/п Марка та модель транспортного засобу* Реєстраційний номер транспортного засобу Право користування (власність/ за договором оренди/за договором надання транспортних послуг/інше право (зазначити)), реквізити документу
1
*Вказати не менше 1-го автомобіля
До довідки додаються (для кожного зазначеного транспортного засобу):
Для підтвердження наявності зазначених у довідці транспортних засобів необхідно надати наступні документи:
- документи, що підтверджують право власності на зазначені транспортні засоби, або договір(и) оренди транспортних засобів (разом з документами, що свідчать про передачу таких транспортних засобів учаснику у тимчасове користування), документи повинні бути чинними на дату подання пропозиції та строком дії не менше ніж до 31.12.2025
1.2.1. Учасник _________ (зазначається інформація про назву учасника) на виконання вимог тендерної документації замовника надає інформацію про працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (Для підтвердження зазначених в довідці «про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», Учасник в складі пропозиції повинен надати наказ про прийняття такого працівника або договір цивільно-правового характеруто ), а саме:
№ ПІБ кваліфікація/необхідні знання/досвід підтвердний документ
Учасник повинен мати не менше 2 х працівників робітничих професій.
Інформаційна довідка про наявність досвіду виконання аналогічного договору, в якій повинна бути зазначена інформація щодо обсягів послуг, замовник, стан належного виконання договору стосовно якості та строків з підтвердженням факту виконання обов’язків по договору.
Форма заповнюється на фірмовому бланку (у разі його наявності)
та надається у складі тендерної пропозиції Учасника
№ п/п Предмет договору ДК 021:2015 Реквізити Замовника (повна назва Замовника, місцезнаходження, контактна особа, контактні телефони) Сума договору з урахуванням змін і додатків. Найменування товару, ціна за одиницю Дата укладання договору Стан належного виконання договору стосовно якості та строків
Закон № 922, не містить критеріїв визначення «аналогічного договору», тож, замовники можуть на власний розсуд визначати перелік письмових доказів, щодо наявності досвіду виконання аналогічного договору. Також замовник може на власний розсуд встановлювати межі відповідності письмових доказів критерію поняттю «аналогічний договір», але з врахуванням принципів здійснення закупівель.
Відповідно до Наказу Мінекономрозвитку від 15.04.2020р. за № 708, яким впроваджено Порядок визначення предмета закупівлі
Учасник підтверджує наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) за показником кодом ДК не більше ніж до 4 знаку ДК 021:2015-98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення ., за яким здійснюється закупівля. Підтверджуючі документи: сканована копія аналогічних договорів з додатками . Довідка у формі про наявність досвіду виконання аналогічного договору у період 2023-2025 роках, в якій повинна бути зазначена інформація щодо обсягів (кількості), замовник, стан належного виконання договору стосовно якості та строків з підтвердженням факту виконання обов’язків по договору , згідно таблиці:
Підтверджуючі документи: аналогічний договір (договори) за предметом закупівлі з усіма додатками та невід'ємними частинами договору. Та позитивний лист відгук від Замовника датований не пізніше 2025 року, з яким було укладено аналогічний договір ( з зазначенням номеру, дати договору, суми договору).
При відсутності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі не мав з цим самим замовником договорів достроково розірваних через невиконання (учасником) своїх зобов'язань через що було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
02.10.2025 12:56
Група вимог
При наявності не виконаних зобов'язань за раніше укладеним договором підтверджується, що
Вимога
Учасник процедури закупівлі вжив заходів для доведення своєї надійності, а саме: сплатив або зобов?язався сплатити відповідні зобов?язання та відшкодування завданих збитків
Учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів
Учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі не є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України 'Про санкції', крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань присутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України 'Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань'
Відомості про учасника процедури закупівлі не внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
02.10.2025 12:56
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
02.10.2025 12:56
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Фізичною особою підтверджується, що
Вимога
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією
Учасник процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
02.10.2025 12:56
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівник учасника процедури закупівлі не був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку
Учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов'язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Тип даних
Ознака
Значення, яке очікується
Так
Cтатус
Активна
Дата створення
02.10.2025 12:56
Спосіб підтвердження
Назва
Опис
Тип
Документ
Документи, що підтверджують відповідність
Група вимог
Юридичною особою підтверджується, що
Вимога
Керівника учасника процедури закупівлі, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми
Учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "КЛІНІКА "СІМЕЙНИЙ ЛІКАР" ШИРОКІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОГО РАЙОНУ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
Поштовий індекс
70401
Країна
Україна
Область або регіон
Запорізька область
Населений пункт
Запорізький район, село Миколай-Поле
Адреса
вулиця Центральна, будинок 46-А
«Послуги з прання і сухого чищення»
Код ДК 021:2015-98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення
Тендер:
UA-2025-10-02-005971-a
Кваліфікований електронний підпис накладено.
Тип:
скарга
За тендером
UA-2025-10-02-005971-a.a1
Дата:
06.10.2025 23:54
Стан:
Прийнято до розгляду
Скарга на дискримінаційні вимоги Тендерної документації
Вимагаємо видалити дискримінаційні вимоги з тексту Оголошення цієї Закупівлі, які обмежують коло Учасників, що є порушенням принципів публічних закупівель.
Вимога Замовника щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної бази у Учасника
Замовник повністю усвідомлюючи свої дії, обмежує коло Учасників до одного, у якого є саме конкретна кількість обладнання та мтб, що є дискримінацією майбутніх Учасників.
Додатком 1 до Тендерної Документації Замовник вимагає наявність наступного обладнання:
-машини для сухохого прання - 2 одиниці
-швацька машинка - 1 одиниця
-пральні машинки - 4 одиниці
-сушильна машина - 4 одиниці
-прасувальний станок - 2 одиниці.
У нас, як у майбутнього Учасника виникли наступні питання, яким саме чином бул здійснений розрахунок, що потрібні пральні машинки саме у конкретній кількості. Об'єм прання, відповідно, до Технічної специфікації Замовника, зовсім невеликий, це враховуючи, що цей об'єм прання необхідно виконати до 31 груд. 2025 року.
Тож наголсимо, що НІЯКИМ НПА не зазначена кількість обладнання, яка обов'язково має бути у Учасника.
Наші сумніви стосуються не тільки кількості пральних машинок, а і іншого обладнання, яке перелічує Замовник у своїх вимогах.
На представлений об'єм це не є необхідністю обмежувати коло Учасників, що є грубим порушенням, відповідно до Закону України "Про публічні Закупівлі". Таким чином, Замовник не дає можливість прийняти участь іншим Учасникам, а повністю усвідомлюючи свої неправомірні дії, обмежує коло Учасників до одного, у кого буде у наявності "необхідна" кількість обладння та мтб.
Пояснення до цього пункту у зв,язку із наяністю МТБ
Додатком 1 до Оголошення про проведення Закупівлі Замовник визначає чітко визначений перелік техніки, який має надати у складі своєї Пропозиції майбутній Учасник, а саме: -машини для сухого прання (хімчистки); -швацька машина; -пральні машини; -сушильна машина; -прасувальний станок(прес).
Відповідно до Технічної Специфікації, яка викладена Замовником у Додатку 1, пункті 3.1, Замовник вказує, які послуги планує Закупати та які має бути надані майбутнім Учасником-Переможцем. Таблицею 1 перелічені наступні послуги: 1.Прання постільної білизни 2.Прання ковдр, подушок, вовняних покривал 3.Прання рушників 4.Прання медичного одягу.Як бачимо, із Таблиці 1, пункту 3.1. Додатку 1, зазначено, що Замовник планує Закуповувати тільки таку послугу як прання білизни різного типу. Такі послуги, як хімічне чищення будь-якої із білизни, Замовник не планує Закуповувати у суб'єктів господарювання, що могло би виконуватися машинками для сухого прання. А також, як бачимо із Таблиці 1, Замовник не планує закуповувати таку послугу, як ремонт білизни, що мало би виконуватись таким обладнанням, яе швацька машина.
Виникає аргументоване питання, навіщо Замовник прописує наявність у Учасника такої техніки, яка не відповідає Послугам у технічній Специфікації - Таблиці 1? Ймовірно, це було зроблено для обмеження кола Учасників, у кого є швацька машина та машини для сухого прання(хімчистки), хоча використання такої техніки банально не передбачено умовами Оголошення. НАГОЛОСИМО, що Наказом МОЗ №785 від 08.05.2025р. розділом IV. Дезінфекція і прання білизни зазначено наступне: "2. Прання і термічна дезінфекція білизни проводяться у пральних машинах при температурі 60° C протягом мінімум 60 хвилин або при температурі 90° C протягом мінімум 30 хвилин. Використовувати білизну, яка чутлива до обох зазначених вище режимів прання і термічної дезінфекції заборонено.". Тобто, НАКАЗ МОЗ №785 не передбачає під поняттям "прання" - комплекс ремонту і хімчистки. Підсумовоючи вищезазначене, Прання - це є окрема послуга, в той же час ремонт - є окрема послуга та хімчистка також окрема послуга.
Вимагаємо Замовника внести зміни до Оголошення та видалити дискримінаційні вимоги щодо наявності машини для сухого прання (хімчистки) та швацької машини, оскільки надання послуг з використанням такого обладнання не передбачено умовами Специфікації.
вимоги щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної
02.10.2025 року Комунальним некомерційним підприємством «Клініка «Сімейний лікар» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі – Замовник) було розпочато тендерну процедуру (відкриті торги (з особливостями) на офіційному веб-порталі https://prozorro.gov.ua/ за ідентифікатором закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a. Предметом закупівлі визначено - ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення. 06.10.2025 року учасником закупівлі ТОВ «Пральня Груп» (далі - Скаржник) було подано скаргу UA-2025-10-02-005971-a.a1 (далі - Скарга) до Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) стосовно наявності дискримінаційних вимог в тендерній документації та вимогою внести зміни в цій частині, з приводу чого надаємо наступні пояснення.
Виходячи зі змісту Скарги ТОВ «Пральня Груп» посилається на дискримінаційні вимоги щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної бази в Учасника, яка встановлена у тендерній документації, невідповідність матеріально-технічної бази технічній специфікації та необхідність надання балансової відомості як вимоги, що не відповідає законодавству.
1. Щодо кваліфікаційного критерію «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», а саме необхідності надання довідки про наявність обладнання із зазначенням їх кількості.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Крім того, статтею 22 Закону встановлено, що серед інших вимог у тендерній документації зазначаються такі відомості, як один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі); строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг. Таким чином, Законом встановлено, що тендерна документація має містити не лише такий кваліфікаційний критерій як наявність матеріально-технічної бази, а й інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики обладнання, якій повинні відповідати потужності учасника торгів для належного виконання послуг прання. На підставі закріплених законодавством норм Замовником було встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме – наявність для виконання послуг прання та сухого чищення, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння машин для сухого прання (машини хімчистки) – не менше 2 шт., швацької машини – не менше 1 шт., пральних машин – не менше 4 шт., сушильних машин – не менше 4 шт., прасувального станку (пресу) – не менше 2 шт., з наданням документів, що підтверджують право власності або право користування такого обладнання. Дана вимога покликана виявити можливість учасника виконати послуги не тільки з належною якістю, але й оперативністю, як цього потребує галузеве законодавство. Зокрема, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями (далі — ФОП), які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ /ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання використаної білизни в закладах охорони здоров’я, затверджені Міністерством охорони здоров’я України 08.05.2025 року №785 (далі — Державні санітарні норми і правила). Відповідно до п. 5, 6 Розділу V Державних санітарних норм і правил після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням. З огляду на викладене, суб’єкти господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ повинні мати у своєму розпорядженні устаткування для ремонту білизни, тобто як мінімум одну швацьку машинку для усунення, у випадку необхідності, недоліків після прання речей.
Державні санітарні норми і правила мають відсилочну норму – п. 9 Розділу I. Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 грудня 2022 року № 278. Вказаними будівельними нормами наголошено, що пральні треба проектувати продуктивністю до 500, 1000 кг сухої білизни за зміну. Розглянемо приклад необхідної кількості пральних машин для пральні продуктивністю 1000 кг сухої білизни за зміну (8 годин) з використанням машин різної навантажуваності та необхідності часу на обслуговування, простій та перепідготовку машини.
№ з/п Тип/навантажуваність машин Кількість циклів за зміну на одну машину Продуктивність однієї машини за зміну Необхідна кількість машин 1. Пральна машина навантажуваністю 50-75 кг 5 циклів за зміну 250-375 кг 4 машини 2. Пральна машина навантажуваністю 50-100 кг 4-5 циклів за зміну 200-500 кг 3-4 машини (враховуючи резервні) 3. Пральна машина навантажуваністю 100 кг 5 циклів за зміну 500 кг 2-3 машини (враховуючи резервні)
Враховуючи, що послуги надаються пральнями, які належать суб’єктам господарювання з побутового обслуговування населення Замовник повинен бути впевненим, що будуть здійснюватися необхідні дезінфекційні процедури перед кожним циклом прання і, крім того, буде дотриманий режим розподілу прання білизни закладу охорони здоров’я і звичайного населення, що однозначно вимагає наявності більшої кількості пральних машин.
Також звертаємо увагу, що тендерною документацією Замовник залишає за собою право у разі настання надзвичайної ситуації вимагати від Учасника виконати заявку протягом 3 годин. Враховуючи стислі часові рамки Учасник повинен мати достатню кількість потужностей, щоб виконати замовлення лікарні, зберігаючи при цьому належну якість надання послуг.
Хочемо звернути увагу також і на те, що тендерною документацією, зокрема п. 1.1. кваліфікаційних критеріїв Додатку 1 встановлено, що під час закупівлі робіт або послуг учасник може для підтвердження своєї відповідності залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Таким чином, Замовником прийнятний варіант підтвердження наявності відповідного обладнання не тільки на умовах права власності, а й права користування (оренди), що виключає дискримінацію в даному випадку.
З огляду на викладене, вимоги тендерної документації щодо наявності встановленої кількості обладнання є необхідністю, що продиктована вимогами Державних санітарних норм і правил, та свідчить про наявність у потенційного учасника закупівлі необхідної кількості потужностей для вчасного та якісного виконання послуг. В свою чергу, Скаржником не доведено та належним чином не обґрунтовано неправомірність конкретизації такого кваліфікаційного критерію, а тому скарга в цій частині не підлягає задоволенню.
2. Щодо твердження скаржника про невідповідність технічної специфікації, закріпленої у Додатку 2 до тендерної документації, та вимог до матеріально-технічної бази.
Відповідно до ч. 1,3,4 ст. 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент». Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент». Аналіз вказаних норм вказує на необхідність вказівки у технічній специфікації повного спектру необхідних характеристик саме послуг з прання та сухого чищення, а не переліку вимог до кожної одиниці матеріально-технічної бази, таким чином, в даному випадку Скаржник вдається до перекручування дійсного значення встановлених законодавством норм. Як вже зазначалось, послуги надаються для закладу охорони здоров’я, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ / ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами, якими встановлено: після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням. Таким чином, наявність швацької машинки забезпечує повний внутрішній цикл надання послуг (дообробка, ремонт, чистка білизни) на місці у потенційного учасника закупівлі, без необхідності транспортування білизни для ремонту стороннім організаціям. Власне обладнання потенційного учасника – це гарантія негайного реагування на пошкодження білизни, безперебійного забезпечення Замовника білизною, відсутності додаткових витрат на транспортування білизни до сторонніх закладів, ризику забруднення та порушення санітарно-гігієнічних норм. В свою чергу, вимога щодо наявності машин для сухого прання (машин хімчистки) пояснюється наступним: вироби з натуральної вовни, які використовуються в медичних закладах (зокрема, ковдри, вовняні покривала, зазначені в п. 3.1. Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації) згідно з рекомендаціями міжнародного стандарту ISO 3175 - Textiles — Professional care, drycleaning and wetcleaning of fabrics and garments підлягають обробці методами сухого чищення, чого можливо досягти лише у машинках для сухого прання (машинах хімчистки), оскільки прання таких виробів у стандартних пральних машинах призводить до пошкодження структури тканини, зменшення розміру, втрати гігієнічних та естетичних властивостей. Крім того, на виробах з вовни (вовняних покривалах в нашому випадку) присутні символи , , що відповідно до Міжнародної системи символів догляду за текстилем свідчать про можливість чищення таких виробів лише методом професійного сухого чищення. Отже, вимога щодо наявності машин для сухого чищення передбачає переконання Замовника у якісному наданні послуг щодо сухого прання покривал та ковдр, без зміни їх зовнішнього вигляду та притаманних тканині властивостей. Додатково хочемо звернути увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону скарга повинна містити вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. В даному випадку зі Скарги ТОВ «Пральня Груп» не вбачається належного, допустимого та достовірного обґрунтування порушення Замовником вимог законодавства щодо викладення технічної специфікації, а тому вважаємо скаргу в цій частині необґрунтованою та такою, що не може бути прийнята АМКУ до уваги.
3. Щодо можливості надання на підтвердження наявності матеріально-технічної бази балансової відомості пояснюємо. Відповідно до абз. 6 п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування від 12.10.2022 року №1178 (далі - Особливості) у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі встановленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. При цьому законодавцем не надано вичерпний перелік способів підтвердження кваліфікаційним критеріям, таким чином, Замовник наділений правом визначати такі способи самостійно з дотриманням вимог законодавства. Тендерна документація містить вимогу щодо підтвердження права власності або права користування (оренди) обладнання та матеріально-технічної бази такими документами, як договір купівлі-продажу та/або балансова відомість та/або договір на право користування (п.1.1. Додатку 1 тендерної документації), тобто Замовником було передбачено декілька альтернативних варіантів такого документального підтвердження. Балансова відомість, як було вказано і Скаржником, містить інформацію щодо поточного переліку активів, відповідно, якщо учасник, наприклад, орендує обладнання, то відповідне право користування відображається в обліку, що підтверджує фактичне володіння або доступ до ресурсу. З огляду на вищезазначені аргументи, Замовник не погоджується з твердженням Скаржника, оскільки учасник закупівлі має право подати для підтвердження наявності приміщення один з документів на вибір: або договір купівлі-продажу, та/або балансову відомість, та/або договір на право користування, що автоматично виключає дискримінаційний характер кваліфікаційного критерію, але вимагає належного підтвердження наявності ресурсів для виконання послуг.
Таким чином, вважаємо, що тендерна документація закупівлі UA-2025-10-02-005971-a відповідає вимогам ЗУ «Про публічні закупівлі», складена з дотриманням вимог ч. 4 с. 22 Закону, якою передбачена недиксримінація учасників та покликана залучити до участі у закупівлі потенційних учасників, які відповідають обґрунтованим Замовником кваліфікаційним критеріям. З огляду на викладене та керуючись статтею 18 ЗУ «Про публічні закупівлі», - ПРОСИМО: Залишити Скаргу ТОВ «Пральня Груп» за ідентифікатором UA-2025-10-02-005971-a.a1 без задоволення, а тендерну документацію закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a без змін.
2. Щодо твердження скаржника про невідповідність технічної специфікації, закріпленої у Додатку 2 до тендерної документації, та вимог до матеріально-технічної бази.
02.10.2025 року Комунальним некомерційним підприємством «Клініка «Сімейний лікар» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі – Замовник) було розпочато тендерну процедуру (відкриті торги (з особливостями) на офіційному веб-порталі https://prozorro.gov.ua/ за ідентифікатором закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a. Предметом закупівлі визначено - ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення. 06.10.2025 року учасником закупівлі ТОВ «Пральня Груп» (далі - Скаржник) було подано скаргу UA-2025-10-02-005971-a.a1 (далі - Скарга) до Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) стосовно наявності дискримінаційних вимог в тендерній документації та вимогою внести зміни в цій частині, з приводу чого надаємо наступні пояснення.
Виходячи зі змісту Скарги ТОВ «Пральня Груп» посилається на дискримінаційні вимоги щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної бази в Учасника, яка встановлена у тендерній документації, невідповідність матеріально-технічної бази технічній специфікації та необхідність надання балансової відомості як вимоги, що не відповідає законодавству.
1. Щодо кваліфікаційного критерію «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», а саме необхідності надання довідки про наявність обладнання із зазначенням їх кількості.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Крім того, статтею 22 Закону встановлено, що серед інших вимог у тендерній документації зазначаються такі відомості, як один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі); строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг. Таким чином, Законом встановлено, що тендерна документація має містити не лише такий кваліфікаційний критерій як наявність матеріально-технічної бази, а й інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики обладнання, якій повинні відповідати потужності учасника торгів для належного виконання послуг прання. На підставі закріплених законодавством норм Замовником було встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме – наявність для виконання послуг прання та сухого чищення, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння машин для сухого прання (машини хімчистки) – не менше 2 шт., швацької машини – не менше 1 шт., пральних машин – не менше 4 шт., сушильних машин – не менше 4 шт., прасувального станку (пресу) – не менше 2 шт., з наданням документів, що підтверджують право власності або право користування такого обладнання. Дана вимога покликана виявити можливість учасника виконати послуги не тільки з належною якістю, але й оперативністю, як цього потребує галузеве законодавство. Зокрема, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями (далі — ФОП), які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ /ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання використаної білизни в закладах охорони здоров’я, затверджені Міністерством охорони здоров’я України 08.05.2025 року №785 (далі — Державні санітарні норми і правила). Відповідно до п. 5, 6 Розділу V Державних санітарних норм і правил після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням. З огляду на викладене, суб’єкти господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ повинні мати у своєму розпорядженні устаткування для ремонту білизни, тобто як мінімум одну швацьку машинку для усунення, у випадку необхідності, недоліків після прання речей.
Державні санітарні норми і правила мають відсилочну норму – п. 9 Розділу I. Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 грудня 2022 року № 278. Вказаними будівельними нормами наголошено, що пральні треба проектувати продуктивністю до 500, 1000 кг сухої білизни за зміну. Розглянемо приклад необхідної кількості пральних машин для пральні продуктивністю 1000 кг сухої білизни за зміну (8 годин) з використанням машин різної навантажуваності та необхідності часу на обслуговування, простій та перепідготовку машини.
№ з/п Тип/навантажуваність машин Кількість циклів за зміну на одну машину Продуктивність однієї машини за зміну Необхідна кількість машин 1. Пральна машина навантажуваністю 50-75 кг 5 циклів за зміну 250-375 кг 4 машини 2. Пральна машина навантажуваністю 50-100 кг 4-5 циклів за зміну 200-500 кг 3-4 машини (враховуючи резервні) 3. Пральна машина навантажуваністю 100 кг 5 циклів за зміну 500 кг 2-3 машини (враховуючи резервні)
Враховуючи, що послуги надаються пральнями, які належать суб’єктам господарювання з побутового обслуговування населення Замовник повинен бути впевненим, що будуть здійснюватися необхідні дезінфекційні процедури перед кожним циклом прання і, крім того, буде дотриманий режим розподілу прання білизни закладу охорони здоров’я і звичайного населення, що однозначно вимагає наявності більшої кількості пральних машин.
Також звертаємо увагу, що тендерною документацією Замовник залишає за собою право у разі настання надзвичайної ситуації вимагати від Учасника виконати заявку протягом 3 годин. Враховуючи стислі часові рамки Учасник повинен мати достатню кількість потужностей, щоб виконати замовлення лікарні, зберігаючи при цьому належну якість надання послуг.
Хочемо звернути увагу також і на те, що тендерною документацією, зокрема п. 1.1. кваліфікаційних критеріїв Додатку 1 встановлено, що під час закупівлі робіт або послуг учасник може для підтвердження своєї відповідності залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Таким чином, Замовником прийнятний варіант підтвердження наявності відповідного обладнання не тільки на умовах права власності, а й права користування (оренди), що виключає дискримінацію в даному випадку.
З огляду на викладене, вимоги тендерної документації щодо наявності встановленої кількості обладнання є необхідністю, що продиктована вимогами Державних санітарних норм і правил, та свідчить про наявність у потенційного учасника закупівлі необхідної кількості потужностей для вчасного та якісного виконання послуг. В свою чергу, Скаржником не доведено та належним чином не обґрунтовано неправомірність конкретизації такого кваліфікаційного критерію, а тому скарга в цій частині не підлягає задоволенню.
2. Щодо твердження скаржника про невідповідність технічної специфікації, закріпленої у Додатку 2 до тендерної документації, та вимог до матеріально-технічної бази.
Відповідно до ч. 1,3,4 ст. 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент». Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент». Аналіз вказаних норм вказує на необхідність вказівки у технічній специфікації повного спектру необхідних характеристик саме послуг з прання та сухого чищення, а не переліку вимог до кожної одиниці матеріально-технічної бази, таким чином, в даному випадку Скаржник вдається до перекручування дійсного значення встановлених законодавством норм. Як вже зазначалось, послуги надаються для закладу охорони здоров’я, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ / ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами, якими встановлено: після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням. Таким чином, наявність швацької машинки забезпечує повний внутрішній цикл надання послуг (дообробка, ремонт, чистка білизни) на місці у потенційного учасника закупівлі, без необхідності транспортування білизни для ремонту стороннім організаціям. Власне обладнання потенційного учасника – це гарантія негайного реагування на пошкодження білизни, безперебійного забезпечення Замовника білизною, відсутності додаткових витрат на транспортування білизни до сторонніх закладів, ризику забруднення та порушення санітарно-гігієнічних норм. В свою чергу, вимога щодо наявності машин для сухого прання (машин хімчистки) пояснюється наступним: вироби з натуральної вовни, які використовуються в медичних закладах (зокрема, ковдри, вовняні покривала, зазначені в п. 3.1. Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації) згідно з рекомендаціями міжнародного стандарту ISO 3175 - Textiles — Professional care, drycleaning and wetcleaning of fabrics and garments підлягають обробці методами сухого чищення, чого можливо досягти лише у машинках для сухого прання (машинах хімчистки), оскільки прання таких виробів у стандартних пральних машинах призводить до пошкодження структури тканини, зменшення розміру, втрати гігієнічних та естетичних властивостей. Крім того, на виробах з вовни (вовняних покривалах в нашому випадку) присутні символи , , що відповідно до Міжнародної системи символів догляду за текстилем свідчать про можливість чищення таких виробів лише методом професійного сухого чищення. Отже, вимога щодо наявності машин для сухого чищення передбачає переконання Замовника у якісному наданні послуг щодо сухого прання покривал та ковдр, без зміни їх зовнішнього вигляду та притаманних тканині властивостей. Додатково хочемо звернути увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону скарга повинна містити вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. В даному випадку зі Скарги ТОВ «Пральня Груп» не вбачається належного, допустимого та достовірного обґрунтування порушення Замовником вимог законодавства щодо викладення технічної специфікації, а тому вважаємо скаргу в цій частині необґрунтованою та такою, що не може бути прийнята АМКУ до уваги.
3. Щодо можливості надання на підтвердження наявності матеріально-технічної бази балансової відомості пояснюємо. Відповідно до абз. 6 п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування від 12.10.2022 року №1178 (далі - Особливості) у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі встановленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. При цьому законодавцем не надано вичерпний перелік способів підтвердження кваліфікаційним критеріям, таким чином, Замовник наділений правом визначати такі способи самостійно з дотриманням вимог законодавства. Тендерна документація містить вимогу щодо підтвердження права власності або права користування (оренди) обладнання та матеріально-технічної бази такими документами, як договір купівлі-продажу та/або балансова відомість та/або договір на право користування (п.1.1. Додатку 1 тендерної документації), тобто Замовником було передбачено декілька альтернативних варіантів такого документального підтвердження. Балансова відомість, як було вказано і Скаржником, містить інформацію щодо поточного переліку активів, відповідно, якщо учасник, наприклад, орендує обладнання, то відповідне право користування відображається в обліку, що підтверджує фактичне володіння або доступ до ресурсу. З огляду на вищезазначені аргументи, Замовник не погоджується з твердженням Скаржника, оскільки учасник закупівлі має право подати для підтвердження наявності приміщення один з документів на вибір: або договір купівлі-продажу, та/або балансову відомість, та/або договір на право користування, що автоматично виключає дискримінаційний характер кваліфікаційного критерію, але вимагає належного підтвердження наявності ресурсів для виконання послуг.
Таким чином, вважаємо, що тендерна документація закупівлі UA-2025-10-02-005971-a відповідає вимогам ЗУ «Про публічні закупівлі», складена з дотриманням вимог ч. 4 с. 22 Закону, якою передбачена недиксримінація учасників та покликана залучити до участі у закупівлі потенційних учасників, які відповідають обґрунтованим Замовником кваліфікаційним критеріям. З огляду на викладене та керуючись статтею 18 ЗУ «Про публічні закупівлі», - ПРОСИМО: Залишити Скаргу ТОВ «Пральня Груп» за ідентифікатором UA-2025-10-02-005971-a.a1 без задоволення, а тендерну документацію закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a без змін.
Балансова відомість не може бути підтвердженням права власності, оскільки це звіт, який показує фінансовий стан підприємства на певну дату, відображаючи його активи (господарські засоби) та джерела їх утворення (зобов'язання та власний капітал). Вона є ключовим елементом бухгалтерського обліку, що допомагає оцінити структуру та вартість майна організації, а також її зобов'язань.
3. Щодо можливості надання на підтвердження наявності матеріально-технічної бази балансової відомості пояснюємо.
02.10.2025 року Комунальним некомерційним підприємством «Клініка «Сімейний лікар» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі – Замовник) було розпочато тендерну процедуру (відкриті торги (з особливостями) на офіційному веб-порталі https://prozorro.gov.ua/ за ідентифікатором закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a. Предметом закупівлі визначено - ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення. 06.10.2025 року учасником закупівлі ТОВ «Пральня Груп» (далі - Скаржник) було подано скаргу UA-2025-10-02-005971-a.a1 (далі - Скарга) до Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) стосовно наявності дискримінаційних вимог в тендерній документації та вимогою внести зміни в цій частині, з приводу чого надаємо наступні пояснення.
Виходячи зі змісту Скарги ТОВ «Пральня Груп» посилається на дискримінаційні вимоги щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної бази в Учасника, яка встановлена у тендерній документації, невідповідність матеріально-технічної бази технічній специфікації та необхідність надання балансової відомості як вимоги, що не відповідає законодавству.
1. Щодо кваліфікаційного критерію «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», а саме необхідності надання довідки про наявність обладнання із зазначенням їх кількості.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Крім того, статтею 22 Закону встановлено, що серед інших вимог у тендерній документації зазначаються такі відомості, як один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі); строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг. Таким чином, Законом встановлено, що тендерна документація має містити не лише такий кваліфікаційний критерій як наявність матеріально-технічної бази, а й інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики обладнання, якій повинні відповідати потужності учасника торгів для належного виконання послуг прання. На підставі закріплених законодавством норм Замовником було встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме – наявність для виконання послуг прання та сухого чищення, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння машин для сухого прання (машини хімчистки) – не менше 2 шт., швацької машини – не менше 1 шт., пральних машин – не менше 4 шт., сушильних машин – не менше 4 шт., прасувального станку (пресу) – не менше 2 шт., з наданням документів, що підтверджують право власності або право користування такого обладнання. Дана вимога покликана виявити можливість учасника виконати послуги не тільки з належною якістю, але й оперативністю, як цього потребує галузеве законодавство. Зокрема, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями (далі — ФОП), які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ /ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання використаної білизни в закладах охорони здоров’я, затверджені Міністерством охорони здоров’я України 08.05.2025 року №785 (далі — Державні санітарні норми і правила). Відповідно до п. 5, 6 Розділу V Державних санітарних норм і правил після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням. З огляду на викладене, суб’єкти господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ повинні мати у своєму розпорядженні устаткування для ремонту білизни, тобто як мінімум одну швацьку машинку для усунення, у випадку необхідності, недоліків після прання речей.
Державні санітарні норми і правила мають відсилочну норму – п. 9 Розділу I. Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 грудня 2022 року № 278. Вказаними будівельними нормами наголошено, що пральні треба проектувати продуктивністю до 500, 1000 кг сухої білизни за зміну. Розглянемо приклад необхідної кількості пральних машин для пральні продуктивністю 1000 кг сухої білизни за зміну (8 годин) з використанням машин різної навантажуваності та необхідності часу на обслуговування, простій та перепідготовку машини.
№ з/п Тип/навантажуваність машин Кількість циклів за зміну на одну машину Продуктивність однієї машини за зміну Необхідна кількість машин 1. Пральна машина навантажуваністю 50-75 кг 5 циклів за зміну 250-375 кг 4 машини 2. Пральна машина навантажуваністю 50-100 кг 4-5 циклів за зміну 200-500 кг 3-4 машини (враховуючи резервні) 3. Пральна машина навантажуваністю 100 кг 5 циклів за зміну 500 кг 2-3 машини (враховуючи резервні)
Враховуючи, що послуги надаються пральнями, які належать суб’єктам господарювання з побутового обслуговування населення Замовник повинен бути впевненим, що будуть здійснюватися необхідні дезінфекційні процедури перед кожним циклом прання і, крім того, буде дотриманий режим розподілу прання білизни закладу охорони здоров’я і звичайного населення, що однозначно вимагає наявності більшої кількості пральних машин.
Також звертаємо увагу, що тендерною документацією Замовник залишає за собою право у разі настання надзвичайної ситуації вимагати від Учасника виконати заявку протягом 3 годин. Враховуючи стислі часові рамки Учасник повинен мати достатню кількість потужностей, щоб виконати замовлення лікарні, зберігаючи при цьому належну якість надання послуг.
Хочемо звернути увагу також і на те, що тендерною документацією, зокрема п. 1.1. кваліфікаційних критеріїв Додатку 1 встановлено, що під час закупівлі робіт або послуг учасник може для підтвердження своєї відповідності залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Таким чином, Замовником прийнятний варіант підтвердження наявності відповідного обладнання не тільки на умовах права власності, а й права користування (оренди), що виключає дискримінацію в даному випадку.
З огляду на викладене, вимоги тендерної документації щодо наявності встановленої кількості обладнання є необхідністю, що продиктована вимогами Державних санітарних норм і правил, та свідчить про наявність у потенційного учасника закупівлі необхідної кількості потужностей для вчасного та якісного виконання послуг. В свою чергу, Скаржником не доведено та належним чином не обґрунтовано неправомірність конкретизації такого кваліфікаційного критерію, а тому скарга в цій частині не підлягає задоволенню.
2. Щодо твердження скаржника про невідповідність технічної специфікації, закріпленої у Додатку 2 до тендерної документації, та вимог до матеріально-технічної бази.
Відповідно до ч. 1,3,4 ст. 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент». Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент». Аналіз вказаних норм вказує на необхідність вказівки у технічній специфікації повного спектру необхідних характеристик саме послуг з прання та сухого чищення, а не переліку вимог до кожної одиниці матеріально-технічної бази, таким чином, в даному випадку Скаржник вдається до перекручування дійсного значення встановлених законодавством норм. Як вже зазначалось, послуги надаються для закладу охорони здоров’я, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ / ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами, якими встановлено: після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням. Таким чином, наявність швацької машинки забезпечує повний внутрішній цикл надання послуг (дообробка, ремонт, чистка білизни) на місці у потенційного учасника закупівлі, без необхідності транспортування білизни для ремонту стороннім організаціям. Власне обладнання потенційного учасника – це гарантія негайного реагування на пошкодження білизни, безперебійного забезпечення Замовника білизною, відсутності додаткових витрат на транспортування білизни до сторонніх закладів, ризику забруднення та порушення санітарно-гігієнічних норм. В свою чергу, вимога щодо наявності машин для сухого прання (машин хімчистки) пояснюється наступним: вироби з натуральної вовни, які використовуються в медичних закладах (зокрема, ковдри, вовняні покривала, зазначені в п. 3.1. Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації) згідно з рекомендаціями міжнародного стандарту ISO 3175 - Textiles — Professional care, drycleaning and wetcleaning of fabrics and garments підлягають обробці методами сухого чищення, чого можливо досягти лише у машинках для сухого прання (машинах хімчистки), оскільки прання таких виробів у стандартних пральних машинах призводить до пошкодження структури тканини, зменшення розміру, втрати гігієнічних та естетичних властивостей. Крім того, на виробах з вовни (вовняних покривалах в нашому випадку) присутні символи , , що відповідно до Міжнародної системи символів догляду за текстилем свідчать про можливість чищення таких виробів лише методом професійного сухого чищення. Отже, вимога щодо наявності машин для сухого чищення передбачає переконання Замовника у якісному наданні послуг щодо сухого прання покривал та ковдр, без зміни їх зовнішнього вигляду та притаманних тканині властивостей. Додатково хочемо звернути увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону скарга повинна містити вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. В даному випадку зі Скарги ТОВ «Пральня Груп» не вбачається належного, допустимого та достовірного обґрунтування порушення Замовником вимог законодавства щодо викладення технічної специфікації, а тому вважаємо скаргу в цій частині необґрунтованою та такою, що не може бути прийнята АМКУ до уваги.
3. Щодо можливості надання на підтвердження наявності матеріально-технічної бази балансової відомості пояснюємо. Відповідно до абз. 6 п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування від 12.10.2022 року №1178 (далі - Особливості) у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі встановленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. При цьому законодавцем не надано вичерпний перелік способів підтвердження кваліфікаційним критеріям, таким чином, Замовник наділений правом визначати такі способи самостійно з дотриманням вимог законодавства. Тендерна документація містить вимогу щодо підтвердження права власності або права користування (оренди) обладнання та матеріально-технічної бази такими документами, як договір купівлі-продажу та/або балансова відомість та/або договір на право користування (п.1.1. Додатку 1 тендерної документації), тобто Замовником було передбачено декілька альтернативних варіантів такого документального підтвердження. Балансова відомість, як було вказано і Скаржником, містить інформацію щодо поточного переліку активів, відповідно, якщо учасник, наприклад, орендує обладнання, то відповідне право користування відображається в обліку, що підтверджує фактичне володіння або доступ до ресурсу. З огляду на вищезазначені аргументи, Замовник не погоджується з твердженням Скаржника, оскільки учасник закупівлі має право подати для підтвердження наявності приміщення один з документів на вибір: або договір купівлі-продажу, та/або балансову відомість, та/або договір на право користування, що автоматично виключає дискримінаційний характер кваліфікаційного критерію, але вимагає належного підтвердження наявності ресурсів для виконання послуг.
Таким чином, вважаємо, що тендерна документація закупівлі UA-2025-10-02-005971-a відповідає вимогам ЗУ «Про публічні закупівлі», складена з дотриманням вимог ч. 4 с. 22 Закону, якою передбачена недиксримінація учасників та покликана залучити до участі у закупівлі потенційних учасників, які відповідають обґрунтованим Замовником кваліфікаційним критеріям. З огляду на викладене та керуючись статтею 18 ЗУ «Про публічні закупівлі», - ПРОСИМО: Залишити Скаргу ТОВ «Пральня Груп» за ідентифікатором UA-2025-10-02-005971-a.a1 без задоволення, а тендерну документацію закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a без змін.