Звернення:
За тендером : Нові міські тролейбуси, код 34620000-9 за ДК 021:2015 «Рейковий рухомий склад»
Тема:
Пропозиції щодо внесення змін до Додатку 4 тендерної документації
Зміст:
Доброго дня, шановні організатори тендеру.
Звертаємось до вас, оскільки Додаток 4 до тендерної документації - Договір (Проєкт) містить несправедливі, нерівноправні, обмежуючі діяльність і права Постачальників вимоги.
Так в п. п. 7.2. – 7.5. Розділу 7. Відповідальність сторін за порушення строків виконання умов договору передбачаються штрафи в розмірах 5%, 7%, 10%, 20% вартості товару, а відповідальність Покупця (п. 7.6) за несвоєчасність оплати мінімізована до розміру 0,001% річних, що фактично звільняє Покупця від відповідальності за грошові зобов’язання (штраф, збитки, інфляція) та порушує баланс прав і обов’язків сторін Договору. Звертаємо вашу увагу, що і зниження якості товару, і порушення термінів поставки і виконання гарантійних зобов’язань, в першу чергу, значною мірою залежать саме від своєчасності надходження попередньої оплати та розрахунку за поставлений товар.
Розміри штрафів 7%, 20% вартості товару передбачались ГК України (ч. 2 ст. 231) якщо порушено господарське зобов’язання, у якому однією із сторін є суб’єкт господарювання, що належить до державного сектору економіки, або порушення стосується державного контракту або виконання зобов’язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту. Жоден з цих критеріїв не відповідає дійсній закупівлі, до того ж ГКУ втратив чинність 28 серпня 2025 року згідно із Законом України № 4196-IX, тому і вимоги Проєкту договору є безпідставними.
З метою усунення обмежувальних вимог та встановлення балансу прав і обов’язків сторін Договору пропонуємо внести наступні зміни до розділу 7. Відповідальність сторін, проєкту Договору:
Пропонуємо п. 7.2. Розділу 7. Відповідальність сторін викласти в наступній редакції:
«7.2. За порушення строків поставки Товару Постачальник сплачує Покупцю пеню у розмірі 0,05% (нуль цілих п’ять сотих відсотка) від вартості несвоєчасно поставленого Товару за кожен день прострочення.
Якщо прострочення поставки Товару перевищує 30 (тридцять) календарних днів, Постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 0,1% (нуль цілих одна десята відсотка) від вартості несвоєчасно поставленого Товару.
У випадку непоставки Товару, Постачальник сплачує Покупцю штраф у розмірі 5% (п’ять відсотків) від вартості непоставленого Товару.»
Чітке розмежування пені і штрафних санкцій, штраф застосовується лише після 30 днів, а не одразу кумулятивно з пенею.
Пропонуємо п. 7.3. Розділу 7. Відповідальність сторін викласти в наступній редакції:
«7.3. За порушення строків виконання Гарантійних зобов’язань:
За порушення строків усунення дефектів (гарантійний ремонт) або заміни Товару, Постачальник сплачує Покупцю пеню у розмірі 0,05% (нуль цілих п’ять сотих відсотка) від вартості Товару, щодо якого порушено гарантійні зобов’язання, за кожний день прострочення.
Якщо порушення строків усунення дефектів перевищує 30 (тридцять) календарних днів, Постачальник додатково сплачує штраф у розмірі 3% (три відсотки) від вартості цього Товару.
Нарахування пені та штрафу за порушення строків виконання гарантійних зобов’язань здійснюється лише у випадку, якщо затримка виникла з вини Постачальника.»
Пропонуємо п. 7.4. Розділу 7. Відповідальність сторін викласти в наступній редакції:
«7.4. Відповідальність за неякісний та/або некомплектний Товар:
7.4.1. У разі поставки Постачальником Товару, що не відповідає Технічним вимогам (Додаток №2) або є некомплектним, Покупець, має право на свій вибір вимагати від Постачальника:
1) безоплатного усунення недоліків Товару в розумний строк;
2) відшкодування витрат на усунення недоліків Товару.
7.4.2. За поставку Товару, що не відповідає Технічним вимогам (Додаток №2), або є некомплектним, Постачальник сплачує Покупцю штраф у розмірі 10% (десяти відсотків) від вартості Товару, що не відповідає Технічним вимогам або є некомплектним.
7.4.3. Якщо Покупець обрав вимогу про усунення недоліків або заміну Товару, і Постачальник порушив строки усунення недоліків або заміни Товару, визначені Договором (Додаток №3), Постачальник сплачує Покупцю пеню у розмірі 0,05% (нуль цілих п’ять сотих відсотка) від вартості незаміненого/неусуненого Товару, яка нараховується за кожен день прострочення.
7.4.4. Сплата штрафних санкцій (штрафу та/або пені) не звільняє Постачальника від обов’язку здійснити заміну Товару або усунути його недоліки, а також відшкодувати збитки, завдані Покупцю порушенням умов Договору.»
Пропонуємо п. 7.5. Розділу 7. Відповідальність сторін викласти в наступній редакції:
«7.5. У випадку поставки Постачальником Товару без заявки, наданої відповідно до вимог п. 5.3. та п. 5.4. Договору, Покупець не приймає поставлений Товар, про що письмово повідомляє Постачальника. У такому разі Постачальник зобов’язаний негайно вивезти Товар зі складу Покупця (або з іншого місця поставки Товару) та відшкодувати документально підтверджені витрати Покупця, понесені у зв’язку із отриманням, зберіганням та вивезенням Товару, згідно з виставленим Покупцем рахунком.»
Додано уточнення про документально підтверджені витрати, що є вимогою ЦКУ, зокрема, п. 1 ч. 2 ст. 22 ЦКУ про підтвердження реальних збитків.
П. 7.6 Розділу 7. Відповідальність сторін є несправедливим щодо забезпечення прав Постачальника, порушено баланс прав та обов’язків сторін договору. Покупець не відшкодовує Постачальнику неустойку (штраф, пеню) та збитки. Це обмежує право Постачальника на відшкодування відповідно до ст. 22 ЦКУ.
Встановлено мінімальний розмір процентів річних за порушення грошового зобов’язання Покупцем (0,001%). Крім того, Постачальник відмовляється від вимоги сплати суми боргу з урахуванням індексу інфляції. Це максимально захищає Покупця від фінансової відповідальності за прострочення оплати та повністю позбавляє Постачальника права на захист порушених прав у разі невиконання Покупцем грошових зобов’язань за договором.
Пропонуємо п. 7.6. Розділу 7. Відповідальність сторін викласти в наступній редакції:
«7.6. Сторони несуть рівну відповідальність за порушення своїх зобов’язань згідно з чинним законодавством України.
За порушення строків оплати поставленого Товару (грошове зобов’язання) Покупець сплачує Постачальнику пеню у розмірі 0,05% (нуль цілих п’ять сотих відсотка) від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, але не більше 10% від вартості несплаченого Товару.
За порушення грошового зобов’язання Покупець, крім пені, сплачує суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції та 3% річних від простроченої суми, відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України.
Сплата штрафних санкцій не звільняє Сторони від виконання зобов’язань за Договором.»
Така редакція пункту 7.6. скасовує звільнення Покупця від відповідальності. Встановлює дзеркальну пеню (0.05% замість 0.001%) та відновлює право Постачальника на інфляційні нарахування та 3% річних відповідно до ст. 625 ЦКУ, що є законним правом.
Просимо доповнити Розділ 7 Договору такими пунктами 7.8., 7.9, 7.10.:
«7.8. Відповідальність Покупця за порушення строків оплати та авансування:
7.8.1. За несвоєчасне внесення попередньої оплати (авансу), передбаченої пунктом 4.2 цього Договору, Покупець сплачує Постачальнику пеню у розмірі 0,05% (нуль цілих п'ять сотих відсотка) від суми несвоєчасно перерахованого авансу за кожен день прострочення.
7.8.2. За несвоєчасну оплату вартості поставленого Товару (основного боргу), передбаченої пунктом 4.1 цього Договору, Покупець сплачує Постачальнику пеню у розмірі 0,05% (нуль цілих п'ять сотих відсотка) від суми простроченого платежу за кожен день прострочення.
7.8.3. Право на призупинення поставки та збільшення строку:
У разі порушення Покупцем строку внесення авансу та/або строку оплати поставленого Товару більш ніж на 10 (десять) календарних днів, Постачальник набуває права:
а) призупинити подальшу поставку чергових партій Товару до моменту повного погашення Покупцем заборгованості;
б) збільшити строк поставки Товару (всього обсягу або чергової партії) на кількість днів прострочення грошового зобов'язання Покупця. У такому разі Сторони зобов'язані оформити відповідну Додаткову угоду щодо продовження строку поставки.»
Згідно зі статтею 692 ЦКУ, якщо покупець не оплачує товар, продавець має право призупинити передання товару. Стаття 538 ЦКУ також надає право призупинити виконання своїх обов'язків, якщо інша сторона порушила свої.
«7.9. Відповідальність Покупця:
7.9.1. У разі прострочення виконання грошового зобов'язання (внесення авансу або оплати Товару) Покупець, відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України, зобов'язаний сплатити Постачальнику:
а) суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення;
б) 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір не встановлено окремою додатковою угодою.»
Цей пункт відновлює законне право Постачальника на стягнення інфляційних та 3% річних, яке було виключено в проекті Договору - пункт 7.6.
«7.10. Сплата Покупцем пені, інфляційних нарахувань та 3% річних не звільняє його від обов'язку відшкодувати Постачальнику завдані збитки (реальні збитки та упущену вигоду) у повному обсязі, якщо інше не передбачено цим Договором.»
Доповнення проекту Договору, п. 7.8., 7.9., 7.10., забезпечить додержання балансу прав та обов’язків сторін Договору та відповідність нормам чинного законодавства України.
У п. 4.2.1 Розділу 4. Порядок здійснення оплати встановлено, що ціна не може бути змінена після отримання попередньої оплати, що суперечить п. 3.3 та п. 3.4 Розділу 3. Ціна Договору, якщо зміна ціни, викликана незалежними від Сторін обставинами (наприклад, суттєве коливання курсу валют або зміни податків), що передбачається законодавством України (ПКУ, Постанова КМУ №1178).
Пропонуємо виключити даний пункт.
У п. 4.5.3. Розділу 4. Порядок здійснення оплати некоректно зазначено випадки повернення забезпечення виконання договору, що передбачаються п. 2 ст.27 ЗУ «Про публічні закупівлі» (стаття 27 містить 4 частини). Коректним буде вказати частина 2 ст.27 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Пропонуємо п.п. 4.5.3. п.4 Розділу 4. Порядок здійснення оплати викласти в наступній редакції:
«4.5.3. Покупець повертає забезпечення виконання договору у випадках передбачених частиною 2 ст. 27 ЗУ «Про публічні закупівлі».»
Застосування версії INCOTERMS-2010 у п. 5.2 п.5 Розділу 5. Поставка товару - формально застаріле.
В Договорі використовується INCOTERMS - 2010. Наразі актуальними є INCOTERMS 2020. Хоча використання 2010 юридично припустиме, якщо це прямо зазначено, але кращою практикою є застосування останньої редакції.
Пропонуємо внести зміни у даний пункт із зазначенням версії INCOTERMS 2020.
Розділ 11. Санкції – Необхідно виключити.
Даний розділ встановлює право Покупця застосовувати «Санкцію» у формі відмови від встановлення майбутніх господарських відносин (фактично – «приватний чорний список») на строк до трьох років за порушення якості, прострочення поставки чи розірвання Договору.
Це є додатковою санкцією, яка була передбачена ГКУ, який втратив чинність 28.08.2025. Наразі даний вид санкцій не передбачений ані ЦКУ, ані Законом України «Про публічні закупівлі».
У Додатку № 3 до проєкту Договору - Порядок приймання-передачі Товару, гарантійні зобов’язання, в розділі Гарантійні зобов’язання п. 2.5. Передбачається, що Покупець може розірвати Договір в односторонньому порядку у разі неодноразової поставки неякісного Товару. Термін "неодноразова поставка" не визначений (два, три рази?). Це дає Покупцю широке право на розірвання.
Одностороння відмова від Договору, має бути передбачена законом або договором (належне обґрунтування, доведення (ст. 615 ЦКУ).
Необхідно доповнити даний пункт належним обґрунтування причини односторонньої відмови Покупцем від Договору.
Сподіваємось на взаєморозуміння.
Дата оприлюднення звернення:
02.10.2025 13:08
Доброго дня!
КП «Київпастранс, повідомляє, що не погоджується із запропонованими правками, які стосуються проєкту договору за номером закупівлі UA-2025-09-29-009135-a.
Проєкт договору, повністю відповідають нормам діючого законодавства України та спрямований на захист інтересів нашого підприємства. Розділ 11 проєкту договору, недоцільно виключати через втрату чинності Господарського кодексу України, оскільки в ньому немає посилання на даний кодекс.
Щодо Розділу 11 «Санкції» проєкту договору, звертаємо вашу увагу, що за принцепом свободи договору - не заборонено законом або публічним порядком, дозволено. Принцип свободи договору, надає сторонам можливість визначати умови договору, що не суперечать законодавству, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Таким чином, договірні права та обов'язки сторін, можуть бути визначені в самому договорі в рамках чинного законодавства.
Дата оприлюднення відповіді:
03.10.2025 14:00