Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 12 листопада 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, в редакції від 04.09.2025, розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю вимогам тендерної документації та умовам тендерної пропозиції переможця, відповідності умов тендерної документації, проєкту договору та договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунального закладу Сумської обласної ради «Шосткинське вище професійне училище» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 26.09.2025 (протокол №213) зі змінами, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 10.10.2025, тендерну пропозицію приватного акціонерного товариства «УХЛ-МАШ» (далі – ПАТ «УХЛ-МАШ», учасник), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 14.10.2025 №223, повідомлення про намір укласти договір від 14.10.2025, договір від 22.10.2025 № 80, пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 30.10.2025, від 04.11.2025, від 10.11.2025 та від 11.11.2025.
1. З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода.
Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно з Постановою Кабінету України від 15 листопада 2024 року № 1318, Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Відповідно до річного плану закупівель UA-P-2025-09-26-009173-a установлено, що закупівля за номером UA-2025-09-26-007729-a здійснюється за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору (постанова Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. №925 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору» зі змінами).
Розподіл коштів зазначеної субвенції здійснено на виконання індикатору Плану «Інвестиція 1. Інвестиції в освіту» Міністерством освіти і науки України, відповідальним за впровадження вказаної інвестиції.
Враховуючи зазначене, на закупівлю UA-2025-09-26-007729-a поширюються умови Рамкової угоди.
Статтею 3 Рамкової угоди встановлені обмежувальні заходи Європейського Союзу щодо:
- ненадання коштів або економічних ресурсів прямо або опосередковано Особі, що підпадає під дію обмежувальних заходів, або на її користь (пункт 1 статті 3 Рамкової угоди) шляхом встановлення зобов’язання для всіх реципієнтів коштів, виплачених для здійснення заходів із реалізації реформ та інвестиційних проектів, включених до Плану, або для всіх інших фізичних осіб чи суб’єктів, залучених до їх реалізації. (пункт 11 статті 9 Рамкової Угоди);
- участі Осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що підпадають під дію обмежувальних заходів, шляхом відстеження збігів із даними в санкційному списку ЄС, перш ніж укласти відповідні угоди або здійснити згідно з ними платежі, стосовно кожного виконавця, щоб жодна фізична або юридична особа, суб’єкт або орган, що опосередковано отримає фінансування, не були Особами, що підпадають під дію обмежувальних заходів (стаття 3 Рамкової угоди).
Статтею 5 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання:
- участі у закупівлі міжнародних і регіональних організації, фізичних осіб, які є громадянами, і юридичних осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що фактично зареєстровані у прийнятних країнах (частина перша статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиції яких не відповідають умовам, що усі поставки та матеріали повинні походити із прийнятних країн, зазначених у підпунктах (a) та (b) пункту 1 статті 5 Рамкової угоди, крім випадків, коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній із таких країн (пункт третій статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі з неприйнятних країн (країни, які не визначені пунктом 1 статті 5) не у випадках, передбачених пунктом 8 статті 5 Рамкової Угоди.
Статтею 7 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо внутрішньої системи управління та контролю України, а також зобов’язання щодо протидії неналежному управлінню коштами:
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиція яких не містить інформації про найменування підрядника та субпідрядника (імен, прізвищ та дат народження бенефіціарних власників реципієнта коштів, підрядника або субпідрядника), як визначено у Статті 3(6) Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/849 від 20 травня 2015 року (підпункти ii. та iii. пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди).
Статтею 16 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо публічності:
- зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility», зокрема, допущення до участі учасника та укладення договору про закупівлю без аналогічних умов щодо зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» (пункт 1 статті 16 Рамкової Угоди).
Статтею 17 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо зберігання документів:
- Україна повинна зберігати протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів (пункт 1 статті 17 Рамкової Угоди).
Разом з тим, Замовником в тендерній документації та проєкті договору про закупівлю (Додаток 5 до тендерної документації) не враховані визначені вимоги, встановлені статтями 3, 5, 7, 16, 17 Рамкової угоди.
Однак слід зазначити, що Замовником за результатами проведення процедури закупівлі укладено договір від 22.10.2025 № 80, який доповнений положеннями у відповідності до вимог Рамкової угоди.
2. Пунктом 3 Особливостей визначено, що Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Частиною четвертою статті 23 Закону визначено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що Технічна специфікація (Додаток 1 до тендерної документації Замовника) містить посилання на конкретну модель товару - ВУ-160-Н, за якою можливо ідентифікувати виробника – ПАТ «УХЛ-МАШ», при цьому тендерна документація не містить виразу «або еквівалент», що є порушенням вимог частини четвертої статті 23 Закону.
3. Окрім того, за результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що Замовник 03.10.2025 вносив зміни до тендерної документації в частині включення вимог щодо надання забезпечення виконання договору про закупівлю.
У тендерній документації в редакції від 03.10.2025 Замовник визначив, що забезпечення виконання договору про закупівлю повинно відповідати вимогам, зазначеним у Додатку 6 до тендерної документації.
При цьому, Замовник не оприлюднив Додаток 6 до тендерної документації, чим порушив вимоги абзацу четвертого пункту 54 Особливостей, яким визначено, що зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у новій редакції зазначеної документації додатково до її попередньої редакції.
4. Аналізом тендерної пропозиції учасника ПАТ «УХЛ-МАШ» установлено наступне.
Замовник на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі у пункті 1.1 розділу І «Документальне підтвердження технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам предмета закупівлі» (далі – розділ І) Додатку 2 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» (далі – Додаток 2) до тендерної документації установив вимогу, що для продукції, яка підлягає оцінці відповідності вимогам технічних регламентів, учасники повинні надати оригінал або копію одного з наступних документів про відповідність:
- декларації про відповідність, складеної відповідно до вимог технічних регламентів (у випадку відсутності таких вимог декларація про відповідність має бути складена відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 17050-1:2006 із посиланням на документи, складені за результатами проведеної оцінки відповідності органами з оцінки відповідності, акредитованими в Національному агентстві з акредитації України) або
- зразку маркування (для технічних регламентів, які передбачають обов’язкову наявність такого маркування) або
- сертифікату експертизи типового зразка або експертизи типу (для продукції, оцінка відповідності якої потребує застосування модуля В відповідно до постанови КМУ від 13.01.2016 №95).
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі, керуючись вимогами частини п’ятої статті 8 Закону, Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі – Управління) 27.10.2025 та 31.10.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника щодо надання пояснень, в якому файлі тендерної пропозиції учасника ПАТ «УХЛ-МАШ» містяться документи на вимогу пункту 1.1 розділу І додатку 2 до тендерної документації.
На зазначені запити Управління Замовник 04.11.2025 оприлюднив в електронній системі закупівель пояснення, в якому, зокрема, зазначив, що «документи на вимогу пункту 1.1 додатку 2 до тендерної документації містяться в файлах за номерами 11.1, 11.2, 11.3, 11.4, 17».
Слід зазначити, що в зазначених Замовником файлах містяться:
- Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 27.02.2021 №12.2.-18-1/3299 та додаток до нього (файл «11.1. …»), який не вимагався тендерною документацією;
- Сертифікат системи управління якістю ПАТ «УХЛ-МАШ» ДСТУ ISO 9001:2015 (ДСТУ EN ISO 9001:2018) (файл «11.2…»), який не вимагався тендерною документацією;
- Технічні умови на меблі металеві (файл «11.4. …»), які не вимагалися тендерною документацією;
- Паспорт на витяжний пристрій ВУ-160 (файл «17….»), який надано на вимогу пункту 2.2 розділу І додатку 2 до тендерної документації;
- Сертифікат відповідності на меблі металеві №UA.PN.191.3012-25 (файл «11.3….») додаток 1 якого не містить такого найменування товару, як витяжний пристрій ВУ-160.
З огляду на викладене, Управління 05.11.2025 звернулось до Замовника щодо надання пояснень яким чином учасником ПАТ «УХЛ-МАШ» виконано вимогу пункту 1.1 додатку 2 до тендерної документації, з огляду на вищевикладене.
При цьому, Замовник на запит Управління надав лист ПАТ «УХЛ-МАШ» «Щодо оформлення сертифіката відповідності замість декларації відповідності», в якому зазначена інформація щодо стола зварювального ССФ-1600 та декларація про відповідність на стіл зварювальний ССФ-1600, при цьому предметом закупівлі є витяжний пристрій ВУ-160.
Таким чином, Замовник у своїх поясненнях не спростував відсутності у складі тендерної пропозиції ПАТ «УХЛ-МАШ» документів, надання яких передбачено вимогами пункту 1.1 розділу І Додатку 2 до тендерної документації.
Отже, у складі тендерної пропозиції учасника не надано один із документів, які учасник повинен був надати для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам предмета закупівлі, чим не дотримано вимоги пункту 1.1 розділу І Додатку 2 до тендерної документації.
Відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
При цьому, відсутність документів, які прямо вимагалися тендерною документацією на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, стосується випадків відсутності інформації та/або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, а отже, не є невідповідностями, які можуть бути усунені учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Однак, Замовник на порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію ПАТ «УХЛ-МАШ» як таку що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, визначив його переможцем торгів та уклав з ним договір від 22.10.2025 № 80 (далі - Договір).
5. Пунктом 3 Особливостей визначено, що Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Частиною першою статті 27 Закону визначено, що Замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Пунктом 6.6 розділу 6 тендерної документації Замовника, зі змінами від 03.10.2025, визначено, що замовник вимагає від учасника-переможця процедури закупівлі надання ним не пізніше дня укладання договору про закупівлю забезпечення виконання договору про закупівлю (договірне забезпечення) у розмірі 1% вартості договору про закупівлю. Забезпечення виконання договору про закупівлю надається переможцем процедури закупівлі у вигляді гарантії виконання зобов’язань переможця процедури закупівлі по сплаті забезпечення виконання договору про закупівлю, гарантом за якою виступає фінансова установа.
На запит Управління від 27.10.2025 щодо надання пояснення яким чином ПАТ «УХЛ-МАШ» виконано вимогу пункту 6.6 розділу 6 тендерної документації зі змінами в частині надання забезпечення виконання договору, Замовник 30.10.2025 оприлюднив в електронній системі закупівель пояснення, до якого надав Гарантію виконання контрактних зобов’язань від 29.10.2025 № G1025/4148, видану АТ КБ «ПРИВАТБАНК» (файл «Підписаний G1025-4148-GL_vykonannja.pdf»).
Слід зазначити, що Замовником за результатами процедури закупівлі з ПАТ «УХЛ-МАШ» укладено Договір 22.10.2025. При цьому, забезпечення виконання договору внесено 29.10.2025, тобто на 7-й день після укладення договору.
Отже, на дату укладення договору переможець процедури закупівлі не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, чим не дотримано вимоги пункту 6.6 розділу 6 тендерної документації Замовника зі змінами та порушено частину першу статті 27 Закону.
Абзацом четвертим підпункту 3 пункту 44 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.
Однак, Замовник на порушення вимог абзацу четвертого підпункту 3 пункту 44 Особливостей не відхилив тендерну пропозицію ПАТ «УХЛ-МАШ» та уклав з ним Договір.
6. Абзацом четвертим пункту 49 Особливостей визначено, що замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що в тендерній документації (пункт 4.4 розділу І) та оголошенні про проведення відкритих торгів встановлено строк поставки товару - до 10.11.2025 року, при цьому пунктом 3.4 розділу ІІІ Договору визначено строк поставки товару - до 25.12.2025 року, чим не дотримано вимоги абзацу четвертого пункту 49 Особливостей.
7. Відповідно до абзацу другого пункту 10 Особливостей за результатами здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до цього пункту в електронній системі закупівель замовником оприлюднюється договір про закупівлю та додатки до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
За результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що Замовник оприлюднив Договір без однієї сторінки (не містить пунктів 1.5, 1.6, 2.1-2.7 та частину пункту 2.8).
Отже, Замовником оприлюднено Договір не в повному обсязі, чим порушено вимоги абзацу другого пункту 10 Особливостей.