Обгрунтування використання процедури
Згідно з підпунктом 4 пункту 3 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі – Положення № 228), основним завданням Мін’юсту є здійснення захисту інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземних суб’єктів та України.
Підпункт 61 пункту 4 Положення № 228 регламентує, що Мін’юст відповідно до покладених на нього завдань залучає юридичних радників, зокрема іноземних, для захисту прав та інтересів держави в закордонних юрисдикційних органах під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Окрім Положення № 228, Мін’юст у своїй роботі керується Порядком здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України і заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, затвердженим Указом Президента України від 25.06.2002 № 581/2002
(далі – Порядок № 581).
Відповідно до підпункту 5 пункту 5 Порядку № 581 Мін’юст для забезпечення захисту прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України здійснює згідно із законодавством України закупівлю за кошти Державного бюджету України послуг юридичних радників, наданих у зв’язку із представництвом прав та інтересів держави Україна у закордонних юрисдикційних органах.
Підпунктом 10 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178
(далі – Особливості здійснення публічних закупівель), визначено, що придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Згідно з пунктом 14 Особливостей здійснення публічних закупівель, запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Відповідно до пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктом 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону та цих особливостей.
Абзацом другим пункту 41 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання бюджетних коштів» від 11.10.2016 № 710 встановлено, що головним розпорядникам бюджетних коштів з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів потрібно забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі
Станом на сьогодні наявна потреба в закупівлі юридичних послуг на 2025 рік у справі за позовом компанії «Modus Energy International B.V.» до держави Україна (далі – Справа).
Закордонний юрисдикційний орган: Арбітражний інститут торгової палати м. Стокгольм (далі – трибунал).
Сума позовних вимог: 22 728 000,00 дол. США та відсотки річних.
24.01.2025 – Україною подано до трибуналу заперечення на відповідь на відзив від 27.09.2024 (Respondent's Rejoinder and Reply on Preliminary Objections), а також експертний висновок щодо збитків.
14.02.2025 – позивачем подано фінальні коментарі щодо заперечень стосовно юрисдикції (Claimant's Rejoinder on Preliminary Objections).
21.02.2025 – сторонами ідентифіковано свідків та експертів, які братимуть участь у слуханнях по Справі.
17.03.2025 – відбулася процесуальна конференція перед слуханнями по Справі.
28.04.2025 – 29.04.2025 – відбулися слухання у Справі.
До 23.05.2025 – сторонами подано одна одній пропозиції щодо виправлень у транскриптах слухань.
02.06.2025 – сторонами подано трибуналу узгоджені пропозиції щодо виправлень у транскриптах слухань.
20.06.2025 – сторонами подано клопотання щодо стягнення арбітражних витрат у Справі (Statements of Costs).
Відтак, по Справі у 2025 році наявна потреба у таких юридичних послугах:
- завершення підготовки та подання Україною заперечень на відповідь на відзив від 27.09.2024 (Respondent's Rejoinder and Reply on Preliminary Objections), експертного висновку щодо збитків (подано 24.01.2025);
- юридичний аналіз поданих позивачем фінальних коментарів щодо заперечень стосовно юрисдикції (Claimant's Rejoinder on Preliminary Objections) (подано 14.02.2025);
- забезпечення ідентифікації свідків та експертів, які будуть брати участь у слуханнях по Справі (ідентифіковано 21.02.2025);
- підготовка до та участь у процесуальній конференції перед слуханнями по Справі (участь взято 17.03.2025);
- підготовка до та участь у слуханнях по Справі (участь взято 28.04.2025-29.04.2025), в тому числі допит свідка позивача та експерта з питань збитків позивача;
- підготовка та подання Україною позивачу пропозицій щодо виправлень у транскриптах слухань, юридичний аналіз аналогічних пропозицій отриманих від позивача (подано/отримано 23.05.2025);
- узгодження із позивачем пропозицій щодо виправлень у транскриптах слухань, та подання узгоджених пропозицій трибуналу (подано 02.06.2025);
- підготовки та подання Україною клопотання щодо стягнення арбітражних витрат по Справі (подано 20.06.2025);
- участь у дзвінках та листуванні у Справі.
Для забезпечення захисту прав та інтересів України у цій Справі у 2024 році було залучено юридичного радника – міжнародну юридичну фірму «Allen Overy Shearman Sterling US LLP» (далі – юридичний радник). Юридичний радник володіє повною інформацією щодо матеріалів та фактичних обставин Справи, не має конфлікту інтересів та відомий трибуналу як офіційний представник України.
Відтак заміна юридичного радника призведе до таких негативних наслідків, як додаткові витрати бюджетних коштів на оплату послуг нового юридичного радника з входження в курс Справи, побудови стратегії захисту України тощо. Окрім того, протилежна сторона може скористатись відсутністю юридичного радника України в період пошуку нового юридичного радника та його залучення шляхом укладення відповідного договору про закупівлю юридичних послуг, входження новим юридичним радником в курс Справи, що з високою ймовірністю вплине на погіршення правової позиції України у Справі.
У зв’язку із зазначеним, рішенням міжвідомчої робочої групи з питань, пов’язаних із забезпеченням належного захисту прав та інтересів України у справі за позовом компанії «Modus Energy International B.V.» до держави Україна від 17.01.2025, було визнано за доцільне залучення у 2025 році в межах наявного бюджетного фінансування міжнародної юридичної фірми «Allen Overy Shearman Sterling US LLP» у якості юридичного радника, та закупівлі її послуг, для забезпечення належного представництва та захисту інтересів держави у цій Справі, в порядку застосування переговорної процедури або у порядку застосування Особливостей здійснення публічних закупівель, або у іншому порядку, що може бути у подальшому встановлений відповідним законодавством.
З огляду на специфіку Справи, її характер, складність та ризики, які постають перед Україною, є наявна потреба у здійсненні Мін’юстом у 2025 році закупівлі послуг юридичного радника України для забезпечення захисту прав та інтересів України в цій Справі, та недопущення прийняття закордонним юрисдикційним органом рішення проти України, яким буде покладено на Україну зобов’язання щодо сплати, присуджених до стягнення сум на користь позивача.
Варто зазначити, що відсутність юридичного радника по Справі може призвести до:
- винесення рішення проти України, в ході та в наслідок виконання якого можуть бути завдані збитки Державному бюджету України, накладено арешт на майно держави за кордоном;
- погіршення іміджу України на міжнародній арені;
- обмеження доступу України до міжнародних фінансових інструментів запозичення.
Фінансування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів держави Україна під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, регулюється Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, під час здійснення заходів, пов’язаних із створенням та впровадженням міжнародних юридичних механізмів відшкодування шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України, а також забезпечення представництва України в Європейському суді з прав людини, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2003 № 1198 (далі – Порядок № 1198), та у межах виділених бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний рік за бюджетною програмою КПКВК 3601150.
Відтак, наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 № 275 не застосовується до зазначеної закупівлі, оскільки до розрахунку очікуваної вартості закупівлі застосовується Порядок № 1198.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 Порядку № 1198 бюджетні кошти спрямовуються на закупівлю робіт і послуг юридичних радників, у тому числі іноземних, які мають знання, необхідні для здійснення заходів щодо захисту прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України, володіють відповідною іноземною мовою та належним чином атестовані (за наявності в законодавстві держави місця арбітражу (суду) вимог щодо атестації у відповідних державних установах, органах).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1198 планування витрат, пов’язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України (далі – витрати), за рахунок коштів державного бюджету, Мін’юст здійснює на підставі поданих юридичними радниками розрахунків витрат, на відповідний бюджетний період згідно з вимогами Бюджетного кодексу України.
На запит Мін’юсту юридичним радником було надано розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році 1 350 250,00 дол. США.
26.05.2025 затверджено Кошторис видатків по справам за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Кошторис видатків по справам) та Перелік спорів, щодо яких здійснюється урегулювання, і справ, які розглядаються у закордонних юрисдикційних органах, на бюджетний період 2025 року, що фінансуються за бюджетною програмою КПКВК 3601150 (далі – Перелік спорів/справ).
Згідно із Кошторисом видатків по справам допустимий обсяг видатків відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» на ведення Справи у 2025 році складає 40 495 500,00 гривень (далі, відповідно, розмір бюджетного призначення, бюджетні асигнування).
Під час здійснення планування видатків у Кошторисі видатків по справам використовувався прогнозований курс гривні по відношенню до долару США:
1 USD = 45,0 грн.
В частині першій статті 47 Бюджетного кодексу України зазначено, що відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Згідно з частиною першою статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Отже, наданий юридичним радником розрахунок витрат на 2025 рік, загальною вартістю юридичних послуг по Справі у 2025 році 1 350 250,00 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 60 761 250,00 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам: 1 дол. США=45,0 грн), перевищує на 33,3% бюджетні асигнування, які встановлені у Кошторисі видатків по справам на ведення Справи у 2025 році.
У зв’язку із значним дефіцитом видатків за бюджетною програмою КПКВК 3601150, відсутня можливість укласти договір про закупівлю усіх необхідних юридичних послуг у Справі відповідно до наданого юридичним радником розрахунку витрат на 2025 рік.
Листом від 14.03.2025 юридичний радник повідомив Мін’юст про те, що з 28.02.2025 партнер міжнародної юридичної фірми «Allen Overy Shearman Sterling US LLP» Патрік В. Пірсолл (Patrick W. Pearsall), який надавав юридичні послуги по Справі у складі команди юридичного радника, залишив роботу у вказаній юридичній фірмі та розпочав роботу у міжнародній юридичній фірмі «Gibson Dunn & Crutcher LLP».
У зв’язку із тим, що слухання по суті Справи були заплановані на період з 28.04.2025 по 01.05.2025, та з метою забезпечення безперебійної підготовки до та представлення інтересів України під час судового засідання, юридичним радником було запропоновано Мін’юсту забезпечити залучення Патріка В. Пірсолл (Patrick W. Pearsall) – партнера міжнародної юридичної фірми «Gibson Dunn & Crutcher LLP» у якості консультанта по Справі, з урахуванням того, що він володіє повною інформацією щодо обставин та суті Справи (забезпечено залучення).
У зв’язку з викладеним, виникла необхідність у забезпечені закупівлі та оплати послуг, які були фактично надані юридичним радником до складу команди якої входив Патрік В. Пірсолл (Patrick W. Pearsall) за період з 01.01.2025 по 28.02.2025.
При цьому вартість послуг юридичного радника по Справі на період з 01.01.2025 по 28.02.2025 згідно із наданим юридичним радником розрахунком витрат склала у загальному розмірі 338 536,01 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 15 234 120,45 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам за КПКВК 3601150: 1 дол. США=45,0 грн), та охоплює такий обсяг юридичних послуг:
- підготовка та подання Україною заперечень на відповідь на відзив від 27.09.2024 (Respondent's Rejoinder and Reply on Preliminary Objections), експертного висновку щодо збитків (подано 24.01.2025);
- юридичний аналіз поданих позивачем фінальних коментарів щодо заперечень стосовно юрисдикції (Claimant's Rejoinder on Preliminary Objections) (подано 14.02.2025);
- забезпечення ідентифікації свідків та експертів, які будуть брати участь у слуханнях по Справі (ідентифіковано 21.02.2025);
- участь у дзвінках та листуванні у Справі в межах зазначеного періоду.
Закупівлю юридичних послуг по Справі за період з 01.01.2025 по 28.02.2025 буде забезпечено шляхом укладення Договору про закупівлю юридичних послуг з юридичним радником на суму 338 536,01 дол. США, який набирає чинності з моменту його підписання і скріплення печатками сторін та діє по 01.12.2025, а в частині фінансових зобов’язань – до їх повного виконання, із розповсюдженням дії умов договору на взаємовідносини (які за своєю суттю є предметом договору), що виникли між сторонами з 01.01.2025 та діяли до моменту укладення договору відповідно до частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, та зі строком надання юридичних послуг у період з 01.01.2025 по 28.02.2025.
Відтак залишок бюджетних асигнувань на закупівлю послуг юридичного радника по Справі з березня 2025 року склав 25 261 379, 55 грн (40 495 500,00 грн – 15 234 120,45 грн).
Враховуючи вказане, та з урахуванням дефіциту фінансування за бюджетною програмою КПКВК 3601150, юридичним радником по Справі на запит Мін’юсту було надано розрахунок витрат, який охоплює період надання юридичних послуг у березні-червні 2025 року, у загальному розмірі 561 313,00 дол. США, що в гривневому еквіваленті складає 25 259 085,00 грн (відповідно до прогнозованого курсу, визначеного у Кошторисі видатків по справам за КПКВК 3601150: 1 дол. США=45,0 грн), та не перевищує розмір бюджетного призначення (40 495 500,00 грн (розмір бюджетного призначення) – 15 234 120,45 грн (вартість юридичних послуг, наданих у період січень-лютий 2025 року) – 25 259 085,00 грн (вартість юридичних послуг, наданих у період березень-червень 2025 року) = 2 294,55 грн (залишок розміру бюджетного призначення).
Вказаний розрахунок витрат покриває вартість юридичних послуг у Справі на період з 01.03.2025 по 30.06.2025, та охоплює такий обсяг юридичних послуг:
- завершення підготовки до та участь у процесуальній конференції перед слуханнями по Справі (участь взято 17.03.2025);
- підготовка до та участь у слуханнях по Справі (участь взято 28.04.2025-29.04.2025), в тому числі допит свідка позивача та експерта з питань збитків позивача;
- підготовка та подання Україною позивачу пропозицій щодо виправлень у транскриптах слухань, юридичний аналіз аналогічних пропозицій отриманих від позивача (подано/отримано 23.05.2025);
- узгодження із позивачем пропозицій щодо виправлень у транскриптах слухань, та подання узгоджених пропозицій трибуналу (подано 02.06.2025);
- підготовки та подання Україною клопотання щодо стягнення арбітражних витрат по Справі (подано 20.06.2025);
- участь у дзвінках та листуванні у Справі в межах зазначеного періоду.
Окрім того, з високою ймовірністю упродовж 2025 року може виникнути потреба у наданні інших юридичних послуг по Справі (у разі оскарження рішення по суті Справи однією зі сторін та/або визнання і виконання рішення по суті Справи за кордоном), а відтак у подальшому існуватиме необхідність у пошуку додаткового фінансування та проведення додаткової закупівлі юридичних послуг по Справі.
Враховуючи вищевикладене, наразі очікувана вартість предмета закупівлі юридичних послуг в межах наявного фінансування по Справі за бюджетною програмою КПКВК 3601150 становить 25 259 085,00 грн, що є еквівалентом загальної вартості юридичних послуг, яка визначена у розрахунку витрат міжнародної юридичної фірми «Allen Overy Shearman Sterling US LLP» на період з 01.03.025 по 30.06.2025.
Відтак, наразі наявна потреба у закупівлі юридичних послуг у справі за позовом компанії «Modus Energy International B.V.» до держави Україна для забезпечення захисту прав та інтересів України шляхом укладення договору про закупівлю юридичних послуг з міжнародною юридичною фірмою «Allen Overy Shearman Sterling US LLP» на суму 561 313,00 дол. США, який набирає чинності з моменту його підписання і скріплення печатками сторін та діє по 01.12.2025, а в частині фінансових зобов’язань – до їх повного виконання, із розповсюдженням дії умов договору на взаємовідносини (які за своєю суттю є предметом договору), що виникли між сторонами з 01.03.2025 та діяли до моменту укладення договору відповідно до частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, та зі строком надання юридичних послуг у період з 01.03.2025 по 30.06.2025.