Звернення:
За тендером : Капітальний ремонт покрівлі з встановленням альтернативного живлення (сонячної електростанції) будівлі Єланецької гімназії Єланецької селищної ради, що розташована за адресою: вул. Паркова, 25-А, селище Єланець, Вознесенський район, Миколаївська область
Тема:
Повторне звернення щодо встановлення дискримінаційних вимог у тендерній документації.
Зміст:
За даними електронної системи закупівель уповноваженою особою відділу освіти та спорту Єланецької селищної ради Олександрою Водовозовою 09.10.2025 о 9:51 годин було внесено зміни до тендерної документації та повторно зазначено дискримінаційну вимогу, яка звужує потенційне коло надавачів послуг, що планується закупити замовником, та яка на підставі звернення в електронній системі закупівель 01.10.2025 року була прибрана з тендерної документації.
Також в електронній системі закупівель уповноваженою особою 03.10.2025 року було надано відповідь на звернення та зазначено в системі наступне - « Якщо вимога Антидемпінгове застереження замовника є дискримінаційною та такою, що не узгоджується з нормами чинного законодавства, то буде внесено зміни до тендерної документації та вилучено цю вимогу», що говорить про те, що нею повністю усвідомлено дискримінаційний характер встановленої вимоги.
З невідомих причин дискримінаційну вимогу знову внесено у тендерну документацію замовника та вона звучить наступним чином:
АНТИДЕМПІНГОВЕ ЗАСТЕРЕЖЕННЯ ЗАМОВНИКА:
У разі зниження Учасником ціни остаточної пропозиції за результатами аукціону на більш ніж 2% (11 966 505,59 грн. з ПДВ у разі якщо учасник є платником ПДВ / без ПДВ для неплатників ПДВ або менше від очікуваної вартості предмета закупівлі), завантажена договірна ціна для такого учасника повинна бути твердою.
Враховуючи той факт, що кожен Учасник повинен надати заповнений додаток №4 «Інформація про ціни на матеріальні ресурси» до договору, тобто кожен учасник на момент подачі своєї тендерної пропозиції достеменно знає ціну та постачальника кожної номенклатурної позиції, Учасник торгів, остаточна пропозиція якого за результатами проведеного аукціону більше ніж на 2% нижча очікуваної вартості предмета закупівлі (11 966 505,59 грн. з ПДВ у разі якщо учасник є платником ПДВ / без ПДВ для неплатників ПДВ або менше від очікуваної вартості предмета закупівлі), зобов’язаний у складі своєї тендерної пропозиції надати детальне обґрунтування запропонованої ціни для виконання робіт за предметом закупівлі. Детальне обґрунтування пропозиції подається у вигляді гарантійного листа з додатками. Гарантійний лист повинен містити предмет закупівлі, розмір пропозиції, реквізити Учасника (повне найменування, адреса, прізвище, ім'я, по-батькові керівника та номер телефону), гарантію про те, що роботи будуть виконані якісно та в повному обсязі відповідно до умов договору та на суму пропозиції. Додатки до гарантійного листа Учасника повинні містити: гарантійні листи від виробників, та/або дилерів, та/або дистриб’юторів (з наданням документів, що підтверджують статус виробника/ офіційного дилера/ офіційного дистриб’ютора/постачальника) щодо поставки матеріальних ресурсів (виробів, обладнання, тощо) в обсягах, необхідних для виконання робіт за предметом закупівлі, з вказівкою у гарантійних листах предмету закупівлі, обсягів поставки та вартості за одиницю матеріальних ресурсів (виробів, обладнання, тощо) за цінами, що пропонуються Учасником.
Якщо матеріальні ресурси (вироби, обладнання, тощо), які будуть використовуватися при виконанні робіт знаходяться у власності учасника, тоді необхідно надати підтверджуючі документи на отримання матеріальних ресурсів (виробів, обладнання, тощо) з вказівкою їх вартості та документи, які підтверджують наявність матеріальних ресурсів (виробів, обладнання, тощо) у учасника на дату подання тендерної пропозиції (оборотно-сальдова відомість/витяг з оборотно-сальдової відомості тощо).
При цьому Замовник зауважує, що додатки до гарантійного листа мають бути чітко обґрунтованими, та такими, що надають документальне підтвердження суттєвому заниженню вартості предмету закупівлі. Окремо зауважимо, що кошторисні розрахунки не можуть виступати у ролі додатків до даного гарантійного листа, так як є окремим документом, що подається у складі тендерної пропозиції.
Ще раз повторюємося, що дана вимога Документації є для Скаржника, як для учасника торгів, дискримінаційною та такою, що не узгоджується з нормами чинного законодавства. Цивільний кодекс України встановлює, що підприємницькою діяльністю є самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. Замовник не має права втручатися в підприємницьку діяльність Учасників.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання (на більш ніж 2% (11 966 505,59 грн. з ПДВ у разі якщо учасник є платником ПДВ / без ПДВ для неплатників ПДВ або менше від очікуваної вартості предмета закупівлі), завантажена договірна ціна для такого учасника повинна бути твердою), які нададуть Детальне обґрунтування ціни. Детальне обґрунтування ціни повинно містити: скановані копії з оригіналів документів (в кольоровому вигляді), що підтверджують вартість та якість матеріальних ресурсів, які вказані в його договірній ціні. Документами, що підтверджують вартість всіх матеріальних ресурсів є гарантійні листи від виробників. Документи, що підтверджують якість є сертифікат відповідності та/або паспорт на виріб та/або сертифікати походження товару в якому повинен бути зазначений виробник та його письмове твердження на можливість постачання у зазначених в договірної ціні обсягах продукції та строках на всі матеріальні ресурси. Для дилерів, та/або дистриб’юторів (для підтвердження статусу дилера або дистриб’ютора необхідно завантажити відповідні договори з виробникам та/або листів від виробників із засвідченням даного статусу) щодо поставки матеріальних ресурсів в обсягах, необхідних для виконання робіт за предметом предмету закупівлі, та його письмове твердження на можливість постачання у зазначених в договірної ціні обсягах продукції та строках з вказівкою у гарантійних листах закупівлі, обсягів поставки та вартості за одиницю матеріальних ресурсів. Якщо матеріали та вироби, які будуть використовуватись при виконання робіт знаходяться у власності учасника в такому випадку необхідно надати підтверджуючі документи на отримання зазначених вище запасів з вказівкою їх вартості та якості, документи які підтверджують наявність матеріальних ресурсів у учасника на дату подання тендерної пропозиції (оборотно – сальдова відомість/витяг з оборотно – сальдової відомості, інші документи первинної звітності, сертифікати відповідності та/або паспорт на виріб та/або сертифікати походження товару в якому повинен бути зазначений виробник), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Встановлюючи вищезазначені дискримінаційні вимоги в тендерній документації, уповноважена особа здійснює порушення принципів здійснення закупівель, закріплених у Законі України «Про публічні закупівлі», а саме:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5)об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Такі дії уповноваженої особи можна трактувати як свідоме внесення в тендерну документацію завідомо дискримінаційних вимог, що звужують коло потенційних учасників закупівлі з метою «протягнення» до участі у закупівлі «свого» учасника та говорять про наявність корупційної складової та змови з потенційним учасником закупівлі.
На підставі вищевикладеного вимагаємо внести зміни у тендерну документацію та вилучити дискримінаційні вимоги. В іншому випадку ми змушені будемо звертатися до контролюючих органів, а саме органу оскарженння Антимонопольного комітету України, Державної аудиторської служби України, а також до органів національної поліції, Служби безпеки України, органів прокуратури та Національного агентства з питань запобігання корупції щодо дослідження в проведенні вищезазначеної закупівлі корупційної складової через свідоме встановлення у ній явно дискримінаційних вимог, які уповноваженою особою вже було прибрано з тендерної документації та знову їх встановлено, без будь якого зазначеного обгрунтування.
Нами готується звернення щодо повної перевірки закупівлі у всі контролюючі органи з метою встановлення того, на якій підставі уповноважена особа має право обмежувати конкуренцію в закупівлі, що є прямим порушенням основоположних принципів проведення публічних закупівель так як встановлення в тендерній документації невідповідних, специфічних або штучних вимог, що звужують коло потенційних учасників і обмежують конкуренцію та тим самим допомагають замовнику допустити до участі «свого» учасника, попередньо перебуваючи з ним у змові.
Враховуючи вищезазначене, вимагаємо знову внести зміни в тендерну документації та прибрати з неї дискримінаційні вимоги,які не дозволяють нам,як учасникам, прийняти участь у закупівлі та запропонувати економічно вигідну для замовника тендерну пропозицію. Також хочемо нагадати, що за порушення закупівельного процесу та ігнорування принципів проведення публічних закупівель чинним законодавством передбачена кримінальна відповідальність.
Дата оприлюднення звернення:
10.10.2025 12:28
Шановний Учаснику, повідомляємо, що при проведенні закупівлі нами неухильно дотримуються принципи здійснення закупівель, закріплених у Законі України «Про публічні закупівлі», а саме: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Жоден пункт тендерної документації не є дискримінаційним та жодним чином не обмежує вас у поданні вашої тендерної пропозиції або у нав’язуванні вам певних умов визначення вашої ставки у грошовому виразі. Наголошуємо: ви можете пропонувати будь-яку ціну, та ваша пропозиція буде оцінюватися з врахуванням вищенаведених принципів. Визначення переможця також буде здійснюватися з врахуванням наведених принципів. Відповідно до п. 1 Розділу 5 тендерної документації Ціна тендерної пропозиції не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену в оголошенні про проведення відкритих торгів, з урахуванням абзацу другого пункту 28 Особливостей. До розгляду не приймається тендерна пропозиція, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. Оцінка тендерних пропозицій здійснюється на основі критерію «Ціна». Питома вага – 100 %. Найбільш економічно вигідною пропозицією буде вважатися пропозиція з найнижчою ціною з урахуванням усіх податків та зборів (у тому числі податку на додану вартість (ПДВ), у разі якщо учасник є платником ПДВ, або без ПДВ — у разі, якщо учасник не є платником ПДВ, а також без ПДВ — якщо предмет закупівлі не оподатковується.
Крім того, зазначаємо, що згідно з абзацами другим, третім та четвертим статті 41 Закону невід?ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об?єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Невід?ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об?єктів з розробленням проектної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації (затвердження проектної документації є обов?язковим, якщо це передбачено законодавством).
Таким чином, кожен учасник при складанні своєї цінової пропозиції достеменно знає своїх постачальників та ціни на матеріальні ресурси, які кожен учасник зазначає у своїх кошторисах на будівельні роботи та послуги. Тому здається дивною поведінка учасників, які зазначають цю вимогу дискримінаційною. Ще раз наголошуємо, що замовник жодним чином не обмежує жодного учасника у виборі постачальників або у встановленні будь-якої ціни своєї тендерної пропозиції. Зазначена ціна може навіть бути меншою за аномально низьку, якщо учасник після отримання відповідного автоматичного повідомлення від системи обґрунтує свою цінову пропозицію.
Враховуючи ваше звернення, до тендерної документації буде внесено необхідні зміни.
Дата оприлюднення відповіді:
13.10.2025 10:15