Обгрунтування використання процедури
Відповідно до службової записки начальника юридичного відділу Департаменту від 12.09.2025 № 5 на теперішній час питання проведення публічних закупівель регулюється низкою нормативно-правових актів. Безпосередньо це Закон України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та постанова Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», зі змінами, (далі – Постанова КМУ №1178).
В свою чергу, відносини щодо набуття, здійснення та захисту особистих немайнових та майнових авторських та/або суміжних прав регулюються Законом України « Про авторське право і суміжні права».
Відповідно до статті 9 Закону України «Про авторське право і суміжні права» (далі - Закон) авторське право на твір виникає внаслідок факту його створення. Твір вважається створеним з моменту первинного надання йому будь-якої об’єктивної форми (письмової, речової, електронної (цифрової) тощо). Для виникнення і здійснення авторського права не вимагається реєстрація авторського права чи будь-яке інше спеціальне його оформлення, а також виконання будь-яких інших формальностей.
Відповідно до іпмлементованої в нашій державі Директиви Європейського Парламенту та Ради «Про правовий захист баз даних» від 11.03.1996 № 96/9/ЄС, яка стосується правового захисту баз даних у будь-якій формі, "база даних" слід розуміти як таке, що включає літературні, художні, музичні чи інші зібрання творів або зібрання інших матеріалів, таких як тексти, звуки, образи, цифри, факти та дані, "база даних" означає зібрання незалежних творів, даних чи інших матеріалів, які систематично чи методично упорядковані і доступні індивідуально за допомогою електронних та інших засобів.
Відповідно до цієї Директиви бази даних, які через підбір чи упорядкування їхнього вмісту є власним інтелектуальним творінням автора, захищаються як такі авторським правом. Ніякі інші критерії для визначення того, чи підлягають вони такому захисту, не застосовуються.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону база даних (компіляція даних) - сукупність творів, даних або будь - якої іншої інформації у довільній формі, що розташовані у систематизованому або упорядкованому вигляді, що можуть бути доступні за допомогою спеціальної пошукової системи та/або на основі електронних засобів (комп’ютера) чи інших засобів.
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 6 Закону об’єктами авторського права є твори у сфері літератури, мистецтва, науки, зокрема є бази даних (компіляції даних), якщо вони за добором або упорядкуванням їх складових частин є результатом інтелектуальної діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону бази даних (компіляції даних) як об’єкт авторського права охороняються авторським правом.
Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону охорона баз даних не поширюється і не завдає шкоди будь-яким правам на їх складові частини, що увійшли до складу баз даних.
Відповідно до комерційної пропозиції ПрАТ «Київстар» від 12.09.2025 компанія є розпорядником та володільцем унікальної бази даних абонентів оператора мобільного зв’язку Київстар. Відповідно до п. 43 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 р. № 295, оператор, провайдер у порядку, встановленому законодавством, створює та використовує бази даних, що необхідні для надання послуг і містять відомості, надані абонентом під час укладання договору, та забезпечує захист і нерозголошення інформації з обмеженим доступом.
ПрАТ «Київстар» є суб’єктом господарської діяльності, основним видом економічної діяльності якого, відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань, є діяльність у сфері безпроводового електрозв’язку, відповідно – є оператором електронних комунікацій.
Дозвіл на надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозвязку на всій території України підтверджується наступними дозвільними документами:
1. Ліцензія національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації № 000668;
2. Ліцензія національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації 000669;
3. Ліцензія національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації 000670.
ПрАТ «Київстар» внесений під реєстраційним номером 2175 до Реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (станом на 02.09.2025), доступним за посиланням у відкритому доступі:
https://nkek.gov.ua/diialnist/sfery-diialnosti/elektronni-komunikatsii/zahalna-avtoryzatsiia-subiektiv-hospodariuvannia-iaki-zdiisniuiut-diialnist-u-sferi-elektronnykh-komunikatsii/reiestr-postachalnykiv-elektronnykh-komunikatsiinykh-merez%20h-taabo-posluh
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про електронні комунікації» оператор електронних комунікацій (оператор) - суб’єкт господарювання, який володіє, здійснює експлуатацію та управління електронними комунікаційними мережами та/або пов’язаними засобами; абонент - кінцевий користувач, який отримує електронні комунікаційні послуги на умовах договору, укладеного з постачальником електронних комунікаційних послуг (оператором); абонентна плата - фіксований платіж, який може встановлювати постачальник електронних комунікаційних послуг для абонента за доступ на постійній основі до електронних комунікаційних послуг незалежно від факту їх отримання.
Відповідно до вказаної вище норми закону виключно оператор електронних комунікацій ПрАТ «Київстар» як постачальник електронних комунікаційних послуг може створювати та розпоряджатися унікальної базою даних абонентів оператора мобільного зв’язку Київстар.
Спеціальною правовою нормою, що регулює діяльність операторів електронних комунікацій – пунктом 43 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2012 р. № 295, передбачено створення та використання бази даних, що необхідні для надання послуг.
Згідно зі службовою запискою відділу електронної демократії та відкритих даних Управління електронного урядування Департаменту, з метою оцінки потенційного використання Big Data для реалізації цифрових сервісів міста, співробітниками Департаменту було проведено аналіз функціональних можливостей, що надаються оператором мобільного зв’язку «Київстар», згідно інформації, оприлюдненої на їх офіційному веб сайті https://kyivstar.ua/business/products/government. За результатами аналізу визначено, що у разі налагодження співпраці з компанією, можливо отримати доступ до інструментів роботи з великими масивами даних (Big Data), телекомунікаційною аналітикою та іншими сервісами компанії. Використання зазначених можливостей створить передумови для впровадження нових функціональних рішень, підвищення ефективності цифрових сервісів та забезпечення прийняття управлінських рішень на основі оригінальної бази даних оператора мобільного зв’язку «Київстар».
Департаментом з метою аналізу ринку, планування закупівлі, підготовки до проведення закупівлі, формування очікуваної вартості предмету закупівлі та визначення можливих варіантів предмету закупівлі з урахуванням інновацій та нових технічних рішень, з дотримання принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (зі змінами), керуючись статтею 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (зі змінами) та наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022р. №1178 (зі змінами), проведено попередню ринкову консультацію щодо закупівлі послуги з аналізу міграційних потоків та теплової карти з використанням знеособленої бази даних абонентів оператора мобільного зв’язку Київстар, володільцем якої є Оператор, за критеріями, визначеними Замовником, кількістю – 1 послуга, зі строком надання – до 31.12.2025 року.
Для отримання інформації щодо наявності на ринку контрагентів та їх цінових пропозицій, які згодні були б надати послуги з аналізу міграційних потоків та теплової карти з використанням знеособленої бази даних абонентів оператора мобільного зв’язку Київстар, володільцем якої є Оператор, за критеріями, визначеними Замовником Департаментом було розміщено оголошення та орієнтовну інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідні Технічні умови на офіційному сайті https://digital.kharkivrada.gov.ua з пропозицією всім зацікавленим суб’єктам ринку направляти свої цінові пропозиції. Результати також оприлюднені.
За підсумками попередньої ринкової консультації, у результаті застосування вказаного вище інструменту дослідження ринку, отримано наступну інформацію щодо існуючих пропозицій та орієнтовної вартості предмета закупівлі на ринку:
№ з/п Найменування суб'єкта господарювання Ціна пропозиції, грн. Метод отримання
1 Комерційна пропозиція Приватне акціонерне товариство «КИЇВСТАР» № 27610/01 від 10.09.2025
(вх.№1673/0/205-25 від 10.09.2025) 588 000,00 грн. (п’ятсот вісімдесят вісім тисяч гривень 00 копійок) Засобами електронного зв’язку
Станом на граничну дату подання комерційних пропозицій Департаментом було отримано одну цінову пропозиції, яку було описано у таблиці вище. Відповідно цінової пропозиції № 27610/01 від 10.09.2025 приватного акціонерного товариства «КИЇВСТАР»: «Повідомляємо, що надання послуги можливо виключно нашою Компанією, яка є розпорядником та володільцем бази даних абонентів оператора мобільного зв’язку Київстар. Станом на 2025 рік у нас більше 24 млн. абонентів, 96% населення на території, контрольованій Україною, має доступ до 4G від «Київстар». Покриття LTE м. Харкові становить 99,8%. Для реалізації проекту ми використовуємо 100% власну Big Data-команду, багато знеособлених телеком-даних для аналізу, понад 100 розроблених сегментів на базі Machine Learning та широкий набір готових рішень під різні задачі та потреби».
Стаття 5 Директиви Європейського Парламенту та Ради «Про правовий захист баз даних» від 11.03.1996 № 96/9/ЄС закріплює, що автор бази даних має виключне право на здійснення чи на дання дозволу на здійснення:
(a) тимчасового або постійного відтворення будь-якими засобами і в будь-якій формі, повністю чи частково;
(b) перекладу, адаптації, переробки та будь-якої іншої зміни;
(c) будь-якої форми публічного розповсюдження бази даних чи її копій. Перший продаж в Співтоваристві копії бази даних власником прав чи з його згоди вичерпує право на контроль перепродажу цієї копії в межах Співтовариства;
(d) будь-якого повідомлення, демонстрації чи публічного виконання;
(e) будь-якого відтворення, розповсюдження, повідомлення, демонстрації чи публічного виконання результатів дій, про які йдеться в пункті (b).
Статтею 28 Закону заборонено без дозволу суб’єктів авторського права та безоплатно копіювання баз даних (за винятком випадків, передбачених статтею 26 цього Закону).
Відповідно до статті 53 Закону України "Про авторське право та суміжні права" підставами для захисту особистих немайнових та/або майнових авторських і суміжних прав є будь-яке порушення, невизнання або оспорювання таких прав, а також створення загрози порушення таких прав. Порушенням особистих немайнових та/або майнових авторських і суміжних прав є, зокрема, використання об’єкта авторського права або об’єкта суміжних прав, якщо такі дії не підпадають під передбачені цим Законом випадки вільного використання об’єктів авторського права або об’єктів суміжних прав, з дозволу суб’єкта таких прав, але з порушенням умов, на яких такий дозвіл було надано.
Відповідно до статей 431, 432, 443 Цивільного Кодексу України, ст. 176 Кримінального кодексу України використання об’єкту авторського права здійснюється виключно з дозволу суб’єкта авторського права або іншої уповноваженої на надання такого дозволу особи, крім випадків правомірного використання твору без такого дозволу, встановлених законом; авторське право і суміжні права підлягають захисту.
Відповідно до підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, у Департаменту є нормативно-обґрунтована підстава для здійснення даної закупівлі без застосування відкритих торгів шляхом укладання договору про закупівлю, без використання електронної системи закупівель.
За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону.
Замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей.