Звернення:
За тендером : Гранули паливні (пелети) І групи якості з деревини хвойних та листяних порід
Тема:
Незаконна вимога
Зміст:
Додаток 1 до тендерної документації передбачає вимогу: 2.8. На виконання вимог тендерної документації щодо гарантування постачання товару учасником процедури закупівлі, який відповідає технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, в т. ч. легального походження товару, та недопущення зриву поставки та гарантію вчасної доставки товару за адресою Замовника, на виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 р.№ 1147 "Про прикордонний режим", Указу Президента України від 23 січня 2023 року № 27 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23 січня 2023 року "Про деякі питання щодо перетину державного кордону України в умовах воєнного стану", Правила перетинання державного кордону громадянами України, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 року № 57, учасник процедури закупівлі має надати в складі тендерної пропозиції копію погодження (дозволу), виданого Державною прикордонною службою України на ім’я учасника процедури закупівлі, щодо безперешкодного проїзду особи(іб) (працівника(ів)) учасника процедури закупівлі (із зазначення повного прізвища ім’я по-батькові такого(их) особи(іб)) транзитної ділянки автомобільної дороги Одеса-Рені на 48 + 600 та 60 + 300 км (яка є єдиним шляхом на об’єкт Замовника та проходить через кордон з Республікою Молдовою). Такі вимоги вважаємо незаконними та дискримінаційними з огляду на наступне: Згідно з п. 29 постанови КМУ від 12.10.2022 року № 1178 29. у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Державним стандартом для вугілля кам’яного є ДСТУ 3472:2015 «Вугілля буре, кам’яне та антрацит. Класифікація» та ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови" Зазначені державні стандарти не передбачають надання такого документу як погодження (дозволу), виданого Державною прикордонною службою України. Зважаючи на це вимоги, встановлені Замовником в тендерній документації є незаконними, оскільки не відповідають чинному законодавству у сфері публічних закупівель а також державним стандартам. Крім того такі вимоги порушують наше право на участь в зазначеній закупівлі, Отже, пропозиції учасників які пропонують товар що повністю відповідає нормам встановленим державним стандартам, будуть відхилені через встановлення замовником дискримінаційних вимог в частині видуманих показників на товар. Тому просимо привести тендерну документацію у відповідності до чинного ДСТУ та виключити дискримінаційну вимогу без оскрження в АМКУ.
Дата оприлюднення звернення:
24.09.2025 13:25
Шановний Учаснику!
Дякуємо за Ваші запитання щодо умов тендерної документації. Розглянувши їх детально, повідомляємо наступне.
Тендерна документація Замовника не містить жодних дискримінаційних вимог і сформована у повній відповідності до чинного законодавства України у сфері публічних закупівель. Пункт 2.4 Додатку 1 не є кваліфікаційним критерієм у розумінні статті 16 Закону України "Про публічні закупівлі" чи пункту 29 Особливостей, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами). Навпаки, ця вимога входить до категорії "іншої інформації" відповідно до частини 3 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі", з урахуванням пункту 28 згаданих Особливостей та Наказу Міністерства економіки України від 06.12.2024 № 27593 "Про затвердження примірної тендерної документації". Вона встановлена виключно з метою гарантування безперешкодної, своєчасної та гарантованої доставки предмета закупівлі (вугілля кам'яного) до об'єкта Замовника, запобігання зриву поставок, забезпечення легального походження товару та дотримання режимних норм у прикордонній зоні в умовах воєнного стану.
Ваше посилання на пункт 29 Постанови № 1178 та державні стандарти (ДСТУ 3472:2015 "Вугілля буре, кам'яне та антрацит. Класифікація" та ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови") є некоректним і необґрунтованим. Ці норми регулюють виключно технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (вугілля), такі як марка, зольність, вологість, сірка тощо, і не поширюються на умови логістики, транспортування чи доставки товару. Вимога п. 2.4 стосується саме гарантії виконання договору в частині постачання, а не властивостей самого товару, тому не порушує зазначені положення. Встановлення таких вимог не обмежує Ваше право на участь у закупівлі, а навпаки, забезпечує рівність умов для всіх учасників, виключаючи ризики невиконання через об'єктивні зовнішні обмеження.
Вимога щодо надання копії погодження (дозволу), виданого Державною прикордонною службою України на ім'я учасника процедури закупівлі (із зазначенням ПІБ працівника(ів)), щодо безперешкодного проїзду транзитної ділянки автомобільної дороги Одеса-Рені на 48+600 км та 60+300 км, обґрунтована об'єктивною необхідністю та випливає з таких нормативно-правових актів:
Постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 № 1147 "Про прикордонний режим" (зі змінами), яка регулює обмеження руху, перебування та провадження робіт у прикордонних районах, включаючи контрольовані прикордонні райони Одеської області;
Указу Президента України від 23.01.2023 № 27 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.01.2023 "Про деякі питання щодо перетину державного кордону України в умовах воєнного стану"", який посилює контроль за рухом осіб і транспортних засобів у прикордонних зонах під час воєнного стану;
Постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 № 57 "Правила перетинання державного кордону громадянами України" (зі змінами), яка встановлює умови транзиту, пропуску та необхідні документи для проїзду через прикордонні території;
Наказу начальника Білгород-Дністровського прикордонного загону від 11.04.2022 № 447-АГ "Про запровадження додаткових тимчасових режимних обмежень" (із змінами та доповненнями, внесеними наказами від 03.06.2022 № 673-АГ, від 20.09.2022 № 1232-АГ, від 05.06.2023 № 993-АГ, від 02.01.2024 № 6-АГ), відповідно до пункту 5 якого заборонено в'їзд (вхід) на ділянку автомобільної дороги Одеса-Рені на 48+600 км та 60+300 км без відповідного дозволу. Водночас, згідно з пунктом 5.1 цього Наказу, така заборона не застосовується до осіб, які здійснюють рух транспортними засобами за наявності попереднього погодження (дозволу) від 25-го прикордонного загону. Деталі Наказу доступні на офіційному сайті Державної прикордонної служби України: https://dpsu.gov.ua/uk/nakaz-nachalnika-bilgorod-dnistrovskogo-prikordonnogo-zagonu-vid-11-kvitnya-2022-roku-447-ag. Цей Наказ залишається актуальним станом на 25 вересня 2025 року в умовах триваючого воєнного стану та спрямований на забезпечення національної безпеки, запобігання правопорушенням і якісне виконання завдань з охорони державного кордону.
Вказана ділянка автомобільної дороги Одеса-Рені є єдиним можливим шляхом для доставки товару до об'єкта Замовника, оскільки вона проходить через контрольований прикордонний район поблизу кордону з Республікою Молдова. Навіть якщо учасник має склад з паливом на території Одеської області та маршрут доставки формально не передбачає перетину державного кордону з іншою державою, проїзд через обмежену зону (48+600 км та 60+300 км) все одно підпадає під режимні обмеження, встановлені згаданим Наказом № 447-АГ. Без попереднього погодження від Державної прикордонної служби України існує реальний ризик блокування транспортного засобу, що призведе до зриву поставки та невиконання договору. Таким чином, ця вимога не має дискримінаційного характеру, а навпаки, підтверджує спроможність учасника виконати умови договору в повному обсязі, незалежно від його місцезнаходження. Вона застосовується однаково до всіх потенційних постачальників і спрямована виключно на мінімізацію ризиків, пов'язаних з об'єктивними обставинами розташування об'єкта Замовника в прикордонній зоні. Учасник, який не може забезпечити логістику за вказаним маршрутом (наприклад, через відсутність дозволу), об'єктивно не зможе гарантувати вчасну доставку, що робить його пропозицію ризикованою для Замовника.
Додатково інформуємо, що аналогічні вимоги щодо надання документів, пов'язаних з режимними обмеженнями в прикордонних районах (включаючи дозволи від Державної прикордонної служби), неодноразово були предметом розгляду Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України (АМКУ) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Згідно з узагальненою практикою АМКУ за 2023 рік та пізнішими рішеннями (наприклад, щодо закупівель твердого палива, де розглядалися скарги на умови тендерної документації, пов'язані з логістикою та додатковими вимогами), такі умови не визнані порушенням принципів рівності, недискримінації чи конкуренції, якщо вони обґрунтовані законодавством і необхідністю забезпечення виконання договору. У практиці АМКУ (зокрема, в збірниках рішень та узагальненнях щодо 53 скарг на закупівлі твердого палива у 2023 році) подібні вимоги не викликали зауважень і були визнані законними, оскільки не стосуються безпосередньо характеристик предмета закупівлі, а лише гарантій постачання.
Враховуючи вищевикладене, Замовник не вбачає жодних підстав для внесення змін до тендерної документації. Процедура закупівлі продовжується відповідно до встановлених умов.
Дата оприлюднення відповіді:
26.09.2025 05:51