Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 27 жовтня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; надання переможцем тендеру документів; укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Національного природного парку «Північне Поділля» (далі – Замовник) на 2025 рік (UA-2025-09-17-001541-a); оголошення про проведення відкритих торгів; звіт про результати проведення процедури закупівлі; тендерну документацію Замовника та внесені зміни до неї; опубліковані звернення за роз’ясненням щодо процедури закупівлі та відповіді Замовника на такі звернення; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 01.10.2025; тендерну пропозицію ТОВ «Террафлекс», опубліковане Замовником повідомлення з вимогами про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції ТОВ «Террафлекс» та опублікований вказаним учасником документи на усунення таких невідповідностей; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; опубліковані ТОВ «Террафлекс» як переможцем тендеру документи; договір від 14.10.2025 №48/1410; опубліковані під час моніторингу Замовником пояснення та документи на запити органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі – Постанова КМУ №710) головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня) постановлено забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Одночасно, у пункті 5 Постанови КМУ №710 зобов’язано Державну аудиторську службу забезпечити проведення перевірок дотримання вимог цієї постанови під час здійснення заходів державного фінансового контролю.
Відповідно до наявної в електронній системі закупівель інформації джерелом фінансування досліджуваної процедури закупівлі UA-2025-09-17-001541-a є кошти Державного бюджету України. Також, відповідно до даних Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів Замовник є розпорядником бюджетних коштів.
Проведеним під час моніторингу аналізом інформації щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик та очікуваної вартості предмета закупівлі за наданим Замовником посиланням: https://park-podillya.com.ua у розділі «Публічні закупівлі - інформація» – «Розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок національного природного парку «Північне Поділля» та оформлення прав користування земельними ділянками ДК 021:2015:71250000-5: Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги» встановлено, що відповідний документ з обґрунтуваннями створено 17.10.2025 (у вкладці «файл – деталі документа» вказано дату створення документа – 17.10.2025) тоді, як оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2025-09-17-001541-a оприлюднено 17.09.2025.
Отже, Замовником (як розпорядником бюджетних коштів) не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та його очікуваної вартості протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, чим порушено вимогу пункту 4-1 Постанови КМУ №710.
Моніторингом також встановлено, що Замовником при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «Террафлекс» на підставі пункту 43 Особливостей №1178 оприлюднено повідомлення з вимогами про усунення до 30.09.2025 невідповідностей у тендерній пропозиції учасника, у якому вказано, що Замовником виявлено невідповідність змісту банківської гарантії учасника вимогам постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004 №639 (далі – Постанова НБУ №639), а саме учасник надав банківську гарантію №342-25Г від 29.09.2025, яка містить зазначення в п.3 про наступне: г) ненадання переможцем процедури закупівлі у строк, визначений п.47 Особливостей №1178, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених п.47 Особливостей №1178, тоді як відповідно до вимог Постанови НБУ №639 та затвердженої форми тендерної пропозиції (від 14.12.2020 №2628): вимога повинна містити посилання на дату складання/видачі і номер цієї гарантії, а також посилання на одну з таких умов (підстав), що підтверджують невиконання принципалом своїх зобов’язань, передбачених його тендерною пропозицією/пропозицією: відкликання тендерної пропозиції/пропозиції принципалом після закінчення строку її подання, але до того, як сплив строк, протягом якого тендерні пропозиції/пропозиції вважаються дійсними; непідписання принципалом, який став переможцем тендеру/спрощеної закупівлі, договору про закупівлю; ненадання принципалом, який став переможцем тендеру/спрощеної закупівлі, забезпечення виконання договору про закупівлю після отримання повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, якщо надання такого забезпечення передбачено тендерною документацією/оголошенням про проведення спрощеної закупівлі; ненадання принципалом, який став переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі), у строк, визначений частиною шостою статті 17 Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону, а отже, учасником не дотримано форму та вимоги до тендерної пропозиції у частині п.3 щодо не зазначення «принципала», та не зазначення статті 17 Закону.
При цьому, у повідомленні з вимогами про усунення невідповідностей Замовником встановлено вимогу до учасника: привести документи у відповідність до виявлених зауважень та надати банківську гарантію (оформлену відповідно до вимог Постанови НБУ №639.
Частиною третьою статті 25 Закону визначено підстави, за яких забезпечення тендерної пропозиції не повертається, серед яких: ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону.
Однак, за вимогами пункту 3 Особливостей №1178 під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники застосовують положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 цих особливостей.
За чинними нормами Особливостей №1178 перелік підстав, відсутність яких повинен документально підтвердити переможець тендеру, та строк надання таких документів визначені у пункті 47 Особливостей №1178, та відрізняються від вимог, визначених у частині шостій статті 17 Закону. Норма частини шостої статті 17 Закону у період дії Особливостей №1178 не застосовується.
Так, у пункті 47 Особливостей №1178 визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту.
Замовником у підпункті 7 (Примітки) пункту 10 Розділу 3 Додатку №1 до тендерної документації зазначено, що згідно пункту 3 Особливостей №1178 під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники застосовують положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 цих Особливостей, та що зважаючи на те, що до Наказу №2628 та до частини третьої статті 25 Закону зміни не було внесено, під означенням «ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;» слід розуміти «ненадання переможцем процедури закупівлі у строк, визначений п.47 Особливостей, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених п.47 Особливостей.».
Учасником ТОВ «Террафлекс» у складі тендерної пропозиції надано банківську гарантію від 25.09.2025 №342-25Г (видана АТ «РВС БАНК»), у якій зазначено повне найменування принципала: «ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ТЕРРАФЛЕКС», адреса місцезнаходження: 79016, Львівська обл, м. Львів, вул. Хорватська, 16А, кВ. 19, Ідентифікаційний код у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 33617881», а також у підпункті г) пункту 3 наведено посилання на одну з умов (підстав), що підтверджують невиконання принципалом своїх зобов'язань, передбачених його тендерною пропозицією: «ненадання переможцем процедури закупівлі у строк, визначений п.47 Особливостей, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених п.47 Особливостей.», що текстово відповідає зазначеному у підпункті 7 пункту 10 Розділу 3 Додатку №1 до тендерної документації Замовника.
Отже, при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «Террафлекс», на порушення норм пункту 43 Особливостей №1178, в оприлюдненому повідомленні з вимогами про усунення до 30.09.2025 невідповідностей у тендерній пропозиції учасника Замовник неправомірно встановив вимогу надати банківську гарантію (оформлену відповідно до вимог Постанови НБУ №639).
У наданому під час моніторингу поясненні Замовник зазначив, зокрема, що відповідно до вимог Постанови НБУ №639 та форми забезпечення тендерної пропозиції, яка затверджена наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 №2628 (далі – Наказ №2628), даний підпункт має наступну редакцію: ненадання принципалом, який став переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі), у строк, визначений частиною шостою статті 17 Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону.
Форма забезпечення тендерної пропозиції та Вимоги до забезпечення тендерної пропозиції затверджені Наказом №2628.
При цьому Закон встановлює, що особливості на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування визначаються Урядом.
З огляду на зазначене, оскільки відповідно до пункту 47 Особливостей №1178 переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту, надання забезпечення тендерної пропозиції у період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, повинно здійснюватися з урахуванням цих Особливостей №1178.
Слід зазначити, що відповідно до положень частини першої статті 1 Закону тендерна документація – документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель, тендерна пропозиція – пропозиція щодо предмета закупівлі, яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації; а переможець процедури закупівлі – учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації.
Як зазначено вище та підтверджується Замовником у наданому поясненні у примітці до пункту 10 Розділу 3 Додатку 1 тендерної документації зазначено про те, що під час здійснення закупівлі відповідно до Особливостей №1178 замовники застосовують положення: статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 цих Особливостей та що зважаючи на те, що до Наказу №2628 та до частини третьої статті 25 Закону зміни не було внесено, під означенням «ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною шостою статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;» слід розуміти «ненадання переможцем процедури закупівлі у строк, визначений п.47 Особливостей, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених п.47 Особливостей.».
Крім того, щодо вказаних Замовником судових рішень та рішення Антимонопольного комітету України (далі - Орган оскарження) слід зазначити, що рішення судів першої і апеляційної інстанції не мають прецедентного характеру та стосуються індивідуальних обставин, рішення судів, на які посилається Замовник, не є висновками, викладеними у постановах Верховного Суду.
Більше того справи, на які посилається Замовник, стосуються відмінних обставин. Так, у них не йдеться про оприлюднення вимоги про усунення невідповідностей учаснику.
Щодо рішення Органу оскарження, на яку посилається Замовник, слід зауважити, що рішення Органу оскарження у всіх випадках стосуються виключно індивідуальних обставин і не мають прецедентного характеру, Орган оскарження не здійснює моніторинг закупівель.
Саме Законом визначено обов’язковість застосування Особливостей №1178.
Окрім цього, надані учасником на виправлення невідповідностей зміни до банківської гарантії №342-25Г від 25.09.2025 (Зміни №1 від 30.09.2025) з умовою для стягнення такої банківської гарантії як забезпечення тендерної пропозиції: «ненадання принципалом, який став переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі), у строк, визначений частиною шостою статті 17 Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону.» унеможливлюють стягнення такої гарантії у разі надання принципалом як переможцем тендеру підтвердження відсутності підстав за переліком у статті 17 Закону, а не за переліком у пункті 47 Особливостей №1178, та у строк, що визначений у статті 17 Закону (10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю), а не у строк згідно з пунктом 47 Особливостей №1178 (4 дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю).
З врахуванням вищевикладеного, надані Замовником пояснення не спростовують порушення вимог законодавства про публічні закупівлі, а саме пунктів 3 та 43 Особливостей №1178.