Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 3 жовтня 2025 року.
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю в електронній системі закупівель; дотримання вимог законодавства під час укладення договору про закупівлю та внесення змін до нього; надання інформації, документів у випадках, передбачених законом; розірвання договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план Відділу освіти Городищенської міської ради (далі – Замовник) на 2025 рік; договір від 12.09.2025 № 250 та додаткову угоду до нього від 23.09.2025 № 1; звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель; пояснення (інформація, документи) Замовника, отримане 23.09.2025 через електронну систему закупівель; тендерну документацію до відкритих торгів з особливостями UA-2025-08-26-011852-а; звіт про виконання договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, або його розірвання.
Відповідно до пункту 3 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 23 Особливостей Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону.
Аналізом питання дотримання вимог законодавства під час укладення договору про закупівлю встановлено наступне.
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі –послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
Згідно з пунктом 5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей). Пунктом 13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі наявності передбачених Особливостями підстав.
Згідно з інформацією, розміщеною в електронній системі закупівель, Замовник придбаває послуги з перевезення учнів, дітей, педагогічних працівників та інших працівників навчальних закладів шляхом укладення договору без використання електронної системи закупівель на підставі підпункту 6 пункту 13 Особливостей: відмінено відкриті торги UA-2025-08-26-011852-а через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями.
Підпункт 6 пункту 13 Особливостей застосовується у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Однак, умови договору про закупівлю від 12.09.2025 № 250, укладеного Замовником без використання електронної системи закупівель, відрізняються від умов проєкту договору відкритих торгів з особливостями UA-2025-08-26-011852-а, які були відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах. Зокрема, схема маршруту перевезення та обсяг надання послуг (8866 км), визначених у підпункті 3.4 розділу ІII «Вартість послуг та порядок розрахунків» проєкту договору, не відповідає схемі маршруту перевезень та обсягу надання послуг (5808 км), зазначених у підпункту 3.4 договору про закупівлю. Крім того, умови підпункту 3.8, зазначені у договорі про закупівлю цього ж розділу: «Строк надання послуг: згідно ст. 631 ЦК України умови договору застосовуються до відносин, які виникли до його укладення, тобто з 01.09.2025 року та діють до 31.12.2025 р.», що не відповідає умовам підпункту 3.8 проєкту договору до тендерної документації відкритих торгів з особливостями UA-2025-08-26-011852-а: «Строк надання послуг: з дати підписання договору і до 31.12.2025 р.».
У пояснені, оприлюдненому в електронній системі закупівель 23.09.2025, Замовник зазначив таке: «У пп. 3.4. (схема маршрута перевезення та обсяг надання послуг), та пп. 3.8 (умови договору) розділу ІII «Вартість послуг та порядок розрахунків» зроблені технічні помилки. Тому, з метою усунення порушення, виявленого за результатом даного моніторингу, замовником було прийнято рішення про те, що в подальшому не буде допускатися порушень, які було виявлено, також керуючись ст. 651, ст. 652 Цивільного кодексу України було прийнято рішення про розірвання договору з виконавцем.».
Відповідно до абзацу третього пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями.
Враховуючи зазначене вище, Замовник порушив пункти 5, 10, 17 та підпункт 6 пункту 13 Особливостей в частині відсутності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи.
Відповідно до пункту 21 Особливостей такий договір є нікчемним. Згідно з частиною другою статті 215 Цивільного кодексу України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
Згідно з додатковою угодою № 1 від 23.09.2025 договір про закупівлю від 12.09.2025 № 250 розірвано. Відповідно до пункту 2 додаткової угоди від 23.09.2025 № 1 сторони підтверджують, що станом на день укладення цієї угоди Виконавець не надав послугу з перевезення учнів та вчителів наземним транспортом, а Замовник не отримав послуги з перевезення учнів, дітей, педагогічних працівників та інших працівників навчальних закладів до місця навчання, роботи і додому згідно маршруту перевезення, оплата за яку у зв'язку з розірванням договору, не буде здійснена.