Обгрунтування використання процедури
У замовника наявна потреба у здійсненні закупівлі послуги , а саме Послуги з розподілу електричної енергії. ДК ДК021-2015:65310000 –9 «Розподіл електричної енергії -Відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування Кабінет Міністрів України затвердив постановою від 12.10.2022 № 1178.
З огляду на це наразі замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводять закупівлі відповідно до Закону № 922 з урахуванням Особливостей (п. 3 Особливостей).
Пункт 13 Особливостей передбачає можливість для замовників придбати товари і послуги (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуги з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, роботи, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у встановлених випадках.
Підпункт 5 пункту 13 Особливостей одним із таких випадків визначає випадок, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у разі відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з розподілу електричної енергії регулює, зокрема, Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII (далі — Закон № 2189). Адже відповідно до пункту 2 частини 1 статті 5 Закону № 2189 послуги з розподілу електричної енергії належать до житлово-комунальних послуг.
Державна політика у сфері житлово-комунальних послуг ґрунтується, зокрема, на принципах забезпечення контролю у сфері діяльності природних монополій та регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги у випадках, визначених законом (ч. 1 ст. 3 Закону № 2189).
Органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) відповідно до частини 1 статті 2 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» від 09.07.2010 № 2479-VI (далі — Закон № 2479).
Розподіл електричної енергії — транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії (п. 77 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII; далі — Закон № 2019).
Розподіл електричної енергії здійснює оператор системи розподілу. Діяльність з розподілу електричної енергії підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства (ч. 1 ст. 45 Закону № 2019).
Господарська діяльність з розподілу електричної енергії, розподілу електричної енергії малими системами розподілу, провадяться на ринку електричної енергії, за умови отримання відповідної ліцензії, якщо інше не передбачено Законом № 2019.
Ліцензія на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, розподілу електричної енергії малими системами розподілу видається НКРЕКП у встановленому законодавством порядку (ч. 1 і 3 ст. 8 Закону № 2019).
Ліцензіат повинен провадити ліцензовану діяльність виключно за місцем провадження господарської діяльності ліцензіата та із застосуванням заявлених засобів провадження господарської діяльності, зазначених у документах, що додаються до заяви про отримання ліцензії .
Відповідно до постанови НКРЕКП від 16.11.2018 №1440 «Про видачу АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом суб’єкт господарювання отримав ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії в межах території місць провадження господарської діяльності, а саме на території Дніпропетровської області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні (щодо державного або комунального майна) АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ», та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством)., де знаходиться система розподілу електричної енергії, що перебуває у його власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації.
Тож АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» здійснює господарську діяльність згідно з чинною ліцензією на провадження діяльності у сфері розподілу електричної енергії в межах території розташування замовника, а саме КНП «ЦПМСД № 4» КМР. Відтак замовник може отримувати послуги з розподілу електричної енергії винятково з використанням системи розподілу електричної енергії та ресурсів АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ»
Замовник проводить закупівлю послуг з розподілу електричної енергії за предметом закупівлі послуги з розподілу електричної енергії в АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у випадку, передбаченому підпунктом 5 пункту 13 Особливостей у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, оскільки об’єкти замовника приєднані безпосередньо до системи розподілу електричної енергії АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» та за затвердженими тарифами на послуги з розподілу електричної енергії для цього постачальника.
Природні монополії регулюються нормами Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 № 1682-III (далі — Закон № 1682). Природна монополія — стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв’язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) (абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 1682).
Відповідно до частини 2 статті 5 Закону № 1682 зведений перелік суб’єктів природних монополій (далі — Зведений перелік) веде АМКУ на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, які формує НКРЕКП, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, — нацкомісії регулювання природних монополій у відповідній сфері або органи виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.
Відповідно до інформації, наведеної у Зведеному переліку, розміщеного на офіційному вебсайті АМКУ станом на 31.07.2025 року, АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» включено до Зведеного переліку на території Дніпропетровської області .
Інформацією, що міститься у Ліцензійному реєстрі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на офіційному вебсайті НКРЕКП (http://www.nerc.gov.ua), встановлено, що АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» має ліцензію на провадження господарської діяльності надання послуг з розподілу електричної енергії.
З огляду на зазначене послуги з розподілу електричної енергії в КНП «ЦПМСД № 4»КМР можуть бути надані виключно АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин. Документи, що підтверджують наявність умов застосування винятку, передбаченого абзацом 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, а саме — відсутність конкуренції з технічних причин:
витяг зі Зведеного переліку, розміщеного на офіційному вебсайті АМКУ (http://www.amcu.gov.ua), станом на 31.07.2025 року.
З огляду на зазначене,укласти договір про закупівлю Послуг з розподілу електричної енергії, ДК 021-2015:65310000 –9 «Розподіл електричної енергії» у АТ «ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» як суб’єкта природної монополії замовник ухвалив рішення про придбання послуг з розподілу електричної енергії шляхом укладення прямого договору згідно з абзацом 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей.