Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 13 жовтня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 в редакції станом на дату проведення торгів (далі – Постанова № 1178, Особливості); дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника; своєчасності надання відповідей на запити органу державного фінансового контролю; відповідності умов тендерної документації та проекту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Лубенського лісотехнічного фахового коледжу (далі ? Замовник) на 2025 рік UA-P-2025-09-10-013842-a; оголошення про проведення відкритих торгів UA-2025-09-11-011809-a; тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 02 вересня 2025 року № 130; реєстр отриманих тендерних пропозицій/пропозицій UA-2025-09-11-011809-a; протокол розкриття тендерних пропозицій/пропозицій UA-2025-09-11-011809-a; тендерну пропозицію учасника ТОВ «ДН КОМПАНІ» (далі – Учасник); протокол уповноваженої особи від 25 вересня 2025 року № 144; повідомлення про намір укласти договір від 25 вересня 2025 року; відповіді замовника на запити органу державного фінансового контролю, оприлюднені 03 жовтня 2025 року, 07 жовтня 2025 року та 08 жовтня 2025 року в електронній системі закупівель.
Моніторингом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостям встановлено порушення замовником при складанні тендерної документації пункту 8 частини 2 статті 22 Закону, абзацу 1 пункту 28 та абзацу 3 пункту 19 Особливостей.
Абзацом 1 пункту 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Пунктом 8 частини 2 статті 22 Закону визначено, що у тендерній документація зазначається проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
Пунктом 19 Особливостей визначено перелік випадків, які можуть змінювати істотні умови договору про закупівлю після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі.
В пункті 15.3. розділу 15 «ІНШІ УМОВИ» Додатку 4 (проєкту договору про закупівлю) до тендерної документації Замовником зазначені випадки зміни істотних умов договору, зокрема підпункт: «15.3.2. погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.».
В редакції Особливостей, які діяли на момент проведення процедури закупівлі (04 вересня 2025 року) такий випадок зміни істотних умов договору про закупівлю відсутній.
Слід відмітити, що абзац 3 пункту 19 Особливостей викладений у новій редакції на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 01 вересня 2025 року № 1067 та передбачає, зокрема: «узгодженого сторонами збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку, що відбулося з дня укладення договору про закупівлю (у разі збільшення ціни за одиницю товару за цим підпунктом вперше) або з дня останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни (у разі збільшення ціни за одиницю товару за цим підпунктом вдруге і далі), за умови документального підтвердження такого коливання. Такі зміни до договору про закупівлю можуть бути внесені не раніше 90 днів з дня підписання договору про закупівлю або внесення до нього змін щодо збільшення ціни за одиницю товару за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Обмеження стосовно строків внесення змін до договору про закупівлю щодо збільшення ціни за одиницю товару не застосовується у разі зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Обмеження щодо збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків застосовується щодо кожного окремого випадку збільшення ціни за одиницю товару (без обмеження кількості змін). Змінена ціна за одиницю товару не повинна перевищувати 50 відсотків ціни за одиницю товару, що передбачена в початковому договорі про закупівлю».
Також, в пункті 9.1. розділу 9 «ОПЕРАТИВНО-ГОСПОДАРСЬКІ САНКЦІЇ» Додатку 4 (проєкту договору про закупівлю) до тендерної документації Замовником здійснено посилання на статті 235, 236 Господарського кодексу України.
При цьому, на момент проведення процедури закупівлі UA-2025-09-11-011809-a (11 вересня 2025 року), Господарський кодекс України втратив чинність 28 серпня 2025 року на підставі Закону України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб від 09 січня 2025 року № 4196-IX. Однак, замовником вказані зміни не враховано.
Отже, замовником до тендерної документації включено інформацію без врахування змін до діючого законодавства.
Враховуючи викладене, тендерна документація складена замовником без врахування змін до Особливостей, в результаті чого Замовником порушено пункт 8 частини 2 статті 22 Закону, абзац 1 пункту 28 та абзац 3 пункту 19 Особливостей.
З метою підтвердження або спростування встановлених порушень, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 02 жовтня 2025 року через електронну систему закупівель надано відповідний запит Замовнику.
Замовником 07 жовтня 2025 року в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не свідчить про відсутність порушень з даного питання. Так, замовник зазначив, що: «…до пункту 15.3 Договору буде внесено зміни…» та «Відповідний пункт (9.1) буде виключено шляхом внесення відповідних змін до Договору, шляхом підписання додаткової угоди» відповідно.
З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема, на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода.
Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1318, Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Під час моніторингу встановлено, що процедура закупівлі UA-2025-09-11-011809-a здійснювалась на виконання наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження переліку закладів освіти, відібраних для реалізації публічного інвестиційного проекту «Модернізація майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору» за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, передбаченої у 2025 році» від 08 квітня 2025 року № 551 за рахунок співфінансування заходів, що реалізуються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору, що підтверджується наданою відповіддю Замовника, зокрема: в плані спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) на 2025 рік зазначений код 0611221 (файл «План асигнувань.pdf»).
Враховуючи зазначене, на закупівлю UA-2025-09-11-011809-a поширюються умови Рамкової угоди.
Статтею 3 Рамкової угоди встановлені обмежувальні заходи Європейського Союзу, які Україна зобов’язується забезпечити виконання, зокрема:
- шляхом відстеження збігів із даними в санкційному списку ЄС, перш ніж укласти відповідні угоди або здійснити згідно з ними платежі, стосовно кожного виконавця, бенефіціара гранту та будь-якого іншого реципієнта, з яким Україна має або може мати прямі договірні відносини (прямий реципієнт), щоб оцінити, чи такий реципієнт є Особою, що підпадає під дію обмежувальних заходів;
- шляхом відстеження або за допомогою інших належних способів (що можуть включати перевірку ex-post) на основі ризик-орієнтованого підходу, щоб жодна фізична або юридична особа, суб’єкт або орган, що опосередковано отримає фінансування, не були Особами, що підпадають під дію обмежувальних заходів.
Статтею 7 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо внутрішньої системи управління та контролю України, а також зобов’язання щодо протидії неналежному управлінню коштами, а саме: участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиція яких не містить інформації, зокрема:
- найменування підрядника та субпідрядника, якщо реципієнт коштів є публічним замовником згідно з правом Союзу або національним правом у сфері публічних закупівель (підпункт ii пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди);
- імена, прізвища та дати народження бенефіціарних власників реципієнта коштів, підрядника або субпідрядника, як визначено у Статті 3(6) Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/849 від 20 травня 2015 року (підпункт iiі пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди).
Статтею 17 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо зберігання документів:
- Україна повинна зберігати протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів (пункт 1 статті 17 Рамкової Угоди).
Разом з тим, Замовником в проекті договору (файл «Проект договору.docx» не враховані умови, передбачених статтями 3, 7, 17 Рамкової угоди, з приводу чого органом державного фінансового контролю через електронну систему закупівель 02 жовтня 2025 року надано відповідний запит замовнику.
Замовником 07 жовтня 2025 року в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не спростовує задокументованого порушення, а саме: «У зв’язку з відсутністю типового шаблону договору на здійснення закупівель за інструментом Ukrainr Facility замовником був перероблений договір з минулих публічних закупівель…»; «Дана вимога передбачена в тендерній документації…» та «… Замовником до укладеного договору будуть прийняті відповідні доповнення» відповідно.
Моніторингом питання дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника встановлено порушення чинного законодавства, а саме: абзацу 1 пункту 43 Особливостей в частині нерозміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, невідповідностей в електронній системі закупівель.
Замовником в Додатку 2 «Технічні, якісні, кількісні та інші характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації встановлена вимога надання, зокрема:
- порівняльної таблиці відповідності запропонованого Товару технічним вимогам Замовника, зазначеним у Додатку (обов’язково зазначається виробник, модель, для можливості перевірки відповідності запропонованого обладнання технічним вимогам Замовника);
- сертифікату про походження товару або декларацію про походження товару або довідку у довільній формі яким (якою) підтверджено, що усі матеріали та поставки в межах закупівлі походять із прийнятних країн, зазначених у пункті 1(a) та (b) статті 5 Рамкової угоди;
- документа, що підтверджує право Учасника постачати продукцію зазначеного виробника (копія листа від виробника, офіційного представника, дистриб’ютора, що дозволяє ідентифікувати право постачання), чинний на дату подання тендерної пропозиції із зазначенням найменування Замовника, номера тендеру в системі публічних закупівель, назви та юридичної адреси Учасника;
- гарантійного листа щодо забезпечення поставленого товару якісним гарантійним та післягарантійним обслуговуванням згідно умов закупівлі та інформацію про сервісні центри (їх місцезнаходження та контактні телефони), в яких буде проводитися гарантійний ремонт техніки, а також підтвердження від виробника або його уповноваженого представника в Україні про те, що ці сервісні інженери, сервісні центри мають дозвіл виробника або його уповноваженого представника в Україні виконати роботи з ремонту та технічного обслуговування товарів (обладнання).
Учасником ТОВ «ДН КОМПАНІ» у складі тендерної пропозиції надано:
- порівняльна таблиця від 15 вересня 2025 року № 17 (файл «Порівняльна таблиця.pdf»), в якій одним із запропонованих товарів зазначено, зокрема: Повздовжньообрізний верстат PF – 1, Назва виробника – P.P.H.U. TRAK-MET, Модель – PF – 1;
- довідку від 15 вересня 2025 року № 12 (файл «Довідка (товар походить.pdf»), в якій, зокрема, для повздовжньо-обрізного верстату PF – 1 зазначена країна походження – Польща.
При цьому, учасником ТОВ «ДН КОМПАНІ» в складі тендерної пропозиції не надано документа, що підтверджує право Учасника постачати продукцію виробника P.P.H.U. TRAK-MET та гарантійного листа щодо забезпечення повздовжньообрізного верстату PF – 1 гарантійним та післягарантійним обслуговуванням.
З метою підтвердження або спростування встановленої невідповідності, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 03 жовтня 2025 року через електронну систему закупівель надано відповідний запит Замовнику.
Замовником 08 жовтня 2025 року в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не свідчить про відсутність порушень з даного питання. Так, замовник зазначив, що: «…при перевірці документів даний недолік був непомічений так, як в пропозиції був ще наданий гарантійний лист від АТ «ЗММ СТОМАНА» на інші верстати…».
Відповідно до пункту 43 Особливостей у разі виявлення замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, що не забезпечено Замовником.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Таким чином, Замовник на порушення абзацу 1 пункту 43 Особливостей не розмістив повідомлення з вимогою про усунення в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції невідповідностей в електронній системі закупівель.