Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 20 листопада 2025 року.
Предметом аналізу були наступні питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (в редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості), Постанові від 02.08.2022 № 861 «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва» (далі – Постанова № 861), Постанові від 02.07.2025 № 782 «Про затвердження додаткового переліку товарів, що належать виключно до продукції переробної промисловості, до яких встановлюються вимоги щодо їх ступеня локалізації виробництва» (далі –Постанова № 782); розгляду тендерної пропозиції, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання відповідей на запити органу державного фінансового контролю.
Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Державного закладу професійної (професійно-технічної) освіти зі специфічними умовами навчання «Академія патрульної поліції» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 10.09.2025 № 10/09, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю ВКФ «МАЙСТЕР А» (далі - ТОВ ВКФ «МАЙСТЕР А»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою про визначення переможця від 24.09.2025 № 24/09/01, повідомлення про намір укласти договір, договір від 30.09.2025 № 100/09/2025, пояснення та документи надані Замовником 07.11.2025 та 17.11.2025 на запит органу державного фінансового контролю.
Моніторингом питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, Особливостей та Постанови № 782 встановлено порушення замовником чинного законодавства, а саме: пункту 3 частини другої статті 22, підпункту 3 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, абзацу 1 пункту 28 Особливостей, Постанови № 782 в частині не включення до тендерної документації вимог щодо підтвердження ступеня локалізації товару.
Так, згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Абзацом третім пункту 3 Особливостей визначено, що під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей(крім випадків, передбачених абзацами четвертим – шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, крім підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, з урахуванням положень, визначених цим абзацом.
Відповідно до пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2025році 25 відсотків.
Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Підпунктами 2 та 3 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону та Постановою № 782 визначено, що особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів, зокрема, як – Постільна білизна.
Одночасно за вимогами підпункту 3 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону: Замовник здійснює закупівлю товарів, включених до додаткового переліку товарів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, виключно у випадку, якщо їх ступінь локалізації виробництва перевищує або дорівнює ступеню локалізації виробництва, встановленому у зазначеному додатковому переліку товарів.
Механізм підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, що визначені підпунктами 2 та 3 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону визначено у Постанові № 861. Відповідно до пункту 13-1 Постанови № 861 Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо надання учасником процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності. Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Отже, відповідно до Тендерної документації замовника предметом закупівлі є – Постільна білизна, який входить до переліку, визначеного підпунктом 3 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
На запит Управління від 05.11.2024 про надання пояснень, зокрема, щодо не встановлення у тендерній документації вимог щодо підтвердження ступеня локалізації виробництва товару, зокрема надання учасником процедур закупівлі відповідних сертифікатів чи свідоцтв. Замовник зазначив: «…під час оприлюднення оголошення про публічну закупівлю «Постільна білизна» в електронній системі закупівель Уповноваженою особою було заповнено всі запропоновані електронною системою відповідні поля, що стосуються локалізації товарів, а саме: відмітка про наявність локалізації, ступінь локалізації та категорія локалізованого товару».
На порушення вимог пункту 13-1 Порядку № 861 замовник не установив у тендерній документації вимоги щодо надання учасником процедури закупівлі відповідних сертифікатів чи свідоцтв, надання яких передбачено вимогами пункту 13-1 Порядку № 861.
Відповідно до пункту 47 Особливостей Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.
На порушення вимог пункту 47 Особливостей Замовником у Переліку документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі до тендерної документації установив вимогу щодо надання підтвердження відсутності підстав зазначених у підпунктах 3, 12 цього пункту у вигляді довідки у довільній формі. Враховуючи викладене, тендерна документація складена без врахування змін до Особливостей, внесених постановою Кабінету Міністрів України № 382 від 02.04.2024 та не відповідає нормам встановленим пунктом 47 Особливостей.
Отже, на порушення вимог пункту 28 Особливостей та абзацу першого частини третьої статті 22 Закону Замовник у тендерній документації не встановив вимоги щодо ступеня локалізації виробництва товару та, як наслідок, не застосував положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону під час здійснення зазначеної закупівлі, чим порушив вимоги абзацу третього пункту 3 Особливостей. А також не врахував зміни до Особливостей, внесених постановою Кабінету Міністрів України № 382 від 02.04.2024, в результаті чого також порушено абзац перший частини третьої статті 22 Закону та пункт 28 Особливостей.