Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 13 жовтня 2025 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178), правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону та Особливостей №1178; розгляду тендерної пропозиції; надання переможцем тендеру документів; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та тендерній пропозиції переможця тендеру; правомірності внесення змін до договору про закупівлю.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 50 м.Львова (далі – Замовник) на 2025 рік (UA-P-2025-09-10-009546-a); оголошення про проведення відкритих торгів, звіт про результати проведення процедури закупівлі; оприлюднену інформацію щодо досліджуваної процедури закупівлі на вебсайті Замовника (https://school50.lviv.ua/prozorist-ta-inform-vidkrytist/finansovo-hospodarska-diialnist); тендерну документацію Замовника; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерної пропозиції; протокольне рішення уповноваженої особи Замовника від 24.09.2025 №2/ВТ; тендерну пропозицію фізичної особи - підприємця Собенка Ростислава Богдановича (далі – ФОП Собенко Р.Б.); повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; оприлюднені ФОП Собенком Р.Б. як переможцем тендеру документи; договір від 03.10.2025 №3/10, додаткову угоду від 03.10.2025 №1 до вказаного договору та повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю; опубліковані Замовником під час моніторингу інформацію та документи на запит органу державного фінансового контролю.
Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до пункту 4-1 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів» головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня) постановлено забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель.
Одночасно, у пункті 5 Постанови КМУ №710 зобов’язано Державну аудиторську службу забезпечити проведення перевірок дотримання вимог цієї постанови під час здійснення заходів державного фінансового контролю.
Відповідно до даних Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів Замовник є розпорядником бюджетних коштів. Також, джерелом фінансування досліджуваної процедури закупівлі є кошти місцевого бюджету (в тому числі субвенція з державного бюджету).
Водночас, аналізом інформації за наданим Замовником посиланням щодо оприлюднення обґрунтування технічних і якісних характеристик та очікуваної вартості предмета закупівлі, розміщеного на сайті Замовника (https://school50.lviv.ua/prozorist-ta-inform-vidkrytist/finansovo-hospodarska-diialnist), встановлено, що відповідний документ створено 03.10.2025 (у вкладці «деталі документа» вказано дату створення документа – 03.10.2025).
При цьому, оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2025-09-10-008305-a оприлюднено 10.09.2025.
Таким чином, Замовником (як розпорядником бюджетних коштів) не забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та його очікуваної вартості протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, чим порушено вимогу пункту 4-1 Постанови КМУ №710.
Відповідно до пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Зокрема, відповідно до пункту 3 частини другої статті 22 Закону тендерна документація повинна містити інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі), а згідно з абзацом першим частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
У пункті 8 розділу ІІІ тендерної документації Замовника вказано, що технічні, якісні характеристики предмета закупівлі визначені з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 Закону та містяться у Додатку №1 до тендерної документації на закупівлю.
У Додатку №1 до тендерної документації зазначено, що організація харчування у закладі загальної середньої освіти для учнів початкових класів та учнів пільгових категорій здійснюється шляхом одноразового безоплатного гарячого харчування відповідно до норм харчування; одноразове харчування учнів у закладах загальної середньої освіти Львівської міської територіальної громади у 2025 році повинно здійснюватись з дотриманням вимог чинних нормативно-правових актів в межах видатків на харчування, передбачених бюджетом Львівської міської територіальної громади на 2025 рік.
Також, за вимогами у Додатку №1 до тендерної документації учасник повинен надати послуги, якість яких відповідає, зокрема, таким нормативним документам: Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», постанові Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 №305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі – Постанова КМУ №305).
При цьому, у пункті 8 розділу ІІІ тендерної документації зазначено, що відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту», Постанови КМУ №305, керуючись Положенням про департамент освіти та культури Львівської міської ради, затвердженим рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 31.01.2025 №75, враховуючи моніторинг організації харчування та харчових уподобань учнів закладів загальної середньої освіти Львівської міської територіальної громади, побажань батьківської громади, управлінням освітньої інфраструктури департаменту освіти та культури Львівської міської ради, наказом від 12.08.2025 №61р «Про затвердження примірного чотиритижневого сезонного меню для організації одноразового харчування учнів в закладах загальної середньої освіти Львівської міської територіальної громади», затверджено примірне чотиритижневе сезонне меню для організації одноразового харчування учнів в закладах загальної середньої освіти Львівської міської територіальної громади (сніданок до 12.00 год., або обід після 12.00 год. у разі організації в закладі освіти змінного навчання) та що відповідне примірне меню міститься в Додатку №5 до тендерної документації на цю закупівлю.
Крім того, у пункті 2.1. проєкту договору, що міститься у Додатку №3 до тендерної документації, зазначено, що виконавець повинен надати Замовнику послуги, передбачені цим договором, якість яких відповідає чинним нормативно-правовим актам України.
Так, Постановою КМУ №305 затверджено норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, які набули чинності з 01 вересня 2021 року, та Порядок організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі – Порядок харчування №305).
Відповідно до підпункту 9 пункту 3 Порядку харчування №305 примірне чотиритижневе сезонне меню – документ, що містить набір страв, вихід (масу) їх порцій для різних вікових груп, враховує особливі дієтичні потреби здобувачів освіти/дітей (у разі наявності), сезонність (осінь, зима, весна, літо), а у підпункті 4 пункту 14 Порядку харчування №305 визначено, що організація харчування передбачає, зокрема, складення примірного чотиритижневого сезонного меню та щоденного меню-розкладу.
При цьому, за нормами пункту 18 Порядку харчування №305 примірне чотиритижневе сезонне меню та щоденне меню-розклад повинно враховувати особливі дієтичні потреби здобувачів освіти/дітей (у разі наявності), сезонність, наявні харчові продукти, порцію страв для різних вікових груп, а також відповідати вимогам санітарного законодавства та нормам харчування, а відповідно до пункту 34 Порядку харчування №305 – усі страви та вироби, які пропонуються здобувачам освіти/дітям, повинні формувати здоровий, повноцінний раціон харчування.
Крім того, згідно з пунктом 35 Порядку харчування №305 під час складання примірного чотиритижневого сезонного меню у закладах освіти обов’язково враховуються вимоги цього Порядку та встановлені МОЗ вимоги щодо організації харчування в закладах загальної середньої освіти.
У Додатку 9 Постанови КМУ №305 визначено Норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування (сніданок) в закладах загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у разі п’ятиденного перебування.
Відповідно до пункту 10 Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених Постановою КМУ № 305, відхилення маси нетто порцій груп харчових продуктів, зазначених у додатках 1-2, 5-6, 9 і 9-1, для конкретного прийому їжі допускається на рівні 5-10 відсотків.
Проведеним під час моніторингу аналізом Примірних меню Замовника, складених за кожним сезоном (зима, весна, осінь) для сніданків (додатки до тендерної документації: Примірне меню зимовий період на 2025рік; Примірне МЕНЮ на 2025 рік осінній період; Примірне Меню весняний період на 2025р.) встановлено, зокрема, що у таких примірних меню для харчування учнів передбачено включення фруктів лише два-три рази на тиждень тоді, як згідно з нормами харчування за Постановою КМУ №305 (Додаток 9) передбачено щоденне включення до меню фруктів та ягід (різноманітні, сезонні, свіжі або заморожені).
Також, у вищевказаних примірних меню Замовника, враховано вихід споживання молочних продуктів два-три рази на тиждень (сир твердий, макарони відварні з сиром), коли з нормами харчування за Додатком 9 Постанови КМУ №305 норма споживання молочних продуктів передбачена щодня.
З врахуванням вищенаведеного, у тендерній документації Замовника необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (норми виходу страв, частота включення при харчуванні, чергування харчових продуктів тощо) визначено з недотриманням норм та вимог, затверджених Постановою КМУ №305, чим порушено вимоги пункту 3 частини другої та частини третьої статті 22, а також частини першої статті 23 Закону та, відповідно, норми пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
Замовником у наданій під час моніторингу інформації зазначено, зокрема, що характеристики предмета закупівлі сформовані відповідно до наказу управління освітньої інфраструктури департаменту освіти та культури Львівської міської ради від 12.08.2025 №61р.
Водночас, відповідно до положень наказу управління освітньої інфраструктури департаменту освіти та культури Львівської міської ради від 12.08.2025 №61р (наданий Замовником до моніторингу) цим наказом визначено, що під час здійснення закупівлі послуг з організації харчування в закладах середньої освіти у частині підготовки технічного завдання рекомендовано (а не зобов’язано) використовувати меню, подане у Додатках №№1-8 до цього наказу (п.2.1. наказу), а також визначено можливість вносити зміни до чотиритижневого сезонного меню за наявності аргументації та погодження департаменту освіти і культури Львівської міської ради.
Згідно з нормами пункту 8 частини другої статті Закону тендерна документація повинна містити проєкт договору про закупівлю а відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону – тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Моніторингом встановлено, що у пункті 8.1 Додатку №3 (Проєкт договору про закупівлю) до тендерної документації Замовника обумовлено можливість застосування оперативно-господарських санкцій, зокрема, відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання – з посиланням на пункт 4 частини першої статті 236 Господарського кодексу України, а також у преамбулі проєкту договору (Додаток №3 до тендерної документації) визначено, що договір сторонами укладається, керуючись зокрема Господарським кодексом України.
Разом з тим, Господарський кодекс України втратив чинність з 28.08.2025 на підставі Закону України від 09.01.2025 №4196-IX «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб».
Таким чином, Замовником тендерну документацію (Додаток №3 «Проект договору про закупівлю») складено з порушенням норм абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та, відповідно, з порушенням пунктів 3 та 28 Особливостей №1178.
Слід зазначити, що вищенаведені умови проєкту договору містяться також в укладеному договорі від 03.10.2025 №3/10.
На запит Західного офісу Держаудитслужби щодо причини посилання на норми Господарського кодексу України у проєкті договору, який втратив чинність на підставі Закону України від 09.01.2025 №4196-IX з 28.08.2025, тобто на момент здійснення закупівлі, Замовником, зазначено, зокрема, що посилання на окремі норми Господарського кодексу України у проєкті договору було включено як типове формулювання, яке застосовувалося в договорах про закупівлю протягом попередніх періодів з огляду на те, що Господарський кодекс України до 28.08.2025 залишався чинним та застосовувався до правовідносин у сфері господарської діяльності юридичних осіб, включно із закупівлями, а також що процедура закупівлі була розпочата 10.09.2025, тобто в перехідний період адаптації правозастосовної практики до нових законодавчих умов.
Також, у наданому поясненні Замовником зазначено, що посилання на Господарський кодекс України у проєкті договору не мало на меті порушення вимог чинного законодавства, а виникло як технічна помилка, яка не впливає на зміст і умови закупівлі, її прозорість та конкурентність, та що з метою приведення умов договору у відповідність до чинного законодавства України та усунення виявлених невідповідностей на дату укладення договору, 03.10.2025 підписано додаткову угоду №1 про внесення змін до договору №3/10 від 03.10.2025.
Так, під час моніторингу, Замовником в електронній системі закупівель оприлюднено додаткову угоду від 03.10.2025 №1 до договору від 03.10.2025 №3/10, у якій приведено положення окремих пунктів договору у відповідність до чинного законодавства.