Підстава для використання процедури
Виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу
Обгрунтування використання процедури
Відповідно до частини 3 статті 56 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням окремих категорій учнів.
Згідно пункту 5 Порядку надання послуг з харчування вихованців у закладах дошкільної освіти, учнів у закладах загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2011 №116 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.07.2025 № 816) у закладах дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти харчування окремих категорій вихованців, учнів, визначених у Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305, (далі – Порядок 305) здійснюється за кошти державного або відповідного місцевого бюджету.
Відповідно до пункту 8 Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року № 305, потреби закладів освіти на організацію гарячого харчування задовольняються засновником (засновниками) таких закладів першочергово відповідно до норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року № 305 (далі – норми харчування), та вимог цього Порядку.
Відповідно до пункту 11 Порядку організації харчування в закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року № 305, відповідальні за планування та організацію харчування в закладах освіти та в закладах оздоровлення та відпочинку, матеріально-технічне забезпечення їдальні (харчоблоку), буфету, безпечність та якість сировини, харчових продуктів та готових страв, дотримання вимог санітарного законодавства та законодавства з питань безпечності та якості харових продуктів, виконання норм харчування, відповідність меню та асортименту буфету несе засновник (засновники), керівник відповідного закладу, а також постачальник (постачальники) харчових продуктів та/або послуг з харчування.
Розпорядженням Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації «Про організацію у 2024/2025 навчальному році безоплатного харчування окремих категорій учнів закладів загальної середньої освіти Голосіївського району міста Києва, заснованих на комунальній власності територіальної громади міста Києва» від 17.09.2024 № 491 (далі – Розпорядження 491) встановлено безоплатне харчування з одноразовим режимом за віковими категоріями для учнів 1-11 класів з числа учнів за категоріями, що визначені пунктом 4 Порядку 305.
За пунктом 5 Порядку 305 харчування у закладі освіти здійснюється тільки у робочі дні.
Так у замовника наявна потреба у здійсненні закупівлі Послуги починаючи з 08.09.2025.
08.08.2025 оголошено процедуру закупівлі відкриті торги за ідентифікатором UA-2025-08-08-005573-a щодо закупівлі Послуги, зокрема за період починаючи з 01.09.2025. У зв’язку із затягненням процесу згаданої процедури закупівлі, в тому числі через оскарження рішень Замовника, тобто з незалежних від замовника обставин, реалізувати потребу в Послузі з 01.09.2025 стало неможливо.
Варто зазначити, що рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 04.05.2025 № 13657-р/пк-пз зобов’язано замовника скасувати рішення про визначення учасника переможцем закупівлі UA-2025-08-08-005573-a. Виконання такого рішення передбачає, що категорично унеможливлює завершення закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю за її результатом найближчим часом.
Виходячи з положень законодавства у сфері публічних закупівель щодо порядку проведення відкритих торгів закупівля Послуги за період починаючи з 01.09.2025 за нової процедури закупівлі відкриті торги є неможливою через значні строки для її проведення. Тобто неможливо дотриматись строків для здійснення закупівлі Послуг за процедурою закупівлі відкриті торги. А не здійснення закупівлі у будь-який спосіб спричинить порушення законодавчо обґрунтованих прав учнів на отримання безоплатного харчування.
Відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Таким чином, з огляду на законодавчий обов’язок забезпечити учнів безоплатним харчуванням, а також неможливість завершення процедури відкритих торгів UA-2025-08-08-005573-a у визначені строки з незалежних від замовника причин, існує документально підтверджена нагальна потреба у здійсненні закупівлі без застосування відкритих торгів шляхом укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель на період проведення відкритих торгів.
Варто наголосити, що згідно з абзацом 2 пункту 67 Особливостей замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі укладення договору про закупівлю.
За підпунктом 3 пункту 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору про закупівлю в період оскарження відкритих торгів відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей.
У роз’ясненні уповноваженого органу на запит 96/2023 зазначено, що оскільки положеннями Особливостей суттєво скорочені строки проведення відкритих торгів та оскарження, підстави для укладення прямого договору при оскарженні процедури закупівлі Особливостями не передбачено. Тому в разі оскарження процедури закупівлі замовник завершує закупівлю з врахуванням рішення органу оскарження.
- Тобто договір про закупівлю може бути укладений лише після 04.09.2025. (Рішення Комісії Антимонопольного комітету України від 04.09.2025 № 13657-р/пк-пз;)
Перелік документів, якими підтверджується наявність підстави для застосування виключення за Особливостями (документальне підтвердження):
- Інформація електронної системи закупівель, що стосується закупівлі UA-2025-08-08-005573-a (https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-08-08-005573-a);
- Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних заакупівель від 04.09.2025 № 13657-р/пк-пз;
- Розпорядження Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації №491 від 17.09.2024 року;
- Постанова Кабінету Міністрів України від 24.03.2021р. №305 Київ Про затвердження норм та порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.