Звернення:
За тендером : Однотрансформаторна комплектна трансформаторна підстанція з силовим трансформатором потужністю 1000 кВА, напругою 10 кВ.
Тема:
Щодо внесених змін до тендерної документації та нові запитання
Зміст:
У попередньому запитанні було звернення до замовника, тепер звернення до уповноваженої особи. Просимо більш уважно віднестися до запитання, оскільки ви виправили не всі зауваження, про котрі ми писали раніше, а після внесення змін з’явилися нові порушення закупівельного законодавства.
1) Як і в колишній тендерній документації, так і в тендерній документації зі змініми є посилання на Господарський кодекс України, який перестав діяти з 28 серпня 2025 року. В розділі «Результати тендеру та укладання договору про закупівлю» в тексті про забезпечення договору є фраза: Банківська гарантія має відповідати нормам статті 200 Господарського кодексу України. Вимагаємо її видалити, як незаконну.
2) Умови тендерної документації не відповідають умовам оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, а саме – тендерною документацією вимагається забезпечення виконання договору у розмірі 5 відсотків, у проєкті договору теж є така умова, а в оголошенні у розділі «Розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю» відомості відстуні.
3) Просимо зазначити на яких законних підставах, з посиланням на чинне законодавство України, уповноважена особа вимагає у складі тендерної пропозиції скан-копії сертифікатів ІSО 14001, OHSAS 18001 або ISO 45001. Сертифікація за стандартами ISO в Україні є добровільною, тобто не є обов'язковою за законом для більшості підприємств і видів продукції, а замовник не обґрунтував необхідність встановлення вимоги необхідності надання сертифіката. Тому дана вимога є дискримінаційною та підлягає видаленню з вимог тендерної документації, тим більше, що OHSAS 18001 є недійсним, втратив чинність ще 01.01.2022.
4) У своїй тендерній документації ви вимагаєте: а) Гарантійний лист від учасника про те, що технічні, якісні характеристики предмету закупівлі відповідатимуть діючим нормативним актам діючого законодавства, які передбачають застосування заходів із захисту довкілля ПІД ЧАС НАДАННЯ ПОСЛУГ ЗА ПРЕДМЕТОМ ЗАКУПІВЛІ та ДЛЯ НАДАННЯ ВИЩЕЗАЗНАЧЕНИХ ПОСЛУГ будуть використовуватися якісні, екологічно-безпечні матеріали, машини і механізми, які відповідають вимогам діючого природоохоронного законодавства. Предметом закупівлі є товар, який поставляється на склад Замовнику, про які послуги за предметом закупівлі ви пишете, якщо предметом закупівлі є товар? б) Копію чинного дозволу Державної служби України з питань праці на виконання робіт з підвищеної небезпеки або декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці під час виконання нижчезазначених (але не виключно) робіт згідно з постановою КМУ від 26 жовтня 2011 року № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» та постановою КМУ від 3 лютого 2021року № 77 «Про затвердження переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»:
-роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях понад напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти;
-роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м. Ще раз - предметом закупівлі є товар, який поставляється на склад замовнику, ніде (навіть у проєкті договору) не прописано, що він учасником має бути встановлений, змонтований і введений в експлуатацію. Задля чого ви вимагаєте вищезазначений дозвіл? Просимо видалити вимогу надання зазначених документів у складі тендерної пропозиції з тендерної документації.
4) в порушення вимог Закону України « Про публічні закупівлі», а саме ст 23 «Технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності» уповноважена особа замовника грубо порушила принципи публічних закупівель, такі як добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; запобігання корупційним діям і зловживанням та права потенційних учасників і позбавила їх запропонувати еквівалент, оскільки технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
5) а тепер загальне по тендерній документації: відповідно до останніх змін, а саме Постанови КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 1 вересня 2025 р. № 1067
абзац десятий пункту 28 викладено в такій редакції:
“Перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі, оформлюються ДВОМА ОКРЕМИМИ ДОДАТКАМИ до тендерної документації. У зазначених переліках замовник розміщує посилання на відповідні вимоги тендерної документації, якщо включення таких вимог до переліків у повному обсязі ускладнило б їх сприйняття.” Якщо у первинній тендерній документації запитань з цього приводу не було, то після внесення змін, у вас документи які має надати переможець і в додатку 1 і в додатку 6 до Тендерної документації, і в цих додатках вимоги не ідентичні, формулювання різні. Просимо видалити документи переможця з додатку 1 і відредагувати додаток 6 до ТД. Нумерація теж залишає бажати кращого, оскільки в кінці додатку 1 після п1.2.3 іде 8. Дива та й годі…
Враховуючи вищенаведене наполегливо просимо внести зміни в тендерну документацію, в іншому випадку будемо звертатися до АМКУ та ДАСУ для вжиття заходів та правової оцінки ваших дій та професійності.
Дата оприлюднення звернення:
16.09.2025 17:57
Шановний Учасник! Розглянувши Ваші зауваження Замовником було внесено зміни до тендерної документації в частині виключення статті 200 Господарського кодексу України з пункту 5 Забезпечення виконання договору про закупівлю тендерної документації, додано вираз еквівалент у додаток 2 до тендерної документації та виключено з п.5 у додатку 2 до тендерної документації щодо надання скан-копії сертифікату OHSAS 18001.
Також, додатки №№1,6 змінено та викладено у першій редакції тендерної документації.
Однак, щодо Вашого зауваження стосовно відсутності інформації про забезпечення виконання договору повідомляємо, що вказана інформація міститься на порталі ProZorro у новій версії (стара версія ProZorro не підтримується, вам необхідно перейти на офіційний сайт системи, щоб отримати доступ до її актуальної версії https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-09-10-000293-a/lots).
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про охорону праці» роботодавець зобов’язаний створювати безпечні та здорові умови праці, забезпечувати функціонування системи управління охороною праці.
Крім того, згідно зі ст. 21 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник має право встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які забезпечують дотримання норм безпеки.
У цьому контексті ISO 45001:2018 є міжнародним стандартом системи менеджменту охорони праці та безпеки працівників, впровадження якого підтверджує, що учасник забезпечує виконання зазначених вимог законодавства.
Згідно зі ст. 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства зобов’язані впроваджувати сучасні методи зниження негативного впливу на довкілля та забезпечувати екологічну безпеку.
Також Закон України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України до 2030 року» (ст. 6) передбачає інтеграцію екологічних стандартів у діяльність підприємств.
ISO 14001:2015 є міжнародним стандартом системи екологічного менеджменту, який підтверджує наявність у компанії механізмів управління впливом на довкілля, що відповідає зазначеним законодавчим нормам.
Частина 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» надає замовнику право включати до тендерної документації будь-яку інформацію, яку він вважає необхідною, за умови дотримання принципу недискримінації.
Відповідно до ст. 5 цього ж Закону, серед основних принципів здійснення закупівель є добросовісна конкуренція та недискримінація учасників.
Таким чином, вимога щодо надання сертифікатів ISO 14001 та ISO 45001 не порушує цих принципів, оскільки сертифікація є доступною для всіх суб’єктів господарювання і не виключає жодного потенційного учасника ринку.
Україна взяла на себе зобов’язання гармонізувати національне законодавство із законодавством ЄС, у тому числі в екологічній та трудовій сферах (Угода про асоціацію між Україною та ЄС, глави 6 та 21).
У країнах ЄС наявність сертифікатів ISO 14001 та ISO 45001 є типовою практикою під час проведення процедур закупівель .
Відповідно, встановлення такої вимоги узгоджується з європейськими стандартами проведення закупівель і є частиною виконання Україною своїх міжнародних зобов’язань.
Сертифікація за ISO 14001 та ISO 45001 є добровільною, але доступною для будь-якого підприємства.
Органи сертифікації функціонують на всій території України, що виключає обмеження конкуренції.
Вимога є єдиною та однаковою для всіх учасників і не передбачає переваг для конкретного суб’єкта господарювання.
Вимога щодо надання сертифікатів ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 у складі тендерної пропозиції є такою, що відповідає нормам чинного законодавства України, спрямована на забезпечення безпеки працівників, захист довкілля та належне виконання предмета закупівлі. Вона не є дискримінаційною, а навпаки — сприяє підвищенню якості та надійності виконання договору, узгоджуючись із національними та європейськими підходами у сфері закупівель.
Вимога про надання у складі тендерної пропозиції копії чинного дозволу Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки або декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці встановлена Замовником відповідно до ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанови КМУ від 26.10.2011 № 1107 та постанови КМУ від 03.02.2021 № 77.
Відповідно до зазначених норм, виконання робіт підвищеної небезпеки, а також експлуатація (застосування) машин, механізмів і устаткування підвищеної небезпеки допускається лише за умови наявності у суб’єкта господарювання дозволу або декларації Держпраці. Такі документи підтверджують законне право учасника виконувати роботи підвищеної небезпеки та відповідність його матеріально-технічної бази вимогам охорони праці.
Оскільки предметом даної закупівлі є постачання обладнання, яке віднесене постановою КМУ № 77 до устатковання підвищеної небезпеки (електроустановки напругою понад 1000 В, обладнання для робіт на висоті понад 1,3 м тощо), Замовник зобов’язаний пересвідчитись, що учасник (постачальник) має законні підстави для здійснення діяльності з таким обладнанням.
Крім того, виготовлення силових підстанцій та іншого електротехнічного обладнання підвищеної небезпеки передбачає проведення робіт, що відносяться до категорії робіт підвищеної небезпеки (зокрема, роботи в діючих електроустановках, випробування підвищеною напругою, роботи на висоті тощо). Таким чином, виробник такого обладнання відповідно до законодавства повинен мати дозвіл або декларацію Держпраці на виконання відповідних робіт.
Встановлення зазначеної вимоги у тендерній документації дає можливість Замовнику переконатися, що учасник процедури закупівлі (як постачальник) співпрацює з виробником, який має право виготовляти та вводити в обіг продукцію підвищеної небезпеки з дотриманням вимог охорони праці та техніки безпеки.
Таким чином, вимога Замовника щодо надання дозволу або декларації Держпраці є такою, що:
відповідає приписам ст. 21 Закону України «Про охорону праці», постанови № 1107 та постанови № 77;
встановлена виключно з метою забезпечення безпеки та законності обігу обладнання підвищеної небезпеки;
поширюється на всіх учасників однаково, а отже не має дискримінаційного характеру у розумінні ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата оприлюднення відповіді:
17.09.2025 17:07