Звернення:
За тендером : Кейтерингові послуги (Код ДК 021:2015 - 55520000-1 - Кейтерингові послуги (забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти)).
Тема:
щодо необхідності внесення змін до ТД
Зміст:
Відносини у сфері публічних закупівель регулюються Законом України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон), який визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
Пунктом 45 Особливостей передбачено, що під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону.
У разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону. Водночас вимоги, що зазначаються в тендерній документації, встановлюються замовником самостійно з дотриманням чинного законодавства. Відповідно до частини 4 статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Ураховуючи викладене, замовники самостійно встановлюють вимоги в тендерній документації не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження кола потенційних учасників. Відповідно до частини другої статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
При цьому відповідно до пункту 22 частини першої статті Закону предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Так, наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 затверджено Порядок визначення предмета закупівлі (далі – Порядок).
Відповідно до пункту 3 розділу І Порядку предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 та 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного показника.
Отже, аналогічним (аналогічними) є договір (договори) щодо того самого предмету закупівлі відповідно до коду Єдиного закупівельного словника та пункту 22 частини першої статті 1 Закону.
Так, відповідно до п.4.1 ТД замовника передбачено, що предметом закупівлі є Кейтерингові послуги (Код ДК 021:2015 - 55520000-1 - Кейтерингові послуги, тобто за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного показника!!! Проте, замовником у п.3 додатку 1 ТД зазначається, що аналогічним договором є договір щодо надання кейтерингових послуг (забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти). Тобто, таким чином замовник встановив у своїй тендерній документації встановлення надмірні вимоги, що ускладнюють участь у закупівлях та штучно обмежують коло потенційних учасників, чим порушив вимоги Мінекономіки в частині встановлення вимог до учасників на підтвердження досвіду виконання аналогічного договору, застосувавши в тендерній документації вимогу щодо надання учасникми НЕ АНАЛОГІЧНОГО договору ( за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного показника), а вимагає підтвердження ІДЕНТИЧНОГО договору. Зокрема, замовнику забороняється вимагати підтвердження досвіду на виконання аналогічних послуг (поставки товарів), зазначаючи як аналогічний досвід тип послуг/вид товарів з глибиною за кодом ДК не більше ніж до 4 знаку, а не зазначати конкретний перелік товарів/послуг, що прямо передбачено в листі Мінекономіки вих. № 3304-04/41046-06 від 12.08.2021 "Щодо Рекомендацій АМКУ" під час проведення процедур закупівель у сфері організації харчування в закладах освіти, зокрема виважено та з дотриманням законодавства формувати вимоги до предмета закупівлі та потенційних учасників, уникати встановлення надмірних вимог, що ускладнюють участь у закупівлях та штучно обмежують коло потенційних учасників. З урахуванням викладеного, просимо Вас прибрати з ТД вимогу щодо надання підтвердження виконання аналогічного договору, зокрема щодо забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти, а зазначити вимогу щодо виконання аналогічного договору за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного показника, тобто встановити, що аналогічним договором є договір щодо надання кейтерингових послуг. Дякуємо!
Дата оприлюднення звернення:
12.09.2025 09:35
Розглянувши Вашу вимогу: «прибрати з ТД вимогу щодо надання підтвердження виконання аналогічного договору, зокрема щодо забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти, а зазначити вимогу щодо виконання аналогічного договору за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного показника, тобто встановити, що аналогічним договором є договір щодо надання кейтерингових послуг» повідомляємо наступне.
З метою забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти замовником оголошена закупівля: Кейтерингові послуги (забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти), за кодом ДК 021:2015 - 55520000-1 - Кейтерингові послуги.
Специфіка даної процедури закупівлі полягає в тому, що предметом даного тендеру є саме забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти, які будуть надаватися в закладах загальної середньої освіти Замовника.
Оскільки, Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачені Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178, не містять визначення такого поняття як «аналогічний договір», тому, замовник або самостійно конкретизує, який же договір вважається аналогічним за предметом закупівлі, або ж встановлює загальну вимогу згідно із нормами статті 16 Закону.
З метою підвищення ефективності закупівель у сфері організації харчування в закладах загальної середньої освіти та дотримання принципів здійснення публічних закупівель, керуючись наказом Міністерства економіки України від 02.03.2025 №1507 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо особливостей здійснення закупівель у сфері організації харчування в закладах загальної середньої освіти» (далі – Методичні рекомендації), розроблена тендерна документація на закупівлю: Кейтерингові послуги (забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти), за кодом ДК 021:2015 - 55520000-1 - Кейтерингові послуги.
Відповідно до вимог тендерної документації, Учасник процедури закупівлі повинен надати Замовнику послуги, якість яких відповідає наступним нормативним документам:
? Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР;
? постанові Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (зі змінами);
? постанові Кабінету Міністрів України від 20.12.2024 № 1456 «Про затвердження порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти»;
? порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 116 від 02.02.2011 (зі змінами);
? наказу Міністерства охорони здоров’я України від 23.07.2002 № 280 «Щодо організації проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб» (зі змінами);
? наказу Міністерства охорони здоров'я Украі?ни від 25.09.2020 № 2205 «Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальноі? середньої освіти» (зі змінами).
Відповідно до пункту 3 підрозділу IV Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Методичних рекомендацій: «При закупівлі Послуг замовнику рекомендовано визначити критерії аналогічності договору, зокрема: під час закупівлі кейтерингових послуг аналогічними договорами можуть вважатися договори, які передбачають систематичну доставку і реалізацію готових страв, виготовлених без використання матеріально-технічної бази закладу освіти або закладу оздоровлення та відпочинку, оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування; під час закупівлі послуг їдалень аналогічними договорами можуть вважатися договори про надання аналогічних послуг відповідно до предмета цієї закупівлі».
Поняття кейтерингу визначено в пункті 3 Порядку організації харчування у зак-ладах освіти та дитячих зак¬ладах оздоровлення та відпочинку, затвердженому постановою КМУ від 24.03. 2021 №305 (далі — Порядок № 305), а саме: Кейтеринг — спосіб організації харчування здобувачів освіти, що передбачає доставку і реалізацію готових страв, виготовлених без використання матеріально-технічної бази закладу освіти оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування.
Пунктом 13 Порядку №305 встановлено, що: «Організація харчування у закладах освіти та закладах оздоровлення та відпочинку здійснюється з дотриманням норм харчування, вимог санітарного законодавства та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. Приготування готових страв здійснюється з дотриманням процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР).
Відповідно до пункту 14 Порядку №305: «Організація харчування передбачає: 1) визначення режиму (кратності), способу, форми та графіка харчування відповідно до особливостей контингенту здобувачів освіти/дітей в закладі освіти та закладі оздоровлення та відпочинку, їх матеріально-технічного забезпечення, наявності відповідних приміщень; 2) визначення відповідальної особи; 3) здійснення закупівель харчових продуктів та/або послуг з харчування; 4) складення примірного чотиритижневого сезонного меню та щоденного меню-розкладу; 5) прийом та бракераж харчових продуктів та/або готових страв та заповнення відповідних бракеражних журналів (бракеражного журналу харчових продуктів, що надійшли від постачальника харчових продуктів; бракеражного журналу готових страв, виготовлених закладом освіти або закладом оздоровлення та відпочинку самостійно та/або оператором ринку харчових продуктів, який надає послуги з харчування безпосередньо в їдальні (харчоблоці) такого закладу (аутсорсинг); бракеражного журналу готових страв, що надійшли від оператора ринку харчових продуктів, який надає послуги з харчування для закладів освіти та закладів оздоровлення та відпочинку (кейтеринг); 6) ведення обліку здобувачів освіти/дітей, що забезпечуються безоплатним гарячим харчуванням за рахунок бюджетних коштів та гарячим харчуванням за власні або інші залучені кошти, у тому числі здобувачів освіти/дітей з особливими дієтичними потребами; 7) приготування та реалізацію готових страв, обіг харчових продуктів; 8) здійснення внутрішнього контролю за якістю харчових продуктів та/або готових страв, організацією харчування, дотриманням вимог санітарного законодавства та законодавства про безпечність та якість харчових продуктів; 9) ведення документації з організації харчування. Орієнтовний перелік документів наведено в додатку; 10) взаємодію учасників освітнього процесу, процесу оздоровлення та відпочинку дітей, постачальника (постачальників) харчових продуктів та/або послуг з харчування, засновників відповідних закладів, органів управління у сфері освіти, соціальній сфері та у сфері охорони здоров’я, територіальних органів Держпродспоживслужби; 11) постійне оновлення та підтримку у належному робочому стані обладнання та устатковання їдальні (харчоблоку), посуду, меблів, систем енергозабезпечення, водопостачання та водовідведення, вентиляції та очистки повітря, забезпечення створення умов для зберігання харчових продуктів, готових страв; 12) укомплектування штату працівників закладу освіти або закладу оздоровлення та відпочинку відповідно до вимог діючих типових штатних нормативів, затверджених центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах; 13) забезпечення питного режиму здобувачів освіти/дітей»…
На підставі вищенаведеного, враховуючи специфіку та особливості надання послуг із забезпеченням учнів закладів загальної середньої освіти якісним і повноцінним одноразовим гарячим харчуванням, що сприяє їхньому здоров’ю та навчанню, учасники даної процедури закупівлі повинні мати професійні знання, навички та досвід (практичне застосування знань та навичок) в цій сфері. Саме тому, замовником, відповідно до вимог чинних нормативно-правових актів України, визначено та конкретизовано, який же саме договір з великого і різноманітного напрямку Кейтерингових послуг, буде вважатися аналогічним за предметом даної закупівлі, а саме: Кейтерингові послуги (забезпечення одноразовим гарячим харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти), за кодом ДК 021:2015 - 55520000-1 - Кейтерингові послуги. Дана позиція замовника не містить вимог, що дискримінують або обмежують конкуренцію, адже ніщо не заважає учасникам, які спеціалізуються на великому і різноманітному напрямку Кейтерингових послуг, під час здійснення своєї підприємницької діяльності, додатково надавати послуги із забезпечення учнів закладів загальної середньої освіти якісним і повноцінним одноразовим гарячим харчуванням, та отримувати і розвивати професійні знання, навички та досвід (практичне застосування знань та навичок) в цій сфері.
Дата оприлюднення відповіді:
15.09.2025 19:06