Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо наявності структурного підрозділу -Центру обслуговування споживачів.
Зміст:
Доброго дня.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо наявності структурного підрозділу -Центру обслуговування споживачів.
Встановлення у Додатоку № 4 до тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» вимоги, щодо підтвердження можливості забезпечення учасником реалізації прав, у складі пропозиції учасник повинен надати Довідку про створення Учасником на території Сумської області Центру обслуговування споживачів, згідно з вимогами "Правил роздрібного ринку", затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів.
Відповідно до пункту 8.3.17 ПРЕЕ, обов’язок створення Центру обслуговування споживачів, Центру розгляду скарг та кол-центру покладається виключно на учасників роздрібного ринку, які обслуговують не менше 100 000 споживачів. Для учасників, які обслуговують менше 100 000 споживачів, створення Центру обслуговування споживачів не є обов’язковим. Таким учасникам надано право самостійно визначати форму реалізації відповідних функцій, зокрема через призначення відповідального працівника або створення окремого структурного підрозділу. Аналогічну правову конструкцію містить і пункт 8.3.6 ПРЕЕ, який наголошує на обов’язку виконання функцій Центру розгляду скарг незалежно від факту створення такого центру. Тобто ПРЕЕ прямо передбачає можливість забезпечення відповідної функції без створення ЦОК.
Таким чином, нормативне регулювання надає учасникам роздрібного ринку вибір щодо організаційної форми реалізації вказаних функцій, що прямо спростовує позицію Замовника про обов’язкову наявність ЦОК. Встановлення вимоги про обов’язкове створення саме Центру обслуговування споживачів є неправомірним розширенням змісту законодавчих норм і таким, що не відповідає дійсному змісту нормативно-правових актів. Ні ПРЕЕ, ні будь-який інший нормативний акт не містить вимог щодо обов’язкового функціонування ЦОК як умови провадження ліцензованої діяльності або участі у процедурі публічної закупівлі.
Крім того, відповідно до частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник має право визначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, які прямо передбачені законодавством. Частина четверта тієї ж статті забороняє встановлювати у тендерній документації дискримінаційні вимоги, які обмежують конкуренцію. Також відповідно до статті 5 цього ж Закону, публічні закупівлі здійснюються на засадах добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного ставлення до них, пропорційності, відкритості та прозорості.
Звертаємо окрему увагу, що відповідно до чинної ліцензії, виданої відповідному суб’єкту господарювання, постачальник електричної енергії має право здійснювати господарську діяльність на всій території України, без жодних територіальних або адміністративних обмежень. Жодна норма ПРЕЕ не встановлює обов’язку створення ЦОК у кожному регіоні або за місцезнаходженням конкретного замовника. Відсутність фізично розташованого ЦОК у певному регіоні не має жодного впливу на якість надання послуг з постачання електричної енергії, а технічні характеристики предмета закупівлі регламентуються виключно положеннями національного стандарту ДСТУ EN 50160:2023.
Таким чином, вимога Замовника щодо обов’язкової наявності ЦОК є юридично необґрунтованою, не передбаченою чинним законодавством, такою, що створює безпідставні бар’єри для участі у закупівлі та суперечить нормам пункту 8.3.17 ПРЕЕ, частині другій та четвертій статті 22, а також статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Дата оприлюднення звернення:
10.09.2025 16:37