Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний учасник, з якою метою ви вносите дискримінаційний перелік вимог в розділ "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" тендерної документації, а саме: "- протокол перевірки показників якості електроенергії на
відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160:2023
разом із наочним графіком усереднених значень відхилень
напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол
повинен бути виданий не раніше ніж за 30 календарних днів до
дати подання тендерної пропозиції на ім’я учасника процедури
закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією
уповноваженого на це органу або підприємства. Для
підтвердження повноважень метрологічної лабораторії
учасник у складі пропозиції подає копію чинного сертифікату
визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що
виданий уповноваженим органом;
- чинний СЕРТИФІКАТ, що підтверджує відповідності
системи управління якістю Учасника вимогам ДСТУ ISO
9001:2018 у сфері постачання та/або торгівлі електроенергією,
виданий органом із сертифікації, який акредитований НААУ у
сфері відповідного ДСТУ ISО за видом діяльності «Постачання
електроенергії» (додатково в складі пропозиції надається
чинний АТЕСТАТ про акредитацію органу з сертифікації, який
видав сертифікат, та ЗВІТ за результатами аудиту
(наглядового аудиту), що підтверджує актуальність (дійсність)
зазначеного сертифікату);
- чинний СЕРТИФІКАТ, що підтверджує відповідності
системи екологічного управління Учасника вимогам ДСТУ
ISO 14001:2015 у сфері постачання та/або торгівлі
електроенергією, виданий органом із сертифікації, який
акредитований НААУ у сфері відповідного ДСТУ ISО за
видом діяльності «Постачання електроенергії» (додатково в
складі пропозиції надається чинний АТЕСТАТ про
акредитацію органу з сертифікації, який видав сертифікат, та
ЗВІТ за результатами аудиту (наглядового аудиту), що
підтверджує актуальність (дійсність) зазначеного сертифікату);
- інші документи, передбачені відповідними розділами та
додатками тендерної документації (для юридичних осіб
та фізичних осіб, у тому числі фізичних осібпідприємців)". Надайте посилання на діючу законодавчу норму законодавства України, яка надає підстави вимагати ці документи від потенційного учасника. В п.5 р.ІІІ документації вами ж зазначено, що «у разі проведення
відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого
палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу
скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для
комунально-побутового споживання та промислових цілей,
електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті
16 Закону замовником не застосовуються». А від того, що ці вимоги наведені в розділі "Інформація про технічні,
якісні та кількісні
характеристики предмета
закупівлі" вони не перестають бути КВАЛІФІКАЦІЙНИМИ КРИТЕРІЯМИ. Уповноваена особа свідомо включає дискримінаційні вимоги в тендерну документацію, чим штучно обмежує коло потенційних учасників та порушує основні принципи закупівель
Дата оприлюднення звернення:
09.09.2025 16:46
Шановний учаснику!
Дякуємо за Ваше запитання щодо вимог, викладених у розділі "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" тендерної документації. Ми розуміємо Вашу стурбованість і готові надати роз'яснення, чому ці вимоги не носять дискримінаційного характеру, а є обґрунтованими та спрямованими на забезпечення якості, надійності та відповідності предмета закупівлі (електричної енергії) встановленим стандартам. Такі вимоги дозволяють Замовнику переконатися, що постачання електроенергії буде здійснюватися з дотриманням нормативних параметрів, що є критично важливим для безперебійної роботи наших об'єктів.
Пояснення щодо характеру вимог
Вимоги, на які Ви посилаєтеся, не є кваліфікаційними критеріями в розумінні статті 16 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), а стосуються саме технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі – електричної енергії. Вони спрямовані на підтвердження здатності учасника надати товар, що відповідає встановленим стандартам якості та екологічним нормам, а не на оцінку загальної кваліфікації учасника як суб'єкта господарювання.
• Протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність ДСТУ EN 50160:2023 з графіком відхилень напруги: Ця вимога забезпечує підтвердження, що електроенергія, яку постачатиме учасник, відповідає національному стандарту якості напруги в мережах загального призначення. Стандарт ДСТУ EN 50160:2023 визначає характеристики напруги електропостачання, що є обов'язковим для забезпечення стабільності та безпеки споживання. Вимога про видачу протоколу не раніше ніж за 30 днів до подання пропозиції та на ім'я учасника гарантує актуальність даних, а підтвердження повноважень лабораторії (сертифікат визнання вимірювальних можливостей) – достовірність вимірювань. Це не обмежує учасників, оскільки будь-який постачальник, здатний забезпечити відповідну якість, може отримати такий протокол від уповноваженої лабораторії.
• Сертифікат відповідності системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2018 у сфері постачання електроенергії: Цей сертифікат підтверджує, що учасник має ефективну систему управління якістю, адаптовану саме до постачання електроенергії. Він забезпечує Замовнику впевненість у надійності процесів постачання, мінімізації ризиків перебоїв та дотриманні стандартів. Сертифікація видається акредитованим органом (з атестатом акредитації НААУ та звітом аудиту), що робить її доступною для всіх учасників, які відповідають вимогам стандарту.
• Сертифікат відповідності системи екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 у сфері постачання електроенергії: Аналогічно, цей сертифікат свідчить про впровадження екологічних стандартів у діяльності учасника, що є важливим для мінімізації впливу на довкілля під час постачання енергії. Він також видається акредитованим органом з відповідними підтвердженнями, і не є бар'єром для учасників, які ведуть діяльність відповідно до норм.
Ці вимоги не є кваліфікаційними критеріями за пунктами 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (наявність обладнання/технологій та працівників з кваліфікацією), які, як Ви правильно зазначили (пункт 5 розділу III тендерної документації), не застосовуються для закупівлі електроенергії відповідно до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, зі змінами). Натомість вони є частиною опису предмета закупівлі, що дозволяє Замовнику забезпечити отримання товару належної якості, без перебоїв та з мінімальними ризиками.
Вимоги не обмежують коло потенційних учасників штучно, оскільки:
• Вони об'єктивні та пов'язані безпосередньо з характеристиками електроенергії (якість, надійність, екологічність).
• Будь-який ліцензований постачальник може їх виконати, якщо його діяльність відповідає стандартам (отримання протоколу чи сертифікатів є стандартною практикою на ринку).
• Вони не спрямовані на конкретного учасника, а забезпечують дотримання принципів ефективності та максимальної економії (стаття 5 Закону).
Вимоги ґрунтуються на таких нормативно-правових актах:
1. Закон України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 № 922-VIII:
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 " Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування"
3. ДСТУ EN 50160:2023 "Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності":
4. ДСТУ ISO 9001:2018 та ДСТУ ISO 14001:2015:
5. Методичні рекомендації щодо здійснення закупівель у сфері електроенергетики на період воєнного стану (наказ Мінекономіки від 07.05.2024 № 11712).
Дата оприлюднення відповіді:
12.09.2025 16:16