Звернення:
За тендером : Послуга з розроблення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж земель водного фонду та водоохоронних зон (прибережних захисних смуг Блакитних озер на території Сумської міської територіальної громади)
Тема:
Щодо встановлених кваліфікаційних критеріїв
Зміст:
Шановний замовнику, вивчивши Тендерну документацію, нами було виявлено дискримінаційну вимогу, що обмежує коло потенційних учасників Закупівлі, а саме - п. 3 Додатку 1 до Тендерної документації «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)».
Навіть сама назва даного пункту передбачає наявність аналогічного догоговору! (одного)
Не зважаючи на це, Замовником в даному пункті виставлено критерій:
-аналогічні за предметом закупівлі договори (не менше 2-х).
На законодавчому рівні немає визначення кількості аналогічних договорів для підтвердження досвіду виконання аналогічних робіт/послуг. Вимога щодо наявності не менше 2х аналогічних договорів є дискримінаційною вимогою, що обмежує коло потенційних учасників Закупівлі.
Наявність одгого позитивного виконання аналогічного договору з актами виконаних робіт/наданих послуг та відгуком від замовника є підтвердженням досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі виду робіт/послуг.
Просимо внести зміни в Тендерну документацію і викласти вищезазначений пункт в такій редакції:
"Учасник повинен мати досвід виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів та відповідно надати:
- аналогічний (ні) за предметом закупівлі договір (ри);
- документи, що підтверджують виконання аналогічних договорів (акти виконаних робіт/наданих послуг);
- листи-відгуки (скан-копія з оригіналу документа) від замовників, з якими були укладені відповідні аналогічні договори (із зазначенням номеру, дати договору та інформації про якісне виконання зобов’язань за цим договором).
У разі відсутності в Учасника досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів, його тендерна пропозиція відхиляється.
*Під аналогічним договором потрібно розуміти договір, який передбачає виготовлення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж земель водного фонду та водоохоронних зон.
Дата оприлюднення звернення:
10.09.2025 17:11
ОБҐРУНТУВАННЯ вимоги щодо наявності двох аналогічних договорів
Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) замовник вимагає від учасників процедури закупівлі документального підтвердження їхньої відповідності одному або декільком із встановлених кваліфікаційних критеріїв. Встановлення обґрунтованих вимог до матеріально-технічної бази, досвіду виконання аналогічних договорів та наявності кваліфікованих працівників є важливим елементом належного планування та проведення процедури закупівлі.
Згідно з частиною 2 статті 16 Закону, замовники мають право встановлювати кваліфікаційні критерії, зокрема, наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) договору (договорів).
Завдяки змінам, внесеним до законодавства, з 19.04.2020 року замовники отримали додаткові важелі контролю при оцінці кваліфікації учасників. Це надає право вимагати підтвердження досвіду виконання аналогічного договору як в однині, так і в множині.
Така правова основа дозволяє замовникам більш точно оцінити спроможність учасників виконати договір, що укладається за результатами закупівлі, та спрямована на забезпечення принципу ефективності закупівель.
Встановлення вимоги щодо надання двох аналогічних договорів не є дискримінаційною, оскільки вона обґрунтована високою складністю, специфічністю та відповідальністю предмета закупівлі № UA-2025-09-05-003433-a, а саме: «Послуга з розроблення проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж земель водного фонду та водоохоронних зон (прибережних захисних смуг Блакитних озер на території Сумської міської територіальної громади)», що, у свою чергу, забезпечує ефективність та якість робіт, а також мінімізує ризики для замовника.
Ключовим принципом публічних закупівель є ефективність та максимальна економія (стаття 5 Закону). Щоб забезпечити належне використання бюджетних коштів та уникнути ризиків невиконання або неякісного виконання послуг, замовник зобов'язаний вимагати від учасників підтвердження їхньої компетентності.
1. Складність та багатоетапність предмета закупівлі:
Предмет закупівлі, а саме: «Послуга з розроблення проєкту землеустрою щодо організації і встановлення меж земель водного фонду та водоохоронних зон (прибережних захисних смуг Блакитних озер на території Сумської міської територіальної громади)», є надзвичайно комплексним і не зводиться лише до надання однієї послуги. Відповідно до статті 47 Закону України «Про землеустрій», такі проєкти розробляються з метою встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг (пункт «ґ»).
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів включають:
а) завдання на складання проекту землеустрою;
б) пояснювальну записку;
в) характеристику території із встановленням режиму використання земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів;
ґ) матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування;
д) витяг з графічної частини відповідної містобудівної документації з позначеними межами водоохоронної зони, прибережної захисної смуги, пляжної зони (за наявності);
е) інформацію про перспективний стан використання та охорони земель у межах адміністративно-територіальної одиниці, яка є складовою схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці (за наявності);
є) план організації території з відображенням угідь, землевласників і землекористувачів, у тому числі земельних ділянок, щодо яких встановлені обмеження у використанні;
ж) план меж земельних ділянок, що включаються до території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів без їх вилучення у землевласників та землекористувачів;
з) креслення перенесення в натуру (на місцевість) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення та земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів;
и) акт перенесення в натуру (на місцевість) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів у натурі (на місцевості);
і) перелік обмежень у використанні земельних ділянок.
Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів вносяться до Державного земельного кадастру.
Досвід виконання лише одного такого договору не може гарантувати, що учасник має необхідні знання та практичні навички для успішного проходження всіх цих етапів. Наприклад, один проєкт міг бути відносно невеликим за обсягом або не вимагав складних погоджень, тоді як інший міг охоплювати всі аспекти. Наявність двох аналогічних договорів свідчить про системний досвід учасника у виконанні подібних робіт та його здатність успішно завершувати повний цикл таких проєктів, що мінімізує ризики для замовника.
2. Відповідальність та правові наслідки:
Відповідно до статті 28 Закону України «Про землеустрій», розробники документації несуть відповідальність за достовірність, якість та безпеку заходів, а також за невиконання чи неналежне виконання умов договору.
Неякісне або неповне виконання робіт може призвести до серйозних правових та екологічних наслідків:
- недостовірні дані можуть унеможливити реєстрацію меж прибережної захисної смуги Блакитних озер в Державному земельному кадастрі;
- неправильно визначені межі можуть спричинити порушення режиму ведення господарської діяльності у водоохоронних зонах, що, у свою чергу, призведе до забруднення водних об'єктів;
- не погодження проекту землеустрою центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища (Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України), обов’язковість якого передбачена статтею 186 Земельного Кодексу України;
- виникнення судових спорів та фінансових втрат для Сумської міської територіальної громади.
Встановлення кваліфікаційної вимоги щодо наявності досвіду виконання двох аналогічних договорів мінімізує такі ризики та забезпечує обрання найбільш компетентного виконавця, що є запорукою належного та ефективного використання бюджетних коштів.
Вимога наявності досвіду виконання двох аналогічних договорів є обґрунтованою з позиції відповідального підходу до використання бюджетних коштів та захисту інтересів громади. Це дозволяє відсіяти потенційно недобросовісних або недостатньо кваліфікованих учасників, для яких предмет закупівлі може бути занадто складним. Таким чином, замовник обирає найбільш компетентного та досвідченого виконавця, що є запорукою якісного та своєчасного виконання робіт, а також запобігає ризикам, пов'язаним з невиконанням умов договору.
Враховуючи багатоетапність робіт та високу відповідальність за їх виконання, вимога надання двох аналогічних договорів є не лише правомірною, а й необхідною умовою для забезпечення ефективності, якості та мінімізації ризиків, що повністю відповідає принципам Закону України «Про публічні закупівлі». Ця вимога не обмежує конкуренцію, а забезпечує участь у закупівлі тих виконавців, які мають достатній досвід для успішного виконання такого відповідального завдання, тому Замовник не вважає за можливе вносити зміни до тендерної документації щодо зазначеного критерію у запропонованій Вами редакції.
Дата оприлюднення відповіді:
12.09.2025 15:21