Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
о п.4 Додатку №2 Тендерної документації:
Зміст:
Відповідно до п.4 Додатку №2 Тендерної документації:
«При провадженні господарської діяльності з постачання електричної енергії, постачальник повинен дотримуватись вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; відсутні порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії; не застосовувалися, з боку Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, застереження щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та/або штрафи та/або призупинення ліцензії».
Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки:
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Окрім того, зазначена вимога є дискримінаційною з огляду на таке:
Чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі наявності застережень НКРЕКП.
Такі застереження носять виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливають на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо.
Більше того, наявність таких застережень в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в в подальшому, адже суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, вимога про надання вказаної довідки носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника.
Дата оприлюднення звернення:
04.09.2025 13:53
Ознайомившись, із вищевикладеним зверненням, Замовник вважає за необхідне повідомити про наступне:
1. Замовник не вимагає від учасників окремої довідки про «При провадженні господарської діяльності з постачання електричної енергії, постачальник повинен дотримуватись вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; відсутні порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії; не застосовувалися, з боку Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, застереження щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та/або штрафи та/або призупинення ліцензії».
Натомість, Замовником передбачено надання підтвердження Технічних та якісних характеристики предмету закупівлі Електрична енергія за встановленими в додатку № 2 до тендерної документації критеріями. Форма даного додатку затверджена 1 для всіх учасників та є обов’язковою.
2. Щодо твердження потенційного учасника стосовно того, що такі застереження в документації Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, варто зазначити, що дане твердження є хибним, оскільки дане питання було досліджене Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, що має своє відображення в рішенні № 1733-р/пк-пз від 05.02.2025.
Розглядаючи скарги комісія в своєму рішенні відмовила в задоволені скарги скаржнику з огляду на наступне «Відповідно до інформації, оприлюдненої на веб-порталі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, міститься, зокрема, Постанова від 11 квітня 2023 № 647 "Про застереження ТОВ "ГАЗЕНЕРГОТРЕЙД" щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу", відповідно до якої: "Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у результаті розгляду 11 квітня 2023 року на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, Акта позапланової перевірки від 13 березня 2023 року № 149, проведеної відповідно до постанови від 20 грудня 2022 року № 1770 "Про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", та на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки від 06 березня 2023 року № 154, установлено, що ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГАЗЕНЕРГОТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 42827548) не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469 (далі – Ліцензійні умови з постачання електричної енергії споживачу), а саме: пункту 1 частини другої статті 57 Закону України "Про ринок електричної енергії", відповідно до якого електропостачальник зобов’язаний дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; пункту 2.8 глави 2 Мінімальних вимог до якості обслуговування споживачів електричної енергії кол-центрами, затверджених постановою НКРЕКП від 12 червня 2018 року № 373, щодо обов’язку ліцензіата розміщувати на платіжних документах споживача реквізити кол-центрів електропостачальника (номери телефонів, адреси вебсайту та адреси електронної поштової скриньки); підпункт 31 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов’язку ліцензіата надавати у виставленому споживачу електричної енергії рахунку (або у додатках до нього) у формі та порядку, визначених НКРЕКП, 6 інформацію, зокрема, щодо адрес, телефонів, вебсторінок для отримання інформації про подання звернень, скарг та претензій та надання повідомлень про загрозу електробезпеці. Враховуючи наведене, Скаржником надано недостовірну інформацію в частині надання наведеного вище гарантійного листа, у зв'язку з чим, Пропозиція Скаржника була правомірно відхилена Замовником із зазначеної підстави в цій частині.
Враховуючи наведене, відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, Пропозиція Скаржника була правомірно відхилена Замовником з підстав, наведених у протоколі від 20.01.2025 № 20/ОЗ, у зв'язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Особливості).
Особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (пункт 1 Особливостей).
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Разом із цим відповідно до частин третьої та четвертої статті 22 Закону тендерна документація може містити, зокрема, іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Вимога щодо дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження Учасником господарської діяльності з постачання електричної енергії є вимогою саме до Учасника, ця вимога не стосується кваліфікаційних критеріїв та/або вимоги до кваліфікаційних критеріїв та обґрунтована наступним:
Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу (далі - ліцензована діяльність), а також визначають вичерпний перелік вимог, умов і правил, обов’язкових для виконання під час провадження ліцензованої діяльності (пкнкт 1.1. Ліцензійних умов).
При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог (Пункт 2.2. Ліцензійних умов, наведено підпункти важливі для Замовника):
24) бути стороною, відповідальною за баланс своїх споживачів на роздрібному ринку;
29) сплачувати своєчасно та в повному обсязі за електричну енергію, куплену на ринку електричної енергії, та послуги, що надаються на ринку електричної енергії;
32) надавати споживачам у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку, дані про споживання ними електричної енергії;
36) надавати послуги з постачання електричної енергії споживачам із дотриманням установлених показників якості послуг з постачання електричної енергії, які характеризують рівень комерційної якості надання послуг з постачання електричної енергії, перелік та величини яких затверджуються НКРЕКП, у тому числі загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання;
39) здійснювати компенсацію та (або) відшкодування збитків споживачу у разі недотримання електропостачальником показників якості послуг, визначених договором та НКРЕКП;
42) у чіткий та прозорий спосіб інформувати своїх споживачів:
про вартість та умови надання послуг;
про методи оплати;
про право споживачів безоплатно обирати і змінювати електропостачальника;
про зміну будь-яких умов договору постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір;
про будь-яке збільшення ціни і про право споживачів припинити дію договору, якщо вони не приймають нові умови, у порядку, встановленому законом;
51) забезпечувати безперешкодний та безоплатний доступ споживачів до інформації відповідно до Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення»;
57) у чіткий та прозорий спосіб інформувати активних споживачів про вартість відпущеної та спожитої ними електричної енергії за механізмом самовиробництва із зазначенням цін за відповідний розрахунковий період у порядку, затвердженому НКРЕКП.
У разі порушення Учасником вищенаведених підпунктів Ліцензійних умов це може прямо відобразитися на стабільності постачання, тому враховуючі важливість безперебійного постачання електричної енергії для Замовника, володіння інформацією, передбаченою чинним законодавством, про те що Учасник порушував Ліцензійні умови значно зменшить ризик укладення договору за результатами процедури закупівлі з Учасником, який не зможе виконати свої зобов’язання в подальшому, а також наддасть змогу зробити прогнозовану оцінку співпраці з таким постачальником.
Окрім того, у разі повторно порушення Ліцензійних умов НКРЕКП може прийняти рішення не про накладення штрафу або попередження, а про анулювання ліцензії Учасника, у такому випадку Замовник буде вимушений шукати нового постачальника (проводити нову закупівлю) або може опинитися у постачальника «останньої надії».
Також, Додатком 2 до тендерної документації (Технічні та якісні характеристики предмету закупівлі), наявна наступна вимога:
Відносини між енергопостачальною організацією та споживачем електричної енергії регулюються наступними документами:
- Постанова КМУ 1178;
- Законом України "Про публічні закупівлі";
- Законом України від 13.04.2017 № 2019-VIII "Про ринок електричної енергії";
- Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії";
- Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 "Про затвердження Правил ринку";
- Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу"»;
- Іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії».
Тобто, Технічними вимогами передбачено, що під час здійснення купівлі-продажу електричної енергії, постачання електричної енергії споживачам виконуються Учасником з урахуванням положень наступних законодавчих актів, серед яких наявні Ліцензійні умови, які вже раніше були порушені Учасником.
Беручи до уваги той факт що предметом закупівлі є ДК 021:2015 : 09310000-5-Електрична енергія (електрична енергія), з метою забезпечення бесперебойного та стабільного постачання електричної енергії для Замовника, володіння інформацією, передбаченою чинним законодавством, про те що Учасник порушував Ліцензійні умови значно зменшить ризик укладення договору за результатами процедури закупівлі з таким Учасником та надасть змогу зробити прогнозовану оцінку співпраці з таким Постачальником.
Отже, вимога про дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження Учасником господарської діяльності з постачання електричної енергії, є цілком законною та не є дискримінаційною.
Дата оприлюднення відповіді:
05.09.2025 12:11