Звернення:
За тендером : Проведення нормативної грошової оцінки земель: Послуги з розробки технічних документацій з нормативної грошової оцінки земель на території Визирської сільської ради Одеського району Одеської області
Тема:
Дискримінаційні вимоги
Зміст:
Шановний Замовнику! Згідно з вимогами тендерної документації Учасник надає в складі власної тендерної пропозиції надає підтвердження наявності наступного ОМТБТ:
- комп’ютери – не менше 1 одиниці на кожного співробітника, залученого до надання послуг;
- спеціалізоване ліцензоване програмне забезпечення для роботи з вказаними в технічному завданні у якості результатів форматами файлів *.gdb, *.shp – не менше 1 одиниці на кожного співробітника, залученого до надання послуг;
- ліцензоване програмне забезпечення для роботи із файлами формату *.pdf – не менше 1 одиниці;
- ліцензоване програмне забезпечення для роботи із текстовими та графічними форматами файлів – не менше 1 одиниці.
Законом України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Вимогами до технічного і технологічного забезпечення виконавців топографо-геодезичних і картографічних робіт, затвердженими Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.02.2014 № 65, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 8 квітня 2014 р. за № 395/25172, Вимогами до технічного і технологічного забезпечення виконавців (розробників) робіт із землеустрою, затвердженими Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.04.2013 № 255, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2013 р. за № 694/23226 (додаються як докази) не встановлено таких вимог до матеріально-технічної бази.
Крім цього, вимога про те, що Учасник повинен мати ліцензійне програмне забезпечення для роботи із файлами виключно формату *.gdb, *.shp, *.pdf, є дискримінаційною. Особливо враховуючи те, що вищезазначене законодавство не містить таких вимог, як і не містить вимог стосовно підтвердження ліцензійності.
Крім цього, вимоги щодо формату встановлені Замовником у даному пункті прямо суперечать Порядку надходження, ведення обліку, зберігання та використання матеріалів Державного картографо-геодезичного фонду України, їх валідації, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19 січня 2024 р. № 67, у п.2 якого визначено, що результати топографо-геодезичної і картографічної діяльності, що створені у вигляді наборів геопросторових даних подаються у вигляді бази даних GeoPackage GPKG/Geodatabase (GDB) та/або стандартизованого обмінного файлу GEOJSON/GML. Вимоги щодо формату встановлені Замовником у даному пункті суперечать також Постанові КМУ від 9 червня 2021 р. № 632, на яку посилається і сам Замовник і у якій встановлено, що комплексний план просторового розвитку території територіальної громади, генеральний план населеного пункту, детальний план території розробляється у формі електронного документа, що створюється у вигляді пакета файлів у форматах баз геоданих, що передаються у форматі File Geodatabase (GDB) або JavaScript Object Notation (GeoJSON).
Тому незрозуміло, чому Учасник повинен мати ліцензійне програмне забезпечення для роботи із файлами виключно формату *.gdb, *.shp, *.pdf.
По-перше, відповідно до пункту 2 Вимог до оформлення електронного документа, що містить відомості про результати топографо-геодезичних і картографічних робіт в електронній (цифровій) формі, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 19 січня 2024 року № 67, передбачено, що результати топографо-геодезичної і картографічної діяльності, що створені у вигляді наборів геопросторових даних, подаються у вигляді бази даних GeoPackage (GPKG)/Geodatabase (GDB) та/або стандартизованого обмінного файлу GeoJSON/GML. Таким чином, із системного тлумачення цієї норми випливає, що обов’язковим форматом передачі є саме GeoJSON або GML (тобто один із двох відкритих форматів). Формати GPKG або GDB у цьому контексті є додатковими і можуть застосовуватись за бажанням сторін або для зручності обробки, але не як єдино допустимий формат. Використання конструкції «та/або» у цьому пункті означає, що хоча допускається передача даних у кількох форматах одночасно, проте GeoJSON або GML є обов’язковими, а GPKG або GDB — факультативними.
По-друге, Постанова Кабінету Міністрів України № 632 від 09.06.2021 року також не містить положення, яке дозволяло б Замовнику вимагати лише GDB. У пункті 1 цієї постанови чітко вказано, що електронний документ створюється у вигляді пакета файлів у форматах, що передаються у форматі File Geodatabase (GDB) або JavaScript Object Notation (GeoJSON). Використання сполучника «або» свідчить про альтернативний вибір, а не обов’язковість певного формату.
Отже, вимога Замовника про наявність програмного забезпечення для роботи із файлами виключно формату *.gdb, *.shp, *.pdf, є незаконною, оскільки:
1. Суперечить принципам добросовісної конкуренції, оскільки вимагає використання програмного забезпечення, яке є платним, комерційним, та недоступне для всіх суб’єктів ринку;
2. Ігнорує вимоги постанов Кабінету Міністрів України № 67 та № 632, які визначають можливість використання відкритих та вільних форматів;
3. Не є пропорційною меті закупівлі, оскільки не обґрунтовано технічною необхідністю виключне застосування зазначених форматів.
Що ж до вимоги ТД про надання довідки від ліцензіара або офіційного дистриб’ютора програмного забезпечення зазначаємо, що для можливості провадження діяльності у сфері, яка стосується предмету закупівлі учасник так чи інакше забезпечує можливість використовувати ліцензійне програмне забезпечення, яке вимагається законодавством, у силу вимог законодавства, що зазначені вище. Сам факт ліцензійності програмного забезпечення підтверджує відповідна ліцензія на програмне забезпечення, а не довідка. Наявність такої довідки також не передбачена Законом України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Вимогами до технічного і технологічного забезпечення виконавців топографо-геодезичних і картографічних робіт, затвердженими Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.02.2014 № 65, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 8 квітня 2014 р. за № 395/25172, Вимогами до технічного і технологічного забезпечення виконавців (розробників) робіт із землеустрою, затвердженими Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.04.2013 № 255, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2013 р. за № 694/23226, які встановлюють вичерпний перелік до матеріально-технічної бази та документації виконавців робіт, які є предметом даної закупівлі.
Крім цього, Учасник може використовувати зазначене програмне заперечення на умовах вільної публічної ліцензії, яка є загальнодоступним договором приєднання, що надає особі, яка приєдналася до такого договору, безоплатний дозвіл на використання об’єкта авторського права та (або) суміжних прав певними способами на умовах, визначених ліцензією. І таким чином внаслідок такого використання в Учасників взагалі відсутня можливість і підстави отримати довідку від ліцензіара або офіційного дистриб’ютора.
Дата оприлюднення звернення:
29.08.2025 11:16
Вимоги щодо наявності у Учасника відповідного обладнання та спеціалізованого програмного забезпечення визначені Замовником з урахуванням специфіки предмета закупівлі та необхідності забезпечення якісного і своєчасного виконання робіт/надання послуг. Відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник має право визначати у тендерній документації перелік документів, які підтверджують відповідність Учасників кваліфікаційним критеріям, а також вимогам до предмета закупівлі. Це право надано саме для того, щоб Замовник міг встановлювати такі умови, які забезпечують досягнення мети закупівлі – отримання якісного результату.
Отже, встановлення вимог щодо підтвердження матеріально-технічної бази та ліцензійності ПЗ є реалізацією прямої норми Закону і жодним чином не суперечить законодавству.
Наявність ліцензованого програмного забезпечення для роботи з форматами файлів, що прямо зазначені у тендерній документації, зумовлена потребою у взаємній сумісності даних, які передаються, перевіряються та приймаються у відповідних державних установах і органах місцевого самоврядування.
Водночас звертаємо увагу, що предметом даної закупівлі є послуги з проведення нормативної грошової оцінки земель.
Нормативно-правові акти, на які ви посилаєтеся (Постанова КМУ від 19.01.2024 №67, Постанова КМУ від 09.06.2021 №632), регламентують правовідносини в сферах містобудівної та топографо-геодезичної і картографічної діяльності. Звертаємо увагу, що зазначені нормативні акти не є спеціальними нормами відносно робіт з проведення нормативної грошової оцінки земель, такими спеціальними нормативними актами водночас є а) Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затверджена Постановою КМУ №1147 від 03.11.2021 б) Закон України «Про оцінку земель», в)Земельний кодекс України.
Додатково зазначаємо, що Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.04.2013 №255, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.04.2013 за №694/23226, затверджено Вимоги до програмного забезпечення у сфері землеустрою. Відповідно до цього наказу, використання спеціалізованого програмного забезпечення є обов’язковим для виконавців робіт із землеустрою та оцінки земель. При цьому наказом не визначено жодних вимог щодо використання форматів GeoJSON, GML чи інших форматів, характерних для топографо-геодезичної та картографічної діяльності.
Таким чином, встановлені Замовником вимоги щодо наявності у учасників ліцензованого програмного забезпечення цілком відповідають законодавству та предмету закупівлі, а посилання учасника на інші нормативно-правові акти, що регулюють іншу сферу діяльності, є безпідставними.
Вимога про надання підтвердження правомірності використання програмного забезпечення шляхом листів від офіційних дистриб’юторів обумовлена необхідністю гарантувати легальність використання ПЗ та виключити ризики застосування неліцензійних продуктів, що може призвести до порушення авторських прав.
Відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник має право визначати в тендерній документації перелік документів, які підтверджують відповідність учасників кваліфікаційним критеріям та вимогам до предмета закупівлі.
Подібну практику неодноразово визнавав правомірною Антимонопольний комітет України, зокрема у рішеннях №11973-р/пк-пз від 27.07.2020 та №926-р/пк-пз від 28.01.2021 зазначено, що вимога Замовника про підтвердження легальності використання програмного забезпечення не є дискримінаційною, оскільки спрямована на дотримання вимог Закону України «Про авторське право і суміжні права» та забезпечення захисту інтересів держави.
При цьому довідка або лист від ліцензіара/дистриб’ютора є лише одним із можливих документів, і Учасник може підтвердити ліцензійність іншим чином (наприклад, офіційною ліцензією).
Закон України «Про публічні закупівлі» не містить заборони на використання формулювань або частин інших тендерних документацій, якщо такі формулювання відповідають законодавству та реальним потребам Замовника. Тендерна документація формується Замовником виходячи з виробничої необхідності, і умови є однаковими для всіх учасників. Усі вимоги тендерної документації встановлені виключно з метою отримання якісного кінцевого результату, що відповідатиме технічним завданням Замовника та вимогам законодавства. Вони є пропорційними предмету закупівлі, застосовуються однаково до всіх учасників і не створюють необґрунтованих бар’єрів для конкуренції.
Замовник зазначає, що кваліфікаційна вимоги - є важливими, адже сфера публічних закупівель та особливості розпорядження державними коштами потребує певної надійності та досвідченості від Учасників. Для всіх учасників, які якісно та добросовісно працюють, не є складним завданням надати тендерну пропозицію та відповідні підтверджуючі документи на виконання вимог відповідної тендерної документації. Вимоги тендерної документації не є дискримінаційними, не містять обмежень в участі. Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм мають можливість взяти участь у процедурі закупівлі на рівних умовах, забезпечений вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю. Замовником додержано вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» з ураху-ванням Особливостей, публічна закупівля відбувається з дотриманням принципів: добросові-сна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та про-зорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням. Замовник за-значає, що усі вимоги - є важливими, адже сфера публічних закупівель та особливості розпо-рядження державними коштами потребує певної надійності та досвідченості від Учасників, що поставляють товари. Дякуємо за звернення.
Дата оприлюднення відповіді:
01.09.2025 16:43