Звернення:
За тендером : Система РЕБ "Saqribs" 10 (автомобільне виконання) або еквівалент
Тема:
Фото
Зміст:
Доброго дня, просимо прибрати вимогу про надання фото або витяг з конструкторської документації.
- фото або витяг з конструкторської документації, щодо наявності магнітного кріплення в комплекті для швидкого монтажу на авто;
- фото або витяг з конструкторської документації щодо наявності захищеності корпусу засобу (обов'язково металевий)
- фото або витяг з конструкторської документації, щодо наявності з'ємних антен
- фото або витяг з конструкторської документації, щодо наявності ручки для транспортування РЕБ
- фото або витяг з конструкторської документації, щодо наявності лапок-опор/кріплення для монтажу на техніку
- фото або витяг з конструкторської документації, щодо наявності штатного зручного кріплення на штатив
- фото або витяг з конструкторської документації, щодо наявності підключення кабелів з роз’ємами з фіксацією
- фото або витяг з конструкторської документації, щодо наявності відкритих радіаторів на всю площину, з інтелектуальним активним охолодженням, яке вмикається при загрозі перегріву.
Вимога надати фото товару є дискримінаційною щодо Учасників та інших суб’єктів господарювання. Такої думки дотримується і колегія Антимонопольного комітету в своєму рішенні №13149-р/пк-пз від 10.06.21, висновком якого є наявність у Замовника усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації. Фото товару не є складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону, отже ненадання фото не може бути підставою відхилення пропозиції учасника.
Відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації. Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Учасник не зобов’язаний мати в наявності готовий товар на етапі подання пропозицій. Крім того, кожен товар, який замовляється замовниками під час закупівель, є в певному розумінні унікальним, тобто має свої окремі вимоги щодо технічних характеристик чи зовнішнього вигляду, а тому наявність готових товарів з відповідними технічними параметрами на складах учасників є неможливою, крім випадків, коли Замовник цілеспрямовано створює тендерну закупівлю під конкретного учасника, що є грубим порушенням вимог чинного законодавства та прав інших учасників.
Ст. 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з ч. 3 ст. 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Крім того, вимога Замовника про надання **витягу з конструкторської документації** є неправомірною, оскільки згідно із законодавством України (у тому числі Законом України «Про публічні закупівлі»), учасники закупівель не зобов’язані розкривати конструкторську документацію чи її частину, що містить комерційну таємницю та охороняється законодавством у сфері інтелектуальної власності. Такі дані не належать до переліку обов’язкових документів, які формують тендерну пропозицію. Таким чином, встановлюючи подібну вимогу, Замовник створює дискримінаційні умови, що обмежують участь широкого кола потенційних постачальників та порушують принципи здійснення закупівель, передбачені Законом.
Отже, Законом не передбачено надання учасниками ані фото товару, ані витягу з конструкторської документації, а також вимогу щодо наявності товару в будь-якій кількості на етапі подання заявки Учасником. Встановлюючи наведені вимоги, Замовник порушує принципи публічних закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, що може порушити наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників та рівного ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Враховуючи викладене, оскільки зазначені вимоги порушують права учасників на чесні прозорі торги, які здійснюються з дотриманням законодавства у сфері закупівель, у тому числі принципів здійснення закупівель, – просимо виключити з тендерної документації вимоги щодо надання фото та витягу з конструкторської документації для еквівалентного товару.
Дата оприлюднення звернення:
29.08.2025 11:52
Дякуємо за Ваше звернення та зацікавленість у даній процедурі закупівлі. Після розгляду Ваших зауважень щодо вимоги надати фотоматеріали у складі тендерної пропозиції повідомляємо наступне. У тендерній документації вимагається, що для підтвердження технічних характеристик засобу радіоелектронної боротьби, Учасник зобов’язаний надати фотоматеріали, що підтверджують відповідність товару вимогам Технічної специфікації. Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), у тендерній документації обов’язково зазначаються технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі — у формі планів, креслень, малюнків або опису предмета закупівлі. Надання фотоматеріалів є формою візуалізованого технічного опису запропонованого товару, що входить до складу технічної частини пропозиції. Вимога надати фото для перевірки підтвердження відповідності певним візуальним і конструктивним критеріям є частиною технічної специфікації. Опис у текстовій формі не дозволяє повноцінно оцінити відповідність усім елементам, які мають бути чітко ідентифіковані візуально. Фотоматеріали є єдиним ефективним способом підтвердження комплектації та відповідності геометричних і конструктивних особливостей виробу. Замовник не вимагає наявності готового виробу у фізичному володінні Учасника. Допускається подання фотографій дослідного зразка, попередніх модифікацій продукції, демонстраційного зразка або раніше реалізованого аналогічного товару тощо. Тобто, фактично - це не підтвердження постачання — це лише візуальне підтвердження того, що Ви маєте можливість виготовити товар з потрібними характеристиками. Зауважуємо, що вимога щодо надання фото поширюється однаково на всіх Учасників, незалежно від того, пропонують вони товар конкретного найменування чи еквівалент. Жодних виключень у тендерній документації не встановлено. Якщо учасник пропонує інший товар - еквівалент — тим більше доцільним є підтвердження, що цей товар дійсно відповідає всім конструктивним вимогам, а не лише задекларованим параметрам у тендерній документації. Це забезпечує рівні умови участі, а не створює переваги для окремих виробників, постачальників тощо. Посилання Учасника на рішення АМКУ (наприклад, № 13149-р/пк-пз від 10.06.2021 або № 8125-р/пк-пз від 21.05.2025) є некоректним узагальненням і не має відношення до даного випадку і даної процедури закупівлі. Практика органу оскарження формується у контексті конкретної закупівлі, з урахуванням специфіки предмета, формулювань документації в цілому, ринку продукції, реальних обмежень і впливу на конкуренцію. У випадку із закупівлею системи РЕБ, технічне завдання вимагає оцінки не лише функціоналу, а й конструктивних і візуальних параметрів, тому саме тут фото має вагоме і технічно обґрунтоване значення. Таким чином, вимога щодо надання фотоматеріалів є законною, технічно обґрунтованою та такою, що не порушує норм чинного законодавства у сфері публічних закупівель, що забезпечує належний рівень перевірки відповідності продукції, з урахуванням складності предмета закупівлі. Оскільки дана вимога стосується всіх потенційних учасників без винятку - це відповідає принципам рівності, відкритості та недискримінації і жодним чином не обмежує в участі всіх бажаючих учасників, оскільки допускає подання фото зразків без вимоги фактичної наявності товару на складі. У зв’язку з викладеним, підстав для внесення змін до тендерної документації — немає.
Дата оприлюднення відповіді:
02.09.2025 12:36