Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу: 03 жовтня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710); відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 в редакції станом на дату проведення торгів (далі – Постанова № 1178, Особливості); дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника; своєчасності укладання та оприлюднення договору; відповідності умов укладеного договору умовам тендерної пропозиції переможця; своєчасності надання відповідей на запити органу державного фінансового контролю; відповідності умов тендерної документації та проекту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОГО УЧИЛИЩА № 44 М.МИРГОРОДА (далі ? Замовник) на 2025 рік UA-P-2025-08-28-002429-a; оголошення про проведення відкритих торгів UA-2025-08-28-002673-a; тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи від 27 серпня 2025 року № 173/ВТ/ШІ/UF; реєстр отриманих тендерних пропозицій/пропозицій UA-2025-08-28-002673-a; протокол розкриття тендерних пропозицій/пропозицій UA-2025-08-28-002673-a; тендерну пропозицію учасника ТОВ Укравтозапчастина (далі – Учасник); вимогу про усунення невідповідностей до ТОВ Укравтозапчастина; протокол уповноваженої особи від 10 вересня 2025 року № 208/ВТ/ Ш/UF; повідомлення про намір укласти договір від 10 вересня 2025 року; договір від 26 вересня 2025 року № 151 на суму 789996,00 грн (з ПДВ); відповіді замовника на запити органу державного фінансового контролю, оприлюднені 25 вересня 2025 року, 29 вересня 2025 року та 01 жовтня 2025 року в електронній системі закупівель.
З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема, на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода.
Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1318, Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Під час моніторингу встановлено, що процедура закупівлі UA-2025-08-28-002673-a здійснювалась на виконання наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження переліку закладів освіти, відібраних для реалізації публічного інвестиційного проекту «Модернізація майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору» за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, передбаченої у 2025 році» від 08 квітня 2025 року № 551 за рахунок співфінансування заходів, що реалізуються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору, що підтверджується наданою відповіддю Замовника, який зазначив, що: «…джерело фінансування даної закупівлі зазначено з КПКВ 0611221 в: «Інформація щодо переліку техніки, обладнання, устаткування та матеріалів, які передбачається придбати в рамках інвестиційного проєкту Модернізація Майстерень …».
Враховуючи зазначене, на закупівлю UA-2025-08-28-002673-a поширюються умови Рамкової угоди.
Статтею 3 Рамкової угоди встановлені обмежувальні заходи Європейського Союзу, які Україна зобов’язується забезпечити виконання, зокрема:
- шляхом відстеження збігів із даними в санкційному списку ЄС, перш ніж укласти відповідні угоди або здійснити згідно з ними платежі, стосовно кожного виконавця, бенефіціара гранту та будь-якого іншого реципієнта, з яким Україна має або може мати прямі договірні відносини (прямий реципієнт), щоб оцінити, чи такий реципієнт є Особою, що підпадає під дію обмежувальних заходів;
- шляхом відстеження або за допомогою інших належних способів (що можуть включати перевірку ex-post) на основі ризик-орієнтованого підходу, щоб жодна фізична або юридична особа, суб’єкт або орган, що опосередковано отримає фінансування, не були Особами, що підпадають під дію обмежувальних заходів.
Статтею 16 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо публічності:
- зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility», зокрема, допущення до участі учасника та укладення договору про закупівлю без аналогічних умов щодо зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» (пункт 1 статті 16 Рамкової Угоди).
Статтею 17 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо зберігання документів:
- Україна повинна зберігати протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів (пункт 1 статті 17 Рамкової Угоди).
Разом з тим, Замовником в проекті договору (файл «ДОГОВІР СІВАЛКА..docx» та договорі від 26 вересня 2025 року № 151 не враховані умови, передбачених статтями 3, 16, 17 Рамкової угоди, з приводу чого органом державного фінансового контролю через електронну систему закупівель 24 вересня 2025 року, 25 вересня 2025 року та 26 вересня 2025 року надано відповідні запити замовнику.
Замовником в електронній системі закупівель надано відповіді від 25 вересня 2025 року, 29 вересня 2025 року та 01 жовтня 2025 року, які не спростовує задокументованого порушення, а саме: «в п 4.5. розділу 4 Проекту договору. У зв’язку з відсутністю типового шаблону договору на здійснення закупівель за інструментом Ukrainr Facility, Замовником зазначено: «…постачальників/ підприємств або до їх кінцевих бенефіціарних власників…». Дана редакція не має на меті уникнення від норм Закону. Вказаний пункт 4.5. Договору відповідає змісту Закону хоч і викладено у вільній редакції , але в майбутньому зазначатиметься у точній редакції абз 1 пп2 ст 3 Рамкової угоди, що виключить неоднозначне її тлумачення», «… Замовником до укладеного договору обов'язково буть прийняті відповідні зміни з вищевказаним доповненням. Зобов’язання виготовлення емблеми, з виразом «співфінансується Європейським Союзом - Ukraine Facility»…» та «… доповнити Договір пунктом 6.5.3 Договору:«6.5.3. Виконувати інші обов’язки, передбачені цим Договором та зберігати всі документи стосовно завершення заходу, які стосуються процедур закупівель, договору, виплат і повернень коштів, відповідно до ст 17 Рамкової угоди протягом 5 років з останньої дати будь-яких змін»» відповідно.
Моніторингом питання дотримання замовником вимог Закону та Постанови № 1178 під час розгляду тендерної пропозиції учасника встановлено порушення чинного законодавства, а саме: абзацу 1 пункту 43 Особливостей в частині нерозміщення Замовником повідомлення з вимогою про усунення в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, невідповідностей в електронній системі закупівель.
Замовником в пункті 2 Додатку 4 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації встановлена вимога надання наступних документів, зокрема:
- підпункт 2.3. Сертифікат затвердження типу та/або сертифікат відповідності, виданий органом сертифікації відповідної галузі щодо предмету закупівлі;
- підпункт 2.8. діючий сертифікат відповідності на запропонований товар.
Учасником ТОВ Укравтозапчастина у складі тендерної пропозиції вищезазначених документів не надано.
З метою підтвердження або спростування встановленої невідповідності, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 24 вересня 2025 року через електронну систему закупівель надано відповідний запит Замовнику.
Замовником 25 вересня 2025 року в електронній системі закупівель надано відповідь, яка не свідчить про відсутність порушень з даного питання. Так, замовник на свою користь зазначив, що: «…Чіткого зразку в законодавстві щодо даного питання не зазначено (шаблону), тільки вказані основні критерії, які повинні бути зазначені в документі сертифікату відповідності, безпечності товару. Так як виробник надав постачальнику лише Декларацію про відповідність, а сертифікація в Україні не є обов’язковою ще з 1 січня 2018 року… відповідно до наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 26.01.2018 № 93 про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів скасовано накази Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, які регламентували положення обов’язкової сертифікації., було прийнято рішення про прийняття Декларації про відповідність вимогам Технічного регламенту безпеки машин від учасника щоб не здійснювати дискримінаційні вимоги до нього».
Вказане твердження є безпідставним, оскільки тендерна документація створюється безпосередньо Замовником.
По-перше, Замовником в тендерній документації встановлена вимога про необхідність надання, зокрема, сертифікату затвердження типу та/або сертифікату відповідності, виданого органом сертифікації відповідної галузі.
По-друге, щодо твердження про «…Чіткого зразку в законодавстві щодо даного питання не зазначено…», слід відмітити, що законодавством України врегулюванні відносини, що виникають у зв’язку з розробленням та прийняттям технічних регламентів, зокрема:
- Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15 січня 2015 року № 124-VIII, який передбачає, зокрема, проведення добровільної оцінки відповідності (стаття 24) ;
- Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту затвердження типу сільськогосподарських та лісогосподарських тракторів, їх причепів і змінних причіпних машин, систем, складових частин та окремих технічних вузлів» від 28 грудня 2011 року № 1367, в який наведений зразок сертифікату відповідності затвердженому типу (Додаток 3);
- Наказу Міністерства інфраструктури України «Про затвердження Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання» від 17 серпня 2012 року № 521 тощо.
Відповідно до пункту 43 Особливостей у разі виявлення замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, що не забезпечено Замовником.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Таким чином, Замовник на порушення абзацу 1 пункту 43 Особливостей не розмістив повідомлення з вимогою про усунення в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції невідповідностей в електронній системі закупівель.