Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі: 30 вересня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації (далі – ТД) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), внесення змін до ТД, своєчасності надання роз’яснення на звернення щодо тендерної документації, розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, яке є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Інституту Військово-Морських Сил Національного університету «Одеська моська академія» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, ТД, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 23.08.2025 № 33/08/2025, ТД зі змінами, оприлюднену в електронній системі закупівель 26.08.2025, роз’яснення на звернення щодо тендерної документації, оприлюднене в електронній системі закупівель 26.08.2025, тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі товариства з обмеженою відповідальністю «Професіональні водолазні рішення» (далі – ТОВ «Професіональні водолазні рішення»), протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 02.09.2025 № 42/09/2025, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднене в електронній системі закупівель 02.09.2025, договір про закупівлю виробу спеціального призначення від 13.09.2025 № 31 (далі – Договір), пояснення надані Замовником 26.09.2025 на запит Південного офісу Держаудитслужби через електронну систему закупівель.
За результатами аналізу питання відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено.
Відповідно до абзацу 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Абзацом 5 пункту 28 Особливостей передбачено, що у тендерній документації відомості, наведені у пункті 2 частини другої статті 22 Закону, визначаються відповідно до вимог, зазначених в абзацах шостому - восьмому цього пункту.
Відповідно до абзацу 8 пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначаються підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення.
Проте на порушення вимог абзацу 8 пункту 28 Особливостей Замовником зазначено у Додатку № 3 до ТД підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі, передбачені статтею 17 Закону, а не підстави для відмови в участі у відкритих торгах, передбачені пунктом 47 Особливостей.
Відповідно до абзацу 16 пункту 47 Особливостей учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім підпунктів 1 і 7 цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.
Крім того, в абзаці 17 пункту 47 Особливостей зазначено, що замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.
Проте на порушення вимог абзацу 17 пункту 47 Особливостей Замовник у Додатку № 3 до ТД встановив вимогу щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у відкритих торгах, які передбачені пунктом 47 Особливостей, шляхом надання інформації у довільній формі.
Також абзацом 15 пункту 47 Особливостей передбачено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту.
Проте Замовником у Додатку № 3 до ТД зазначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених частиною першої та частиною другою статті 17 Закону, чим не дотримано вимоги абзацу 15 пункту 47 та абзацу 8 пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання внесення змін до ТД та оприлюднення інформації про закупівлю встановлено.
Відповідно до абзацу 4 пункту 54 Особливостей зміни, що вносяться замовником до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у новій редакції зазначених документації та/або оголошення додатково до їх попередньої редакції. Замовник разом із змінами до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що Замовником внесено зміни до оголошення про проведення відкритих торгів в частині дати та часу проведення електронного аукціону, які розміщені та відображені в електронній системі закупівель у новій редакції 26.08.2025 об 08:28 додатково до його попередньої редакції.
Крім того, Замовником внесено зміни до тендерної документації в частині документального підтвердження відповідності учасників встановленим кваліфікаційним критеріям та іншим вимогам Замовника, які розміщені та відображені в електронній системі закупівель у новій редакції 26.08.2025 об 08:27 додатково до його попередньої редакції.
Проте разом із змінами до оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації не оприлюднено в окремому документі перелік змін, що вносяться, чим порушено вимоги абзацу 4 пункту 54 Особливостей.
На запит Південного офісу Держаудитслужби від 23.09.2025 щодо зазначеного питання Замовник 26.09.2025 надав пояснення, яке не спростовує факту встановленого порушення.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
За результатами аналізу питання відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог абзаців 1 та 8 пункту 28, абзаців 15 та 17 пункту 47 Особливостей.
За результатами аналізу питання внесення змін до ТД та оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог абзацу 4 пункту 54 Особливостей.
За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, внесення змін до ТД, своєчасності надання роз’яснення щодо тендерної документації, розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, яке є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, - порушень не установлено.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Південний офіс Держаудитслужби зобов’язує вжити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема: шляхом складання ТД у відповідності до вимог Закону з урахуванням Особливостей, внесення змін до ТД та оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до вимог Особливостей та Закону та притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.