Звернення:
За тендером : Охоронне обладнання
Тема:
ЗВЕРНЕННЯ щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Зміст:
Шановний Замовнику!
Ми, як потенційний учасник процедури закупівлі :«Охоронне обладнання (код за ДК 021:2015 – 31620000-8 Прилади звукової та візуальної сигналізації)», уважно ознайомились із тендерною документацією та виявили умови, які, на нашу думку, є дискримінаційними та такими, що порушують принципи і норми Закону України «Про публічні закупівлі».
У Додатку №1 до тендерної документації передбачено, що учасник у складі своєї тендерної пропозиції має надати:
- лист від виробника запропонованого обладнання, в якому зазначено, що Учасник є авторизованим Партнером та має право на поставку товарів у відповідній кількості. Даний лист має містити повну назву запропонованого обладнання, технічні характеристики відповідного обладнання з зазначенням основних технічних характеристик (обов'язково мають бути зазначені всі технічні характеристики, що вказані в Додатку 2). Лист має містити твердження, що запропоноване обладнання повністю відповідає вимогам, які визначені даною тендерною документацією (з обов’язковим зазначенням назви та ідентифікатора даної закупівлі). Лист має містити інформацію, що Замовник даної закупівлі має право перевірити запропоноване обладнання на відповідність зазначеним характеристикам;
-гарантійний лист від виробника обладнання, в якому виробник гарантує, що комплектуючі та обладнання за предметом закупівлі, запропоновані учасником у складі пропозиції, не будуть ввезені на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран.
Такі умови фактично обмежують можливість участі у процедурі закупівлі лише тими суб’єктами, які мають прямі відносини із виробником. Водночас охоронне обладнання реалізується через широку мережу офіційних дилерів, дистриб’юторів та торговельних представників, які не завжди мають можливість отримати лист безпосередньо від виробника. Таким чином, створюється необґрунтоване обмеження конкуренції та звужується коло потенційних учасників.
Абзацом 2 частини 4 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що у вимогах до предмета закупівлі,що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.
Частиною 4 статті 23 Закону передбачено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва.
У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Тобто в Законі йдеться про неможливість посилання замовником на конкретного виробника. Закон не передбачає прямої норми наявності в учасника прямих відносин із виробником.
Подібні вимоги вже неодноразово визнавалися Антимонопольним комітетом України дискримінаційними, як наприклад:
• Рішення Колегії №11217-р/пк-пз від 21.05.2021 (оголошення №UA-2021-04-27-005613-c) — встановлено, що вимога про надання листа виключно від виробника є дискримінаційною та порушує принцип недискримінації учасників.
• Рішення Колегії №18276-р/пк-пз від 12.11.2024 (оголошення №UA-2024-10-30-009580-a) — Колегія підтвердила аналогічну позицію: вимога про надання авторизаційних та гарантійних листів виключно від виробника безпідставно звужує конкуренцію та позбавляє права участі постачальників, які працюють через дилерів чи дистриб’юторів.
Таким чином, вимога Замовника про надання листів виключно від виробника є не лише безпідставною, а й такою, що суперечить статті 5, абзацу 2 частини 4 статті 14, частині 4 статті 22 та частині 4 статті 23 Закону. Вона не гарантує отримання якісного та оригінального обладнання, а лише штучно звужує коло учасників до тих, хто має прямі зв’язки з виробником. У результаті це:
• порушує принцип недискримінації учасників і добросовісної конкуренції;
• створює переваги окремим суб’єктам;
• зменшує кількість потенційних учасників і, відповідно, економічну вигоду для Замовника.
Ми переконані, що якість та відповідність обладнання може підтверджуватись не лише листами виробника, а й документами від його офіційних дистриб’юторів, дилерів чи представників, які діють на законних підставах.
ПРОСИМО:
1. Усунути дискримінаційні вимоги з тендерної документації.
2. Внести зміни до Додатку №1, передбачивши можливість надання підтверджуючих листів не лише від виробника, а й від офіційних дистриб’юторів, дилерів чи представників.
У РАЗІ, ЯКЩО ЗАЗНАЧЕНІ ЗМІНИ НЕ БУДУТЬ ВНЕСЕНІ, МИ БУДЕМО ЗМУШЕНІ ЗВЕРНУТИСЯ ДО ПОСТІЙНО ДІЮЧОЇ АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ ДЛЯ ЗАХИСТУ СВОЇХ ПРАВ ТА ЗАКОННИХ ІНТЕРЕСІВ.
Дата оприлюднення звернення:
25.08.2025 09:26
Шановний Учаснику! Повідомляємо Вам, що Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Миколаївській області при проведенні закупівлі керується вимогами Закону України «Про публічні закупівлі» та «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету міністрів України від 12.10.2022 № 1178, зокрема з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників. У відповідь на Ваше звернення зазначаємо: умовами тендерної документації (Додаток 2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація та інші вимоги до предмету закупівлі») передбачено те, що кожен учасник може запропонувати товар-еквівалент. Кожен виробник зацікавлений в реалізації своєї продукції на ринку, самостійно може визначати ціни для тих чи інших своїх партнерів/дилерів/дистриб’юторів тощо, відповідно до внутрішньої цінової політики компанії, а також самостійно встановлює гарантійні терміни на свою продукцію. Відповідно до умов даної тендерної документації (підпункт 4 пункту 3 Додатку 1 до тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції») лист від виробника запропонованого обладнання повинен містити також інформацію щодо гарантійних зобов’язань на товар. Така інформація в Листі від виробника/виробників потрібна для того, щоб учасник не зменшував строк гарантійних зобов’язань, а притримувався гарантії, наданої виробником/виробниками. Також лист від виробника/виробників імпортних товарів підтвердить взаємозв’язок із учасником та дасть змогу встановити факт постачання оригінального товару в Україну через офіційні канали із дотриманням чинного законодавства України. Лист, в якому повинно бути зазначено номер даної закупівлі, також підтвердить те, що виробник/виробники ознайомлені з умовами даної закупівлі, та готові виконати реалізацію своєї продукції у великій кількості, та у визначені терміни.
Прошу звернути увагу, що Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Миколаївській області, не вимагає від учасника бути саме виробником товару, який передбачений тендерною документацією. Будь-хто із учасників може звернутись до виробника/виробників із запитом про отримання такого листа та підтвердити свій статус. Також, слід враховувати вузьку спеціалізацію товару який закуповується, що предметом закупівлі є охоронні системи які будуть встановленні в приміщеннях судової системи Миколаївської області в яких обробляється окрім іншого і грифована інформація. У зв’язку з цим, необхідність чіткого розуміння походження товарів, їх технічних характеристик, його якості та розуміння того, що постачальник має змогу перевірити товар перед постачанням замовнику і ця дія буде виконана авторизованим постачальником, не вплине на надання ВИРОБНИКОМ гарантійного сервісу, в ті строки які були встановлені виробником, замовником було прийнято рішення просити учасників підтвердити такі можливості і данні, саме у виробника.
Відповідно до всього вищезазначеного, ми не вбачаємо в цьому будь-яких дискримінаційних вимог по відношенню до учасників.
Дата оприлюднення відповіді:
27.08.2025 12:12