Звернення:
За тендером : Електрична енергія
Тема:
Вимога щодо надання сертифікатів ISO є дискримінаційною та незаконною
Зміст:
Доброго дня, шановний Замовник!
У тендерній документації до закупівлі електричної енергії (ДК 021:2015 – 09310000-5) Замовником висунуто вимогу щодо обов’язкового надання учасником сертифікатів відповідності ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги» (веб-портали – ДКПП 63.12), ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», а також ISO 28000:2008 «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» із зазначенням у сфері дії кодів ДКПП 35.12 «Передача електроенергії», 35.13 «Розподілення електроенергії», 63.12 «Веб-портали». Просимо надати роз’яснення, з якої причини та яке відношення мають вказані коди ДКПП до предмета закупівлі – електричної енергії, та чому саме вони повинні бути зазначені у сертифікатах.
Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено жодних норм щодо сертифікації електричної енергії. Відповідно, обов’язок учасників процедури закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не встановлений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані будь-яким чинним нормативно-правовим актом, прийнятим уповноваженим органом державного нагляду у сфері енергетики. Таким чином, встановлена Замовником вимога є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі та має ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель у період воєнного стану, у разі закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі». Більше того, зазначеним пунктом прямо заборонено встановлювати до предмета закупівлі вимоги, які не передбачені відповідним національним стандартом. Вимога про надання сертифікатів ISO виходить за межі повноважень замовника, суперечить імперативним приписам закону та є дискримінаційною.
Будь-які вимоги, що виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених виключно національним стандартом (у даному випадку – ДСТУ EN 50160:2023), у тому числі вимоги щодо надання сертифікатів ISO, є незаконними та такими, що порушують принцип недискримінації.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник має право зазначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані стандартами, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників.
Таким чином, вимога про надання сертифікатів ISO не лише суперечить законодавству, але й є дискримінаційною по суті, оскільки жодним нормативним актом не передбачено обов’язку постачальників електричної енергії мати такі сертифікати. Це означає, що взяти участь у процедурі зможуть лише ті суб’єкти, які вже мають відповідні документи, або змушені будуть понести додаткові витрати для їх отримання виключно з метою участі у конкретній закупівлі. У результаті відбувається штучне звуження конкуренції та порушення принципів рівного доступу, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
З огляду на викладене, такі дії Замовника будуть кваліфіковані як грубі порушення законодавства у сфері публічних закупівель, що мають дискримінаційний характер, та про них буде повідомлено Державну аудиторську службу України для відповідного реагування.
Дата оприлюднення звернення:
22.08.2025 16:35