Звернення:
За тендером : Послуги з перевірки технічного стану обладнання, що працює під тиском
Тема:
Прибрати вимогу
Зміст:
Доброго дня, шановний Замовнику! Пункт 4, Додатку 6 до тендерної документації (Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції) містить вимогу до учасника закупівлі про те, що Учасник закупівлі повинен мати "Атестат про акредитацію Учасника національним органом України з акредитації як органу з інспектування, що здійснює інспектування як третя сторона".
Тобто на підтвердження спроможності виконання «Послуги з перевірки технічного стану обладнання, що працює під тиском» Учасник має надати у складі тендерної пропозиції скан-копію документу про акредитацію, виданого національним органом України з акредитації, що засвідчує акредитацію як органу з інспектування, що здійснюють інспектування в сфері інспектування: експертне обстеження вантажопідіймальних кранів.
Таким чином, до Учасника закупівель застосовується вимоги Наказу №17954 від 27.11.2023 р. “Про затвердження Вимог до суб'єктів господарювання, які мають намір виконувати (виконують) експертизу стану охорони праці та безпеки промислового виробництва, проводити (проводять) технічний огляд, експертне обстеження (технічне діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки”, який більше не врегульовує питання спроможності виконання таких робіт Учасником закупівель.
Звертаємо Вашу увагу, що Міністерство економіки України своїм наказом від 11.04.2025 року № 2141 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 квітня 2025 р. за №573/43979 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства економіки України від 27 листопада 2023 року № 17954» скасувало дію наказу Міністерства економіки України від 27 листопада 2023 року № 17954 "Про затвердження Вимог до суб'єктів господарювання, які мають намір виконувати (виконують) експертизу стану охорони праці та безпеки промислового виробництва, проводити (проводять) технічний огляд, експертне обстеження (технічне діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 15 січня 2024 року за № 76/41421.
Отож, вищевказаним наказом було скасовано обов’язковість Вимоги для суб’єктів господарювання, незалежно від їх форми власності, що провадять діяльність у сферах експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва, технічного огляду машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки бути акредитованими НААУ як органи з інспектування, що здійснюють інспектування як третя сторона відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17020:2019 та ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019.
Натомість відповідно до діючого Закону України «Про охорону праці», стаття 21 якого визначає, що на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки роботодавець повинен одержати дозвіл. Держпраці видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану ОП та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання, проведеної ЕТЦ, які належать до сфери управління Держпраці або незалежними експертними організаціями.
Таким чином, згідно вищезазначеного закону для виконання експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва, проведення технічного огляду, експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки Учаснику закупівель достатньо мати діючий Дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки за напрямком - експертне обстеження (технічне діагностування) машин, механізмів, устаткування підви-щеної небезпеки.
Разом з тим в переліку документів, які має надати Учасник міститься вимога про включення учасника процедури закупівлі до Інформаційного переліку експертних організацій, що проводять експертне обстеження, технічний огляд (випробування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, оприлюдненого на офіційному веб-сайті Державної служби України з питань праці.
Звертаємо Вашу увагу, що зазначена Вимога також була визначена в вищезазначеному Наказі Міністерства економіки України від 27.11.2023 № 17954, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 15.01.2024 за №76/41421. Згідно цього Наказу суб’єкти господарювання були зобов’язані повідомляти Держпраці про відповідність цим Вимогам. Відтак, у випадку відповідності цим Вимогам, протягом 5 робочих днів, від дня наступного за днем надходження повідомлення, інформація оприлюднювалася на вебсайті Держпраці як «ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПЕРЕЛІК експертних організацій, що проводять експертне обстеження, технічний огляд (випробування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки».
Отож, вищевказаним Наказом було скасовано обов’язковість Вимоги для суб’єктів господарювання, незалежно від їх форми власності, що провадять діяльність у сферах експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва, технічного огляду машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки повідомляти Держпраці про відповідність цим Вимогам, а отже і оприлюднення інформації на вебсайті Держпраці як «ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПЕРЕЛІК експертних організацій, що проводять експертне обстеження, технічний огляд (випробування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки». Зауважуємо, що наразі ця Вимога не відповідає чинному законодавству.
У зв’язку із вищезазначеним, інформація, зазначена в «ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПЕРЕЛІКУ експертних організацій, що проводять експертне обстеження, технічний огляд (випробування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки» є довідковою і не може використовуватися як обов’язкова умова для учасника закупівель, так як для цього відсутні законодавчі підстави.
Таким чином, включення вище зазначених вимог до учасника закупівель про наявність "Чинного документу, що підтверджує акредитацію Учасника національним органом України з акредитації як органу з інспектування, що здійснює інспектування як третя сторона" - є обмеженням конкуренції учасників, тому що не має законодавчих підстав. Включаючи дану дискримінаційну вимогу в ТД Замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівлі, перешкоджаючи певним учасникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь в конкурентному змаганні. Звертаємо Вашу увагу, що частина 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» визначає, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та приводять до дискримінації учасників.
Просимо забрати пункт з даною вимогою із тендерної документації.
Дата оприлюднення звернення:
22.08.2025 10:26
Шановний Учаснику. На ваше звернення щодо зміни вимог в тендерній документації, передбачених Пунктом 4, Додатку 6 до тендерної документації (Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції). а саме "Атестат про акредитацію, виданого національним органом України з акредитації як органу з інспектування, що здійснює інспектування як третя сторона" та надання відомостей з інформаційного переліку, зазначаємо наступне.
20 серпня 2025 року Комунальне підприємство «Харківський метрополітен» (далі — Замовник) оголосив процедуру закупівлі за ДК 021:2015: 71630000-3 Послуги з технічного огляду та випробовувань (Послуги з перевірки технічного стану обладнання, що працює під тиском). Номенклатура: Послуги з перевірки технічного стану повітрозбірника V - 6,3 м? ? (71631000-0 Послуги з технічного огляду) ? 3 послуги; Послуги з перевірки технічного стану повітрозбірника V - 2,0 м? ? (71631000-0 Послуги з технічного огляду) ? 2 послуги; Послуги з перевірки технічного стану повітрозбірника V - 20,0 м? ? (71631000-0 Послуги з технічного огляду) ? 2 послуги; Послуги з перевірки технічного стану парового електродного котла "КЕПр 250/0,4" ? (71631000-0 Послуги з технічного огляду) ? 3 послуги; Послуги з перевірки технічного стану повітряного компресора Дніпро-М ВК100-2Р ? (71631000-0 Послуги з технічного огляду) ? 1 послуга; Послуги з перевірки технічного стану компресора для підкачування шин (ресивера) ? (71631000-0 Послуги з технічного огляду) ? 1 послуга. Місце надання послуг: електродепо «Немишлянське»: 61038, м. Харків, вул. Євгенівська, 53; електродепо «Салтівське»: 61054, м. Харків, вул. Барабашова, 8; служба транспортного забезпечення (Дільниця з ремонту автомобілів): 61038, м. Харків, вул. Євгенівська, 53а; служба транспортного забезпечення (Авторемонтні майстерні): 61157, м. Харків, вул. Москалівська, 199 «А». Кількість: 12 послуг.
Замовник здійснює закупівлю у відповідності до норм Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Так, спеціальним законодавством у галузі публічних закупівель регламентовано вимоги до тендерної документації та окреслено імперативні межі, у рамках яких замовник наділений диспозитивними повноваженнями щодо встановлення певних вимог до учасників торгів з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, закріплених у статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі".
Як свідчать фактичні обставини, предметом закупівлі є Послуги з перевірки технічного стану обладнання, що працює під тиском код ДК 021:2015: 71630000-3 Послуги з технічного огляду та випробовувань (Послуги з перевірки технічного стану обладнання, що працює під тиском).
Порядок проведення технічного огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки затверджено Постановою Кабінету міністрів України від 26 травня 2004 р. N 687.
Пунктом 2 Порядку № 687 наведені терміни, які вживаються у ньому у такому значенні, зокрема:
- експертна організація - незалежний суб’єкт господарювання,
який проводить технічний огляд, експертне обстеження (технічне
діагностування) устатковання та провадить діяльність у цій сфері
як третя сторона відповідно до вимог, встановлених Мінекономіки;
- технічний огляд - комплекс робіт з контролю технічного стану,
що здійснюється з використанням органолептичних методів і засобів
вимірювальної техніки, номенклатуру яких встановлено організаційно-методичними документами, та випробування устатковання (повний технічний огляд) або тільки з огляду (частковий технічний огляд), що проводяться у строк, у випадках та в обсязі, визначених нормативно-правовими актами з охорони праці, організаційно-методичними та експлуатаційними документами;
- організаційно-методичні документи - методики, інструкції,
інші документи щодо проведення технічного огляду, випробування та
експертного обстеження устатковання, затверджені в установленому
порядку;
Згідно з вимогами пункту 5 цього Порядку технічний огляд та/або експертне обстеження устатковання проводять атестовані в установленому порядку ( z0103-07 ) фахівці експертної організації, які безпосередньо не беруть участі у проектуванні, виготовленні, постачанні, придбанні, володінні, користуванні, монтажі, налагоджуванні, технічному обслуговуванні, ремонті, модернізації, реконструкції чи заміні цього або аналогічного устатковання.
Отже, законодавством в імперативному порядку визначено порядок надання послуг і вимоги до учасників, а саме послуги, що є предметом закупівлі надаються експертними організаціями, які проводять технічний огляд, експертне обстеження (технічне
діагностування) устатковання та провадить діяльність у цій сфері як третя сторона, мають методики, інструкції, інші документи щодо проведення технічного огляду, випробування та експертного обстеження устатковання, затверджені в установленому порядку, достатню кількість атестованих фахівців тощо.
Тож, вимога до експертних організацій мати підтверджену компетенцію для здійснення інспекційної діяльності при наданні послуг з технічного огляду, експертного обстеження (технічного діагностування) устатковання та провадити діяльність у цій сфері
як третя сторона згідно із законодавством є необхідною та підтвердити таку компетенцію експертних організацій в Україні відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17020:2019 має право Національне агентство з акредитації України (далі – НААУ), яке у своїй діяльності керується Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» (далі – Закон № 2407) шляхом проведення акредитації за зверненням заявників.
Водночас, засвідчення національним органом України з акредитації шляхом акредитації та наявність діючого Атестату про акредитацію відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17020:2019 свідчить про те, що експертна організація відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами, або вимогам міжнародних чи європейських стандартів, та у разі необхідності будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності, має організаційно-розпорядчі документи, достатню кількість атестованого персоналу тощо, а відтак відповідає вимогам діючого законодавства при наданні послуг, що є предметом закупівлі.
Таким чином, з метою забезпечення надання послуг, що є предметом закупівлі у відповідності до вимог діючого законодавства, а саме Порядку №687 замовник і встановив вимогу щодо наявності в Учасників акредитації НААУ як органу з інспектування, що здійснюють інспектування як третя сторона відповідно до ДСТУ EN ISO/IEC 17020:2019. При цьому, будь-яке підприємство, що надає послуги у сфері технічного огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) може звернутися до Національного агентства з акредитації України та отримати Атестат акредитації, що підтвердить його компетентність експертної організації.
Що стосується посилання на Закон України «Про охорону праці», статтю 21 вимогами якої передбачено отримати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, до яких відноситься технічний огляд, експертне обстеження, то замовник зазначає, що Дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки – це офіційний документ, який надає право підприємству здійснювати певні види діяльності, що характеризуються високим рівнем ризику, та підтверджує належні умови безпеки на підприємстві, проте ніяким чином не підтверджує компетентентність експертної організації.
Щодо вимоги про надання інформації з «ІНФОРМАЦІЙНОГО ПЕРЕЛІКУ експертних організацій, що проводять експертне обстеження, технічний огляд (випробування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки», то слід зазначити, що наявність в інформаційному переліку експертної організації є підтвердженням того, що експертна організація має компетентний персонал для належного виконання своїх завдань, а саме експертів з кожного напряму діяльності, які на умовах трудового договору виконують свої завдання , здійснюють проведення технічного огляду, випробування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки відповідно до вимог законодавства про охорону праці.
Отже, керуючись принципами здійснення публічних закупівель, визначеними статтею 5 Закону, будь-які рішення щодо проведення закупівель приймаються замовником самостійно та з огляду на вищевикладене, замовник під час проведення публічних закупівель може визначити критерій оцінки, ураховуючи при цьому відповідні нормативно-правові акти, для досягнення запланованого результату закупівлі.
З урахуванням викладеного, замовник не вбачає можливості видалення внесення змін тендерну документацію.
Дата оприлюднення відповіді:
25.08.2025 14:13